Olenko kamala ihminen, kun minua huolestuttaa tämä finanssikriisi paljon enemmän kuin esim. Jokelan ja Kauhajoen ampumatapaukset?

vieras
Minun käsittääkseni tulossa on tosiaan SUOMEN osalta vain kasvun hidastumista ja tottahan sekin vaikuttaa, mutta turhaa on lietsoa kauheaa hysteriaa, joka säikyttää ihmiset ja kaikki hyytyy, jolla sitten jo onkin vaikutuksia.

Sen sijaan kysyisin, jos joku viisaampi on vielä paikalla, että miten tällainen pahimmillaan voisi vaikuttaa henkilöön, jolla ei ole lainaa, mutta on okt, mökki, auto ja talletuksia paljon? Talletussuojahan nyt nostettiin kai 50 000 euroon eikös vai suunniteltiinko vasta. Onko hurjimmassakaan tilanteessa mahdollista, että talletukset häviäisivät? Vai pitääkö talletuksia ryhtyä puolison kanssa jakamaan eri pankkeihin ja kummankin omiin nimiin?

Ja ymmärrän erinomaisen hyvin, että asia huolittaa minua nuorempia, uransa alussa olevia asuntovelallisia. Ymmärrän teitä, olen ollut tuossa tilanteessa ja vanhempien kautta kokenut edellisen (isomman käsittääkseni) laman karvaasti.
 
Mä en oikein voi näitä rinnastaa mitenkään kumpi olisi pahempi..kumpikin kamalia juttuja joita ne koskettavat.Onnekkaita ne joilla ei velkaa ei osakesäästöjä tai ne jotka eivät joutuneet hautaamaan lastaan hullun riehumisen seurauksena.

 
sama vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minun käsittääkseni tulossa on tosiaan SUOMEN osalta vain kasvun hidastumista ja tottahan sekin vaikuttaa, mutta turhaa on lietsoa kauheaa hysteriaa, joka säikyttää ihmiset ja kaikki hyytyy, jolla sitten jo onkin vaikutuksia.

Sen sijaan kysyisin, jos joku viisaampi on vielä paikalla, että miten tällainen pahimmillaan voisi vaikuttaa henkilöön, jolla ei ole lainaa, mutta on okt, mökki, auto ja talletuksia paljon? Talletussuojahan nyt nostettiin kai 50 000 euroon eikös vai suunniteltiinko vasta. Onko hurjimmassakaan tilanteessa mahdollista, että talletukset häviäisivät? Vai pitääkö talletuksia ryhtyä puolison kanssa jakamaan eri pankkeihin ja kummankin omiin nimiin?

Ja ymmärrän erinomaisen hyvin, että asia huolittaa minua nuorempia, uransa alussa olevia asuntovelallisia. Ymmärrän teitä, olen ollut tuossa tilanteessa ja vanhempien kautta kokenut edellisen (isomman käsittääkseni) laman karvaasti.
Niin ja vastaus ap:n kysymykseen: Mielestäni et ole paha ihminen. On ymmärrettävää, että molemmat asiat ovat omalla tavallaan ikäviä (minor understatement, sorry), mutta Kauhajoki oli selkeänä silmien alla ja erittäin järkyttävää erityisesti niille, joita se koketti suoraan, mutta myös meille, jotka myötäelimme asiaa. Toisaalta, mikäli taantuman seuraamukset olisivat oikein pahat seuraamukset vaikuttaisivat niin moneen perheeseen suuresti ja se taas on laajakantoisempaa. "Pieni" kulutuksen ja talousarvojen järkevöityminen taas ei mielestäni olisi kuin eduksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minun käsittääkseni tulossa on tosiaan SUOMEN osalta vain kasvun hidastumista ja tottahan sekin vaikuttaa, mutta turhaa on lietsoa kauheaa hysteriaa, joka säikyttää ihmiset ja kaikki hyytyy, jolla sitten jo onkin vaikutuksia.
Sen sijaan kysyisin, jos joku viisaampi on vielä paikalla, että miten tällainen pahimmillaan voisi vaikuttaa henkilöön, jolla ei ole lainaa, mutta on okt, mökki, auto ja talletuksia paljon? Talletussuojahan nyt nostettiin kai 50 000 euroon eikös vai suunniteltiinko vasta. Onko hurjimmassakaan tilanteessa mahdollista, että talletukset häviäisivät? Vai pitääkö talletuksia ryhtyä puolison kanssa jakamaan eri pankkeihin ja kummankin omiin nimiin?
Ja ymmärrän erinomaisen hyvin, että asia huolittaa minua nuorempia, uransa alussa olevia asuntovelallisia. Ymmärrän teitä, olen ollut tuossa tilanteessa ja vanhempien kautta kokenut edellisen (isomman käsittääkseni) laman karvaasti.
Jos talletukset ovat islantilaisessa pankissa on suuri riski sille etteivät tallettajat näe enään rahojaan, ainakaan täysmääräisenä, koska myöskään Islannin valtiolla ei ole rahaa. Miksei sama tilanne voi toistua myös jossain muussa maassa.
 
