Olenko moukka kun Sofi Oksasen Puhdistus ei ollut mielestäni mitenkään erikoisen hyvä

• Viestiketjun aloittaja "Oops"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Jos olet, niin sitten olen minäkin. En päässyt kuin puoleen väliin kirjaa, vaikka kuinka yritin. Samoin kävi Baby Janen kanssa, vaikka sitäkin kovasti kehuttiin ja hehkutettiin. Mutta ei kai kaikilla tarvitsekaan olla sama maku.

Olen lukenut sen, Oksanen on taitava kirjoittaja ja puhdistuksessa huomasi selvästi taidollisen eron vaikka sitten siihen Baby Janeen, minusta aivan eri luokkaa sen kanssa. Mutta ehkä minä olen sitten tunnekylmä moukka, kun ei se kirja tehnyt minuun mitään lähtemätöntä vaikutusta. Ei siinä varsinaisesti mitään vikaa ole, muttei se nyt oikein "kolahtanutkaan".

rete
Luin sen ja olin ennakkoluuloja täynnä. Mitä olin kuullut tästä niin kaikki haukkuivat ja suurin osa oli väkisin lukenut tai hyppinyt jaksoja yli.
Itse kuitenkin luin sen kokonaan. Ei nyt mitään parhaimmistoa, mutta ihan luettava kyllä.

Mulla oli kauheat ennakkoluulot, kuulin että se on raskas ja vaikelukuinen. Meni vuosi että se oli mun hyllyssä kun en jaksanut ryhtyä siihen "urakkaan". Kun sitten sain aikaiseksi aloittaa ko kirjan, luin sen hetkessä läpi. Mä jäin totaalisesti koukkuun siihen ja mä pidin kirjasta todella paljon.
En kokenut sitä raskaana enkä muutenkaan vaikeaselkoisena. Se kirjoitustyyli ja -aihe sopi mulle hyvin.

On kuitenkin mullakin monia kirjoja, joita olen kuullut kehuttavan ja ylistettävän ja kun itse luen kirjan, ei se puhuttele mua mitenkään vaan koen kirjan tyhmänä ja pakkopullana. Mulla kun on tapana lukea aloittamani kirja loppuun, oli se tylsä, puuduttava tai muuten vaan tyhmä.

luen viikottain mutta
Minulta menee nämä "kirjallisuuden helmet" yli niin pahasti, etten enää viitsi edes vaivautua lukemaan niitä. "Puhdistus" on lukematta siksi koska selailulla kirja ei vaikuta erityisen hyvin kirjoitetulta saati kiinnostavalta (anteeksi nyt vaan mutta eihän kaikkia voi kiinnostaa samat jutut, olkootkin vaan kuinka törkeitä tai tärkeitä!). Tolkienit, Hotakaiset ym. makaavat hyllyssä pölyttymässä, tämä jäänee niiden seuraksi.

Minä en ole saanut sitä kirjaa luettua, vaikka monta kertaa olen aloittanut ja yrittänyt oikein ahkerasti. Olen kuullut monelta sellaiselta kehuja, joitten sanomisiin luotan ja olen yrittänyt vähän väkisinkin sitä lukea. Mutta ei vaan onnistu. Olen tästä harmistunut.

Yhteistyössä