Olenko naurettava vai ymmärtääkö joku mun pointin?

Eli mä ostelen ja saadaa lahjaks leluja lapselle ja suurin osa niistä eivät ole vielä ihan ajankohtaisia. Tilanpuuteen vuoksi olen niitä koonnut tuonne tytön huoneeseen ja ne ovat esillä. Miehen lapset, kun käyvät täällä niin tietysti leikkii niillä ja mua vähä häiritsee kun mun lapsi saa ne käyttöönsä on sitten "käytetty" vaikka hänelle ne on hommattu ja lahjaksi annettu.
Eli pitääkö noi lelut vaa piilottaa vai antaisitteko vaa muiden niillä leikkiä vaikka lahjan saaja ei ole sillä vielä leikkinyt niillä ollenkaan?
 
kaf
Alkuperäinen kirjoittaja Vätti Räsynyt;29363742:
Eli mä ostelen ja saadaa lahjaks leluja lapselle ja suurin osa niistä eivät ole vielä ihan ajankohtaisia. Tilanpuuteen vuoksi olen niitä koonnut tuonne tytön huoneeseen ja ne ovat esillä. Miehen lapset, kun käyvät täällä niin tietysti leikkii niillä ja mua vähä häiritsee kun mun lapsi saa ne käyttöönsä on sitten "käytetty" vaikka hänelle ne on hommattu ja lahjaksi annettu.
Eli pitääkö noi lelut vaa piilottaa vai antaisitteko vaa muiden niillä leikkiä vaikka lahjan saaja ei ole sillä vielä leikkinyt niillä ollenkaan?
jos kaikilla lapsilla on siellä kodissa vastaava oma hylly, jossa on niitä omia leluja joihin muut ei saa koskea ilman lupaa, niin ok.
muuten ei.
anna olla paketeissaan ja jemmassa, jos kerran niitä ei vielä saa avata = ottaa käyttöön.
 
yksinkertaista
No tietenkin piilotat ne. Meidän kuopus on vielä ihan vauva ja saanut joitain leluja lahjaksi. Emme anna niitä isosiskon leikkeihin vaan odotamme että kuopus itse kasvaa niillä leikkimään.
 
"lisko"
No mun mielestä ne lelut nyt ei leikkimisestä niin kulu. Kokemus sulle opettaa, että se sun lapses saa niin paljon tulevinakin jouluina ja synttäreinä niitä lahjoja, ettei ne hyllyllä olevat nyt oo mitään erityisjuttuja hänelle. PAITSI jos niistä teet hänelle sellaisen numeron, että ne ovat HÄNEN, ja on väärin että sisarukset leikkivät niillä ekana. Sun kannattaa vaihtaa asennetta ajoissa. Sun silmäterästä nimittäin ei kasva ihan normaalia, jos jatkossa asetat sen tuollaiseen erityisasemaan, että hänellä on koton erityisoikeuksia koskea johonkin leluun ensin, jolla muut ei sit saa leikkiä. Älä erottele noin. Siitä on eniten hallaa sun oman lapsen kehitykselle. Eri asia on, että jokaisella lapsella voi olla joku oma juttu, joka kuuluu vain hänelle, esim uninalle tms.
 
"NOh"
Miltä tuntuisi saada lahja, vaikkapa koru mieheltäsi, joka on ollut käytössä hänen siskollaan ennen kuin saat sen?

Kyllä minun mielestäni joululahjojen kuuluu olla käyttämättömiä ennen kuin ne annetaan. En ymmärrä miks niiden pitää olla siellä huoneessa esillä, kenelläkään ei tilat oo niin ahtaat, etteikö voi vaikka vaatekaappiin tm. laittaa paketteja piiloon.
 
"gemma"
No kyllä mun mielestä jos ne lelut on esillä niin niillä saa leikkiä. Jos ei saa, piilotat ne. Muuten turha ulista.

Toihan on silkkaa kiusantekoa, et on tyrkyllä joku lasta kiinnostava lelu, ja sit sanot et sillä ei saa leikkiä. Vähän ku laittasit koiran kuppiin makkaran ja kieltäisit sitä syömästä sitä.


