Olenko ainut, jonka mielestä lapset ja varsinkin teinit eivät tarvitse kalliita joululahjoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja leipuri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

leipuri

Vieras
Joka paikassa törmää keskusteluihin, jossa vertaillaan lahjahintoja ja huh huh, kun pikkulastenkin lahjoihin on hurahtanut monta sataa, ja sitten sanotaan että teinin kunnollista lahjaa ei saa alle useamman sadan..
En väheksy sitä jos joku haluaa ostaa paljon, mutta ite en ymmärrä sitä..Meillä on ihan keskiverto-hyvätuloinen perhe, minä ja mies molemmat ok-työssä ja rahaa on ihan reilusti, en halua kehuskella muttei ainakaan mitään pienituloisia olla. Lapset on 11- ja 13-vuotiaat pojat sekä 9-vuotias tyttö. Koskaan lapsille ei ole ostettu kalliita lahjoja, ihan muutamia pieniä, korkeintaan 50e / lapsi. Ollaan opetettu ettei jouluun kuulu isot lahjakasat, vaan ihan ajanvietto perheen ja tuttujen kanssa. Ei olla uskovaisia. Ei rahasta ainakaan ole pula, mutta esim. kellään lapsista ei ole kalliita puhelimia ja oma tietokonekin on vai vanhimmalla. Että olenko tosiaan huono äiti, jos rahaa käytetään enempi normaalin elämiseen ja silloin tällöin esim. matkoihin, eikä lasten joululahjoihin ?

no ei kait kukaan oikeasti edes tarvi lahjoja. oli sitten kyse minkäikäisestä vaan. Jotkut haluaa ostaa kallista ja toiset ei, kukin tyylillään.

Mä sain itse lapsena aina sen pari pakettia ja nekin oli jotain hyödyllistä, kuten yöpukua, kalsareita, luistimet jne. Näin jälkikäteen olen tosin ajatellut, että miksi sellaiset asiat jotka joka tapauksessa täytyy ostaa kääritään lahjapaperiin ja annetaan lahjoina...tekeekö se käärepaperi niistä lahjoja? jos muutoin vaikkapa ne sukat ostetaan kaupasta kuitenkin tarpeeseen oli joulu tai ei...

minusta lahjan pitäisi olla jotain ekstraa,..sanottaisko että jollain tapaa hienoa (joka ei kuitenkaan tarkoita että kallista...)

No ei kalliita tartte, mutta kyl meillä ainakin hurahti lahjoihin... Lapset niinntykkäs semmosista jättimäisistä Angrybirds-pehmoista, haluttiin ostaa niille vaikka ne on ihan turhat ja niihin jo meni kappaleelta yli 50€. Jos haluu ostaa sellasia legoja, mitä lapset toivoo, niin nekin maksaa aika paljon. joo kyllä meillä meni rahaa, vaikkei varmasti olis pakko. Me vaan nyt haluttiin.

Mä en ymmärrä mitä se toisten lahjojen kalleus tai halpuus kaivelee vieraiden ihmisten pyllyjä näin paljon. Joka päivä palstalla on monta moralisoivaa keskustelua siitä miten joku lahja on ihan liian kallis ja joku ihan liian halpis. Haloo, jokainen ostakoot lahjansa oman varallisuutensa ja halunsa mukaan! Mitä sillä "kalleudella" edes on väliä? Joku ostaa lapselleen yhden kalliin lahjan eikä sitten muuta, joku ostaa kymmenen halvempaa, joku ostaa vain yhden halvan ja joku viisi kallista. Antakaa nyt kaikkien ostaa lahjoja oman mielensä ja budjettinsa mukaan, herranjumala!

