Olen umpikujassa:(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huoh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huoh"

Vieras
Olemme perhe, jossa lapsia kaksi ja minä olen töissä, mies ilmeisesti ikuisella sairaslomalla. Mies on masentunut ja ei jaksa mitään paitsi pelata ja juoda kaljaa iltaisin. Omia juttujaan siis jaksaa. Kotitöitä ei tee ollenkaan, ei käy kaupassa edes tai mitään. Yöt menee valvoessa ja kitatessa olutta. Koskaan ei kuitenkaan ole väkivaltainen tai räyhää. Itse en saa nukuttua kun saattaa kömpiä viereen joskus 5 aikaan aamulla ja titenkin siinä herään itsekin.

Olemme olleet naimisissa jo yli 10 vuotta ja olen sietänyt tilannetta nyt jo parisen vuotta tällaisena. Ennen mies yritti käydä töissä välillä ja kuntoutuksessa yms mutta nyt on tilanne pahentunut. Olen itse suuri syyllinen miehen masennukseen, koska sotkin aikoinani raha-asiat niin että miehellä on velkaa nyt takaiani 20000e. Olen asiaa pyytänyt anteeksi ja yrittänyt järjestellä asioita. Nyt mies onneksi pääsee velkaneuvontaan. Olen sanonut myös, että sanoo sinnekin että MINÄ olen syypää asioihin.

Velat koostuvat lähinnä pikavipeistä ja postimyyntisaatavista. Vippejä jouduttiin aluperin ottamaan, koska mies ei ylläri ylläri ollut töissä ja itse silloin opiskelin vielä. Oli siis töissä kuukauden kaksi ja sitten jäi kotiin ja rahaa ei tullut mistään. Ei me tajuttu sossusta hakea mitään silloin. Postimyyntisaatavat ovat suureksi osaksi turhia, mutta myös lasten vaatteita esimerkiksi jouduttiin tilaamaan niistä kun kaikki rahat meni aina pikavippien maksuun. Hommahan räjähti jossain vaiheessa käsiin.

Miehen mukaan minä olen aiheuttanut hänen masennuksensa ja lisäksi pakko-oireisen häiriönsä. Suureksi osaksi olenkin ja siksi mietin, että miten voin erota kun olen näin tehnyt toiselle ja hän ei pysty maksamaan mitään velkoja nyt kun on sairaslomalla.

Toisaalta miehen jatkuva pakko-oireinen häiriö kuten tavaroiden järjestely ja masennukseen(?) liittyvä valtaisa itsekkyys ei tunnu reilulta. En tiedä tuliko tänään mitta täyteen kun viimeisillä rahoilla (huomenna saan palkkani) kävin kaupassa ostamassa ruokaa ja mies aloittaa kotona luettelemaan mitä kaikkea olisi pitänyt jättää pois, että hänelle olisi jäänyt rahaa kaljaan!Esimerkiksi jogurtit kuulemma olivat turhia, astianpesuaine ja keksit. Häneltä olisi kuulemma pitänyt kysyä että tahtooko kaljaa. Olen sanonut että hänen tulee vähentää juomista, ottaa nyt varmaan n. 4 päivänä viikossa ja annoksia kerralla noin 8. Liikaahan se on.

Mitä te tekisitte?

Ei hänen minun velkoja kuulukaan maksaa, mutta hänen palkastahan ne menevät tietenkin kun hänen nimissään. Nyt makselen lyhennyksiä omasta palkastani hänen velkoihinsa.

Siis ne on otettu mun miehen nimiin kun ollaan oltu ahdingossa. Vippejä yms. Ei niitä sen nimistä saa mun nimiin enää.Otin niitä salaa mieheltä kun yritin paikkailla edellisten vippien aiheuttamia kuluja.

[QUOTE="huoh";28766384] Olen sanonut että hänen tulee vähentää juomista, ottaa nyt varmaan n. 4 päivänä viikossa ja annoksia kerralla noin 8. Liikaahan se on.

Mitä te tekisitte?[/QUOTE]

Eihän toi nyt niin paljon päivässä ole, tissuttelua lähinnä.

Mutta joka tapauksessa miehesi käytös on muuten kyllä ala-arvoista. Muutenkin kun masennuksesta puhutaan, niin itselläni ei ole edes rahaa masentua, sen verran kallista lystiä on. Masennus on vaan itsesäälissä rypemistä ja tekosyy saamattomuuteen. Mitäs miehesi meni velkaantumaan takiasi, jos lähti maksamaan...yms hoitamaan kulujasi ja silloin sen hyväksyi on turha nyt itkeä että on velkaantunut.

