Olen tosi huolissani tuttavaperheestä, jossa lapsilla ei ole hetkeäkään aikaa lepoon :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Lapset ovat ensin pitkän päivän päiväkodissa/koulussa ja ip-kerhossa ja sitten alkaakin harrastukset ja sisarusten harrastukset, joihin pienemmätkin kuskataan. Olen vähän kysellyt sekä lapsilta että vanhemmilta ja kuvio on nyt hahmottunut mulle. Heidän esikoinen ei ole vielä kahdeksaakaan vuotta, pikku ekaluokaklainen ja harrastaa näin:
- maanantai-iltaisin kuvataidekoulu
- tiistai-iltaisin taitoluistelu JA kuoro
- keskiviikko-iltaisin taitoluistelu
- torstai-iltaisin partio ja taitoluistelu
- perjataisin jonkinlainen seurakunnan kerho ja sen jälkeen koko perheen perheuinti
- lauantaisin tanssiharrastus
- sunnuntaisin judo

Siis ihan järkyttävää! Myös jo 3-vuotilaalla on 3-4 harrastusta viikossa.

Ja minä kun toivoin että lapset saisi kesällä edes levätä kun harrastukset jää tauolle niin TSADAA - kesällä heillä on kesäharrastuksia. Uimakoulua, uimahyppykoulua, kesäleirejä, taidekursseja, retkiä ja loppuaika käydäänkin läpi huvipuistoja.

Lapset on mun mielestä aika tahdottoman ja apaattisen oloisia ja heillä ei koskaan ole hetkeäkään vapaa-aikaa, siltä ainakin vaikuttaa. Jos ovat kotona niin silloin heidän pitää tehdä läksyjä tai auttaa kotitöissä tai pakata seuraavaa harrastusta varten.

Olen miettinyt jopa lastensuojeluilmoitusta :(

[QUOTE="leena";23853500]Miten voi vanhemmat?[/QUOTE]

Vanhemmat on sellaisia tehokkaan oloisia uraihmisiä. Viimeisen päälle puettuja ja koko ajan menossa. Heillä myös omia harrastuksia. Kuitenkin aika väsyneen ja stressaantuneen ja aina kiireisen oloisia. Sillain ystävällisen miellyttäviä, mutta eivät kuitenkaan koskaan varsinaisesti iloisella mielin.

ap

:O Kamalaa..eikö pari mieleistä juttua viikossa riittäisi..? Tai sit toi taitoluistelu pelkästään,se on niin vaativaa. Hnelkilökohtaisesti saisin hermoromahduksenjos mun pitäis kuskata muksuja noihin menoihin tai juosta itse pää kolmantena jalkana noin paljon.

Niin, eikö sen yhden tutkimuksenkin mukaan lapset nauttineet eniten esim. rauhallisesta tv:n katselusta vanhempien kanssa mitä ns. laatuajasta huvipuistoissa, jne. :(

meidän naapurissa on myös tuollainen perhe. heidän tokaluokkalainen poika harrastaa juurikin noin, on jääkiekkoa, jalkapalloa, Judoa....ollut jo siitä lähtien kun poika oli 3v. On kuulema niin energinen, että tarvitsee paljon aktiviteettia. Sitten kun viikonloput olisi vapaata niin kuskataan 80km päähän mummolaan tai kierretään koirien kanssa agilitykenttiä ja koiranäyttelyitä. Ei vapaata lapsilla ollenkaan :( meillä ei lapset harrasta vielä mitään. Ovat 6v ja 5v. olen ajatellut, että päiväkodin jutut riittävät vielä.

Oho. Aika paljon. Mutta onko se liikaa - sen tietää vain ko. perhe itse (toivottavasti tietää).

Meillä 7 v saa harrastaa vain jumppaa ja jalkapalloa, molemmista treenit kerran viikossa. Lisäksi koulun kautta 2 harrastekerhoa. Ja lapsi itse haluaisi vielä muutaman harrastuksen lisää, mutta en suostu. Lähinnä siksi, että MINÄ en halua käyttää kaikkia iltojani jossain lapsen harrastuksen parissa...lapseni jaksamista en epäile.

5 v kävi syksyllä 2 kertaa viikossa harrastuksessa (oli silloin 4½ v ja risat). Lopetti, kun oli liian väsynyt päiväkotipäivien jälkeen jaksaakseen vielä harrastaa ohjatusti. Ensi syksynä, 5½ v iässä, toivottavasti ja todennäköisesti aloittaa futiksen.

Juu, löytyy heitä täältäkin. Eräällä pojalla on niin paljon ja myöhään illalla harrastuksia, ettei tee läksyjään ja on koulussa väsynyt.
Yhdellä tytöllä vaikka mitä voimistelu ym juttua ja aina myöskin läksyt tekemättä.

Luultavasti tuollaisessa menossa lapset väsyvät viimeistään silloin kun koulu käy vaativammaksi. Jos ap uskallat sanoa asiasta perheen vanhemmille ja saat heidät tajuamaan missä mättää, niin teet kyllä aika hienosti.

Mä taas tiedän yhden perheen, jossa perheen vanhemmin lapsen urheiluharrastus vie kaiken ajan ainakin perheen isältä eikä kahta nuorinta noteerata oikeastaan mitenkään.

Kunhan lapsille tulee oma tahto, niin kaikki harrastukset ja aktiviteetit loppuu kuin seinään. Siinä sit vanhemmat ihmettelee, miksi mikään ei kiinnosta vaikka kaikkemme tehtiin. :D

Yhteistyössä