Olenko itsekäs paska, kun en auta siskoani lapsenhoidossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Pyydä vauva luoksesi.
Suostut sillä ehdolla, että tuo ja vie lapsen sinne. Miksi sinun pitäisi mennä sitten sinne, kun on kuitenkin omakin koti hoidettavana?
Mielestäni on kuitenkin tärkeää tuoreille vanhemmille suoda sitä omaakin aikaa. Heillä ei taida olla muita luotettavia hoitajia kuin sinä, ja sinä et noh, itsekkäistä mutta ehkä ihan hyvistäkin syistä jaksa auttaa siskoasi.. Mitä jos joskus tulee tilanne, että te haluaisitte lapset hoitoon ja viettää aikaa miehen kanssa kaksin? Ja kukaan ei suostuisi auttaa...

Kai sitä yhden viikonlopun jaksaa ottaa sen vauvan vielä siihen lisäksi. Kuitenkin siskostasi kyse.

Turhaa syyllistämistä. Jos ei tutuista kukaan jouda auttamaan niin sitten palkataan apua jos sitä omaa aikaa tahtoo.

Ap ei ole itsekäs. Siskosi taas on, kaikkihan meistä haluaa sitä omaa aikaa ja vaihtoehtoja on muitakin kuin "epäluotettava" anoppi, kaukana asuva kiireinen sisko. Joko tutustuu uusiin ihmisiin, lastenhoitorinkiin tai palkkaa hoitajan.

En lähtisi ketään auttamaan noilla faktoilla, omassa elämässä riittää varmasti riittävästi vipinää, oma puhti ei riittäisi tuollaiseen niin että minulla olisi sen jälkeen vielä hyvä olla.

• Tykkää
Reactions: Kurjenkello
6kk:n ikäinen vauva voi olla erossa vanhemmistaan sen kuusi tuntia putkeen, että siinäkin mielessä ap voisi perustella asiaa, että kuuden tunnin vuoksi ei lähde vauvaa hoidattamaan, eli sen vauvan voisi tuoda heille, jos ap tähän suostuisi, ja siis vauvan äiti myös. aika hysteerinen sisko kieltämättä on. Mutta en ehkä mäkään suostuis jos ap olisin, varsinkin kun hänkään ei ole sun lapsia hoitanut. ja oikeastaan sulla on sama tilanne, et säkään halua/osaa hoitaa vierasta vauvaa.

Ja höpönlöpön! Meillä oli puolivuotias erossa meistä 12 tuntia kun oltiin ystävien häissä, eikä mitään ongelmia. Missä helvetin pullossa te oikein niitä kersojanne pidätte, ettei yli 6h voi olla erossa puolvuotias lapsi!

Mielestäni noilla syillä et ole itsekäs. Jos siskolla noin kovat vaatimukset. Eli mielestäni voit vedota kaikkiin noihin syihin, mitä sanoit. Jos anoppi ei hoitajaksi kelpaa, niin sitten siskosi pitää etsiä ihminen joka täyttää vaatimukset.

No kyseessä on siis siskosi. Luulis siskolle voivan sanoa suoraan, että millä ehdoilla voi heitä auttaa; eli lapsi aloittajan tykö eikä koko viikonlopuksi.

Outoa, jos ei omalle siskolle voi sanoa suoraan mitä ajattelee.

Jos mulla olis vastaava tilanne niin ehdottomasti auttaisin, joko vauva meille tai sitten menisin omien lasten kanssa heille lasta hoitamaan. Mut tää ihan siitä syystä et itte oon siskoni kans niin läheinen etten osaa ajatella etten auttais jos he apua tarvisivat.

No. Etusijalle menee aina oma perhe ja omat lapset ennen kaikkea. Toisaalta siskokin on rakas, ja hänen lapsestaankin toivottavasti tulee rakas.

Minä pitäisin kyllä kiinni siitä että tervetuloa vaan meille, maksimiaika määritellään lapsen iän mukaan... ja oman perheen ehdoilla tietenkin mennään.

Ja sillä sipuli.

Jos mulla olis vastaava tilanne niin ehdottomasti auttaisin, joko vauva meille tai sitten menisin omien lasten kanssa heille lasta hoitamaan. Mut tää ihan siitä syystä et itte oon siskoni kans niin läheinen etten osaa ajatella etten auttais jos he apua tarvisivat.

Lue ensin ja vastaa sitten vasta. Lapsia ei voi ottaa siskon luo mukaan ja sisko ei voi tuoda lapsia ap:n kotiin.

Mä auttaisin, koska kyse olis sillon mun siskostani. Sitten joskus, kun siskollani on lapsia (toivon mukaan), niin olisin todellakin valmis hoitamaan ja olemaan tukena.