• Tykkää
Reactions: Tara74
[QUOTE="vieras";27715091]Mä en ymmärrä mitä se toisten lahjojen kalleus tai halpuus kaivelee vieraiden ihmisten pyllyjä näin paljon. Joka päivä palstalla on monta moralisoivaa keskustelua siitä miten joku lahja on ihan liian kallis ja joku ihan liian halpis. Haloo, jokainen ostakoot lahjansa oman varallisuutensa ja halunsa mukaan! Mitä sillä "kalleudella" edes on väliä? Joku ostaa lapselleen yhden kalliin lahjan eikä sitten muuta, joku ostaa kymmenen halvempaa, joku ostaa vain yhden halvan ja joku viisi kallista. Antakaa nyt kaikkien ostaa lahjoja oman mielensä ja budjettinsa mukaan, herranjumala![/QUOTE]

Amen :D

No eihän kukaan tarvitse minkäänlaista lahjaa, mutta jotkut nyt vaan haluavat ostaa lapsilleen jouluna kalliimpia lahjoja kuin mitä muuten tulisi osteltua. Miksi se on sun mielestä niin paha että jouluna, ainoana päivänä vuodessa kun niitä lahjoja saa enemmän kuin sen yhden, pitää pihistellä ja opettaa jotain helvetin "kaikkea ei voi saada ja yhdessä olo on tärkeintä!"- mantraa, kun sitä voi opettaa 364 päivää vuodessa... jouluna meidän lapset ainakin saa lahjoja ja hyvällä omllatunnolla niitä ostelen miettimättä sitä onko joku kovasti toivottu paketti "kaksplussan normeihin liian kallis"... jos on rahaa millä ostaa lahjoja niin miksei sitä niihin saisi käyttää? Mikäs sen parempi sijoitus kuin lasten ilo?

Jolulahjoja ei kai anneta tarvitsemisperustein, vaikka jonkinlaista vanhempien mielivaltaista
tarveharkintaisuutta niitä annettaessa saatetaan käyttääkin.

Lapseni eivät tarvitse joululahjoja. Saavat silti.Osaksi tosin ihan tarpeellisia asioita.:xmas:

[QUOTE="JJJ";27715103]Amen :D[/QUOTE]

Kyllä se voi kaivaa kun kaikilla ei ole varaa niin kallisiin lahjoihin. Lapset ovat eriarvoisessa tilanteessa. Ihan älyttömäksi tää lahjameininki on kyllä mennyt muutenkin, itsellä isompi vasta 3v ja kauhistelen kun kuulen mitä kaikkea sukulaiset meinaa mukulalle ostaa. Mä kyllä mietin, osaako lapsi arvostaa jotain 50 euron Angry Birds pehmolelua? Kohta koko birdsit on historiaa ja lelu pölyttyy kaapin perukoilla. Sorry vaan.

no en tiedä.
meillä on tehty toisinpäin. ostettu lapsille jouluna lahjat, kustannettu lapsille kalliit harrastukset. matkustelu on unohdettu.

teidän tapa on yhtä hyvä.
me olemme yrittäneet jonkun arvokkaammankin toiveen täyttää, pahimpia maanisia kuluttajia emme ole.

ja niin että pikkulapsiaikana ei lahjat olleet montaa euroa, ja kouluiässä ne on alkaneet toivoa sitä kännykkää ja muuta kuten toisillakin ja olemme ostaneet. välttämätöntä se ei mielestäni ole ja on ihailtavaakin että kaikki eivät mene mukaan kulutushysteriaan, mutta sitä en ymmärrä että juuri teini ei tarvitsisi mitään.

moni kuluttaa mielestäni liikaa pieniin lapsiin ja vauvoihin. aivan turhaa krääsää niille jotka mitään eivät oikeasti tarvitse.

Kyllä se voi kaivaa kun kaikilla ei ole varaa niin kallisiin lahjoihin. Lapset ovat eriarvoisessa tilanteessa. Ihan älyttömäksi tää lahjameininki on kyllä mennyt muutenkin, itsellä isompi vasta 3v ja kauhistelen kun kuulen mitä kaikkea sukulaiset meinaa mukulalle ostaa. Mä kyllä mietin, osaako lapsi arvostaa jotain 50 euron Angry Birds pehmolelua? Kohta koko birdsit on historiaa ja lelu pölyttyy kaapin perukoilla. Sorry vaan.

Ei se mahdu kaappiin, joten ei voi siellä pölyttyä että sorry vaan nyt sinne, ikävä tuottaa pettymys.

