Olen valmistumassa, mutta pelottaa kovasti talouden puolesta/työkkäri. :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja suuri maailma edessä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

suuri maailma edessä

Vieras
Olen kahden lapsen yh, 4- ja 5-vuotiaat lapset. Eronnut miehestäni alle vuosi sitten. Nyt valmistun alalle joka on kolmivuorotyötä. Olen ollut aivan loppu viimeisimmän harjoittelun jälkeen, jossa tein vuorotyötä, vastaten myös yksin kodista ja lasten hoidosta ja vuorohoitoon viemisistä.

En jaksa, enkä halua tehdä oman alani töitä enää, kun valmistun. Se ei vain valitettavasti minulta onnistu, en vain pärjää henkisesti yksin. Ala on sellainen, että pelkän päivävuoron pyytäminen saa työnantajat haukkomaan henkeään.

Minulla olisi työhaastattelu ensimmäiseen harjoitteluun paikkaani nyt heti alkuviikosta. En tiedä, miten käy kun ajattelin sanoa että ilta- ja yövuoroja en enää mielellään tekisi, olen lakkauttanut lasteni vuorohoitopaikankin viimeisimmän harjoittelun loputtua.

Ja nyt sitten työkkäri. Tiedän, olen kuullut että siellä on armoton meno. Lastenhoito ei saa olla ongelma, jos on aktiivinen työnhakija. Minun täytyisi siis hakea kaikkiin työkkärin sivuilla oleviin paikkoihin, jotka kaikki ovat sitä vuorotyötä, useimmiten vielä ilta- ja yötyötä (viimeisimmän mukaan). En pysty ja en jaksa vain sitä, saanko heti karenssia jos kerron tilanteen? Olen kyllä päättänyt hakea uudelleen opiskelemaan merkonomiksi, talous- ja liikepuolelle missä varmimmin saan päivätyön. Vaihtoehtoisesti minulla on myös harjoittelupaikka unelma-alalleni, jonka voisin hyödyntää? Onko mahdollista?

Millaista kohtelua siellä työkkärissä saa? Ottavatko ne yhtään huomioon sitä, jos kertoo että henkisesti ei ole kykenevä oman alan tehtäviin kahden lapsen yksinhuoltajana, vain elämmekö lasten kanssa vedellä ja näkkileivällä karenssin paukahtaessa? Katsovatko hyvällä toisen alan harjoitteluapaikkaa, olisihan se jotain? Ainakin aluksi.

Olen alkukeväästä asti hakenut päivätyötä muilta aloilta, mutta ei ole napannut.

Ihanaa kun valmistuu, mutta en tiennyt että tähän tilanteeseen päätyisin. Valmisutmisen iloa varjostaa niin moni asia... :(

Kiitän vastauksista jo etukäteen!

veikkaisin että sh tai lähäri.. ja ainahan sitä voi kysyä päivätöiden perään, mutta eri asia saako. mä en kans onnistuis tekemään vuorotyötä... oksettaa ajatuskin. mutta työkkäri on kyllä aika mustavalkoinen näissä asioissa että voi hyvinkin olla että karenssi paukahtaa.

Kun olin työkkärissä töissä, periaatteena oli ettei molempia vanhempia "pakoteta" vuorotöihin. Voisi siis kuvitella, ettei yh:takaan pakotettaisi? Tosin työskentelystäni tuolla on jo muutama vuosi, en tiedä miten on systeemit muuttuneet.

Kun olin työkkärissä töissä, periaatteena oli ettei molempia vanhempia "pakoteta" vuorotöihin. Voisi siis kuvitella, ettei yh:takaan pakotettaisi? Tosin työskentelystäni tuolla on jo muutama vuosi, en tiedä miten on systeemit muuttuneet.

Ei todellakaan voi pitää paikkaansa. Aloja, joilla tehdään vuorotyötä on paljon ja samoin yksinhuoltajia. Eivät voi välttyä yövuoroilta. Kunnat tarjoavat vuorohoitoa.

[QUOTE="vieras";26206624]Mihin ammattiin olet valmistumassa?[/QUOTE]

Tarjoilijaksi, valitettavasti.
Ajatus tuntui aikoinaan hyvältä, koska paikkakunnalla on runsaasti (keikkatyötä) ja silloisella miehelläni oli päivätyö säännöllisellä työajalla. Olin laskenut sen varaan, mutta hullustipa kävi...

Mulla on työkkärissä suhtauduttu hyvin. Vaikka mulla on vaan yksi lapsi, niin heti ne siellä ajattelee, että sulle käy sitten vaan päivätyö. Edes iltatyötä ei tartte hakea. Mutta mun lapsi onkin jo koulussa, joten ei voi viedä päiväkotiin hoitoon. En tiedä mitä ne ajattelee kun sun lapset taas voi viedä päiväkotiin.

Ei todellakaan tarvitse hakea kaikkiin avoimiin työpaikkoihin. Sun kannattaa hakea sellaisiin paikkoihin, missä tehdään vain päivätyötä. Joku kahvila tms. Helpompi olisi neuvoa, jos tietäisi koulutuksesi. Esim. kyllähän lähäri voi tehdä päivätyötä, esim. iltapäiväohjaaja, päiväkoti mikä on vain päivisin auki, henkilökohtainen avustaja yms.