Mun sisko on lapseton, mutta hyvin lapsi rakas ja pitää kovasti lapsista. Eli kun tyttäreni oli vauva, niin tuli kylään yksin ja sano, että läheppäs kuule miehes kanssa kaksin ostoksille ja mä hoidan vauvan ja ruoan laiton. Sisko oli pärjänny aivan loistavasti ja tytär oli niin, tyytyväinen kun tultiin miehen kanssa kotiin :). Sisko on mun tyttären kummitäti ja heillä on aivan erityisen läheiset välit. Välimatkaa on paljon ja tossa oli puolenvuoden tauko, kun en opiskeluiltani ehtiny näkemään vanhempia ja sisaruksiani. Tytär uskaltautu silti mennä piitkän tauon jälkeen kummitätinsä syliin ja halata :). Sisko kyllä jaksaa hyysätä ja sanoo, että sä ehit joka päivä hoitaa ja olee tytön kanssa. Mä nään, niin vähän mun pientä kummityttöä, että nyt minä hoidan :D.

Mä auttaisin, koska kyse olis sillon mun siskostani. Sitten joskus, kun siskollani on lapsia (toivon mukaan), niin olisin todellakin valmis hoitamaan ja olemaan tukena.

Mun sisko on lapseton, mutta hyvin lapsi rakas ja pitää kovasti lapsista. Eli kun tyttäreni oli vauva, niin tuli kylään yksin ja sano, että läheppäs kuule miehes kanssa kaksin ostoksille ja mä hoidan vauvan ja ruoan laiton. Sisko oli pärjänny aivan loistavasti ja tytär oli niin, tyytyväinen kun tultiin miehen kanssa kotiin :). Sisko on mun tyttären kummitäti ja heillä on aivan erityisen läheiset välit. Välimatkaa on paljon ja tossa oli puolenvuoden tauko, kun en opiskeluiltani ehtiny näkemään vanhempia ja sisaruksiani. Tytär uskaltautu silti mennä piitkän tauon jälkeen kummitätinsä syliin ja halata :). Sisko kyllä jaksaa hyysätä ja sanoo, että sä ehit joka päivä hoitaa ja olee tytön kanssa. Mä nään, niin vähän mun pientä kummityttöä, että nyt minä hoidan :D.

Tässä on mun mielestä suuri ero. Sun siskolla ei ole lapsia. Tietenkin ehtii ja jaksaa hoivata siskon lasta. Ap:lla on kolme pientä lasta. Mun mielestä siinä on niin iso työ ja huolehtiminen, että en ikipäivänä kehtais pyytää siskolta lapsenhoitoapua, jotta saan lapsivapaata. Sitä varten täytyy löytää juurikin se luottoaikuinen, jolla ei niitä omia lapsia ole tai ne ovat jo isoja.

Olishan se varmaan kiva, kun vois olla siskolle aina avuksi, kun tarvitsee, mutta pitää muistaa ne omat rajat ja se, mitä siitä auttamisesta seuraa. Kaikki ap:n omat hommat jäis tekemättä, ei näkis miestä eikä omia lapsia ja mieskin reissutyön jälkeen jätettäis yksin huolehtimaan kolmesta pienestä lapsesta. Kohtuuton uhraus mun mielestä pelkän viihteellä käymisen vuoksi. Ja edelleen, jos se viihteelle pääsy on niin tärkeetä, voisi sen anopin varmaan hyväksyä hoitajaksi.

Pitäähän siskoa auttaa! Me hoidetaan Päivini kanssa sen systerin lapset aina kun tahtoovat katsos aikaa meillä on kun ei päästä töihin. Mä olen täti myös ylpeä. :)

[QUOTE="-m-";27992085]Olet. Kyseessä on yksi viikonloppu ja oma sisko.

Suomalaiset yleensäkin ovat itsekkäitä, ja se kyllä paistaa näissä vastauksissakin.[/QUOTE]

Se ap:n sisko ei sitten ole itsekäs? :D

Ei ole suostunut koskaan hoitamaan ap:n lapsia ja nyt kun on oma vauva 6kk kaipaa lapsenhoitajaa eikä kelpuuta tehtävään muita kuin ap:n vaikka ainakin lapsen oma mummo olisi mielellään vauvaa hoitamassa. Hän ei suostu tuomaan vauvaa ap:n luo hoitoon eikä käy että ap:n koko perhe tulee mukaan vauvanhoitokeikalle vaan ap:n pitää jättää harvemmin kotona oleva mies yksin omien kolmen alle kouluikäisen (vai miten se nyt meni...?) kanssa menettäen senkin parisuhdeajan mitä noiden lasten läsnäollessa saa, tarjotakseen parisuhdeaikaa niille vauvanvanhemmille jotka eivät sitä millään saa vaikka mies on joka viikonloppu kotona...

