Olenko "köyhä" jos en ole matkustellut paljoa?

onni
en mäkään oo matkustellut,ruotsissa kääntymässä käynyt,norjassa vuoristossa ajeltu, tallinnan pulireissut on tehty ja yhden kerran viipurissa käynyt...
sen sijaan matkaillut kotimaassa,olen karavaanari,jolla matkailuauto sekä vaunu,kesämökki on ja oma 140 neliön talo. En pidä itseäni köyhänä. Kotimaankin matkailu avartaa..,.
 
vieras
Et.

Rikkautta on monelaista. ei aineellinen rikkaus ole ainoa laatuaan. joku voi osata nauttia ilmasesta luonnosta, eläimistä ym. ja on vähintään yhtä rikas kuin monta kertaa vuodessa turistirysään lentävä tai muiden alkuperäisympäristöä saastuttamaan lentävä aineellisesti rikas perhe.
 
vieraampi
mä matkustelin silloin kun olin oikeasti köyhä! :D eli siis opintotuella sinnittelin. pienistä keikkatuloista ja kesätyörahoista säästin hullun vimmalla ja söin kaurapuuroa, että pääsin esim. työharjoitteluun intiaan, miehen kanssa reilaamaan ym. kyllä oli elintaso ihan toista sillon kun nyt.

nyt elätetään 5-henkistä perhettä ja vaikkei ulkomaanmatkoja olekaan varaa tälle porukalle kustantaa niin peruselämisestä ei tarvitse tinkiä. jopa pientä luksustakin löytyy itserakennetun omakotitalon muodossa.

että oiskohan suhteellinen käsite tuo köyhyys.
 
vieras
En mäkään ole matkustellut muualla kuin suomessa ja ruotsissa ja en koe olevani köyhä :) Joskus kyllä tuntuu että se matkustelu on sellainen status-symboli ja on kummallista jos ei ulkomailla ole käynyt. Kyllä ihania ja uusia asioita voi kokea ihan kotikulmillakin ja kun matkustelen suomessa pyörällä ja julkisilla kulkuneuvoilla enkä merten yli lentokoneilla ja laivoilla niin voin sanoa myös matkustavani ekologisesti.
 
citizen
Jos on köyhä, eikä sen takia ole matkustellut, niin ei voi sitten mitään, mutta kyllä on ankeeta, jos ei muualla käynyt kuin Ruotsissa ja Virossa...

Jos vaan on varaa, niin lasten on hyvä viimeistään ala-asteiässä nähdä maailmaa. Vauvana ei tartte mennä, kun ei ne muista siitä mitään...

Nykyään tosin alkaa olla ympäristön kannalta arveluttavaa lennellä usein lentokoneella!
 
Phoebe
Et minusta ole köyhä, et henkisestikään niin kuin joku väitti. Maailmaa voi ymmärtää muutenkin, kuin näkemällä jokin turistikohde paikan päältä. Ja muuten, et saastuta ilmaa yhtä paljon kuin lentomatkailijat =)
 
En miekää, ruotsissa käyny vain pari kertaa mut en muualla ja mielestäni en ole köyhä, ei vaan inspaa nuo ulkomaat
 
Viblsp
En minäkään ole hirveästi matkustellut. En tykkää reissaamisesta, etenkään ulkomaille. Junamatka jonnekin koko perheen kanssa houkuttelee kyllä, mutta muuten olen "kotikissa". Oma maa mansikka, muu maa mustikka. :whistle:
 
Et ole.

Mä olen matkustanut jonkun verran, äiti rakastaa lämpöä ja merta ja ulkomaalaisia ihmisiä ja isiä kiinnostaa kulttuurit.

Täytyy sanoa, etten ole juurikaan noilla reissuilla viisastumaan päässyt, ja nyt aikuisiän saavutettuani mua ei juuri kirveelläkään saa mihinkään tutustumaan vieraisiin maihin. Ja jos lähden, en lähde tutustumaan kulttuureihin tai vierasmaalaisiin ihmisiin vaan olemaan itseni kanssa ja tekemään niitä asioita mistä nautin: ja mitä voisin ihan hyvin tehdä täällä kotosuomessakin. :D
 
ei matkustelu minusta ole köyhyyden tai rikkauden mittari. toki kaikilla ei ole varaa matkustaa ja toisilla on vaikka kuinka moneen reissuun vuodessa. mutta ei kaikki tykkää matkustaa vaikka rahaa oliskin. eli ei sen perusteella voi ketään määritellä rikkaisiin ja köyhiin. tiedän yhden köyhän perheen, joka käy kulutusluotolla kerran vuodessa etelässä. ei kovin viisasta, mutta se on heidän asiansa. jos ovat sit valmiita maksamaan korot luottoon, että ovat päässeet etelän maahan. ja samalla kiristämään nälkävyötä, lapsi kun ei heillä ole
 
Minusta ihminen, joka on matkustellut paljon ja brassailee sillä, ei voi väittää olevansa henkisesti rikas. Hän on ehkä paljon nähnyt ja kokenut, mutta jos kehuskella pitää, niin ei hän paljon oppinut ole.
 
Vuorten rakastaja
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja Gorthaur:
Köyhä ainoastaan kokemusten kannalta, ei muuten.
...ja kokemuksiahan ei voi läheltä saada.. ehkä se onkin rikkaus löytää erilaisia kokemuksia tästä läheltä?

Voi tietysti saada kokemuksia, mutta erilainen ympäristö on aina erilainen ympäristö, joka stimuloi eri tavalla, kuin iänikuiset kotiympyrät. Suomessavielä on aika samanoloista joka paikassa (ääripäät lähinnä Lappi, vaara-Suomi, järvi-Suomi ja Saaristomeri).


 

Yhteistyössä