Olen tässä pitkin syksyä kirjoitellut....

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vilperin äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vilperin äiti"

Vieras
miten mahdoton erityislapseni ( ADHD ja autismi, poika ) on koulussa ollut.

Noh tällä viikolla oli jälleen palaveri missä olivat paikalla erityisope, 1 luokan ope ja sairaalasta 2 tätiä.

Sairaalan tädit katsoivat noin 2 tuntia lapsen tekemisiä ja sen jälkeen oli palaverin aika.

He olivat sitä mieltä, että lapsi tahallaan tekee kaikenlaisia pieniä temppujaan ja kyse ei ole lainkaan autistisesta tavasta. Heidän mielestään lapsi hakee myös huomiota tempuillaan. Olivat myös sitä mieltä, että lapsi haluaa tehdä omalla tavallaan asiat ja vie haluamansa asian loppuun asti. Lopuksi he sanoivat, että tämä temppujen tekeminen on nyt saatava loppumaan.

Toinen ongelma lapsella on edelleen se, ettei hän koulussa haluaisi tehdä koulutehtäviä, vaan haluaisi kaikki tehtävät tehdä läksyinä kotona. Tuostakin ekaluokan ope sanoi, että tuon on loputtava, koska koulussa on tehtävä tehtäviä ja niitä tulee yhä enemmän kuin ylemmille luokille mennään. On alusta pitäen opittava tekemään tehtäviä, muuten ollaan vaikeuksissa.

Ongelmana minusta tässä on myös se, että lapsi ei pidä ryhmäavustajasta ja lapsi mielellään tykkää kaikkia ikävyyksiä hänelle järjestää. On mm; tällä viikolla yrittänyt rikkoa avustajan silmälasit. Tuosta olin kyllä vihainen lapselle, että noin et saa ikänä tehdä. Olen myös jutellut lapselle, että vaikka kaikista ihmisistä ei niin pitäisikään, niin kaikkien kanssa on tultava toimeen. Et saa kiusata ryhmäavustajaa.

Vaan edelleen eniten mietin sitä, että miten lapsen temppujen tekemisen saisi koulussa loppumaan? Kun ei hän täällä kotona sekoita paikkoja, riko mitään tavaroita, heittele tavaroita jne jne. On oikein rauhallisesti ja kiltisti. Oikein ihmettelen miten hän on niin mahdoton riiviö koulussa.

Toivottavasti saisimme jossakin vaiheessa lapselle sen hlö.koht. avustajan, jos se sitten vähän rauhoittaisi tätä tilannetta.
 
saattaap vinkkini mennä metsään Lapseni luokalla oli yksi lapsi, joka tarvittaessa sai sermin muun luokan ja itsensä väliin. Hänellä oli myös sellanen tyyny allansa (tyyny oli myös muilla vilpereillä, joilla oli ekaluokalla vaikeuksia keskittyä tehtävien tekoon).
 
kskskks jne., pienryhmässä on 2 sermitilaa käytössä ja lapsi tekee niistä toisessa tehtävänsä. Silti hän kuitenkin kaikenlaisia metjua luokassa ja luokan ulkopuolella vain tekee.
 
Tämmönen näkökulma tuli, ihan hyvällä sanoen mieleen, mutta onkohan sulla kotona kurinpidolliset asiat kunnossa? Mun kummipoika on erityislapsi, mutta myös "kuritta kasvanut", osittain tämän erityispiirteensä vuoksi saa tahtonsa useimmiten kotona läpi. Koulussa oleminen on mahdotonta ja äiti on ihmetellyt miksi niin, kun lapsi niin herttaisesti leikkii kotona. Sama lapsi saattaa kuitenkin jättää kaikki tavarat siivoamatta äidin kehotuksista huolimatta (äiti siivoaa ne lopulta). Tai syö ruuasta pelkät lihapullat, vaikka äiti jäätelöllä kiristämällä yrittää saada syömään myös perunat (saa kuitenkin jäätelön) jne.

Autatko sinä esimerkiksi häntä kotiälksyissä aina? Se voi olla syy siihen, ettei halua tehdä koulussa mitään. Itsenäinen työskentely vaatii häneltä ponnistelua ja ponnistelu tuntuu ahdistavalta. Kotona tehtävien teko siis helpompaa, kun äidin tukemana ei tarvitse ponnistella.

Myöskään kummilapseni ei pysty työskentelemään läheskään kaikkien aikuisten kanssa, koska "ei pidä niistä". Mutta kotona sinä voit vain pitää huolta omasta kasvatuksesta.

Jos asiantuntijat ovat todenneet, että hän tahallaan tekee, on koulussa opettajien ja avustajien osattava puuttua asiaan HETI. Ei puhuttelua huomenna, vaan heti. Ei jälki-istuntoa ylihuomenna, vaan välituntikielto heti seuraavalle välkälle. Ja jokaisesta riiviötempusta siirto toiseen tilaan VÄLITTÖMÄSTI.

Näin minä luokassani toimisin. Opettajan tehtävä on hoitaa homma luokassa niin, että lapsi tietää mitä saa tehdä ja mitä ei. Vanhemman tehtävä on sama kotona. Ja jos vanhemmat ja opettaja noudattavat samoja sääntöjä kotona ja koulussa. hyötyy lapsi siitä taatusti: Jos siis lapselta vaaditaan itsenäistä tehtävien tekoa koulussa, niin sinun täytyy vaatia samaa kotona.

Sorry jos tuli epäselvää...
 
Mieks, kehoittamme lapsen läksyjä tekemään ja saatamme ohimennen katsoa miten läksyt sujuvat. Ja kun lapsi on läksyt tehnyt, niin katsomme miten ne on tehty. Jos ovat päin mäntyä, niin ei kun uusiksi.

Jälki-istunnoissa lapsi on ollut, mutta en tiedä onko niistä ollut hyötyä. Nyt tällä hetkellä lapsi on poistettu huonompina hetkinään liikuntasaliin, mutta se ei ole ollut hyvä ratkaisu. Lapsi on vain alkanut kiipeillä köysissä jne .... Seuraava rauhoittumispaikka on kai poikien pukuhuone. Siellä ei ole mitään ja jospa lapsi sitten oppisi olemaan paremmin luokassa.
 
Ap:n kannattaisi lukea niitä adhd:n piirteitä. Koulupäivä vaatii pieneltä lapselta valtavasti keskittymistä, ja on täynnä häiriötekijöitä adhd lapsen mielestä. Onko lapsella lääkitystä käytössä? Auttaisi jaksamaan sen koulupäivän paremmin.

Mitä tätejä ne sairaalan tädit ovat, siis mikä on heidän ammattinsa? Minusta ei jotenkin nyt kuulosta päteviltä tyypeiltä. Autismilta lapsen käytös ei varmaankaan kuulosta, mutta adhd:ltä kyllä.
 

Yhteistyössä