Alkuperäinen kirjoittaja suuri maailma edessä;26206669:
Ajatus tuntui aikoinaan hyvältä, koska paikkakunnalla on runsaasti (keikkatyötä) ja silloisella miehelläni oli päivätyö säännöllisellä työajalla. Olin laskenut sen varaan, mutta hullustipa kävi...

Mies ei hoida lapsia ollenkaan?

Alkuperäinen kirjoittaja suuri maailma edessä;26206669:

Sitten ehdottaisin tuota mainitsemaani kahvilaa.

Aapee, sinuna menisin reippaasti käymään siellä työkkärissä juttelemassa jo näin etukäteen. :) Ihmisiä nekin virkailijat siellä vain ovat ja uskon että suhtautuvat kyllä myötämielisesti, varsinkin kun sulla on jo itselläsi ehdotuksia ja suunnitelmia tulevaisuuden suhteen! Tsemppiä ja kaikkea hyvää sinulle ja lapsillesi!

[QUOTE="vieras";26206701]Mies ei hoida lapsia ollenkaan?[/QUOTE]

Hoitaa, yhden päivätapaamisen viikossa, joka toinen viikonloppu yhden yön ja päivän, joka toinen viikonloppu yksi päivätapaaminen.
Ja noitakaan tapaamisia ei onnistuttu totuttamaan kun olin harjoittelussa, sama kävisi kun olen elinkeinossa. Lapset menevät silloin hoitoon, kun mies pääsee töistä, ja haen lapset aamulla hoidosta (väsyneenä) kun mies lähtee töihin.

ap

mulla on "vuorotyöala" ja olen työnhakijana työkkärissä mutta sinne vain ilmoitin että haen pelkkää päivätyötä. se vaan kirjattiin tietoihin ei muuta. tosin nyt alkavat ehdottamaan paljon oman alan ulkopuolelta työtä, kun vain päivätyö haussa mutta se on mulle ihan ok kunhan töitä saisin. vuoroa en voi tehdä lasten takia, kun on tuo ekaluokkalainen.

Alkuperäinen kirjoittaja suuri maailma edessä;26206738:
Hoitaa, yhden päivätapaamisen viikossa, joka toinen viikonloppu yhden yön ja päivän, joka toinen viikonloppu yksi päivätapaaminen.
Ja noitakaan tapaamisia ei onnistuttu totuttamaan kun olin harjoittelussa, sama kävisi kun olen elinkeinossa. Lapset menevät silloin hoitoon, kun mies pääsee töistä, ja haen lapset aamulla hoidosta (väsyneenä) kun mies lähtee töihin.Eikö ole sukulaisia tai ystäviä jelppimässä. Sinähän palat loppuun heti kättelyssä. Ei kyllä sinun pitää saada päivätyö lastenkin vuoksi. Hanki vaikka lääkärin tai psykiatrin lausunto elämäsi tilanteesta, kun menet työkkäriin.Totta siellä on inhimillisiä ihmisiä.

Ihme kitinää. Mä olen tehnyt kokopäiväistä kaksivuorotyötä ja lisäksi kolmivuorotyössä ollut osa-aikaisena. Ja kyllä mulla on lapsi ja hyvin jaksoin tehdä töitä noin ja voin tehdä tulevaisuudessakin.

En sen paremmin osaa auttaa, mutta kai, jos haet työtä, niin ilmoita heti, että vain päivävuorot käy. Ei kai siitä karenssia tule, jos haet, mutta et saa paikkaa? Viimeistään koulun alkaessa tilanne lasten kanssa on mahdoton. Et voi lapsia viedä iltahoitoon, esim, koulun päätyttyä, kesken oman työvuoron mahdollisesti. Kuvio ei onnistu mitenkään, ellei ole esim, mummua, joka hoitaisi jatkuvasti.

[QUOTE="vieras";26207194]En sen paremmin osaa auttaa, mutta kai, jos haet työtä, niin ilmoita heti, että vain päivävuorot käy. Ei kai siitä karenssia tule, jos haet, mutta et saa paikkaa? Viimeistään koulun alkaessa tilanne lasten kanssa on mahdoton. Et voi lapsia viedä iltahoitoon, esim, koulun päätyttyä, kesken oman työvuoron mahdollisesti. Kuvio ei onnistu mitenkään, ellei ole esim, mummua, joka hoitaisi jatkuvasti.[/QUOTE]

Vuoden päästä esikoiseni lähtisi esikouluun, mutta uudella opiskelupaikalla tietenkin asiat helpottuisi ja sen jälkeen olisin pätevä uudelle alalle.
Ei valitettavasti ole mummuja jotka auttavat, itsekin ovat vielä työelämässä ja heistä näkee etteivät jaksaisi useaan kertaan viikossa ottaa lapsenlapsia hoitoon yöksi, ovat tottuneet varmaankin jo siihen omaan rauhalliseen elämään ilman pieniä lapsia.. :) Oma äitini asuu vielä kaiken lisäksi 180km päässä.

Aika sopan sitä on keittänyt. No, pääasia että lapset ovat terveitä ja meillä on ruokaa kaapissa, puistot ja ulkoilu on aina ilmaista mikäli tiukkaa tulee, kävi miten kävi.

Yhteistyössä