Olenko minäkin huono äiti kun vein lapseni vauvana yöksi hoitoon? ;-)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Suzyanne
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Suzyanne

Vieras
Tuli tuosta vauvan hoitoon viemis-ketjusta mieleen, että mitähän täällä sanottaisiin, kun mulla oli 10-20 kertaa yössä heräilevä vauva joskus yön hoidossa vauvana. (paljastui maitoallergiaksi) Ihan vaan siksi koska olin väsynyt ja halusin nukkua.

Lisäksi olen nyt kohta 1,5 v:lle antanut joskus muutaman ranskalaisen. Ai niin ja tofujätskiä. Annoin myös pari viikkoa sitten yhden palan tummaa suklaata. Palan nakkiakin olen antanut, eikä ollut nitriititöntä.

Pakenen vuorille koska olen niin huono äiti. :xmas: :headwall:

Ei kun oikeasti, joskus kyllä ihmetyttää tää ihme kiihkoilu-ja lynkkausmeininki täällä. Tuskin ne lynkkaajatkaan on niin täydellisiä mitä antaa ymmärtää.: /

Tietäsitpä vaan, mitä mä oon "mokannut" neljän kanssa :ashamed:
Tosin valvomiset on valvottu ihan omasta kassasta, mutta nuo syömisjutut... :p
Mutta ei parane ottaa liian vakavasti tätä elämää :)

Tietäsitpä vaan, mitä mä oon "mokannut" neljän kanssa :ashamed:
Tosin valvomiset on valvottu ihan omasta kassasta, mutta nuo syömisjutut... :p
Mutta ei parane ottaa liian vakavasti tätä elämää :)

Joo ei pidäkään ottaa liian vakavasti, ihmetyttää vaan joskus tämä touhu täällä palstalla. En kyllä oikein uskoo että läheskään kaikki on edes oikeati niin tuomitsevia, eiköhän osa halua vaan ärsyttää ja provosoida.

Mutta oikeasti nainen ei ole huono äiti jos joskus vie vauvansa hoitoon, antaa maistaa jotain herkkua, ei imetä, ottaa silloin tällöin pari sidukkaa, tai mistä kaikista jutuista nyt täällä toiset äidit muita tuomitsevatkaan, ja sitten nostavat itseään jalustalle.

Nainen voi olla huono äiti vaikkei tekisi mitään ns. yleisesti paheksuttavaa. Mielestäni huono äiti on kylmä ja välinpitämätön lapsiaan kohtaan, alentaa näitä henkisesti ja antaa ymmärtää ettei lapsi ole minkään arvoinen. Rakkaudettomuus on mielestäni lapselle paljon tuhoisampaa kuin se että joskus vaikka vie lapsen hoitoon että saa itse relata.

Ai niin, tuli vielä mieleen yksi juttu. Ostin kerran kirppikseltä pari teletappivideota, ja erehdyin naureskellen kertomaan kassalla että sain ruokalakkoilevan pojan syömään kun näytin hänelle samalla teletappeja telkusta. Myyjä oli aidosti kauhistuneen näköinen, ja sanoi että sitä ei kannata tehdä, lapsi voi tottua siihen. Noh, sain lapsen syömään teletappien avulla, kun oli lopettanut sitä ennen syömisen lähes kokonaan. Noin kuukaudessa tuo meni ohi, ja lapselle rupesi ruoka maistumaan ilman teletappeja. Eli teletapit pitivät hänet ravittuna, ilman niitä en tiedä miten olisin saanut hänet syömään. Eli se oli ihan hyvä juttu, eikä lapsi siihen tottunut mitenkään. Silti muutama ihminen tuon kirppismyyjän lisäksi tuomitsi. Kuten myös sen, että nukutin allergikkoani perhepedissä 8 kk ikäiseksi, koska saimme näin kaikki edes vähän paremmin nukuttua, kun ei tarvinnut nousta vauvaa rauhoittelemaan sitä toistakymmentä kertaa yössä, minkä hän heräili. Ai niin, ja otinhan minä joskus imetysaikoina saunasiiderinkin, kun vauva oli mennyt nukkumaan. Ja monta muuta juttua. Silti koen olevani hyvä äiti, ja rakastavani lastani enemmän kuin mitään muuta koko maailmassa.

Pointti oli siinä etten voi ymmärtää miksi äidit ovat niin hanakoita tuomitsemaan muita äitejä, vaikkei mitään todellista syytä edes olisi. Antakaa muiden toimia lastensa kanssa niin kuin parhaaksi näkevät, puuttukaa vasta sitten kun lasta kohdellaan oikeasti kaltoin.

