Olen suvaitsematon pohjimmiltani, mutta näyttelen suvaitsevaista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kristiina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Kristiina"

Vieras
Mua tää hämää paljon. Olen aina yrittänyt olla suvaitsevainen jne. mut en vaan aidosti kykene. Nyt oon antanut jo periksi ajatuksilleni, tosin omissa toimissani pyrin ainakin teeskentelemään sitä että kunnioittaisin kaikkia. Mutta eihän sekään aina onnistu.

Esimerkiksi meillä on töissä yksi vammainen mies, ei suoraan mun osastolla, se jossain varastossa tekee hommia. Mutta sitä joutuu aina vähän kattelemaan. Ja mä en voi kertakaikkiaan SIETÄÄ sitä. Koen sen tuijotuksen todella ahdistavaksi. Jos se olis normaali mies, kokisin että se ahdistelee mua seksuaalisesti (ja varmaan muitakin), koska se aina kummallisesti osuu vahingossa kädellä jne. jne. Tavalliselle miehelle olisin sanonut, mut en tolle.

Sitten tunnen tiettyä inhoa kaikkia elämäntapatyöttömiä, roskaväkeä ja myös aika suurta osaa maahanmuuttajista kohtaan. Rasistiksi en millään suostu itseäni mieltämään, koska duunissani olen tekemisissä monien kansallisuuksien kanssa ja olen nähnyt että esimerkiksi paljon parjatuissa somaleissa on todella fiksua ja ahkeraa porukkaa, kunhan vaan mahdollisuudet annetaan. Tällöin kyllä he usein ovat saaneet vaikutteita jostain muualtakin kuin omasta kultuuristaan.

Ja sitten seksuaaliset vähemmistöt. Periaatteessa hyväksyn, taas kerran. Mutta en vaan kestäisi jos oma poikani olisi homo. Tai tyttö lesbo. Ja en millään pysty hyväksymään tätä homojen adoptio-oikeutta tai kirkkoavioliittoakaan. Nuo asiat sanon ihan julkisestikkin jos puheeksi tulee. Mutta muuten olen tässä asiassa olevinani suvasitsevainen, vaikka oikeesti tunnen ihan inhoa etenkin jos näen homoparin suukottelevan. En voi sanoa, että se on väärin, mutta noin se vaan menee.

Näitä on vaikka kuinka paljon. Tiedän, että noin ei saisi ajatella, mutta MINKÄS TEET. Poliittisissa valinnoissa yms. yritän kuitenkin olla suvaitsevainen ja esim. jos äänestän, niin haluan tasa-arvoa kaikille roduille ja myös seksuaalisille vähemmistöille.

Näytteleminen on varmasti lopulta raskaanpaa kuin poistaa itsestään ennakkoluuloja. Elämä on huomattavasti helpompaa kun keskittyy asioihin joihin voi vaikuttaa ja on välittämättä niistä joihin ei itsellä ei ole mahdollisuus tai haluja vaikuttaa tai ne eivät ole vielä millään tavalla ajankohtaisia.

Minä en edes viitsi teeskennellä suvaitsevaista. Jos joku ihmisryhmä (mustalaiset, romanikerjäläiset, suomenruotsalaiset, somalit, elintasopummit yms.) ei halua sopeutua yhteiskuntaan ja sen sääntöihin, niin joutaakin saada osakseen arvostelua. En ymmärrä, että toisille myönnetään erivapauksia, mitä älyttömimpien perusteluiden varjolla.

Mustalaisten on turha valittaa, että ovat valtaväestön silmätikkuina niin kauan kuin väen väkisin haluavat maksattaa erottuvan ja kalliin pukeutumisensa työssäkäyvillä kansalaisilla. Ei muidenkaan pitovaatteita yhteiskunta maksa. Sama pätee yökaudet meluaviin somaleihin, tyttöjä ja naisia alistaviin muslimeihin, rikollisiin mamuihin, helpotuksia elämäänsä saaviin suomenruotsalaisiin. Sopeutukoot yhteiskuntaan, kuten muukin enemmistö ilman mitään erivapauksia.