Laman opetuksia
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja lepsa:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras harmaana:
Tietääkseni lamaa ei ole edes tulossa vaan ehkä taantuma. Ja sekin näillä näkymin vaikutta vain Islannissa, Irlannissa, Italiassa, Espanjassa ja Britanniassa.
"Ehkä taantuma" :)
no taantuma sitten. Otetaan 'ehkä' pois jos helpottaa sinua.
Uskokoon ken haluaa ja uskaltaa... Noin sanottiin päättäjien ja poliitikkojen ja pankinjohtajien taholta myös ennen viime lamaa... Ja kuinkas sitten kävikään?
 
Kyllä minä olen hulestunut molemmista. Vaikkei meillä suuria velkoja olekaan. Miehen tulot ovat erittäin ratkasevassa osassa tämän perheen elantoa ajatelle. Toisaalta uskon, että jos häneltä työpaikka menee kyllä hän töitä löytää.
Perheessä kun on nuoria, joilla oman elämän aloittaminen on jo lähellä, niin kyllähän sitä miettii heidän työllistymistä. Muutamien kavereiden räpiköintiä viime laman kourissa kun tuli seurattua. Jokunen jäi siihen kuoppaan pysyvästi...

Kuitenkin nämä koulujutut ovat tällä hetkellä se, mikä on meidän perhettä eniten koskettanut. Nuoria on kolmessa eri koulussa, joista kaksi ollut suljettuna uhkailujen takia. Voin sanoa, ettei ole kovin pikku juttu käydä nuorten kanssa näitä läpi. Tosiasia kun on, etten voi täysin heitä siitä vakuutta siitä etti siellä koulussa kuaan ala ampumaan...
Voin vain kuvitella miten paljon kovempaa on niissä kodeissa, joissa on nuoria jotka olleet noissa kahdessa koulussa.
 