Ugh, olen puhunut. =)

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Mä yhdyn tähän huonojen äitien kerhoon. :D Meidän poika oli myös 7kk iässä yön isovanhemmillaan, että saadaan olla ilta kaksin kotona ja nukkua. Tein silloin siitä aloituksen ja aikamoinen tappeluketju siitäkin tuli. :(

Kuinka muuten teidän pojan allergiat todettiin? Meillä epäily suolisto-oireisesta myös ja eilen alkoi maidoton dieetti. Meillä on olleet yöt myös aina tosi levottomia, eikä poika ole nukkunut koskaan montaa tuntia putkeen. Tunnin tai puolen välein aina herätykset. Ikää on nyt reilut 10kk.

Äidit on susia toisilleen. Ymmärryksen sijaan on ilmeisesti kivempaa lynkata. Olen vaan monasti miettinyt että miten moni viitsii niin tehdä - näillä asioilla kun tuntuu olevan tapana mennä niin että mitä enemmän jotain arvostelet, sitä varmemmin ko. tilanne osuu myöhemmin elämässä omalle kohdalle.

Täytyy itsekin myöntää että esikoisen aikaan olin aika "nipo"; nyt kun lapsia on kolme olen rauhoittunut. Tosiasia kun on että lapsen koko elämä ei määrity "ensimmäisen kolmen vuoden aikana" niin kuin täällä joskus voisi olettaa. Olen alkanut arvostaa äitiyttä joka on inhimillinen ja rento. En jaksa uskoa että "lakia ja määräyksiä" pilkulleen seuraava äiti voi olla tuollainen. Varsinkaan jos vielä oman tarkailun lisäksi alkaa tarkailla muiden äitien tekemisiä...

Erillaisuutta pitäisi arvostaa ja se on päivän sana. Mutta äitiydessä ei sitä tunnuta tuntevan. Ei oikeasti muisteta että meitä äitejäkin on moneen lähtöön (olematta oikeasti huono äiti), yhtälailla perheitä ja lapsia. Kompinaatioiden kirjo on varsin värikäs. Hyvä äiti osaa lukea omaa perhettään ja sen tarpeita, unohtamatta itseään. Jos äidin mieli paranee lasista viiniä hyvän kirjan äärellä suotakoon se hänelle. Onnellinen äiti on parasta mitä lapselle voi tarjota. Jokainen järkevä ja maalaisällin omaava kuitenkin osaa vetää rajan järkevän ja kohtuuttoman välille.

Liityn mukaan :wave:

Jotenkin miellän itseni suvaitsevaiseksi, en koskaan tahallani halua ketään lynkata, koitaan asettua toisen ihmisen asemaan, mutta näiden ihme kiihkoilijoiden asemaan en vaan voi asettua : / Johtunee?? Tiedä häntä, heidän käsityksensä vanhemmuudesta ja kasvatuksesta ovat niin ääripäässä omastani.
Meidän poika oli ekaa kertaa yöhoidossa 3kk ikäisenä, sen jälkeen seuraavan kerran 5kk ikäisenä ja siitä lähtien lähes poikkeuksestta kerran kahdessa kuussa, joskus kerran kuussa. Isovanhemmat ovat meidän lähellä, kaikki rakastavat poikaa yli kaiken ja on jopa kinaa joskus kuka saa hoitaa.
Poika alkoi syödä kiinteitä 3kk iässä. Imetin 1kk verran.
Sai jäätelöä ja herkkuja maistella noin 8kk iässä.
Ekan ranskalaisen söi ravintolassa 1v2kk iässä.
JOs ollaan kylässä, niin annan pojan maistaa pöydän antimia kohtuudella.
Poika juo iltamaitonsa vielä tuttipullosta.
Imee tuttia nukkuessaan ja nukkuu kahdet päiväunet päivässä.
Ei nuku ulkona.

Olen tunnustanut!!

Koen olevani aivan ok äiti. Juuri se paras omalle pojalleni, vaikka on niitä päivä jolloin tuntuu toisin!

Meillä elellään ihan normaalisti. Syömme normaalia kotiruokaa joka välillä ei ole kuitenkaan nii terveellistä :) Myös herkutellaan jos siltä tuntuu. Hoidossa ovat olleet välillä siksi, että siihen vain on ollut tarve... Ei mun tarvi selitellä minnekkään miks 6kk ikäinen lapsi oli mummolassa yökylässä tai miks viime maanantaina meillä oli ruokana grillinakkia ja ranskalaisia... Kukaan lapsi ei ole tullut hulluksi tai kuollut normaalin ja tasapainoisen perhe elämän tuloksena ;) Ei kaikkien tekemisien tartte olla suoraan kasvatus tai terveen elämä oppaista....

