Olenko niuhottaja...?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huoh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huoh

Vieras
Asumme rivitaloyhtiössä, jossa suojaisa sisäpiha ja muutenkin alueita lapsille juosta ja leikkiä. Mutta vieressä menee vilkas päätie ja lähistöllä on lampi. Alueen muut 4-5 -vuotiaat leikkivät paljon ulkona keskenään, mutta oma 5v. vain valvotusti, kun äiti haluaa valvoa vieressä, että ei mene tielle eikä lammelle :/ En tiedä, mutta olen hysteerinen näiden asioiden suhteen. Oma lapseni kyllä ymmärtää, että niihin paikkoihin ei mennä, mutta jos menee sitten kaveriporukan houkuttamana :/ Pitäisikö minunkin antaa lapselle vähän vapautta ja antaa ulkoilla kavereiden kanssa? Onko muita tällaisia "nipottajia"....

no ehkä olet vähän ylihysteerinen, mutta et suinkaan niuhottaja, etenkin se lampi saisi myös minut varpailleni. tässä meidän lähellä (myös rivari) on joki, jossa on välillä ihan reippaasti vettä. poikamme -04 syntynyt saa olla ulkona kaverin kanssa ilman valvontaa. tielle ja joelle meno on ankarasti kielletty. pääasiassa pojat ovatkin olleet kunnolla, mutta kerran huudoista huolimatta poika ei vastannut. No mä sitten ihan paniikissa lähdin vauvan kanssa etsimään. sinne joellekin sitten menin ja itku silmässä kurkin joelle aina, kun sinne näki. löytyi kyllä sitten kaverin mummolta, omasta pihapiiristä.
Sai poika sitten sellaset huudot, ettei kyllä ole toiste jättänyt huutoihin vastaamatta. mutta joskus se lapsi on sinne maailmalle laskettava, viimestään sitten 7vuotiaana. olishan se hyvä totuttaa lapsi vähitellen ulkoiluun myös ilman äitiä. kannattaa kuitenkin tehdä pelisäännöt selviksi, vaikka niistäkin huolimatta porukassa tyhmyys tiivistyy ja ohjeet unohtuvat välillä.

Joo, ehkä ilman tuota lampea ja tietä en olisikaan hysteerinen ;-D Kai se on pikku hiljaa alettava napanuoraa sitten katkomaan ja annettava tytölle vapautta :) Esikoisen äitinä sitä on ehkä ylivarovainenkin näissä jutuissa :)

No mä olen sitten vielä nipompi kun sie. Meillä myös suojaisa rivarin piha, asutaan vielä pienessä kylässä. Mitään ojia, lampia tai isoja teitä ei ole ihan vieressä.

Siltikkään en anna olla yksin ulkona pariaminuuttia kauempaa. Kaippa sitä pitäis joskus uskaltaa laskea.... Mutta ei ihan vielä. Tai tolla meidän omalla aidatulla takapihalla annan olla. Mutta etupihalla missä saisi vapaasti mennä, en kyllä uskalla antaa olla.

Alkuperäinen kirjoittaja Huoh:
Asumme rivitaloyhtiössä, jossa suojaisa sisäpiha ja muutenkin alueita lapsille juosta ja leikkiä. Mutta vieressä menee vilkas päätie ja lähistöllä on lampi. Alueen muut 4-5 -vuotiaat leikkivät paljon ulkona keskenään, mutta oma 5v. vain valvotusti, kun äiti haluaa valvoa vieressä, että ei mene tielle eikä lammelle :/ En tiedä, mutta olen hysteerinen näiden asioiden suhteen. Oma lapseni kyllä ymmärtää, että niihin paikkoihin ei mennä, mutta jos menee sitten kaveriporukan houkuttamana :/ Pitäisikö minunkin antaa lapselle vähän vapautta ja antaa ulkoilla kavereiden kanssa? Onko muita tällaisia "nipottajia"....

Minun mielestä et ole!Mä muutenkin ihmettelen nykyään kun niin pieniä lapsia päästetään yksin pyörimään vaikka mihin ja pitkäksi aikaa!Mulla on itellä 5v ja 6v lapset ja en tasan tarkkaan päästä niitä kotipihalta mihinkään yksinään!Tuo 6-vuotias tosin on ns.erityislapsi et siksikään en häntä päästä.Me asutaan omakotitalossa ja tuossa vieressä menee autotie,jossa välillä autot ajaa tosi lujaa,silti täällä naapuruston lapsia,iältä 3-6-vuotiaita,kulkee aivan omin päin tuntikausia yksinään!Yhdetkin sisarukset täällä kahdestaan hyppäävät naapurista toiseen(5v ja 3v) eikä heidän perään kukaan koskaan tule kyselemään!
Joo,tulee aika että lasten täytyy oppia itsenäistymään mutta kyllä sen aika on minusta myöhemmin.Mikä ihmeen kiire nykypäivänä on pukata lapset kotoa pois vaan naapurustoon leikkimään??Minä ainakin haluan mahdollisimman pitkään pitää lapset lähellä,kun vielä voin sen itse päättää.Ehtiväthän nuo vanhempana sitten mennä omia menojaan.

itse aikoja lapsena? Minulla on ihanat muistot kerrostalossa asumisesta ja pihalla leikkimisestä aamusta iltaan kavereiden kanssa :) Syömässä käytiin ja taas leikit jatkuivat. Nykyajan lapset kasvavat pullossa :/

Yhteistyössä