olenko nyt jotenkin nipo-Turvaistuin asiaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nipsukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Nipsukka

Aktiivinen jäsen
29.04.2005
6 356
0
36
Meillä lapset 4ja 6 eivät kulje autossa ilman asianmukaisia istuimia.Tyttäreni eskari kaverin äiti tuli hakemaan tyttöä kotiin meiltä ja olin aika tyrmistynyt kun tyttö meni etupenkille istumaan ilman mitään turvaistuimia.Eivät kuulema iskänkään autossa käytä ja sitten alkoi keskustelu siitä, että miksi meidän lapset on istuimissa...Ihan tavallinen, työssäkäyvä perhe.Ihmisinä aivan huippuja typpejä, mutta minä jäin kyllä näin :o Vai olenko nyt jotenkin nipo?
Eikös lain mukaan tarvi jo tuon kokoisen olla turvaistuimissa kiinni?

Alle 3 vuotiaiden täytyy olla istuimissa. Alle 12veet eivät saa istua etupenkillä ilman turvaistuinta.
Eli 4 ja 6 vuotiaan saavat matkustaa takapenkillä auton omissa vöissä.

Näin minä käsittäny asian.

Kaikkien 6-vuotiaiden ei tarvi pitää istuinta. Meidän pojan eskarissa oli ollut poliisi, joka oli mitannut lapset ja kertonut kenen vielä kuuluu käyttää istuinta. Ja meidän pojan ei enää tarvitse pituutensa puolesta.

Meillä istutaan aina parhaissa istuimissa mihin vaan rahat riittää ja hämmästelen aina itsekseni muiden välinpitämättömyyttä :O Minun omatuntoni ei kestäisi sitä että lapselle sattuisi kolari tilanteessa jotain, enkä olisi tehnyt parastani turvaistuin valinnassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Vilinäiti:
Alle 3 vuotiaiden täytyy olla istuimissa. Alle 12veet eivät saa istua etupenkillä ilman turvaistuinta.
Eli 4 ja 6 vuotiaan saavat matkustaa takapenkillä auton omissa vöissä.

Näin minä käsittäny asian.

mut eikös noihin tullut muutos noihin sääntöihin et 4-6vuotiaatkin pitää laittaa korokeistuimiin... meillä ainakin tulee likalla olemaan korokeistuin kouluikäiseksi asti ja takpenkillä matkustavat, edessä kun on molemmissa autoissamme airbagit

itse olen ollut ainakin kolme vuotiaasta lähtien autontakapenkillä ja välillä ilman turvavöitä auton keskikorokkeella keikkuen aivan ilman minkäännäköistä turvaistuinta. Matkusteltiin paljon, koska mökki oli 150km päässä ja tämä tapahtuikin kaikki 70-80 luvulla =)

Mikä se pituusraja on? Meillä lapsilla on istuimet mukana, jos jää ukille hetkeksi, vaikkei ois tarkotuskaan lähtee ajelee.
Eniten säälittää kuitenkin ihan pikkuisten lasten väärin kuljettamiset, pidetään sylissä, tökätään vaunujen kopassa takapenkille.. ei ajatella yhtään, mitä voi tapahtua. Sit suurissa kaupungeissa lähes päivittäin kolhitaan, niillä lyhyilläkin matkoilla ja vanhemmat ei vaan välitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Nipooot:
itse olen ollut ainakin kolme vuotiaasta lähtien autontakapenkillä ja välillä ilman turvavöitä auton keskikorokkeella keikkuen aivan ilman minkäännäköistä turvaistuinta. Matkusteltiin paljon, koska mökki oli 150km päässä ja tämä tapahtuikin kaikki 70-80 luvulla =)

70 luvulla minäkin olen syntynyt, mutta olen siltikin nipo
:xmas: ehkä minulla on pipo kireellä

Siinä on se pituusraja joku 130 cm vai mitähän se oli tai 10-11 vuotiaaseen asti.. eriasia kuinka moni teini suostuu korokkeeseen menemään..