Rasisti en ole. Ihan sama, minkä värinen ihminen on, kunhan vain noudattaa Suomen lakia ja tekee elättää itsensä.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;24371913:
Koita kestää.

tuota toivoitustasi jäin vähän vain miettimään...onko mielestäsi rehellisyydessä kestämistä, vai lisääkö tai vähentääkö mielestäsi rehellisyys (itselleen) yksilön kestävyyttä?

Toisia ei saa loukata, mutta toisaalta oman mielipiteen saa ja pitääkin sanoa vaikka niistä homojen adoptio-oikeuksista. Olisit vaan rehellinen, näytteleminen käy voimille.

Ja kuka nyt tykkää kenenkään tuijotuksesta?

Ja vaikka tätä palstaa seuranneena, niin kukaan ei ole suvaitsevainen. Jos onkin sitä tietyjä vähemmistöjä kohtaan, ei ole vastakkaista mielipidettä ja sen esittänyttä ihmistä kohtaan. En oikeastaan usko koko suvaitsevaisuus-sanaan enää, se on skeidaa koska se ei koskaan voi yltää kaikkeen.

Suvaitsevaisuuden pitäisi olla sitä, että jokainen ihminen saa rauhassa olla sitä mitä on.

[QUOTE="mies";24371947]tuota toivoitustasi jäin vähän vain miettimään...onko mielestäsi rehellisyydessä kestämistä, vai lisääkö tai vähentääkö mielestäsi rehellisyys (itselleen) yksilön kestävyyttä?[/QUOTE]

Toivotin kestämistä sen suhteen, että ap:n arvot ja teot ja tunnot kaikki riitelevät keskenään. Kuten Phoebsi sanoi: näytteleminen käy voimille.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;24371981:
Toivotin kestämistä sen suhteen, että ap:n arvot ja teot ja tunnot kaikki riitelevät keskenään.

Oikeastaan (minun mielestäni) sisäisten jännitteiden tunnistaminen ja tunnustaminen, määrätty (ihmisyyden, olemisen) ristiriitaisuus ja vaikeus vain oikeastaan on vain avain oman itsensä (ja muidenkin) parempaan ja syvempään tuntemiseen.

Itsekin olin joskus tuollainen..
Nyt olen oppinut hyväksymään sen, että en voi sille mitään jos en vaan voi sietää joitakin ihmisiä yms.. Enkä yritä näytellä vaan sanon mielipiteeni niinkuin ne on.
En kuitenkaan mene haukkumaan ketään päin naamaa tms, kunnioitan muita ihmisiä vaikka itse en ajattelisi /toimisi samoin kuin he.
Mutta voin sanoa että minua ärsyttää mm. terroristit, elintasopakolaiset, juoppoäidit.. Ei sille mahda mitään..

Jos ja kun en ole itse homo, minulla ei ole oikeutta vihkiä ketään, en ole päättämässä kenenkään avio-oikeudesta miksi minulla pitäisi olla selkeä mielipide asiasta saati että minun pitäisi se ääneen sanoa silellä ja täällä. Päättäjien valinnat toki teen omien arvojeni ja osin asenteidenikin pohjalta mutta muuten minulla ei ole mitään tarvetta ajatella asiaa tai miettiä kantaani siihen asiaan.

Vammaisista ei tarvitse pitää. Koskettelu ja tuijottelu saakin häiritä. Et ole kamala ihminen.

Eikä tarvitse tykätä myöskään työttömistä tai elintasopakolaisista. Jos et näitä ihmisiä mitenkään häiritse niin ei sinun ajatuksillasi ole mitään voimaa heitä vahingoittaa.

Sinulla on myös oikeus mielipiteeseesi seksuaalivähemmistöistä. Kunhan et yritä kieltää heiltä mahdollisuutta seksuaalisuuteensa. Kirkkoavioliittoa vastaan saa mielestäni olla ihan rauhassa, kun oikeasti kirkko tulisi erottaa valtiosta, jonka jälkeen kirkko saisi ihan omassa ylhäisyydessään päättää ketä vihkii avioliittoon ja papiksi. Syrjikööt menemään siellä omassa pienessä piirissään. Ainoa mikä minua vähän huolestuttaa on se, että sinun olisi vaikea hyväksyä homoseksuaalia lasta. Mutta vaikeus itsessään ei sekään vielä paha asia ole, jos kuitenkin yrität, etkä kosta lapselle pettymystä kun omat unelmasi eivät toteudukaan. Lapsen kuuluu kuitenkin elää omaa elämäänsä, eikä sinun.