*avaa sateenvarjon valmiiksi*

Mun tyttö oli 3 kk:n ikäisenä ensimmäisen kerran yökylässä mummolassa. On saanut pienestä pitäen niin "epäterveellistä kuin ei suvaittujakaan" ruokia. Kuten myös terveellisiä ja kaikkien hyväksymiä ruokia. Myönnän etten kauheasti päätäni ole vaivannut satunnaisilla asioilla. Tapoja ne eivät kuitenkaan ole.

Nyt tyttö on 5v. Hän itse aloitti puhumaan siitä kuinka paljon asioita hän muistaa. Sitten puhuimme siitä mitä kaikkea kivaa hän on tehnyt. Kysyin että mikä on ollut kivointa. Hän sanoi että niitä on niin paljon ettei hän tiedä mikä on kivointa, mutta esimerkiksi mummolla yökylässä on aina ollut kivaa.

Tämän mä näen vain positiivisena asiana ja vähät siis välitän siitä että olen "huono äiti" joka on lapsensa antanut pienenä yökylään.

Jo on taas äideillä ylpeilyn aiheet. :headwall:

Jos aloitustani tarkoitit, niin meniköhän sinulla pointtini vähän ohi, minulla ei ollut tosiaankaan tarkoitus ylpeillä millään. Tein tämän aloituksen tuon yhden vauvan hoitoonviemis-ketjun ispiroimana, kun siellä oli yllättävän paljon niitä joiden mielestä vauvan hoitoon vieminen yhdeksikin yöksi vahingoittaa lasta. Kyllä ne mielestäni ovat ihan muut asiat jotka vahingoittavat, varsinkin jos hoitaja on lapselle tuttu, luotettava henkilö.

Mä yhdyn tähän huonojen äitien kerhoon. :D Meidän poika oli myös 7kk iässä yön isovanhemmillaan, että saadaan olla ilta kaksin kotona ja nukkua. Tein silloin siitä aloituksen ja aikamoinen tappeluketju siitäkin tuli. :(

Kuinka muuten teidän pojan allergiat todettiin? Meillä epäily suolisto-oireisesta myös ja eilen alkoi maidoton dieetti. Meillä on olleet yöt myös aina tosi levottomia, eikä poika ole nukkunut koskaan montaa tuntia putkeen. Tunnin tai puolen välein aina herätykset. Ikää on nyt reilut 10kk.

Allergiasairaalassa tehtiin kaksivaiheinen maitoaltistus. Se oli rankkaa mutta kannatti, koska saatiin lääkärinlausunto maitoallergiasta. kela korvaa 72 % Nutrilon Soija-korvikkeesta siihen kunnes lapsi täyttää 2 v.

Minäkin olin maidottomalla dieetillä kun poika oli vauva, mutten sitten tajunnut olla samalla viljattomalla. Vilja-allergiakin on, mutta siitä ei olla haettu lausuntoa, koska siitä ei niin tuntuvia korvauksia saa, eikä tarvita B-lausuntoa ennen kuin poika menee hoitoon. Hän menee vasta 2,5 v.:nä näillä näkymin, ja vilja-allergia voi mennä ennen sitä ohi. Ruokavaliolla ollaan pärjätty.

Meillä ei tk-lääkärit myönnä että suolioireisia allergioita on olemassakaan, en tiedä ovatko epäpäteviä vai mikä mättää..

tuli mieleen kun eka kerran annoin lapsille kinkkuviipaleita (täyttivät yks) ja ajattelin, et kiva kattoon kun naama menee myttyrään ja sylkevät pois, kun on niin suolasta. Paskan marjat, en edes muista montako viipaletta söivät.

[QUOTE="heh";22255016]tuli mieleen kun eka kerran annoin lapsille kinkkuviipaleita (täyttivät yks) ja ajattelin, et kiva kattoon kun naama menee myttyrään ja sylkevät pois, kun on niin suolasta. Paskan marjat, en edes muista montako viipaletta söivät.[/QUOTE]

Juu meilläkin tykättiin kun annoin maistaa. :cool:

Allergiasairaalassa tehtiin kaksivaiheinen maitoaltistus. Se oli rankkaa mutta kannatti, koska saatiin lääkärinlausunto maitoallergiasta. kela korvaa 72 % Nutrilon Soija-korvikkeesta siihen kunnes lapsi täyttää 2 v.

Minäkin olin maidottomalla dieetillä kun poika oli vauva, mutten sitten tajunnut olla samalla viljattomalla. Vilja-allergiakin on, mutta siitä ei olla haettu lausuntoa, koska siitä ei niin tuntuvia korvauksia saa, eikä tarvita B-lausuntoa ennen kuin poika menee hoitoon. Hän menee vasta 2,5 v.:nä näillä näkymin, ja vilja-allergia voi mennä ennen sitä ohi. Ruokavaliolla ollaan pärjätty.