Sinänsä ymmärrän kyllä tuon käyttämättömyys-pointin, mutta jos haluat sitä toteuttaa, piilotat lelut. Ja vaikka ne isommalla lapselle onkin tarkoitettu, niin eikö oma lapsesi ole muka niihin ikinä koskenut? (vaikkei hirveen paljon leikkinyt olisikaan)
 
Esimerkiksi joululahjaksi on tulossa leikkihellaa sun muuta jotka ovat ajankohtaisia vasta puolenvuoden päästä ja kiva se ois tohon koota, mutta sitten siinä on jo likaisia sormeenjälkiä ja käytön merkkejä kun hän sillä alkaa leikkimään. Kyllä musta jokainen lapsi ansaitsee saada jotain uutta ja omaa eikä vaan käytettyä. Tässä tilanteessa ne lelut ovat kuitenkin hänelle ostettu lahjaksi eikä yleiseen käyttöön heti alkajaiseksi.
Ja ei mulla ole kauheesti kaappitilaa tavaralle, tykkään myös tota huonetta sisustaa ja tehdä se hänelle omaksi (nukkuu vielä meidän huoneessa) niin olisi kiva ku ne lelut ois esillä. Ja kyllä tiedän, että ku ne on esillä niin niillä sitten muutki leikkii eli piiloon ne on laitettava.
 
"tii-"
Jos asia häiritsee, niin piilota osa tavaroista. Kyse on kumminkin miehen lapsista, joten olisi kiva että heilläkin olisi mieluisia leluja toisessa kodissaan. Varsinkin lelut, jotka eivät mene käytössä miksikään, niin voi ihan hyvin olla käytössä. Kumminkin leluilla leikittäisiin yhdessä, jos lapsesi niillä jo leikkisi.

Lasta asia tuskin haittaa, se haittaa vain sinua. Varmasti lapsi saa tulevaisuudessa ihan riittävästi uutta, käyttämätöntä ja omaa tavaraa.
 
"jep"
Hetkinen, minkä ikäinen lapsi kyseessä? Mietin, että jos on yli 6-8 kk vanha, miten ne muka säilyisivät koskemattomina sinne puolen vuoden päähän? Eiköhän vajaan tai reilun vuoden ikäinen jo halua niitä tutkailla omalla tavallaan, vaikka ei vielä osaakaan leikkiä niin kuin perinteisesti ajatellaan.

Jos siis lapsesi on vielä ihan vauva, jättäisin lelut paketteihinsa kokoamattomina, ja sanoisin miehen lapsille, että kootaan myöhemmin. Jos taas olisi ryömimisikäinen, kokoaisin ja antaisin valvotusti tutkia ja leikkiä, jolloin saisi leikkiä uutena, vaikka miehen lapsetkin niitä käyttäisivät välillä.
 
---
Alkuperäinen kirjoittaja Vätti Räsynyt;29364195:
Esimerkiksi joululahjaksi on tulossa leikkihellaa sun muuta jotka ovat ajankohtaisia vasta puolenvuoden päästä
No mitä hemmetin järkee on joululahjoissa joilla lapsi ei vielä voi edes leikkiä?
 
ikä?
No mitä hemmetin järkee on joululahjoissa joilla lapsi ei vielä voi edes leikkiä?
Juu, tai oikeastaan ois kiva kuulla minkä ikäinen tämä lapsi oikeasti on. Onko esim 1,5-vuotias ja äiti ajattelee että lapsi alkaa 2-vuotiaana leikkiä sillä hellalla. Koska eihän nuo niin tarkkaan iän mukaan mene. Esim meillä isompi lapsi sai leikkihellan tasan 1-vuotiaana ja leikki sillä alusta asti. Ei nyt ihan silleen että "hei laitanpas ruokaa" mutta räpelsi sillä kuitenkin jotain omia leikkejään. Tuollaisen lelun ottaisin siis esiin jo pienemmällekin. Samoin kuopus on leikkinyt jo puolivuotiaasta asti monilla "isojen lasten leluilla" koska ne ovat hänestä hyvinkin kiehtovia.

Sen sijaan kirjat säästäisin ja piilottaisin, koska niissä käytönjälki kyllä näkyy hyvinkin nopeaan.
 
