Olenko huono ja itsekäs äiti?

NalleKarhuÄiti

Aktiivinen jäsen
10.04.2006
2 282
1
36
Olen pyrkinyt luomaan lapselle ison verkoston heti vauvasta lähtien.
Kaikki mummoista serkkuihin ovat tulleet tutuiksi alusta asti.
ovat olleet tarvittaessa yhdestä yöstä viikkoon hoidossa tai hoitaja kotona.
silloin kun jouduin äkilliseen leikkaukseen ja olemaan sairaalassa viikon niin ei lapsilla ollut ongelmaa olla viikkoa hoitajan kanssa vaikka kolmas oli vasta vuoden ikäinen.
tuosta yhdestä ketjusta tuli sitten mieleeni, että olen sitten huono äiti.
kuopuskin oli hoitajan kanssa kotona 2kk ikäisenä kun oli vanhempieni juhla ja tiesin, että porukka on siellä päissään enkä halunnut siksi vauvaa viedä sinne.
halusin mennä sinne tapaamaan sukulaisiani joita en ollut nähnyt pitkään aikaan. aamulla palasimme sitten kotiin.
itsekästä, totta.

Mutta kun olen ajatellut, että vauvalla/lapsilla pitää olla laaja verkosto ihmisiä jotka tuntevat ja joihin voi luottaa just sen takia, että kun/jos vielä tulisin sairaaksi ja joutuisin sairaalaan tai sitten jos menehtyisin lasten ollessa pieniä.
ja positiivisemmassa mielessä oppii tuntemaan sukunsa vaikkei mitään olisikaan.
meillä on suvussa aina oltu läheisiä ja meillekkin lapsena opetettiin miten tärkeä suku on.
onko siis niin, että suomessa yliarvostetaan pelkästään vanhempien hoitoa ja sukulaiset on myrkkyä?
miten ihmiset on ennen pärjänneet kun useita perheitä on asunut saman katon alla ja mummu tai sisarukset tai lastenhoitajat on hoitaneet kun vanhemmat ovat pelloilla. tai miten nykyäänkin monessa maassa kunnioitetaan ja ollaan läsnä isona perheenä.
joissakin maissa jopa sukulaiset hoitaa vauvan ekan kuukauden, että äiti saa parantua rauhassa.

Pilaan vissin lasteni elämän, vaikka kovin onnellisilta nuo vaikuttavat.
ja monet ovat kehuneet kuinka sosiaalisia ne ovat ja kuinka hyvin taitavat käytökset.
haluan hoitaa lapseni kotona ainakin 3v vaikka välillä käyn vuoristorataa omien juttujen takia, varsinkin kun tunnen nykyaikaisten lehtien, kirjojen ja palstalaisten kasvatusohjeiden vuoksi.
olen jo tois sijainen kun olen vain kotiäiti joka ei mene töihin ja olen ollut kotona 9v hoitamassa lapsia.
Perheeni on etusijalla elämässäni, mutta perheeseeni kuuluu muitakin kun mieheni ja lapseni.
En minä toivo mitään tappelua tästä, tämä on meillä ja ei toimi monessakaan perheessä tänäpäivänä, mutta kaikki saa taplat tyylillään.
hoidan lapseni hyvin ja rakastaen ja muut saa hoitamisestani olla sitä mieltä mitä tahtoo. teki vain mieli tuoda tämä esille sen yhden ketjun takia.

Minusta sinä olet toiminut tilanteessasi aivan oikein. Elämäntilanteet ovat ihmisillä kovin erilaisia, kaikki eivät vain sitä ymmärrä. Minusta laaja sosiaalinen verkosto on hyvä, ei huono asia, jos ihmiset kerran ovat vastuuntuntoisia.

:hug: :hug:
jos tuo on huonon äidin määritelmä niin sitten meitä on kaksi :D
minä tosin olen huono äiti sen vuoksi, etten hoida lapsia kotona
siihen asti että ovat sen kolme...eli olen se "uraäiti",jonka ei olisi
pitänyt lapsia hommatakkaan...

kaiken pahuuden huipuksi, en pystynyt täysimettämään tätä kuopustani,
joten olen todella huono äiti, jonka pitäisi nyt antaa lapsensa adoptioon sen vuoksi. hyvä äitihän täysimettää vähintään 8kk, täydellisen äidin lapsi ei edes tiedä mikä on tutti!!

ja täydellisen lapsen äiti ei koskaan anna lastaan kenenkään vieraan hoitoon, eikä ainakaan isän, koska hän ei osaa eikä voi lapsia hoitaa. ei osaa, koska ei ole synnyttänyt, ja koska hän ei voi imettää niin hänestä ei ole hoitamaan lasta ollenkaan ennen teini-ikää, jos edes silloinkaan voi turvalllisesti jättää lasta isänsä hoitoon..

vieläkö jotai jäi pois? ;)

oonko itsekäs äiti. olen käynyt kolmasti tänä vuonna ulkomailla.kahesti on joku muu ollu kahtomassa lapsia kuin mies.oon aatellu et parempi se et äiti voi hyvin ja jaksaa olla taas lasten kanssa kuin se et nalkuttaa ja huutaa koko ajan lapsille.siellä lataa akut taas täyteen et jaksaa.

Alkuperäinen kirjoittaja halinalle:
oonko itsekäs äiti. olen käynyt kolmasti tänä vuonna ulkomailla.kahesti on joku muu ollu kahtomassa lapsia kuin mies.oon aatellu et parempi se et äiti voi hyvin ja jaksaa olla taas lasten kanssa kuin se et nalkuttaa ja huutaa koko ajan lapsille.siellä lataa akut taas täyteen et jaksaa.

hyvä äitihän ajattelee myös omaa jaksamistaan, joten ihan oikein mielestäni olet tehnyt!

mutta täydellisten äitien määritelmän mukaan..

olet tosi huono äiti!! oikea äitihän ei ajattele itseään, vaan elää ja hengittää lapsiaan varten. mies menkööt menojaan, eihän hänellä ole mitään muuta virkaa kuin maksajan rooli. siitospuolen hän on jo onnistuneesti hoitanut :D

Oonko itsekäs äiti kun vauva 8 kk on ollut kerran 3 tuntia hoidossa, 5-vuotias 2 kertaa yöhoidossa.
Joo-o, kun asiat oiskin näin yksinkertaisia...
Onneksi mies on hoitanut esimerkiksi leikkauksen ajan.

Samaa mietin minäkin.. Olenko huono äiti kun 5-vuotiaani on ollut noin viisi yötä koko elämänsä aikana kylässä ja 1-vuotias ei ollenkaan. AIka sosiaalisen oloisia ovat..

Mäkin pyrin että tämä tutustuu sukuunsa ja mun ystäviin sitten kun on sen verran ikänen että tajuu mitä ympärillä tapahtuu. Toistaseks tuo kanssakäyminen on hiukka ykspuolista kun neidillä on ikää 2 kk. Tutustuminen muihin käy mun kautta vielä jonkun aikaa.

Yhteistyössä