Onhan noita nähty kun vanhemmat ei viitsi ostaa istuimia eikä välitä koko asiasta. Kaverilla oli vaan pari vuotta, max kolme joku halpis istuin kirpparilta ja sen jälkeen ei mitään. Samoin nyt toisella tuttavalla 3 vuotiaalla ja sen jälkeen pitivät vaan satunnaisesti koroketta, että tyttö näki ulos, toisissa autoissa taas ei mitään vaikki pieni tyttö ja istui edessäkin :x

Mitä omaan laspuuteen tulee niin silloin ei ollut tällaisia olemassakaan varmaan.. vauvana olin jossain vaunun kopassa, sitten sylissä ja 2 vuotiaana istuin vaan penkillä jo.

Alkuperäinen kirjoittaja Nipooot:

Joo no tuohon on mun mielestä aika turha vedota, mitä silloin ennen vanhaa, oli liikenne myös silloin erilaista!
Mut ap.lle jokainen vanhepi on velvollinen huolehtimaan että lapset matkustaa turvalisesti autossa! :)

Tieliikkennelaissa on "määräykset" turvaistuimiin jotenkin selitettynä.
Menee määräykset pituuden mukaan, koska eri ikäiset lapset eivät ole saman pituisia.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=tieliikennelaki#highlight2

Lapsen kuljettaminen ajoneuvossa

Kuljetettaessa henkilö-, paketti- tai kuorma-autossa lasta, jonka pituus on alle 135 cm, on käytettävä 88 §:ssä tarkoitettua lasten turvalaitetta, jos ajoneuvossa on turvavyöt tai lasten turvalaite on muuten ajoneuvoon asennettavissa. Jos ajoneuvoon ei voida asentaa lasten turvalaitetta, on vähintään 3-vuotiaita lapsia kuljetettava muulla kuin etuistuimella. Alle 3-vuotiasta lasta henkilö-, paketti- tai kuorma-autossa kuljetettaessa on 2 momentin 1 kohdassa tarkoitettua poikkeusta lukuun ottamatta aina käytettävä lasten turvalaitetta. Linja-autossa lapsen on omalla istuinpaikalla istuessaan käytettävä istuinpaikalle asennettua turvavyötä tai lasten turvalaitetta.

Lasten turvalaitteen käyttövelvollisuudesta voidaan poiketa seuraavasti:

1) taksissa lasta saadaan kuljettaa muulla kuin etuistuimella turvavyötä käyttäen;

2) henkilö- tai pakettiauton muulla kuin etuistuimella saadaan yhdellä istuinpaikalla kuljettaa vähintään 3-vuotiasta lasta turvavyötä käyttäen, jos lasten turvalaitteen asentamiselle ei ole tilaa istuimen muille istuinpaikoille asennettujen kahden tai useamman lasten turvalaitteen vuoksi;

3) henkilö- tai pakettiauton muulla kuin etuistuimella saadaan kuljettaa lyhyitä matkoja yhtä tai useampaa vähintään 3-vuotiasta lasta turvavöitä käyttäen, jos kuljetustarve on satunnainen eikä ajoneuvossa tästä johtuen ole heitä varten käytettävissä lainkaan tai riittävää määrää lasten turvalaitteita.

Lasta ei saa kuljettaa etuturvatyynyllä suojatulla istuinpaikalla selkä menosuuntaan suunnatussa turvaistuimessa, ellei turvatyynyä ole tehty toimintakyvyttömäksi tai ellei se tule riittävän tehokkaalla tavalla automaattisesti toimintakyvyttömäksi.

Et oo nipo... En miekää anna lasten matkustaa ilman asianmukaisia istuimia mihinkään! Meillä ainoastaan 9v istuu ilman koroketta/istuinta. Ekaluokkalaisellakin onvielä se koroke käytössä... Yllättävän paljon välipitämättömiä vanhempia tässä asiassa :/

Yhteistyössä