Olen ylpeä teininä äidiksi tullut.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kumipuu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kumipuu

Aktiivinen jäsen
27.05.2010
1 672
2
36
Miksi nuorina äideiksi tulleita aina lytätään? Itse sain esikoiseni 18 vuotiaana ja olen todella
ylpeä itsestäni. Siitä että pärjäsin omin avuin ja kannoin vastuuni enkä mennyt siitä mistä
aita on matalin ja tehnyt aborttia. Päivääkään en vaihtaisi pois ja en usko että olisin nyt sama
ihminen ellen olisi päättänyt pitää lapseni. Mä en vaan käsitä miksi olisin huonompi ihminen
ja äiti siksi että olin nuori saadessani lapsen. Ihan yhtä hyvin olen elämässäni pärjännyt kun
vanhemmatkin äidit. Ihan samanlaista elämää meilläkin eletään kuin naapurissa.. Ärsyttää
ihmisten ennakkoluulot ja ahdasmielisyys..

Johtuu varmaan siitä, että niin moni teiniäiti ei kyekene kasvattamaan sitä lasta. On poikkeuksellista, että alle 18-vuotias on valmis äidiksi nykypäivänä. Eikä se sinänsä ihme ole. Sen ikäiset eivät vielä ole joutuneet (nykyään) ottamaan vastuuta yhtään mistään, joten yhtäkkinen vastuu lapsesta on järkyttävä elämänmuutos.

Totta kai aina löytyy poikkeuksia, mutta valitettavasti ne ovat vain poikkeuksia.

18- vuotias on toki nuori äiti, mutta täysi- ikäinen ihminen ei kyllä ole enää teini. Itse sain esikoiseni 19- vuotiaana enkä törmännyt minkäänlaisiin ennakkoluuloihin.

Minäkin sain esikoiseni ollessani 18 (puolentoista vuoden yrittämisen jälkeen.)

En ole erityisesti nimenomaan siitä ylpeä (siis synnyttämisiästä, koska sehän oli sattumaa), mutta kylläkin "ylpeä" siitä millaiseksi aikuiseksi esikoinen (ja vuotta myöhemmin syntynyt siskonsa ja muut lapset) kasvoivat.

Ikä määrittelee vanhemmuutta vähemmän kuin yleisesti kuvitellaan.

Palstan perusteella voisi päätellä että huonoiten pärjäävät ja huonoimmaksi (epäempaattisimmaksi, suorittavimmiksi, julmimmiksi) kasvavat 30+ äidit.

Ja sekään ei kerro yhtään mitään keskiverto 30+ äideistä, joista suurin osa on lempeitä, rakastavia ja täysipäisiä.

:)

[QUOTE="vieras";26200983]18- vuotias on toki nuori äiti, mutta täysi- ikäinen ihminen ei kyllä ole enää teini. Itse sain esikoiseni 19- vuotiaana enkä törmännyt minkäänlaisiin ennakkoluuloihin.[/QUOTE]

Itseasiassa alle 20-vuotias on teini.
Itsekin tiedän olevani teiniäiti, vaikka alaikäinen en ole ollut tällä taipaleella kuin kaksi ensimmäistä raskauskuukautta.

Niin ja lisään nyt vielä, että en ole ylpeä enkä häpeä, mä vain olen. :D

Ikä on vai numero eikä koskaan kerro koko totuutta ihmisen henkisestä kypsyydestä. Tämän asian kun vaan jokanen vois hyväksyä niin ei tarvitsisi olla puolustelemassa omia ratkaisujaan missään oli sitten alle 20 tai yli 30 ensimmäisen lapsen saadessaan.

• Tykkää
Reactions: Kumipuu
Mä sain esikoisen 19-vuotiaana ja en mä kyllä ikään törmännyt mihinkään negatiivisiin asenteisiin minua kohtaan. Tietty netissä nyt aina haukutaan. Harva varmaan kasvotusten kehtaa sanoa sellaisia asioita ääneen.