Hmm.
Veikkaan että ongelma on sun eikä sun lapsesi päässä. Taidat olla sinä eikä sun lapsi ketä häiritsee sormenjäljet leikkihellassa. Mutta hittojako pidät esillä kodissanne leluja joilla ei kaikki saa leikkiä? Sellaiset laitetaan jemmaan eikä toisten kiusaksi tyrkylle. Typerys.
 
Veikkaan että ongelma on sun eikä sun lapsesi päässä. Taidat olla sinä eikä sun lapsi ketä häiritsee sormenjäljet leikkihellassa. Mutta hittojako pidät esillä kodissanne leluja joilla ei kaikki saa leikkiä? Sellaiset laitetaan jemmaan eikä toisten kiusaksi tyrkylle. Typerys.
Kyllähän mun lapsen huoneessa saa sen tavaroita olla, SEHÄN ON SEN HUONE.
 
"jep"
Saahan niitä olla, mutta on eri juttu, haluaako luoda kotiinsa sellaista kulttuuria ja toimintamallia, että silmä kovana kytätään, mikä oli kenenkin, ja kuka ei saa koskea mihin.

Omasta mielestäni on parempi opettaa joustamista ja jakamista, toki toisen omaisuutta kunnioittavasti käsitellen ja poislukien ihan henkilökohtaiset tavarat. Mutta kukin tyylillään.
 
pfft
Alkuperäinen kirjoittaja Vätti Räsynyt;29365706:
Kyllähän mun lapsen huoneessa saa sen tavaroita olla, SEHÄN ON SEN HUONE.
Mutta pointtisihan oli se, että miehesi lapset saattavat teillä käydessään leikkiä niillä.
Vastauksena kysymykseesi: kyllä, olet mielestäni naurettava. Olet aikuinen ihminen - pane ne lelut pakettiin ja piiloon, tai jos jätät ne näkyville, löysää vannetta ja anna lasten leikkiä niillä leluilla. Muuten homma menee ihan lapselliseksi säätämiseksi, kun äitipuoli kyttää hysteerisenä, ettei oman lapsen leluihin kosketa.
 
"vieraana"
Ymmärrän pointin, mutta ei nyt joku hella kauheesti puolessa vuodessa kulu... laittaisin esille jo. Jos lapsi osaa liikkua, niin siitä on varmasti jo iloa. Sellaiset tavarat jotka haluaa säästää, niin piiloon. Onhan se vähän kun heiluttais tikkaria nenän edessä ja sanois että etpäs saakaan, kun pitää lelut jotka toista kiinnostaa esillä, mut niihin ei saa koskea. Ja miten kun oma lapsesi kasvaa isommaksi ja kaikki isompien lelut kiinnostaa enemmän kuin omat, niin miten aiot sitten toimia. Jos isot ei saa koskea pienen esillä oleviin, niin sitten pieni ei saa koskea mihinkään isompien leluihin ja sitähän ei pirukaan jaksa vahtia kun 1,5v ei tajua että miksi ei saa koskea mihinkään kiinnostavaan. helpommalla pääset kun isot saa nätisti leikkiä pienenmmän leluilla ja vasta vuoroisesti vähän kasvaessaan pieni isompien :)
 
---
Alkuperäinen kirjoittaja Vätti Räsynyt;29365719:
Lahjoja annetaan yleensä jouluisin ja syntymäpäivänä, nämä päivät ovat lähellä toisiaan ja lapsi nyt vuodessa kasvaa ja kehittyy aika paljon. Pitäskö pyytää sukulaisia tuomaan joulu ja synttärilahjat sit kesällä vai?
Ehkä kannattaisi toivoa ikätason mukaisia lahjoja. Ostatte sitten itse ne jotka kesällä sun mielestä sopii...
 
  • Tykkää
Reactions: Ciervo
"noh"
Naurettava. Jos et halua niihin koskettavan, laita piiloon. Muuten on aivan typerää kiusata lapsia sillä että omassa kotona on mielenkiintoisia leluja joita saa katsoa, muttei koskea, koska ne ovat teidän yhteisen lapsenne. Ovathan miehenkin lapset teidän lapsianne, ja teidän kotinne myös heidän toinen kotinsa, eikö?
 

Yhteistyössä