Meillä ei tk-lääkärit myönnä että suolioireisia allergioita on olemassakaan, en tiedä ovatko epäpäteviä vai mikä mättää..

Ohhoh! Meillä tosiaan ollaan nyt ensin 7-10pv dieetillä ja sen jälkeen taas kokeillaan maitoa. Jos jotain eroa on, saadaan lähete tarkempiin tutkimuksiin. Veritestit on otettu ja niissä maidon vasta-aineet oli normaalit. Olikos se niin, että suolisto-oireinen ei niissä näy?

Ohhoh! Meillä tosiaan ollaan nyt ensin 7-10pv dieetillä ja sen jälkeen taas kokeillaan maitoa. Jos jotain eroa on, saadaan lähete tarkempiin tutkimuksiin. Veritestit on otettu ja niissä maidon vasta-aineet oli normaalit. Olikos se niin, että suolisto-oireinen ei niissä näy?

Joo ei näy, meillekin tehtiin ne.

Minä käytin poikaa 3 eri tk-lääkärillä kun nukkui huonosti ja huusi kipuitkua öisin, lisäksi kakki vihreää ripulia. Jokainen lääkäri sanoi ettei ole allrgiaa kun on niin hyvä iho, ei saatu edes lähetettä allergiasairaalaan. (sain sen vasta kun vein pojan yksityiselle allergologille) Ainut apu mitä sain, oli lähete perheneuvolaan. En mennyt. Mitähän minä olisin siitä hyötynyt...:headwall:

Tein valituksen tk: een. mutta ei se mitään hyödyttänyt tietenkään, eikä ne varmaan halua vastedeskään tutkia allergioita sen enempää meidän tk:ssa. Nimittäin naapurin vauva huutaa yötä päivää, äiti epäilee maitoallergiaa, mutta tk:ssa oli hänellekin sanottu ettei ole, kun on niin hyvä iho.. eli valitukseni ei ole johtanut mihinkään, ja viattomat vauvaparat saa kärsiä, ja myös vanhemmat tietty. Ihan syvältä. :headwall:

Joo ei näy, meillekin tehtiin ne.

Minä käytin poikaa 3 eri tk-lääkärillä kun nukkui huonosti ja huusi kipuitkua öisin, lisäksi kakki vihreää ripulia. Jokainen lääkäri sanoi ettei ole allrgiaa kun on niin hyvä iho, ei saatu edes lähetettä allergiasairaalaan. (sain sen vasta kun vein pojan yksityiselle allergologille) Ainut apu mitä sain, oli lähete perheneuvolaan. En mennyt. Mitähän minä olisin siitä hyötynyt...:headwall:

Tein valituksen tk: een. mutta ei se mitään hyödyttänyt tietenkään, eikä ne varmaan halua vastedeskään tutkia allergioita sen enempää meidän tk:ssa. Nimittäin naapurin vauva huutaa yötä päivää, äiti epäilee maitoallergiaa, mutta tk:ssa oli hänellekin sanottu ettei ole, kun on niin hyvä iho.. eli valitukseni ei ole johtanut mihinkään, ja viattomat vauvaparat saa kärsiä, ja myös vanhemmat tietty. Ihan syvältä. :headwall:

Meillä on käynyt tuuri siinä mielessä, että meidän omalla lääkärillä on itsellä pieni allerginen lapsi. Eli hän varmasti tietää paljon enemmän kuin perus normilääkäri. :)

Mä olen yksin vauvan kanssa ja poika oli jo kolmen viikon iässä yön mun äidilläni että sain nukkua, kun olin niin väsynyt pojan mahavaivojen takia valvomisesta että järki meinas lähteä. En myöskään imettänyt kuin pari viikkoa. Oon varmasti siis palstamammojen mielestä maailman kamalin äiti. :D

Mä olen yksin vauvan kanssa ja poika oli jo kolmen viikon iässä yön mun äidilläni että sain nukkua, kun olin niin väsynyt pojan mahavaivojen takia valvomisesta että järki meinas lähteä. En myöskään imettänyt kuin pari viikkoa. Oon varmasti siis palstamammojen mielestä maailman kamalin äiti. :D

Todennäköisesti joo. :D
Mun yhdessä ketjussa valitin kun meidän 10kk poika valvottaa edelleen. Vastaus tuli tyyliin. " sitä se on lasten kanssa. Jos ei sitä kestä, ei pitäisi lapsia tehdä" :D

Yhteistyössä