Täälläkin yksi 19 v:nä esikoisen saanut, tosin täytin lapsen syntymävuonna 20, olin työelämässä ja muuttanut jo aiemmin pois kotoa, opinnotkin jatkuivat myöhemmin. Olin kuitenkin nuoren näköinen ja aika paljon oli ennakkoluuloja, ärsyttävimpiä oli ne kun ihmiset kyselivät mm "onko lapset samalle miehelle" ja neuvolassa kun keskenmenon jälkeen onnellisena odotin vauvaa niin kysyivät "aiotko pitää lapsen". Kuinkahan monelta 28 vuotiaalta ensisynnyttäjältä kysellään moisia neuvolassa??? Kuitenkin nuoresta iästä huolimatta oli elämän perusasiat kunnossa ja parisuhdekin kesti kuitenkin yli 7 v ex miehen kanssa, ehkei ne nuorena solmitut sitten kestäkään?

Mutta luulisin että ne on ne jotkut lapselliset lapselliset jotka aiheuttaa näitä ennakkoluuloja. Juuri luin perhe-lehdestä teiniäidin tarinan, eli siis jonkun pojan kanssa seurustelleet joku pari kuukautta, peruskoulu vielä kesken ja päästötodistuksen keskiarvo alle 6!! Raskausaikana piti polttaa tupakkaa ja synnytyksestäkin oli kauhea kiire röökille. Ei mikään ihme että lapsikin oli pienikokoinen. Paras kohta jutussa oli että kun tytön isä kuuli raskaudesta niin menivät YHDESSÄ sinne röökille. Eli jos mun 15 vuotias kertois olevansa raskaana niin "ei se mitään, tyttäreni otetaas sauhut"...siis WTF!!??

Tyttö oli siis ihan ikäisensä oloinen, mutta kyllä sitä juttua lukiessa mietti että eipä ihme että teiniäitejä morkataan. Mutta kaipa heillä kuitenkin näytti ihan hyvin menevän, joten en halua tuomita, ihmettelen vaan.

No yleensähän teiniäitiys on seurausta siitä, ettei ole huolehdittu ehkäisysstä. Jos ei ole valmis huolehtimaan ehkäisystä, ei ole mun mielestä valmis äidiksi.

[QUOTE="vieras";26201225]No yleensähän teiniäitiys on seurausta siitä, ettei ole huolehdittu ehkäisysstä. Jos ei ole valmis huolehtimaan ehkäisystä, ei ole mun mielestä valmis äidiksi.[/QUOTE]

Mä taas ajattelen sen niin että ei ole valmis seksiin jos ei kanna seurauksia. Tyhmäkin tietää että mikään ehkäisy ei ole pommin varma. Ja tulin siis raskaaksi syödessäni pillereitä.

Noh, yleensä äitiys on seurausta siitä ettei ehkäisystä ole huolehdittu XD
mutta yllättävän moni teini haluaa lapsen tai yrittää pitää poikaystävänsä tms eikä ajattele miten sitovaa lapsen hankinta on, ollaan tosi lapsellisia jne ja sitten on tietysti sitäkin ettei osata ehkäistä.

Mutta esim suurin osa aborteista tehdään synnyttäneille naisille, joiden esikoinen on alle vuoden ikäinen. Suomessa teiniäitiys ei ole mikään ongelma.

ja kumipuuta komppaan siinä että aina kun seksiä harrastetaan, raskauden mahdollisuus on olemassa, kondomitkin ovat yllättävän epävarmoja, itsellänikin on useampi kondomi puhjennut käytössä ja sitten on pitänyt hakea jälkiehkäisyä lakki kourassa.

Totuus on että monet teinit harrastaa seksiä ja tällöin se raskauden riski koskee myös teinejä, vaikka kaipa aika moni vahingon tullen turvautuu aborttiin tai jäkiehkäisyyn.

neuvolassa kun keskenmenon jälkeen onnellisena odotin vauvaa niin kysyivät "aiotko pitää lapsen". Kuinkahan monelta 28 vuotiaalta ensisynnyttäjältä kysellään moisia neuvolassa???

Minulta kysyttiin, ja olin 28. Odotin onnellisesti ihan ensimmäistä kertaa.
Syytä kysymykselle en oikein voi vieläkään, enkä voinut silloinkaan, käsittää: ihmeellisen oloinen vanha nainen muutenkin se terveydenhoitaja, jäi aika pian eläkkeelle sen jälkeen.

Mutta ehkäpä jotkut terkkarit siis vaan on sellaisia, tai ehkä juuri sinä päivänä/lähiaikoina on osunut eteen niin monta keskeyttäjää.

