Olenko huono äiti jos jätän 10kk yhdeksi yöksi isänsä kanssa vaikka imetän?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mökkiytynyt kotiäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mökkiytynyt kotiäiti

Vieras
Mä olen ollut vauvan kanssa koko ajan, siis ihan koko ajan. Nyt olisi mahdollisuus lähteä työkavereiden kanssa pikkujoulun viettoon, ja mies mielellään hoitaisi lapsen sillä välin. Mutta voinko lähteä, kun vielä imetän? Ja kun tuo eroahdistusikäkin on päällä... Pumppaamalla en saa maitoa irti, joten korvikkeelle jäisi vähän niin kuin yllättäen.. Ja tissille on tähän asti nukahtanut, joten siinäkin tulisi yhden illan ajaksi outo tilanne.. Ehkä ero ei lapselle olisikaan niin vaikea paikka kuin äidille? Ongelmana on, että pikkujoulut vietetään toisella paikkakunnalla, joten kyytien takia olisin sidottu muun porukan aikatauluun. Iltapvällä lähdettäisiin ja aamuyöstä tultaisiin takaisin... Pitäisikö kuitenkin unohtaa reissu, kun lapsi on vielä niin pieni? Olenko huono äiti, kun edes harkitsen lähteväni?!?

Et ole huono äiti :) Lapsesihan saa jo muutakin kuin vain maitoa :) Ainoat suuret ongelmat saattaisi olla että lapsi ei pidä korvikkeesta ja se että nukahtaminen on vaikeaa. Kannattaa harjoitella etukäteen maistattamalla korviketta ja isä voisi muutaman kerran hoitaa iltajutut vaikka olisit itse kotona :)

Et oo, mutta varmaan kannattaa sitten vierottaa samalla. Vähennät etukäteen imetykset pelkkään iltaan ja sekin loppuu sitten tuon reissun aikana. Selviät sitten rintojesikin kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
Et oo, mutta varmaan kannattaa sitten vierottaa samalla. Vähennät etukäteen imetykset pelkkään iltaan ja sekin loppuu sitten tuon reissun aikana. Selviät sitten rintojesikin kanssa.

Miksi ihmeessä? :o

Kannattaa varmaan kokeilla tämän viikon ajan pullosta syöttämistä ja pieniä korvike määriä, iskä nukuttaa jne. Olis sitten jotain tietoa millai mahtaa mennä.. Mä todellakin jopa käskisin sun lähteä vähän tuulettumaan, mutta tulee varmasti muunkinlaisia vastauksia huonosta äidistä yms.

Ootko muuten koittanu lypsää saunassa/suihkussa maitoa? Mulla herui ainakin helpommin..

just joo :laugh:
mä kävin ihan päivällä opiskelemassa, ja laps sai siis tissia aamulla ja illalla, ei se mihinkää tyrehtyny se maito.
se tollase reissun aikana mihinkää yhtäkkiä häviä se buahaha

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:

Samaa ihmettelen.

Molempien lasten kohdalla olin ekoja kertoa yötä poissa kun nämä olivat 9kk. Esikoisella vieroittaminen sujui siinä pikkuhiljaa seuraavan kuukaudena aikana, kylläkin ihan muista syistä. Kuopuksella imetys taas jatkui 1v3kk ikään asti ilman ongelmia.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Et ole, mutta kyllä "harjoittelisin" ensin. Eli isä laittais nukkumaan korvikkeella, vaikka olet kotona.

lapsi haistaa - tuntee äidin olevan kotona joten tuo ei taida onnistua. mut joo. isä harjoittelee nukkumaan laittoa niin et äiti lähtee siksi aikaa ulos. ja vaik joku mamin hajiunen uniriepu viereen.

Anteeksi, korjaan. Jos on aikomus imettää kouluikään asti, ei tietenkään tarvitse vierottaa. Normaalit äidit vierottavat viimeistään yhden ikävuoden tienoilla, joten nyt on oikein hyvä sauma tehdä se samalla.

Isä voisi joka päivä kerran antaa korviketta imetyksesi lomassa -siihen asti kunnes lähdet. Vai eikö sulla auttaisi sähköpumpullakaan pumppaaminen?

No, et todellakaan ole huono äiti jos lähdet tuulettumaan! Isä on hoitajana aivan yhtä hyvä kuin äitikin (jos vain haluaa lapsensa kanssa olla ja on vastuuntuntoinen aikuinen). Pidä huoli etä isä hoitaa ormaalia enemmän lapsen iltarutiineja lähtöösi saakka (jos ei ole paljon tähän saakka osallistunut). Siten lapsi ja isä tottuvat tilanteeseen.

Mä lähdin kun lapsi oli kolmekuukautinen ja olen siitä saakka käynyt silloin tällöin istumassa iltaa ystävän kanssa. Ne on mulle tärkeitä iltoja. Mutta meillä lapsen isä on tosin ollut alusta saakka hyvin aktiivinen lapsen hoidossa. Isältään lapsi huolii maidon myös pullosta, multa tissistä.

Anteeksi, korjaan. Jos on aikomus imettää kouluikään asti, ei tietenkään tarvitse vierottaa. Normaalit äidit vierottavat viimeistään yhden ikävuoden tienoilla, joten nyt on oikein hyvä sauma tehdä se samalla.

:laugh: Ainiin, 10kk ja kouluikäinen on melkein sama asia. :headwall:

Et tietenkään ole huono äiti, mutta niinkuin joku kirjoitti, niin korviketta kannattaisi maistattaa etukäteen. Meillä tyttö alkoi kiljua kun maistoi ekan kerran korviketta, mutta tottui kun sotkin joukkoon pumpattua äidinmaitoa jonkun verran. Jonkin ajan päästä korvike sellaisenaankin kelpasi. Kenties siis siitä voisi olla apua, jos saisit tilkkasen pumpattua tai lypsettyä maitoasi ja isä voisi sotkea sitä korvikkeeseen poissaollessasi? Mä olen toisinaan jättänyt tyttäreni isän hoiviin n. päiväksi siitä lähtien, kun tyttö on ollut 7 kk ikäinen ja jo söi kiinteitä ja suostui juomaan korvikettakin.

Yhteistyössä