Olenko ainoa, joka EI pese koiran hampaita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huono omistaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huono omistaja

Vieras
Siinä se. Olen varmasti huono omistaja kun en ole totuttanut koiraa jo pennusta asti hampaidenpesuun vaikka olen tiennyt että niin pitäisi tehdä ja että koira voi tulla kärsimään hammaskivestä. Toistaiseksi ei kärsi, ikää viisi vuotta, mutta voi tulla kärsimään ja olen ottanut tietoisen riskin. Ei vain jaksa aina olla niin täydellinen.

Et varmasti ole ainoa. Minä yritin tätä nykyistä haukkuani totuttaa hampaidenpesuun, mutta huonolla tuloksella. Joka päivän annan yhden dentasticksin. Ainakin jonkin verran se varmasti hammaskiveä ehkäisee.

No ei olla kyllä koskaan pesty. Koitettu lähinnä tarjota hampaille hyvää pureksittavaa. Eikä olla pesty koiria muutenkaan, jollei ole ollut jokin erityinen syy, kuten vaikka naapurin puolella lehmänp*läjässä vierailu.

Itse yritän pestä koirien hampaita mahdollisimman usein, ja koirat kyllä antavat hyvin pestä, mutta välillä se vain unohtuu. Ja välillä annan myös dentastixit sekä meillä jokainen koira pestään kerran kuukaudessa kokonaan sekä tietty kuratassuja aina tarvittaessa useamminkin. Suosittelen kyllä, että edes joskus pesisi koiran hampaita vaikka ei joka päivä, kyllä se satunnainenkin (1-3 krt/vko) varmasti ehkäisee ientulehduksia yms.

Nahkapuruluita (kuivattu naudannahka) ja sitkeitä kasvitikkuja jyrsitään meilläkin joka päivä. Ei ainakaan vielä hammaskiveä. Pienet rodut kärsivät siitä isompia useammin.

Ei meilläkään harjata hampaita. Tuo nykyinen koira pureskelee muutenkin paljon kaikkea, niin oletettavasti hampaat ja ikenet pysyvät hyvässä kunnossa.

Meillä oli porokoira, joka ei voinut sietää hampaiden harjaamista, eikä se kyllä pahemmin pureskellutkaan mitään. 3-vuotiaana sillä oli hammaskiveä jo sen verran, että piti käydä poistattamassa niitä ihan eläinlääkärillä. : / Sillä oli jotenkin heikko leuka, koska se parkui aina puruluitten jne kanssa. Oli sillä kyllä yläpurentaakin, että lienee varmaan vaikuttanut asiaan jotenkin.

Yhteistyössä