Olenko itsekäs (joulunvietosta)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras123"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="akka";30388678]Et ole itsekäs. Vanhempasi on kutsuttu ja he tulevat jos haluavat. Jos kyse olis mun joulustani mä tekisin näin:
Veljelläni ja sen naisella ei olis mun kotiini mitään asiaa.
Jos mun isä ja äiti ei sen takia mun luokseni tulisi se olisi myös heille viimeinen kerta kun kutsutaan ja jatkossa viettäisin joulua tykkäämälläni tavalla.
Mulla ja miehellä on tänävuonna joulu jolloin miehen 'muksut' iät 22, 19 ja 16 ei ole tervetulleita syystä että on niiden äidin vuoro pitää ne. Meille ei tule sen jälkeen yhtenäkään jouluna kun nuorimmainen täyttää sen maagisen 18 vuotta. Minä en halua eikä mies halua.
Mun 'muksut' ei myöskään tule mutta he on tervetulleita jos haluavat. Niillä on omat juttunsa joten tuskin tulevat.
Me vietetään joulua kaksin itsekkäästi.[/QUOTE]
Sait mut just tajuamaan, miten onnekas olen, kun saan viettää jouluni rakastamieni ihmisten kanssa. Kiitos sinulle!

• Tykkää
Reactions: ilaria
Tuollaisessa asiassa saat todellakin ajatella (itsekkäästi?) omaa ja perheesi parasta. Sinun ei tarvitse ottaa kotiisi veljeäsi tai ketään muutakaan ei-toivottua henkilöä.

Ymmärrän tilannettasi. Minulla oli aikoinaan väkivaltainen alkoholisti eno ja en todellakaan halunnut antaa hänelle puhelinnumeroani saati että olisin kertonut, missä asun. Siitä olisi voinut seurata melkoinen riesa omaan elämään. Varskinkin, jos on pieniä kouluikäisiä lapsia joskus yksin kotona, niin ei tiedä, mitä pahaa voi sattua.

Ikävää, jos isäsi ei tätä ymmärrä. Jos hän olisi fiksu, niin voisi aivan hyvin vuorotella lastensa kanssa joulun vietot. Meillä harvoin on molemmat sisarukset yhtäaikaa jouluna samassa paikassa, mutta vuorotellaan sitten eri päivinä. Se ei ole ollut kenellekään ongelma. Silti ollaan samaa perhettä ja kaikki ovat hyvissä väleissä.

Lue Susanna Alakosken: Hyvää vangkilaa toivoo Jenna. Se on suhteellisen hyvä kuvaus siskon ja sen narkkariveljen suhteesta. Itselläni myös narkkariveli, jonka kanssa en ole ollut tekemisissä kun suonensisäisten käyttö paljastui kaikessa karmeudessaan.

[QUOTE="akka";30388702]Juuri näin, mekin vietetään miehen kanssa joulua rakastamamme ihmisen kanssa ja nautitaan siitä täysin siemauksin. =)[/QUOTE]
Tarkoitinkin, että olen onnekas, kun minua rakastaa ja minäkin rakastan useampaa kuin yhtä ihmistä omien lasteni lisäksi. Mutta oikein hauskaa joulua sinullekin.

[QUOTE="akka";30388702]Juuri näin, mekin vietetään miehen kanssa joulua rakastamamme ihmisen kanssa ja nautitaan siitä täysin siemauksin. =)[/QUOTE]

Surullista että ette rakasta lapsianne.

Olet itsekäs.

Mutta myös isäsi on oikeassa; veljesi ON hänen lapsensa.

Joko koko paketti tai ei ketään.

Pötyä. Jokainen päättää ketä kotiinsa kutsuu. Ap:n isä on varmaankin narsisti tai joka tapauksessa yrittää hallita ap:n perhettä. Isällä on tietysti oikeus päättää tuleeko vai ei, mutta on väärin yrittää kiristää ap:tä jotta saisi mukaan haluamiaan tyyppejä. Itse olisin jo sanonut isälle että ette tekään ole nyt tervetulleita.

Pötyä. Jokainen päättää ketä kotiinsa kutsuu. Ap:n isä on varmaankin narsisti tai joka tapauksessa yrittää hallita ap:n perhettä. Isällä on tietysti oikeus päättää tuleeko vai ei, mutta on väärin yrittää kiristää ap:tä jotta saisi mukaan haluamiaan tyyppejä. Itse olisin jo sanonut isälle että ette tekään ole nyt tervetulleita.

sinä sen sanoit! Olen jo pitkään epäillyt isäni olevan narsisti. nimenomaan Hän on se joka loukkaantui, en minä. Jokainen saa päättää, tuleeko meille vai ei.
sinulle joka sanoit että tarve esitellä täydellistä elämääni. Minulla ei ole tarvetta esitellä täydellistä jouluamme tai täydellistä perhettämme. Ihan tavallinen perhe me ollaan tavallisine asioineen, tavallisine iloineen ja suruineen. Se ei ole esittelyä että rakastaa lähimmistään ja myös naapureista voi tulla niin läheisiä, että heidän kanssaan voi viettää joulua. Ymmärtäväisivätpä ihmiset enemmän ajatella naapureitaan, usein se naapuri on ensimmäinen apu, jos jotain sattuu.