En minäkään lähtisi hoitamaan sitä vauvaa yksin, mies on paljon poissa ja itselläni on kolme lasta, käyn viikot töissä. En todellakaan jaksaisi lähteä mihinkään tunnin kahden ajomatkan päähän vauvaa hoitaa. Ja muutenkin haluan omien lasten kanssa viikonloput olla tuntuu ettei viikolla aika siihen riitä.

Mun sisko asuu lähellä, mutta joka kerta on vauvansa meille tuonut jos apua lapsenhoidossa tarvitsee, vaikka minun tilanteessa ei olisi ongelmaa mennä heille. Samoin minä vien omat lapset hänen luokse jos apua tarvitsen.

[QUOTE="vieras";27988728]Minuakin kiinnostaa, että onko siskosi hoitanut koskaan sun lapsiasi? Vaikka sitten tulemalla teille? Jos on, niin sitten olet itsekäs paska jos et auta vastavuoroisesti häntä.

Ja itse taas kiitän yläkerran ukkoa, että mulla on niin avulias sisko ja lapsella isovanhemmat molemmin puolin, ettei tarvitse yksin edes yrittää lasta kasvattaa ja saa miehen kanssa välillä omaakin aikaa :)[/QUOTE]

Ei ole minusta ihan näin suoraan verrattavissa siskon mahdollinen aikaisempi apu ap:n lasten hoidossa. Mikäli sisko on joskus hoitanut ap:n lapsia, hänellä ei ole tuolloin ollut omia lapsia hoidettavanaan. Ei varmasti siskokaan enää haluaisi jättää omaa lastaan miehen kanssa kotiin ja lähtä yksin hoitamaan ap:n lapsia, jotta ap saisi kahdenkeskistä aikaa oman miehensä kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ei ole itsekästä;27992113:
Ei ole minusta ihan näin suoraan verrattavissa siskon mahdollinen aikaisempi apu ap:n lasten hoidossa. Mikäli sisko on joskus hoitanut ap:n lapsia, hänellä ei ole tuolloin ollut omia lapsia hoidettavanaan. Ei varmasti siskokaan enää haluaisi jättää omaa lastaan miehen kanssa kotiin ja lähtä yksin hoitamaan ap:n lapsia, jotta ap saisi kahdenkeskistä aikaa oman miehensä kanssa.

Ei se suoraan verrannollista olekaan, mutta voi myös lisätä motivaatioa lähteä hankalammalle lastenhoitoreissulle jos tietää että toinen on myös tehnyt aikanaan paljon niiden omien lasten hyväksi ja auttanut kun apua on tarvittu.

Jos toinen taas ei ole koskaan halunnut auttaa niiden omien lasten hoidossa niin se voi taas puolestaan syödä entisestään sitä mielekkyyttä lähteä hoitamaan tämän lasta.

[QUOTE="Vieras";27989653]Sanna, miksei miehesi tee osaansa kotitöistä, miksi ne jäävät sinun harteillesi viikonlopuksi?[/QUOTE]

Siksi, kun se on laiska.

Tekee mies toki kotitöitä, kuten lumityöt, ruohonleikkuut, autojen pesut, puusavotat, pesee omat pyykkinsä, remontoi taloa ja tekee ruokaa. Silti suurin osa kotitöistä ja lasten kanssa touhuamisesta jää minun vastuulleni.

Siihenkin on varattava aika paljon aikaa, että opettaa lapset pyöräilemään, luistelemaan, hiihtämään, uimaan jne. Ei ne itsestään niitä opi. Kun viikolla näitä ei juuri ehdi tekemään, niin kaikki jää viikonloppuihin.

Mä olisin kyllä niin innoissani jos siskollani olisi lapsi, että itse HALUAISIN viettää aikaani rakkaan siskonlapsen kanssa, herranjestas.
Saarnan pitäisin siskolle itsekkyydestään siinä, ettei anna anopille lasta, vaan yrittää omia hänet.

Mä tuun aina surulliseksi, kun luen tällaisia aloituksia.
Toisille ei näköjään perhe ole mitään.

Useimmille oma perhe on kuitenkin tärkeämpi kuin siskon perhe. Tässä tapauksessa varsinkin sisko yrittää riistää tätä toista perhettä omien itsekkäiden tarkoitusperiensä vuoksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Ei ole itsekästä;27992113:

Näinpä. Ja varmasti ap tarvitsisi enemmän sitä parisuhdeaikaa miehensä kanssa kuin tämä itsekäs sisko.

Sanoisin siskolle iloisesti ja hyväntuulisesti, että jos teille tulee jossain vaiheessa toinen lapsi, oletteko ajatelleet, että tämä nykyinen vauva on sitten se taapero, joka koskee häneen :D..

Yhteistyössä