Jos eriarvoisuutta mietit, niin toivottavasti olet tajunnut, että jos lapsesi saa nukkua vuotamattoman katon alla, teillä on oikea lattia, ikkunat lasia ja jonkinlaista ruokaa, on se jo saanut ihan liikaa ja on törkeän onnekas. Kannattaisiko sun joulun kunniaksi jättää vaikka sähkölasku maksamatta, niin tasoittuisi lasten eriarvoinen asema?

Kyllä se lahjojen määrä kertoo suoraan rakkautesi määrän lapsiin :( No ei vaiskaan. Tai no ehkä vähän...

Mä taas haluan ilahduttaa lastani ihanilla hienoilla lahjoilla jouluna, ja ostelen myös pitkin vuotta kaikkea kivaa. Harrastaa myös kaikennäköistä, mutta matkoille ei juurikaan pääse. Se ei ole mahdollista nyt.

Elämä on eriarvoista. Kommunismissako haluaisit elää? Että jokainen tienaisi saman verran ja jokaisen talo olisi just samankokoinen ettei kenellekkän vaan tuu paha mieli? Kyllä ne lapset oppii elämän realitettit kuitenkin, kavereilla on hienompia leluja ja vaatteita ja käyvät ulkomaanmatkoilla ihan ilman jouluakin. vai pitäisikö tosiaan nuokin kieltää lailla?

kyllä me olemme jotain siitä joulupukin kirjeestä ostaneet, vaikka ne lahjat ovat olleeet mielestäni turhaa romua, jota on jo kaikki paikat täynnä. On ostettu 60 euron pehmoja ja bratsia ja muuta jota on jo kaapit täynnä. muutama isompi toive on valittu listasta.

ehkä se tekee meistä huonot vanhemmat, huonot ihmiset, kun omiin lapsiin laitetaan aivan turhaa rahaa, vaikka leluja on jo liikaakin. toiset lapset tarvitsisivat ruokaa. en tiedä. sukulaisilta eivät saa leluja.

[QUOTE="vieras";27715195]Elämä on eriarvoista. Kommunismissako haluaisit elää? Että jokainen tienaisi saman verran ja jokaisen talo olisi just samankokoinen ettei kenellekkän vaan tuu paha mieli? Kyllä ne lapset oppii elämän realitettit kuitenkin, kavereilla on hienompia leluja ja vaatteita ja käyvät ulkomaanmatkoilla ihan ilman jouluakin. vai pitäisikö tosiaan nuokin kieltää lailla?[/QUOTE]

Minä en halua elää kommuunissa, enkä halua että kaikilla on samanverran. Mies tekee ahkerasti töitä, joten meillä on varaa joululahjoihin. Silloinkin, kun ei ollut varaa, lapset sai lahjoja suht paljon, piti vaan miettiä enemmän. Mutta tuo, jonka kommenttiin vastasin, haluaa ilmeisesti savimajaan asumaan, ettei vaan lapsilla ole enemmän. Hauskaa, että suurin osa näistä lahjojen paheksujista ostaa silti käytännössä aivan turhan kuusen, kinkkua kasapäin, laatikoita ja kaikki muut joulusysteemit.

Minä en halua elää kommuunissa, enkä halua että kaikilla on samanverran. Mies tekee ahkerasti töitä, joten meillä on varaa joululahjoihin. Silloinkin, kun ei ollut varaa, lapset sai lahjoja suht paljon, piti vaan miettiä enemmän. Mutta tuo, jonka kommenttiin vastasin, haluaa ilmeisesti savimajaan asumaan, ettei vaan lapsilla ole enemmän. Hauskaa, että suurin osa näistä lahjojen paheksujista ostaa silti käytännössä aivan turhan kuusen, kinkkua kasapäin, laatikoita ja kaikki muut joulusysteemit.

Kommuuni ja kommunismi on hieman eri asioita :D

[QUOTE="vieras";27715207]Kommuuni ja kommunismi on hieman eri asioita :D[/QUOTE]

Oletin kirjoitusvirheeksi, kun kirjoitit että kommunismissako haluaisit elää. Jokatapauksessa, käsitit aika väärin sen mitä kirjoitin ja mihin näinollen vastasit.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Oletin kirjoitusvirheeksi, kun kirjoitit että kommunismissako haluaisit elää. Jokatapauksessa, käsitit aika väärin sen mitä kirjoitin ja mihin näinollen vastasit.

