Olenko mä ainoa, vai miten musta tuntuu että ei aika riitä kaikkeen ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "möttö"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"möttö"

Vieras
Nytkin katson pihalla leikkiviä lapsia äiteineen, kohta ne menee syömään ja tulee taas ulos.
Mä tuskailen tässä ruuan kanssa, lapset touhuaa omiaan vieressä, sitten pitäs käyttää koiraa ja ehtiä viikata pyykit kaappeihin, pestä vähän lisää. Missä välissä kaikki muut tekee nää asiat, kun musta tuntuu että ei oikeesti päivässä riitä tunnit kaikkeen, lasten kanssa leikkiminen, ulkoilu, ruuan tekeminen, siivoaminen jne.

Pitäskö tässä ottaa joku kellon tarkka rytmi käyttöön vai mitä ihmettä ? En kuitenkaan taho olla mikään ihmeen robotti, vaan normaali parikymppinen nainen, äiti.

Huono omatunto ei ole täällä vieras, jokapäiväinen tuttu, millon on paha mieli siitä että ärähdetty lapsille, milloin siitä että nyt jäi salaatti tekemättä ruuan kanssa ja milloin mistäkin..

Joo, aina olen monta askelta jäljessä mitä olisi pitänyt tehdä. Ja vaikka koko päivän touhuaa niin illalla tuntuu että mitään konkreettista ei ole saanut aikaan.

Kun aika ei riitä, karsi näin:
-pyykinpesu->kuivausrumpu->kori, josta saa kukin vaatetta tarvitseva kaivaa omansa. Hommaa monta koria, että on helppo sitten etsiä.
-tee suuri kattilallinen kerralla ruokaa ja syökää siitä 2-3 kertaa, aikaa säästyy ja hermoja.
-tee 1x viikko perus viikkosiivous, unohda muuna aikoina pölyt!
-Ulkoile mahdollisimman paljon, koti pysyy tuolloin siistimpänä ja mieli virkeänä.
-Koiraa ei tarvitse erikseen ulkoilluttaa, menee siinä samalla, kun ulkoilet lasten kanssa.
-herää ½ tuntia aiemmin kuin yleensä ja tee kotitöitä/esivalmistele lounas.
-mene ½ tuntia aiemmin nukkumaan, et ole väsyneempi, mutta aamulla saat puolessa tunnissa enemmän aikaan kuin väsyneenä illalla.
-Päät pitää kerta kuukaudessa "pyjamapäivä", jolloin koko perhe on aikatauluton ja saa olla rauhassa ja stressitön. Opeta lapsille, että on päivä, jolloin lapsi saa itse keksiä viihdykkeensä ja/tai olette tekemättä mitään, hassutellen. Antaa voimia taas kiireisiin päiviin.

Rytmi helpottaa kyllä jonkin verran, varsinkin jos se on sellainen ettei sen muutokset aiheuta katastrofia. Kaikki eivät vaan ole yhtä tehokkaita ja järjestelmällisiä. Mutta kyllä siinäkin voi harjaantua vaikka pakon edessä.

Pyykit aika usein viikkaan silloin, jos katson televisiota. Tai sitten viikkaan ne suoraan kuivumasta (ei ole kuivuria) koriin, niin että voin nostaa viikatut vaatteet suoraan kaappeihin.

Yhteistyössä