kannanottaja
Alkuperäinen kirjoittaja lepsa:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minun käsittääkseni tulossa on tosiaan SUOMEN osalta vain kasvun hidastumista ja tottahan sekin vaikuttaa, mutta turhaa on lietsoa kauheaa hysteriaa, joka säikyttää ihmiset ja kaikki hyytyy, jolla sitten jo onkin vaikutuksia.
Sen sijaan kysyisin, jos joku viisaampi on vielä paikalla, että miten tällainen pahimmillaan voisi vaikuttaa henkilöön, jolla ei ole lainaa, mutta on okt, mökki, auto ja talletuksia paljon? Talletussuojahan nyt nostettiin kai 50 000 euroon eikös vai suunniteltiinko vasta. Onko hurjimmassakaan tilanteessa mahdollista, että talletukset häviäisivät? Vai pitääkö talletuksia ryhtyä puolison kanssa jakamaan eri pankkeihin ja kummankin omiin nimiin?
Ja ymmärrän erinomaisen hyvin, että asia huolittaa minua nuorempia, uransa alussa olevia asuntovelallisia. Ymmärrän teitä, olen ollut tuossa tilanteessa ja vanhempien kautta kokenut edellisen (isomman käsittääkseni) laman karvaasti.
Jos talletukset ovat islantilaisessa pankissa on suuri riski sille etteivät tallettajat näe enään rahojaan, ainakaan täysmääräisenä, koska myöskään Islannin valtiolla ei ole rahaa. Miksei sama tilanne voi toistua myös jossain muussa maassa.
Ja Suomi ei tosiaan ole kapselissa muuhun maailmaan nähden. Meillä on resursseja kestää taantuma tiettyihin rajoihin saakka, mutta jos maailmantalous sukeltaa kunnolla niin perässä mennään. Suomen geopoliittisesta tilanteesta johtuen meille ei historian saatossa ja luontoäidin helmoissa ole suotu juuri kummoisia pääomia. Persaukista sakkia sano saksalainen suomalaisista jo keskiajalla..
 
taloustieteenopiskelija
Talletussuojaa nostettiin kansainvälisen kilpailukyvyn ylläpitämiseksi. Ei siksi, että olisi todellista vaaraa menettää rahansa, jotka on pankkiin talletettu.
Ohjauskorkohan laski juuri, mikä on plussaa asuntolainallisille. Eniten tämä kriisi iskee sijoittajiin, mutta tälläistä se on, ei aina voi olla voitolla! Että ihan rauhassa vaan niille hulluille päiville (siellähän on vielä verrattain halpaakin), vaikka niitä inhoankin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja taloustieteenopiskelija:
Talletussuojaa nostettiin kansainvälisen kilpailukyvyn ylläpitämiseksi. Ei siksi, että olisi todellista vaaraa menettää rahansa, jotka on pankkiin talletettu.
Ohjauskorkohan laski juuri, mikä on plussaa asuntolainallisille. Eniten tämä kriisi iskee sijoittajiin, mutta tälläistä se on, ei aina voi olla voitolla! Että ihan rauhassa vaan niille hulluille päiville (siellähän on vielä verrattain halpaakin), vaikka niitä inhoankin.
:) :)
 
sama vieras
Alkuperäinen kirjoittaja taloustieteenopiskelija:
Talletussuojaa nostettiin kansainvälisen kilpailukyvyn ylläpitämiseksi. Ei siksi, että olisi todellista vaaraa menettää rahansa, jotka on pankkiin talletettu.
Ohjauskorkohan laski juuri, mikä on plussaa asuntolainallisille. Eniten tämä kriisi iskee sijoittajiin, mutta tälläistä se on, ei aina voi olla voitolla! Että ihan rauhassa vaan niille hulluille päiville (siellähän on vielä verrattain halpaakin), vaikka niitä inhoankin.
Kiitos vastauksestasi! Itselläni rahat ovat lähinnä korkeakorkoisilla tileillä ja omaisuuteen sidottuna. Lähinnä olen miettinyt, että pitäisikö rahansa jotenkin "suojata" jakamalla max 50 000 paloihin? Pankista lienee turha kysyä, koska heille on annettu omat vastausohjeensa, oletan.
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Mä en ensinnäkään ymmärrä, miten se auttaisi asiaa, että istuisin tässä kusi sukassa pelkäämässä ja huolehtimassa taantumaa tai lamaa. Siitä saa vaan kurjan mielen, kun asioille ei mitään voi.
Vähän samoin ajattelen. Oma tilanne sama kuin sulla eli kotona olen ja hoitovapaan jälkeen jotain ihan muuta. Mies pienituloinen, isompia säästöjä ei ole mutta jos vaikka työttömyys iskee niin pärjäillään ellei korot pomppaa taivaisiin. Huomattavasti enemmän minua pelottaa ilmastonmuutos.
 

Yhteistyössä