Inhottava tilanne! Ilmeisesti sun mielestä olis helpompaa elää ilman miestä eli haluaisit erota mutta et "kehtaa" kun ajattelet olevas syyllinen miehen tilaan. Ja jos sä niitä velkoja olet tehnyt niin niihinhän sitten oletkin syyllinen, mutta et sä voi olla syyllinen miehen masennukseen ja varsinkaan siihen, että miehes ei halua auttaa itseään. Jos tilanne ei olis puhumisen tuloksena muuttunut mihinkään parissa vuodessa niin kyllä mä lähtisin.
Itsekin olen sellainen ihminen, että en tykkää jättää muita kuseen, varsinkin jos olen ollut osasyyllinen, mutta voithan sä niitä velkoja maksella pois vaikka ette enää yhdessä olisi. Niin mä varmaan tekisin. Ei tollasessa suhteesa voi vuodesta toiseen olla. Tai voi, mutta elämän haaskuulta se kuullostaa.
Tsemppiä!

pointti taisikin unohtua kertoa alussa. Minä otin salaa vippejä kun miehellä ei ollut töitä ja jostain piti saada rahaa ruokaan yms. Postimyyntijutuissa mulla meni yli ja tilasin kaikenlaista turhaakin. Olen yrittänyt sovitella tekojani, mutta mies ei näemmä yritäkään muuttua. On huomannut että masennuksessa saa sääliä ja paijataan. Hänen vanhempansakaan eivät potki töihin lainkaan vaan paijaavat vain:/

Tässä taas nähdään se, että kun on fyysisesti sairas niin kyllä silloin sympatiaa tulee. Mutta jos on henkisesti sairas, elikkä masentunut, niin heti syytetään laiskuudesta ja saamattomuudesta.

Olen itse aikoinani jättänyt mielenterveysongelmaisen juopon sinä hetkenä kun mitta tuli täyteen. Lähde vaan.
Kukaan ei millään teollaan aiheita toisen mt ongelmaa tai alkoholiongelmaa. Ihan sama mitä vaikeuksia elämässä tulee vastaan, niistä joko rämmitään yli tai kuollaan niihin.

Nyt sinulla on päätöksen aika katseletko tota menoa vielä, katkeroidut vai aloitatko itse alusta. Mikäänhän ei estä auttamasta miestä eron jälkeen raha tms. asioissa jos niin koet oikeudenmukaiseksi.

Tuskin tuo meininki tosta helpottaa, pahenee, väkivalta lisääntyy. Ymmärräthän että syyttely ja rahojen vaatiminen viinaan on henkistä väkivaltaa?

Kaikkea ei tarvitse jaksaa ja sietää.

Nimenomaan en kehtaa lähteä kun eihän mies saa ees kämppää kun on tiedot menny, tai nosaa kaupungilta mutta siellä jonoa. Mies on tehnyt kaikenlaista itsekin vuosien mitaan. Esimerkiksi kun lapset olivat vauvoja niin petti minua, lisäksi kävi siihen aikaan kokoajan ravintoloissa ja minä hoidin kaiken yksin. Koskaan ei ole osallistunut perhe-elämään vaan aluksi kaverit ja raflat meni edelle ja sitten masennus. Mutta toki olen tehnyt pahemmin kun velkaannutin hänet.

Kumpikin samanlaisia. Te ette siis kumpikaan käyneet töissä ja sinä otit ne vipit hölmöyttäsi. Aivan turhaan. Pienille lapsille saa kirppikseltä halvalla.

Mutta se on virhe jonka myönnät ja itse makseletkin ilmeisesti.
Nyt miehesi on masentunut ja lisäksi ei pääse yli siiitä. Oli mahdollisesti aiemmin jo masentunut jos ei ollut töissä silloinkaan... en tiedä.
Sinä haluat erota. Sinulla on siihen oikeus. Ikävä juttuhan se on jos miehesi joutuu makselemaan ne velat tulevista palkoistaan. velkaneuvonta /joku järjestely, tosin masentuuneena ei ehkä jaksa mennä sinne.

Haluatko antaa mahdolisuuden? kertoa että tulee ero jos ei muutu? lopeta valvomista ja juomista.

Joo onhan se henkistä väkivaltaa että pitää miettiä mistä rahat viinaan. Ei siis uhkaile tms mutta kun huomaa että ei olekaan tullut kaljaa kaupasta niin sitten alkaa mykkäkoulu ja sellainen masentunut huokailu yms. Hyvähän se on masentua kun ei vastuu paina. Nukkuu tuolla huoneessa päivään asti, jopa silloin oli nukkunut kun lapsemme tulivat koulusta ja jouduin siksi pomon kanssa sopimaan lyhyemmistä päivistä että ehdin kotiin. Ei ole kiva lapsilla tulla kotiin kun isä nukkuu yläkerrassa, hänen olisi pitänyt vastaanottaa lapset ja antaa välipalaa.

Lisään vielä että kiristää myös petipuuhia, sillä minusta se on kiristämistä jos inttää vaikka tunninkin seksiä. Ei uhkaavasti, mutta kuitenkin kyselee kokoajan tai lähentelee. En tosiaankaan halua seksiä hänen kanssaan. Olen ajatellut että huomenna haen avioerpaperit ja laitan menemään ne.

