Olenko kohtuuton työnantajaa kohtaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras äiti

Vieras
Minulla on kahtena päivänä viikossa töitä ja viimeksi torstaina, joka on työpäiväni..toinen lapsista tuli kuumeeseen ja jäin kotiin, sairaslomaa se 1 työpäivä, nyt huomenna olisi taas työpäivä ja nyt on toinen lapsista kuumeessa ja taas pitäisi pyytä se päivä sairaslomaa.

Koko ajan mietin mitäköhän se työnantaja tästäkin sanoo vaikka tiedän minulla olevan oikeus sairaan lapsen hoitamiseen. Olen siis henkilökohtainen avustaja, tiedän ettei avustettava ole hädässä vaikka olisin pois, aina saa sijaisen tai vapaaehtoisen siksi aikaa ja ystäviäkin riittää.

Minulla siis on mieskin, mutta hänen jäämisensä kotiin lapsen kanssa aiheuttaa mutkia matkaan (sen tarkemmin en ala sitä tähän selostaa).

Toinen syy miksi minä ajattelin jäädä kotiin, on se että olen itsekin flunssassa, vaikkakaan en kuumeessa.

Et ole. Minkäs sille voi jos on kipeä tai lapset ovat. Mä kyllä olen samanlainen. Vaikka tavaraa tulis molemmista päistä tai kuumetta olis 39 astetta, aina tulee huono omatunto, kun joutuu saikulla olemaan.

Huonoa omaatuntoa lisää se, että työnantaja kieltäytyy ottamasta sijaista, vaikka siihen olisi mahdollisuus. Tiedän että se on hänen valintansa...mutta :/ On kieltäytynyt ottamasta sijaista myöskään myöhemmin pitämilläni lomilla.

Mietippä asiaa työnantajan kannalta: sinulla on lapsia,on puoliso jolla tismalleen sama oikeus olla pois, töitä vain 2 pv vkossa. En tiedä jaksaisinko ymmärtää työnantajana, sinulla viikon työajan verran poissaoloja. Ja jos mietit että ei ole katastrofi sinun poissaolo, kannattaisi varmaan miettiä että tarvisi tehdä oma pesti hyvinkin tarpeelliseksi ettei jää ilman työpaikkaa...

Minua yleensäkkin niin risoo tämä ajatus että " työntekijänä minulla on oikeus..." . Työmoraali on yleisesti hyvin alhainen, ei mietitä että miten saisin työt tehtyä vaikka vähän flunssaisenakin vaan mietitään että mihin kaikkeen poissaoloon minulla on oikeus...

[QUOTE="Minttu";29308573]Mietippä asiaa työnantajan kannalta: sinulla on lapsia,on puoliso jolla tismalleen sama oikeus olla pois, töitä vain 2 pv vkossa. En tiedä jaksaisinko ymmärtää työnantajana, sinulla viikon työajan verran poissaoloja. Ja jos mietit että ei ole katastrofi sinun poissaolo, kannattaisi varmaan miettiä että tarvisi tehdä oma pesti hyvinkin tarpeelliseksi ettei jää ilman työpaikkaa...[/QUOTE]

Minähän alussa kerroin että miehen pois töistä oleminen aiheuttaa ongelmia, joita en tähän erittele ja toiseksi olen itse ollut myös sairaana koko viikon. Työnantajalla on oikeus saada sijainen, mutta on hänen valintansa olla ottamatta sellaista.

[QUOTE="Minttu";29308595]Minua yleensäkkin niin risoo tämä ajatus että " työntekijänä minulla on oikeus..." . Työmoraali on yleisesti hyvin alhainen, ei mietitä että miten saisin työt tehtyä vaikka vähän flunssaisenakin vaan mietitään että mihin kaikkeen poissaoloon minulla on oikeus...[/QUOTE]

Työnantajankin kannalta on oikeasti yleensä järkevämpää että se yksi työntekijä potee tautinsa kotona, kuin että käy tartuttamassa koko työyhteisön.