[QUOTE="vieras123";30388091]Olenko itsekäs vai huolisitko sinä kotiisi veljesi? [/QUOTE]

Olet. Haittakse?
Pelkästään aloituksen perusteella en osaa sanoa kutsuisinko.

Ymmärrän sinua, mutta myös isääsi. Sinä haluat pitää huolta lapsistasi, isäsi omistaan. Voisiko tilanteeseen löytää jonkun kompromissin, esim. veljesi tulee pariksi tunniksi ja sitten hänelle tilataan taksi ja toivotetaan hyvää joulun jatkoa.

[QUOTE="plaah";30388419]Miksi ette vietä joulua vain oman perheenne, miehen ja lasten kanssa, jos kerran oma suku ei kelpaa? En ainakaan itse lapsettomana lähtisi mihinkään kavereiden kotiin hakemaan näkemystä heidän perhejoulustaan, ihan muut kuviot on kyllä jouluna mielessä. Kuulostaa siltä, että sulla on vain hirveä tarve näyttää teidän täydellistä joulua jollekin ulkopuoliselle, jos isä ei tule niin naapurit, tuttavapariskunnat... Järjestä se joulu omalle perheellesi ja unohda kulissisi hetkeksi.[/QUOTE]

Samoja ajatuksia. Kuulostaa nuo naapurit hienostelijoilta ja rikkailta...jotka ei ymmärrä erilaisuutta. Ja miksi haluat jakaa lapsettomille näkemystä perhejoulusta?! On me lapsettomatkin perhejouluja vietetty. Ei ole yhtä oikeanlaista joulua!!

[QUOTE="akka";30389038]Kyllä mä rakastan lapsiani, mieheni lapsia en rakasta, vain vaivoin siedän ne mutta ne on jo aikuisia joten harvoin niitä täytyy katsella. Muutaman tunnin aina kestää. Mies ei rakasta lapsiaan mutta syytön mä siihen olen enkä voi siihen asiaan mitenkään vaikuttaa.[/QUOTE]

Aika itsekästä ja julmaa. Olen kyllä itsekkin tilanteessa jossa isäni uusi vaimo ei voi sietää minua ja siskoani. Aikuisia olemme jo molemmat mutta osaatko Akka arvata milta se tuntuu kun uusi nainen "vie isän"? He****n pahalta. Olemme kunnollisia ihmisiä mutta luultavasti vaan ikävästi olemassa.

[QUOTE="akka";30389038]Kyllä mä rakastan lapsiani, mieheni lapsia en rakasta, vain vaivoin siedän ne mutta ne on jo aikuisia joten harvoin niitä täytyy katsella. Muutaman tunnin aina kestää. Mies ei rakasta lapsiaan mutta syytön mä siihen olen enkä voi siihen asiaan mitenkään vaikuttaa.[/QUOTE]

Miksi olet tuollaisen tunnekyvyttömän äijän kanssa?

[QUOTE="Emilia";30389139]Aika itsekästä ja julmaa. Olen kyllä itsekkin tilanteessa jossa isäni uusi vaimo ei voi sietää minua ja siskoani. Aikuisia olemme jo molemmat mutta osaatko Akka arvata milta se tuntuu kun uusi nainen "vie isän"? He****n pahalta. Olemme kunnollisia ihmisiä mutta luultavasti vaan ikävästi olemassa.[/QUOTE]