Kirjoitin vähän typerästi, en siis ole ylpeä siitä että olin nuori kun sain lapsen, vaan siitä että kannoin vastuuni ja kasvoin ihmlsenä. Nykyään olen 21.

Joku sen tytön arvosanoja ihmetteli, itsellänikin meni peruskoulu huonosti mutta lapsen saamisen jälkeen sain parhaat arvosanat kaikissa aineissa paitsi fysiikassa ja matematiikassa. Tuo lehdessä ollut tyttö ei taida olla mikään mallimamma, mutta mikä takaa sen että olisi ollut kymmenen vuoden päästäkään.

Minäkin olen entinen teiniäiti ja ylpeä hienosta tyttärestäni. Kai minä itsestänikin voisin olla vähän ylpeä, mutta jotenkin olen kokenut äitinä olemisen ja vastuun kantamisen lapsesta niin luonnollisena asiana, että eihän minulla muita vaihtoehtoja olisi edes ollutkaan. Ja pahalta ja käsittämättömältä tuntuu kuulla vanhemmista, jotka eivät ole pystyneet vanhemman tehtäviään asianmukaisesti hoitamaan, olivat he minkä ikäisiä tahansa.

Mutta esim suurin osa aborteista tehdään synnyttäneille naisille, joiden esikoinen on alle vuoden ikäinen..

Ja mistäköhän sinä tämän tiedon repäisit, ihanko keksit? :D tilastokeskuksen mukaan suurin osa aborteista tehdään 20-24 -vuotiaille, joilla ei ole takana yhtään aikaisempaa synnytystä. Ihan kiva kun teitä "faktatietoa" suoltavia löytyy näiltä palstoilta, jotkut oikeasti uskoo mitä täällä kerrotaan, kyllä teilläkin joku vastuu pitäisi olla.

Raskaudenkeskeytykset

Ei ole väärin saada lasta alaikäisenä, jos vain pystyy huolehtimaan lapsestaan. Minä olin 16-vuotias kun aloin odottamaan, 17 kun sain lapseni syliini. Olen nuori, mutta erittäin onnellinen äiti. Ylpeä siitä että minulla on niinkin ihana poika. Minkä takia ei voi pitää ehkäisystään huolta jos ei pysty ottamaan vastuuta teoistaan? Jokaisella on oikeus elää! On joissain tapauksissa ymmärrettävää tehdä abortti esim. raiskaus tms. Kyllä lapsoset ovat elämän valo :)

Huomaan, että myös omaan ajatusmaailmaasi kuuluvat ennakkoluulot teiniäideistä. Todella typerää tupakanpolton takia moralisoida tai pitää toista huonompana äitinä. Ei tietenkään tupakointi lapselle tee hyvää eikä muutoinkaan tapa ole mitenkään ihannoitavaa, mutta jos nyt satut olemaan nikotiinista riiippuvainen, ei se sinusta huonompaa äitiä tee. Eikä myöskään todistuksen keskiarvo herranjestas, eihän siellä peruskoulussa äiteyttä opeteta! Syy miksi oli pakko tulla tätä kommentoimaan on se, että olen seurannut sivusta kyseisen neitokaisen elämää eikä mulla ole yhtään negatiivista sanottavaa hänestä. Upea, rakastava ja äärimmäisen huolehtiva äiti ja muutoinkin symppis. Tottakai nuorenoloinen, mutta hei haloo, kysehän oli TEINIÄIDEISTÄ! Kuka voi siis olettaa että käytös olisi täysin aikuismaista? Mielestäni ikä ei tee silti huonommaksi äidiksi, eiköhän se riitä, että sitä pientään rakastaa ja siitä huolehtii.

Sun kannattaakin olla ylpeä itsestäsi!:heart:
Moni ei varmaan saavuta samaa kuin sinä! Itsekään en todella olisi ollut valmis sinun iässäsi äidiksi.

[QUOTE="Sanna";27677515]Ylpeys ei ole hyvästä. Nöyryys on.[/QUOTE]

Mun mielestä ylpeys äitinä on ihan sallittua. Itse olen todella ylpeä itsestäni äitinä!

• Tykkää
Reactions: hallittu kaaos