Olenko ainoa, joka ottaa esikoisen pois hoidosta, kun kakkonen syntyy?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lili
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lili

Vieras
Näitä keskusteluja lukiessani tuli mieleeni, olenko ainoa, joka ottaa esikoisen kokonaan pois hoidosta toisen lapsen synnyttyä? Esikoinen on noin 3v 2 kk, kun toinen syntyy. Tyttö on sosiaalinen tapaus ja varmasti tarvitsee kontakteja muihin lapsiin, sen takia haen hänelle syksyksi kerhopaikkaa, johon pääsee kaksi kertaa viikossa. Esikoinen on perhepäivähoidossa nyt ja voimme käydä leikkimässä entisten hoitolasten kanssa aamupäivisin puistossa.

Jos ikäeroa olisi tullut yli 4 vuotta, olisin varmasti harkinnut jonkinlaista osapäivähoitoa. Olen lähipiirissäni ainoa, joka ottaa lapsen kokonaan pois hoidosta toisen lapsen synnyttyä. Kieltämättä vähän orpo olo. :)

Mä otin esikoisen kokonaan pois pk:sta kun kuopus synty. Ihan vaan niin itsekkäästä syystä ku etten jaksanu lähtä aamuisin viemään tyttöä päiväkotiin vaan mieluummin nukuttiin pitkään ja omaan tahtiin. Esikoinen kävi kyllä muskarissa ja satujumpassa, molempia oli 1kerta/viikko.

Alkuperäinen kirjoittaja hmmph:
joo olet tosi hyvä äiti. ainakin parempi kuin ne jotka ei ota pois hoidosta.

tätähän sä oikeesti hait tällä.

Arvasin, että jotain tämän suuntaista vastausta tulee myös. En oikeasti, siis ihan oikeasti, koe olevani parempi äiti tämän takia. Itseasiassa toisinpäin, kun en huolehdi lapseni sosiaalisista suhteista ja virikkeistä, kun otan hänet pois hoidosta. Jokainen tekee niin kuin tahtoo.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Arvasin, että jotain tämän suuntaista vastausta tulee myös. En oikeasti, siis ihan oikeasti, koe olevani parempi äiti tämän takia. Itseasiassa toisinpäin, kun en huolehdi lapseni sosiaalisista suhteista ja virikkeistä, kun otan hänet pois hoidosta. Jokainen tekee niin kuin tahtoo.

Ihan hyvä, että otat pois hoidosta!
Ei lapsesi jää mistään paitsi, jollet ihan neljän seinän sisällä pelkästään ole.
Kyllä virikkeitä löytyy muualtakin kun päiväkodista.

hyvä jos on mahdollisuus haluaisin itsekin.
mikäli oma työtilanne tulee muuttumaan lähiaikoina mikä varmasti käy, saatan sitten toimia samoin (ja todennäköisesti toiminkin)..

Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Olen aina ottanut isommat sisaret kotiin myös, kun olen jäänyt äitiyslomalle.

Näin myös yhtä poikkeusta lukuunottamatta kun opiskelin äitiyslomalla ja kävin koululla vauvan kanssa.
(yhtenä päivänä viikossa) 3kk

olen ottanut esikon pois hoidosta kun, kun olen äippälomalle jäänyt. Isompi oli 3v silloin. Minusta oli ainakin ihanaa olla molempien kanssa kotona. Esikoinen tykkäsi hoitaa vauvaa.

Miksi maksaa turhaa hoidosta, kun itse voi tehdä sen. Sosiaalisia suhteita ja virikkeitä kyllä kotonakin löytyy ja pihalta, naapurin lapsista jne. Ei me ainakaan neljän seinän sisällä oltu :)

Meillä ikäeroa tulee viis vuotta ja esikoinen jatkaa hoidossa jatkossakin mutta lyhyempää päivää. Muut ikäisensä tässä naapurustossa ovat kaikki hoidossa päivisin niin eipä niitä kavereita juuri löytyisi.

Alkuperäinen kirjoittaja Wide:
Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Olen aina ottanut isommat sisaret kotiin myös, kun olen jäänyt äitiyslomalle.

Näin myös yhtä poikkeusta lukuunottamatta kun opiskelin äitiyslomalla ja kävin koululla vauvan kanssa.
(yhtenä päivänä viikossa) 3kk

Mä tein päättötyötä myös äitiysloman, tosin kaikki isotkin lapset oli "mukana" projektissa. Se oli varsin mielenkiintoinen urakka :kieh:

Meillä poika täyttää 3v niihin aikoihin kun vauva syntyy ja hoidosta jää pois ennen sitä. Kerhopaikkaa ollaan kyllä haettu niin että olis kahdesti viikossa kolme tuntia kerhossa leikkimässä

Minä otin, ihanaa kun sain esikoisen kanssa olla kotona kun äitiysloma alkoi (neiti oli silloin 5v-> 6v meni eskariin toki), kävi seurakunnan kerhossa 2xvko ja perhekerhossa käytiin+ nähtiin kavereita joilla lapsia, eli vaikka sosiaalinen tyttö sai kaverikontaktia tänäkin aikana ilman päiväkotiakin.

Esikoinen jäi pois hoidosta, lasten ikäeroa oli 5 vuotta. Hän kävi 3 kertaa viikossa hoidossa, ja pihassa oli lisäksi samanikäinen tyttö, jonka äiti oli pph, joten oli sitten leikkikavereita. Tyttö kävi meillä leikkimässä + leikkivät ulkonakin. Tärkein pointti oli, että esikko halusi jäädä kotiin.

Keskimmäinen sen sijaan jatkoi kolmena päivänä viiikossa lyhyitä päiviä hoidossa, ja hän kävi siellä harjoittelemassa ruotsinkieltä. Ikäeroa kakkosen ja kolmosen välillä oli 2 v 8 kk.

Valinta tehdään tapaus- ja perhekohtaisesti ja on ihan perheen oma asia.

Yhtään lasta en ole ottanut muuten hoidosta ennen vauvojen syntymää. Tämä siksi, että mulla on ollut raskausaikana korkea verenpaine, eli syytä levätä etten joudu sairaalaan lepäämään. Sitten oltaisiinkin oltu pulassa, kun ei olisi ollut paikkaa mihin lapsi laitetaan, kun äiti makaa sairaalassa.

Yhteistyössä