Itsekin kyllä opin vasta kantapään kautta olemaan kipeänä pois töistä, kun onnistuin saamaan jälkitaudiksi ensin keuhkoputkentulehduksen ja sitten keuhkokuumeen. Pikkuflunssan vuoksi josta olisi ehkä selvinnyt parilla lepopäivällä, lähes kuukauden sairasloma.

[QUOTE="Minttu";29308595]Minua yleensäkkin niin risoo tämä ajatus että " työntekijänä minulla on oikeus..." . Työmoraali on yleisesti hyvin alhainen, ei mietitä että miten saisin työt tehtyä vaikka vähän flunssaisenakin vaan mietitään että mihin kaikkeen poissaoloon minulla on oikeus...[/QUOTE]

Minä en jää sairaslomalle oman flunssan vuoksi vaan lapsen kuumeen vuoksi, olen ollut itse töissä jopa kuumeisena, joten helpolla en pois jää, mutta lapsi on sellainen joka menee työn edelle, ainakin minulla.

"Työmoraali on yleisesti ottaen hyvin alhainen", perustuu mihin faktatietoon? Oletko kenties työterveyslääkäri/hoitaja jossakin suuressa toimipisteessä? Itse tiedän päin vastoin vain muutamia "lusmuja", valtaosa kampeaa kipeän ruhonsa töihin vaikka väkisin. Itse kuulun niihin ja se jos mikä on tyhmää. Siitä kun ei saa urhoollisuusmitalia.

Minun mielestäni juuri se kertoo korkeasta työmoraalista, ettei lähdetä flunssaisena ehdoin tahdoin sairastuttamaan koko muutakin työpaikkaa.

• Tykkää
Reactions: bud
Alkuperäinen kirjoittaja näin;29308638:
Minun mielestäni juuri se kertoo korkeasta työmoraalista, ettei lähdetä flunssaisena ehdoin tahdoin sairastuttamaan koko muutakin työpaikkaa.

No mutta oma kruunu sitten kiiltää sitäkin kauniimmin, kun muu porukka on kipeänä kotona ja itse voi hyvällä omallatunnolla niiskuttaa ja pärskiä töissä.

Valitettavasti nuo "korkean työmoraalin ihmiset" on yleensä juuri niitä jotka ei muita ajattele pätkän vertaa...

Niin, ja sitten on " ollut kivasti omaa aikaa siivoilla ja hoitaa jouluostoksia kun en nyt NIIIIIIIIIIN sairas ollut vaikka kolme päivää sainkin saikkua..." Työmoraali kaukana!!!

[QUOTE="Lissu";29308659]No mutta oma kruunu sitten kiiltää sitäkin kauniimmin, kun muu porukka on kipeänä kotona ja itse voi hyvällä omallatunnolla niiskuttaa ja pärskiä töissä.

Valitettavasti nuo "korkean työmoraalin ihmiset" on yleensä juuri niitä jotka ei muita ajattele pätkän vertaa...[/QUOTE]

Tää on tosi. Meill töissä ei tunnuta tuntevan ajatusta siitä että kotia jäädään jos ei olla työkunnossa. tullaa töihin vaikka pää kainalossa,vedetään buranaa ja osa hommista jaa tekemättä/muiden harteille kun ei sairaana voida...Siksipä tautikierrettä ei saada poikki kun aikuset levittää ja lapset levittää. Eihän sillon oo todellakaan työkuntonen jos ei pärjää ja jaksa siinä työssä missä on. En minäkään pikkunuhassa kotia jää mutten myöskään meee töihin lääkkeiden kanssa ja lusmua hommista. Jos ei oo työkuntoinen niin ei oo.

[QUOTE="Minttu";29308666]Niin, ja sitten on " ollut kivasti omaa aikaa siivoilla ja hoitaa jouluostoksia kun en nyt NIIIIIIIIIIN sairas ollut vaikka kolme päivää sainkin saikkua..." Työmoraali kaukana!!![/QUOTE]

No mä kyllä ajattelin olla kuumeisen lapsen kanssa kotona.

ap

Yhteistyössä