olenko epäreilu äiti ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Kun vaadin, että ekaluokkalaiseni tulee aina koulusta suoraan kotiin tekemään läksyt ja syömään välipalan ja VASTA SITTEN niiden JÄLKEEN saa lähteä kavereille / ulos jne.

Toki POIKKEUKSIA joskus, mutta HARVOIN ja vain tosiaan poikkeustapauksissa.

oletko itse kotona? Jos olet, niin asia musta ok. Jos taas itse töissä ja pakotat ekaluokkalaisen tulemaan tyhjään kotiin ja tekemään yksin läksyt, niin olet minusta epäreilu.

Ihan oikein mielestäni teet. Meillä lähtee poika tulevana syksynä kouluun ja aioin menetellä samalla tavalla. Katson vieressä, että tulee tehtyä ja sit loppupäivä vapaata:)

itse tekisin myöskin noin, ja vielä vahtisin että läksyt on oikeesti tehty... (muistaen vielä oman lapsuuden kun tuli huijattua läksyjen teossa ja vanhemmat sokeasti luottavat että olen ne tehnyt...)

oletko itse kotona? Jos olet, niin asia musta ok. Jos taas itse töissä ja pakotat ekaluokkalaisen tulemaan tyhjään kotiin ja tekemään yksin läksyt, niin olet minusta epäreilu.

no, kyllä kai se lapsi olisi siellä kotona paremmassa paikassa kun jossain tiellä tietämättömillä, jos vanhemmat olisi töissä. ei minusta siis yhtään epäreilua silloinkaan.

Mielestäni on jossain määrin turhaa nipottamista. Miksi ihmeessä ei saa jäädä esim. vähäksi aikaa kavereiden kanssa ulos? Kiva yksin mennä kotiin, jos kaikki muut saavat jäädä ja sitten kun sinun lapsesi on syönyt välipalansa ja tehnyt läksyt, onkin kaikilla muilla jo kotiinmenoaika.

Mielestäni on jossain määrin turhaa nipottamista. Miksi ihmeessä ei saa jäädä esim. vähäksi aikaa kavereiden kanssa ulos? Kiva yksin mennä kotiin, jos kaikki muut saavat jäädä ja sitten kun sinun lapsesi on syönyt välipalansa ja tehnyt läksyt, onkin kaikilla muilla jo kotiinmenoaika.

Suurinosa koulukavereista menee kyllä iltapäiväkerhoon, mutta osa joo jää suoraan koulusta ulos tai huitelee kavereiden luo. Lapsestani tämä tuntuu joskus ymmärrettävästi "epikseltä".
Meillä vaan ne läksyt -etenkin kirjoitus sellaiset - vie lapselta aikaa ja vaatii keskittymistä ja jos ne jää iltaan, on hirveä kiukku ja raivo päällä niitä tehdessä.Joskus kun on niin tehty.

Aina läksyt ensin ja jotain välipalaksi, vasta sitten puuhaillaan muuta.
Joko tulee koulusta suoraan kotiin taikka ip-kerhosta, mutta samoin toimitaan joka päivä. Tottahan joskus tulee poikkeuksia syystä tai toisesta.

Liian raskasta lapselle tehda laksyt heti koulun jalkeen. Aivot tarvitsevat myos lepoa!

Vai haluaisitko itse tehda toista tultuasi samaa hommaa heti kotona?

Itse taidan kuulua kyllä siihen klaaniin,että haluan ns.ikävät hommat alta pois jotta voin loppuajan olla vain vapaalla.
Eikä mun lapsi ole sitä kritisoinut että joutuu läksyt heti tekemään, vaan sitä, että epistä kun muut saa jäädä ulos ja mennä kavereille. Meille olen ottanut joskus kavereitaan suoraan koulusta, mutta silloinkin kyllä vaadin, että eka tekee läksyt. Kaverit tekee ne kans joskus, joskus ei - vieraita kun en "pakotakaan".

Jos lapsi AINA kiukuttelee jos tekee läksyt iltaisin, esim. päivällisen jälkeen, vaatisin tekemään läksyt aiemmin. Muussa tapauksessa tilanteen mukaan, jos lapsi haluaa ensin leikkiä kavereiden kanssa, soisin sen.

Liian raskasta lapselle tehda laksyt heti koulun jalkeen. Aivot tarvitsevat myos lepoa!

Vai haluaisitko itse tehda toista tultuasi samaa hommaa heti kotona?

Kyllähän siinä nyt aivot saa levätä, kun kävelee kotiin ja syö välipalan ja sitten tekee vaikka ne läksyt. Ei ole mun mielestä epäreilua ja jokainen äiti tuntee oman lapsensa parhaiten ja tietää miten kannattaa toimia.

Itselläni on nyt eskarilainen ja kun välillä tulee läksyä ja se koitetaan tehdä illalla klo 18 lastenohjelmien jälkeen, kun aikasemmin ei ole ehtinyt/pystynyt, niin kyllä se aika tervenjuontia on ja homma jätetään suosiolla seuraavaan päivään ja tehdään aikasemmin. Ensi vuonna toivon, että lapsi tekee iltapäiväkerhossa läksyt ja sitten kotona vaan katson, että kaikki eon tehty ja jos on virheitä, niin ne saa olla, että opettaja tietää mitä poika osaa ja mitä tarttee harjoitella.

Täällä kans yks epäreilu äiti ;)
Eka kotiin, välipala ja läksyt, sitten saa mennä kavereitten kanssa ulos, tai mitä nyt milloinkin hoksivat.
Itse olen myös pienempien kanssa kotona. Joten en halua, että illalla vasta tehdään läksyt, koska lopputulos siinä hommassa ois 100 varmasti se, että kaikki äksyilis ja kiukuttelis... :)

poju syö välipalan ja tekee läksyt, joihin tarvitsee vanhempaa. Eli lukuläksy pitää kuunnella ja kuitata, laskutehtävät tarkastaa ja kuitata. Olen kotona kun tulee koulusta ja joskus jopa haen. Suut mii!

Nyt kun on itse enemmän tätäkin miettinyt, niin tuo on vähän kaksipiippuinen juttu. Toisaalta se on parempi, että läksyt on tehty ennen kuin lähtee kavereille. Muuten voi mennä liian myöhäiseksi eikä väsyneenä jaksa enää keskittyä. Mutta toisaalta voisi ajatella, että kuinka huolellisesti ne läksyt tulee tehtyä, jos on hirveä kiire ulos? Ainakin jotkut lukuläksyt tulee varmaan vaan vilkaistua läpi ja muutkin saattaa mennä niin ettei edes ajattele sen kummemmin mitä siinä piti oppia.

Voisko siinä ajatella jotain kompromissia?

Nyt kun on itse enemmän tätäkin miettinyt, niin tuo on vähän kaksipiippuinen juttu. Toisaalta se on parempi, että läksyt on tehty ennen kuin lähtee kavereille. Muuten voi mennä liian myöhäiseksi eikä väsyneenä jaksa enää keskittyä. Mutta toisaalta voisi ajatella, että kuinka huolellisesti ne läksyt tulee tehtyä, jos on hirveä kiire ulos? Ainakin jotkut lukuläksyt tulee varmaan vaan vilkaistua läpi ja muutkin saattaa mennä niin ettei edes ajattele sen kummemmin mitä siinä piti oppia.

Voisko siinä ajatella jotain kompromissia?

No minä olen aina tarkastanut läksyt,kun on ne tehnyt. Samaten lukuläksyt lukee ääneen minulle. Eli läksyjen "laatu" ei kärsi siitä ,että tekee ne "heti" .

Yhteistyössä