Meillä on vuosien aikana ollut tietyt säännöt miten meillä ollaan ja käyttäydytään. Jos aikuiset ihmiset ei osaa eikä halua käyttäytyä he eivät ole meille tervetulleita. Mä olen aina kohdellut heitä hyvin ja edelleen olen asiallinen silloin kun nähdään mutta ei se isän uusi kumppani ole mikään paskakasa jota voi kohdella miten vaan ja josta voi puhua ihmisille mitä vaan ilman seuraamuksia. Nyt kun he ovat täysi-ikäisiä mikään ei velvoita heitä täällä pitämään kun ei ole alkeellisimpiakaan käytöstapoja. Sama koskee heidän isäänsä, ei se ole mikään loputon pankkiautomaatti jota voi syyllistää kaikista omista epäonnistumisistaan ja mitään muuta ne ei isästään halua kuin rahaa.Äitinsä opit hyvin sisäistäneenä peruskoulun jälkeen maataan työttömänä kotona ja nostetaan toimeentulotukea ja sitten käydään täällä kitisemässä että kun minä olen olemassa niin isältä ei heru latiakaan heille. Mies sanoi että mene töihin, töissä mäkin käyn. Lasten äiti katkeroitui avioerosta niin paljon että on sen jälkeen mollannut lapsille niiden isää ja tekemisiä niin että lastensuojelua myöden on asioita puitu. Hyvin on kuitenkin mennyt oppi perille lapsille, ne ei kunnioita isäänsä eikä hänen valintojaan ja syyllistävät joka asiasta ihan niinkuin äitinsä on opettanut. Mä en yhtään ihmettele että ne on vaan olleet iso pakollinen taakka ja velvollisuus.
Mun lapsia mies rakastaa ja he on tärkeimpiä kuin omat.
Eikä mun mies ole tunnekylmä, päinvastoin. Hän on rakastava, kiltti ja hyvä mies.
Ja he erosivat ennen kuin tulin kuvioihin joten mulla ei ole mitään tekemistä heidän eronsa kanssa eikä siihen liittynyt kolmansia osapuolia muutenkaan.

Ymmärrän sua ap... Äidilläni on tuollainen veli ja kerran erehdyttiin kutsumaan se jouluna... Täys fiasko koko joulu ! Enempää en viitsi asiaa avata mutta en kyllä kutsuis sellasia vieraita joista en pidä. Olkoot kuinka sukua.

Mun sisko oli kanssa narkkari, silti häntä täydestä sydämmestä huonoinakin aikoina olen rakastanut. Hän aina mun sisko vaikka jo nyt taivaassa on. Häpeä ei veljeasi auta mutta rakkaudellasi voisi olla isokin merkitys. Koskaan en siskoa häpeä mutta surullinen olen hänen valinnoistaa ja kaipaan häntä valtavasti.

Ymmärrän sua ap... Äidilläni on tuollainen veli ja kerran erehdyttiin kutsumaan se jouluna... Täys fiasko koko joulu ! Enempää en viitsi asiaa avata mutta en kyllä kutsuis sellasia vieraita joista en pidä. Olkoot kuinka sukua.

Mä en haluaisi yhtään sellaista joulua antaa lapsilleni, jolloin lapset muistavat "kännisen pukin, sekoilevan sukulaisen, tai riitelevät vanhemmat...". Eikai kukaan hullu kutsu häihinsäkään muita kuin lähimpiä ihmisiään...???? vaikka ois kuinka sukua??!

Ymmärrän hyvin, mutta silti. Ajattele asiaa veljesi kannalta - miltä hänestä tuntuu, kun hyvin elämässä pärjänneen siskon luo ei ole tervetullut ja vieläpä jouluna, kun muitakin sukulaisia on kutsuttu.

Mä en haluaisi yhtään sellaista joulua antaa lapsilleni, jolloin lapset muistavat "kännisen pukin, sekoilevan sukulaisen, tai riitelevät vanhemmat...". Eikai kukaan hullu kutsu häihinsäkään muita kuin lähimpiä ihmisiään...???? vaikka ois kuinka sukua??!

Minun alkoholistiäidilläni ei ollut mitään asiaa meidän häihin. Meidän päivä, enkä halunnut kantaa stressiä hänen käytöksestään.

Senverran mt- ja päihdeongelmaisten touhuja seuranneena (sekä työssä, että lähipiirissä) sanoisin, että en ottaisi riskiä. Eli veli ei olisi meille tervetullut. Puistattaa koko tilanne. Nooh, meillä ollaankin joulunaika neljän seinän sisässä, yöpuku päällä, suklaata syöden ja telkkaria katsellen ja ihan omalla porukalla. Ja näin aion jatkaa sittenkin kun lapset poistuvat kotoa!

Mä en ap:n tilanteessa ottaisi veljeä meille jouluksi. Mutta ymmärtäsin kyllä, jos vanhempani jättäisivät tulematta meille ja olisivat veljeni kanssa.

Ap, joulu on äärettömän huono aika tutustua johonkin ihmiseen uudelleen, vuosien jälkeen. Se, mitä veljesi on sulle aikanaa tehnyt, on johtunut aineista. Nyt kun hän on kuivilla, hän on vanhempi ja toivottavasti myös viisaampi. Sinuna mä menisin häntä tapaamaan, ihan vaikka vaan johonkin kahvilaan, mistä pääsee helposti liukenemaan jos tilanne ei miellytä. Kerroit, ettet ole ollut hänen kanssaan vuosiin tekemisissä. Hän on oikeasti voinut muuttua sen jälkeen, kun on saanut aineet pois elämästään. Antaisin hänelle vielä mahdollisuuden, vaikkei hänestä ehkä mitään sydänystävää tulisikaan.

Yhteistyössä