Mies syyttää sinua turhaan ja sinä syyllistyt. Luultavasti olisi masentunut ilman velkojakin, sinä olet nyt vain helppo syntipukki, niin ei tarvitse edes yrittää parantua. Yritä päästä irti turhasta syyllisyydestä ja sen jälkeen tee ratkaisusi, jäätkö vai lähdetkö. Onko muuta syytä jäämiseesi kuin syyllisyys?

HETKONEN. Teill kummallakaan ei ollut töitä eikä rahaa. Kumpikaan ei ymmärtänyt pyytää apua sossusta tai muualta. Oli kuitenkin pakko kaikkien syödä ja saada vaatetta päälle. Sinä ratkaisit tilanteen pikavipeillä ja postimyynnillä. Mies ei ilmeisesti tehnyt mitään. Ja tämä on muka pelkästään sinun syytäsi? Ei ehkä fiksuin mahdollinen ratkaisu, mutta miehen toimintatavalla eli toimimattomuudella olisite olleet nälissänne ja alasti. Ja rahat menivät pääosin YHTEISEN PERHEEN PYÖRITTÄMISEEN. Älä nyt hyvä ihminen suostu kantamaan koko syytä tuosta itse :)

Kyllähän minulla on vielä tunneside mieheen. On meillä hyviäkin hetkiä. Mutta hän ei ole sama ihminen kuin silloin kun tapasimme. Silloin hän oli ulospäinsuuntautunut, ei ollut pakko-oireita yms. Nykyään masntunut ja pakko-oireinen, syöpöttelee ja juopottelee. Lapsia mietin että miten he ottavat eron.Toisaalta ei se paljoa varmaan tuntuisi, kun eihän isä heidän kanssaan ole yleensä.

Varmasti viksuinta vaan tehdä päätös ja lähteä. Ei kuulosta terveeltä kumppanuussuhteelta.
Jos olet varma ettet halua tollaista elämää niin sitten vaan lähdet. Varaudu että paskaa tulee niskaan ovista ja ikkunoista ja todennäköisesti menee välit koko miehen sukuun.

Mulle ei ymmärrystä aikoinaan herunut. Appi esim. kyseli et kuka nyt miehelle siivoa ja kokkaa...
Kovasti voimia päätökseen, itse en ole minuuttiakaan katunut lähtöä, lähinnä vain sitä että en lähtenyt aikaisemmin.

Olin itsekin taloudellisessa kusessa ja kummasti asiat vaan on järjestynyt.

[QUOTE="vieraana";28766537]HETKONEN. Teill kummallakaan ei ollut töitä eikä rahaa. Kumpikaan ei ymmärtänyt pyytää apua sossusta tai muualta. Oli kuitenkin pakko kaikkien syödä ja saada vaatetta päälle. Sinä ratkaisit tilanteen pikavipeillä ja postimyynnillä. Mies ei ilmeisesti tehnyt mitään. Ja tämä on muka pelkästään sinun syytäsi? Ei ehkä fiksuin mahdollinen ratkaisu, mutta miehen toimintatavalla eli toimimattomuudella olisite olleet nälissänne ja alasti. Ja rahat menivät pääosin YHTEISEN PERHEEN PYÖRITTÄMISEEN. Älä nyt hyvä ihminen suostu kantamaan koko syytä tuosta itse :)[/QUOTE]

Noin on asia. Tosin mulla meni se homma vähän yli kun ostin leluja ja kaikkea turhaakin sitten sieltä myynneistä. Erittäin typerää.Mutta vippejä oettiin aluksi juurikin siksi että ei ollut rahaa vuokraan yms. Ei tajuttu sossusta hakea kun oltiin joskus haettu muinoin sieltä ja silloin ainakin laskivat palkkatuloja jotenkin jaksotetusti monelle kuulle ja ei saatu mitään:0 Ehkä nyt oltaisiin saatukin, tiedä häntä.

Huomenna menen asioimaan yksin kaupunkiin kun olen lomalla. Aion hakea sieltä avioeropaperit. Eikös ne käräjäoikeudesta saa? Sitten pistän sossuun hakemusta josko mies saisi siihen vuokra-asunnon takuuseen tukea, olen kuullut että voi saada? ollaan ihan toimeentulotukirajoilla tuloinemme nyt.

Onko miehellä mitään hoitoa masennukseen? Kalja ei ainakaan auta sitä, itse olin joskus masentunut ja söin lääkkeitä, ja ihan parin siiderin tissuttelu sai seuraavaksi päiväksi niin pahan olon (henkisesti, masennus paheni noin 100-kertaiseksi...) että en juonut ollenkaan.

Jos olisin vastaavassa tilanteessa ja haluaisin vielä yrittää jatkaa, laittaisin ehdoksi että mies yrittää parantua ja aloittaa sillä että jättää juopottelun.