Olenko mä joku yleinen lastenvahti/suuri äiti vain, koska mulla on nyt lapsi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hui
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hui

Vieras
Mä en ole erityisen lapsirakas, he ovat minulle ihmisiä siinä missä muutkin. Itse en kärsinyt vauvakuumeesta, lapsi hankittiin lähinnä mielenkiinnosta. Poika on nyt 3kk vielä pitäisi kaksi kuukautta olla kotona ja olen tässä yrittänyt kehitellä tekemistä päivien piristykseksi ja löytänyt nyt perhekahvilat (vai onkohan se nyt oikea termi paikalle, jossa käyn).

On ollut todella jännä huomata miten eri tavalla muut naiset suhtautuvat asioihin. Siellä on muutaman todella mukava tyyppi, mut sitten taas kun ne ihmiset tuntuvat olevan niin eri maailmasta, vaikka ihania ovatkin.

Mä olen nyt ehkä vähän vahingossa ajautunut tällaiseen mammarinkiin, jossa vauvakuumeillaan (vaikka edellinenkin vauva) , leivotaan ja hoidetaan naapuruston vauvat ja lapset samalla kuin omat. Oli puhetta, että jokainen vuorollaan vahtisi jonakin päivänä viikossa muutamia tunteja muiden lapsia, jotta toiset pääsevät käymään asioilla. Siis mitä? Onko tämä ihan normaali tapa toimia?

En mä oikeastaan halua hoitaa muiden lapsia ja mä pääsen kyllä ihan hyvin liikkumaan, kun meillä on mies kotona suurimman osan viikosta... MIten tuosta oisi kieltäytyä kohteliaasti, kun haluaisin kuitenkin hengata heidän kanssaan, kun ovat tavallaan mukavia? Mun oma ystäväpiirini käy töissä/opiskelee, joten heitä pääsee näkemään vasta muutaman kuukauden päästä enemmän, joten olis ihan kiva, että on juttukavereita.

Mut siis haen enemmänkin juttukaveria ja seuraa, jonka kanssa voi viettää aikaa ja puhua muustakin kuin äitiydestä. Mitenkähän muhun suhtautdutaan, jos kieltäydyn vahtimasta muiden lapsia, enkä osallistu noihin "pahimpiin" mammailuihin, mut kuitenkin vietän aikaa heidän kanssaan aina joskus..?

Sanot vain ettei sinulla ole tarvetta tuollaiselle hoitoringille?

Me itse joidenkin avoimen päiväkodin kavereiden kanssa sovittiin noin että voidaan tarvittaessa ja vaiukka ilman isompaa tarvettakin kysellä toisiltamme lastenhoitoapua. Asutaan isossa kaupungissa mihin monet ovta muuttaneet opiskeluiden tai työn perässä ja harvalla on mummolat ymm lähellä.

Siis mitään varsinaista vuorottelua ei ollut, mutta ihan kiva kun pystyi vaikka ihan vapaailtaa halutessaan pyytämään toisilta lastenhoitoapua eikä meille ollut mikään ongelma ottaa toisten lapsia välillä meille hoitoon. En tiedä onko tuo normaali tapa, mutta oman kokemuksen pohjalta se on aivan loistava juttu! =)

Mutta tosissaan jos tuolle ei ole tarvetta ja ajatuskin ahdistaa niin ei silloin kannata lähteä mukaan.

No joo, kun minä jäin äitiyslomalle niin minähän kätevästi hoidan myös kaverin kaikki tai osan neljästä lapsesta jos sattuvat esimerkiksi olemaan sairaana niin etteivät pääse tarhaan... :o

Minäkään ei välitä kauheasti muista lapsista tai niiden hoitamisesta, ja haluaisin että koti olisi meidän oma rauhallinen paikka. Kavereita saa toki käydä välillä.
Etenkään nyt kun on pieni vauva, niin haluaisin todella keskittyä ihan vain meidän kesken olemiseen, tässäkin on ihan tarpeeksi ohjelmaa meille.
Etenkään niitä sairaita kyläilijöitä en välittäisi tänne ottaa tartuttamaan... :snotty:

Yhteistyössä