Kommunismi oli sellainen poliittinen ideologia mm. Neuvostoliitossa, jossa kaikista yritettiin tasapäistää samanarvoisia. Palkat oli kaikille samat, kaupasta sai vain yhdenlaista tavaraa jne. Aika epäonnistunut kokeilu.

Viestissä johon vastasin puhuttiin siitä, että on väärin, että toisilla on enemmän kuin toisilla. Siispä kysyin haluaisiko hän, että meillä olisi täällä kommunismi käytössä.

[QUOTE="vieras";27715299]Kommunismi oli sellainen poliittinen ideologia mm. Neuvostoliitossa, jossa kaikista yritettiin tasapäistää samanarvoisia. Palkat oli kaikille samat, kaupasta sai vain yhdenlaista tavaraa jne. Aika epäonnistunut kokeilu.

Viestissä johon vastasin puhuttiin siitä, että on väärin, että toisilla on enemmän kuin toisilla. Siispä kysyin haluaisiko hän, että meillä olisi täällä kommunismi käytössä.[/QUOTE]

Vastasit minun viestiini, jonka käsitit ihan väärin koska et ilmeisesti lukenut viestiä, johon minä olin viestissä i vastannut. Tiedän kyllä mikä on kommunismi, mutta en itse käyttäisi ilmaisua "elää kommunismissa" joten käsitin sen kirjoitusvirheeksi.

[QUOTE="Peyote";27715303]Vastasit minun viestiini, jonka käsitit ihan väärin koska et ilmeisesti lukenut viestiä, johon minä olin viestissä i vastannut. Tiedän kyllä mikä on kommunismi, mutta en itse käyttäisi ilmaisua "elää kommunismissa" joten käsitin sen kirjoitusvirheeksi.[/QUOTE]

Mä vastasin kyllä "irma harmaana" nimimerkin viestiin, jossa hän sanoi, että on epäreilua, että toiset saa enemmän lahjoja. Käyttämäni ilmaisu oli tosin hieman erikoinen.

[QUOTE="vieras";27715304]Mä vastasin kyllä "irma harmaana" nimimerkin viestiin, jossa hän sanoi, että on epäreilua, että toiset saa enemmän lahjoja. Käyttämäni ilmaisu oli tosin hieman erikoinen.[/QUOTE]

Aivan totta, niin teit. Olin katsonut väärin. :) anteeksi hölmö vänkäys siis.

Mä olen periaatteen tasolla samaa mieltä, mutta käytäntö on eri.
Periaatteessa olen kulutushysteriaa vastaan, mutta koska lasten kaverit saa paljon lahjoja ja niistä puhutaan ennen ja jälkeen joulun ja koska omillakin lapsilla toiveet ja odotukset on korkealla, niin menkööt sitten. Jos olisi vain minusta kiinni, niin koko joulu olisi kaikilla ihmisillä enemmän henkinen ja vähemmän materialistinen, mutta koska maailma elää tavallaan niin me mennään sen mukana...

Mun teinivuosina ei ollu kännyjä ja tietokoneita (tai oli muttei normi-ihmisillä). En mä ikinä mitään hirmukallista saanut. En ees keksi mitään kallista mitä oisin halunnut. Eikä ne lahjat mitään krääsää kuitenkaan olleet. Sain mm. kirjoja, flanelliyöpaidan tms, villasukkia, lapasia, päiväkirjan, paitoja, suklaata, joku body shopin lahjapakkaus jne. Samantyylisistä lahjoista olen nytkin kaikista onnellisin.

Jos teini toivoo jotain kalliimpaa niin tietysti voin sen joskus hankkia ja sit tulee muita lahjoja vähempi. Mulla se periaate ettei aina joka joulu tarvi saada sitä kalleinta lahjaa mitä on toivonut. Siis että tärkeintä ei ole se mitä joku lahja on maksanut.

Yhteistyössä