olenko itsekäs? :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja omatunto kolkuttaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

omatunto kolkuttaa

Vieras
olen työtön, myös mieheni on työtön. joskus olemme joutuneet rahaa lainaamaan työssäkäyvältä sukulaiselta ja aina olemme maksaneet tietty takaisin eikä velkaa ole jäänyt. Olemme myös hänelle lainanneet useaan otteeseen vähistä rahoistamme kun vaikka työssä käy niin tuntuu ettei heillä ole koskaan rahaa.
Nyt on sellainen tilanne että mulla ja miehellä kerrankin olis rahaa ja tää samainen sukulainen just soitti ja pyysi viikoksi rahaa lainaksi. meillä olisi omiakin hankintoja jotka pitäis huomenna lähteä ostamaan ( esim. peti koiralle yms. tärkeää kotiin ) ja en haluis nyt lainata koska emme itsekään lainaile enää keneltäkään.
sanoin jo puhelimessa ettei meillä ole kuin vuokrarahat tilillä vaikka sieltä on jo vuokra maksettu ja rahaa on.
Mulle iski aivan kamalan huono omatunto ja ahdistava olo ja haluiaisin lainata mutta kun tarttetaan itsekin :( Kyse on läheisestä sukulaisesta.
Jos nyt lainaan niin sitten kun teemme huomenna kotiimme hankintoja niin ollaan sitä rahaa vailla eikä joutais lainaan.. mitä tekisitte? oonko hirvee ihminen jos en nyt lainaa?

Et ole hirveä.:):hug:
Teet niinkuin parhaaksi näet.

Itse lainaisin rahat, jos toisella olisi todellinen tarve rahalle, eli ruokaa etc. pitäisi saada.
Omat hankintani joutaisivat tässä tilanteessa odottaa. Pääasia on, että on katto pään päällä, ja ruokaa kaapissa.

Joo en nyt suoraan sanoisi että olet hirveä ihminen, mutta mikä lienee tuon sukulaisen tarve? Jos heillä ei ole esim rahaa ruokaan tai vuokraan tai muuhun pakolliseen niin sitten kyllä lainaisin, koira varmaan varmaan voi uutta petiään odottaa viikon verran? :)

Jos se lähisukulainen tarvitsisi rahaa elintärkeisiin lääkkeisiin, silloin lainaisin rahat hänelle. Vaikka jäisi se todella tärkeä koiranpeti hankkimatta.

Jos ei ole rahaa lainata (ts ne omat rahat menee ruokaan, lääkkeisiin yms välttämättömään) niin en lainaisi. Mutta jos kyse on hankinnoista jotka pystyvät odottamaan tuon viikon niin lainaisin.

Tuolle ihmiselle joka on minulle lainannut silloin kun rahaa tarvitsin lainaisin kyllä vaikka muuten pitäisinkin periaatteena etten lainaa kenellekään ja tilanne olisi sellainen ettei itseni enää tarvitse keneltäkään lainata. Vähän vastaava kuin että haluan ehdottomasti auttaa sitä ihmistä joka on minua auttanut jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Rva Ilkeä Harmaa;29539847:
Mä en ole koskaan ymmärtänyt rahanlainaamis kulttuuria, itse en lainaisi kenelekkään. Moni ystävyys/sukulais suhde on mennyt ihmisillä sen takia pilalle.
Et ole itsekäs.

En minäkään.
Mun mielestä aikuisten ihmisten pitäis tulla omillaan toimeen.

En tiedä itsekkyydestä, mutta ainakin aloituksesta selkeni syy toistuvaan rahattomuuteenne. Koiran peti ja vastaavat hankinnat kotiin ei ole tärkeitä! Koiralle käy pediksi mikä vaan vanha viltti, jos se sellaista edes kaipaa (meillä nukkuu sohvalla). Koiranpito on muutenkin kahdelle työttömälle kallis harrastus, sillä esim. eläinlääkärikulut taas ovat pakollisia, jos koira sattuu sairastumaan, eikä tarvi mitään kovin kummaa sattua, kun menee yhdellä käynnillä satoja euroja, tai jopa tonni.

Jos teillä siis ei ole mitään puskuria myös tulevia kuukausia varten, eikä tarkoitus ole jatkuvasti muilta persaukisilta rahaa kerjätä, niin jättäkää joka tapauksessa koiranpeti ja vastaavat yhtä "tärkeät" hankinnat tekemättä, ja laittakaa rahaa säästöön pahan varalle.

Lainaisin, koska haluan auttaa toisia kuten itekin oon apua saanu. Mulla vielä pari pussia luovutettavana verta, kun ite oon sitä kerran saanu.

Onko mun halu auttaa muita ihmisiä alempi, kun en vakavan anemian takia voi itse luovuttaa verta, vaikka sitä säännöllisesti saankin?

Olen kyllä "värvännyt" tuttuja ja sukulaisia luovuttamaan verta, mutta kaikkeen ei itse pysty.

[QUOTE="mielipide";29540641]Onko mun halu auttaa muita ihmisiä alempi, kun en vakavan anemian takia voi itse luovuttaa verta, vaikka sitä säännöllisesti saankin?

Olen kyllä "värvännyt" tuttuja ja sukulaisia luovuttamaan verta, mutta kaikkeen ei itse pysty.[/QUOTE]

Sen tekee minkä voi. Ap ois tekstin perusteella kykenevä auttamaan jotakuta kuka häntä useasti jeesannu, ni ite tarttuisin siihen mahikseen. Apuhan ei aina oo samaa vastapalveluksena, vaan se voi olla eri muodossakin. Esmes verta saanut voi auttaa vaik nälkäpäiväkerääjänä punasel ristil?