Minun mielestäni ihmiset yrittävät olla aivan liikaa poliittisesti korrekteja ja sitten se viha purkautuu "sallittuja" ihmisryhmiä kohtaan, kuten esim. tupakoitsijoita, lihavia, persuja, hippejä tms. Surullisen usein ihmiset samaan hengenvetoon tuomitsee pakolaisten leimaamisen ja itse ovat valmiita laittamaan kaikki persut vankilaan ajatusrikoksesta. Tai vaahtoavat homojen oikeuksista, mutta laittaisivat kaikki lihavat saunan taakse.

Minä olen täysin vammaisten ja homojen oikeuksien puolesta, myös homojen adoptio-oikeuden. En pidä kaikkia ulkomaalaisia/tummaihoisia/pakolaisia pahoina tai laiskoina, en usko että "elämäntapalusmuilijoita" on merkittävää määrää, mutta samalla olen myös ehdoton ajatuksen- ja sananvapauden puolustaja: jokaisella on oikeus mielipiteeseensä ja sen julkituomiseen. Vituttaa nämä nykyiset vihapuhekilahtelut. Se ei ole vihapuhetta, jos toteaa että ei pidä jostakin.

[QUOTE="mies";24372007]Oikeastaan (minun mielestäni) sisäisten jännitteiden tunnistaminen ja tunnustaminen, määrätty (ihmisyyden, olemisen) ristiriitaisuus ja vaikeus vain oikeastaan on vain avain oman itsensä (ja muidenkin) parempaan ja syvempään tuntemiseen.[/QUOTE]
Toki, mutta jos itsensä tunnistamisen jälkeen (mikä prosessi ap:lla ehkä nyt menossa) jatkaa näyttelemistä ja toistenlaisten/vanhojen arvojen ylläpitoa väkisin, se voi olla raskasta - ellei itse sitten muutu. Siksi sanoin, että koita kestää.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;24372104:
Toki, mutta jos itsensä tunnistamisen jälkeen (mikä prosessi ap:lla ehkä nyt menossa) jatkaa näyttelemistä ja toistenlaisten/vanhojen arvojen ylläpitoa väkisin, se voi olla raskasta - ellei itse sitten muutu. Siksi sanoin, että koita kestää.

Musta taas ap toimii vastuullisesti. Arvojen nimenomaan ei pitäisi perustua kaikenlaisiin emootioihin, impulsseihin ja psykologisiin kutinoihin vaan eettis-rationaaliseen harkintaan ja arvovalintojen seurauksien oikeudenmukaisuuden puntarointiin. Tämä ei tietenkään tarkoita, että negatiiviset tuntemukset pitäisi yrittää tukahduttaa vaan päinvastoin: ne pitää rakentavasti käsitellä. Oleellista on se, inhoaako (esimerkiksi) työttömiä vai työttömyyttä so. haluaako leimata ja ryhmäyttää ihmisiä tiettyjen kielteisten ominaisuuksien perusteella.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;24372104:

Tuossapa edellä korppi jo hyvin nostikin mm. arvot puheeksi.

Oikesta arvoista nimenomaan joutuu aina maksamaan. Eihän ne muuten mitän arvoja olisikaan. Kaikenlaisten kutinoiden vaaliminen ja rapsuttelu taas on kaikinpuolin viihdyttävämpää.

Arvojen ylläpito ei ole tukahduttamista vaikka tosiaan positiivisesti ymmärrettynä se voi olla jopa itsensä väkisin muuttamista. Raskasta se ei välttämätrtä silti ole, vaan voi olla ihan motivoivaakin. Olennaista on tuollainen rakentava käsittely, mitä mm. korppi linjasi.

Sama homma minulla. Tuntuu, että ei ole sallittua olla esim. sitä mieltä, että homojen ei pitäisi saada adoptio-oikeutta. Pitää hymistellä, olla suvaitsevainen ja sallia kaikki. Vaikka jotenkin tuota taustalla olevaa ajatusta on hankala muuttaa. Mutta, jatkan suvaitsevaisen esittämistä.

Ap:n viestistä tulkitsin, että hän kokee ristiriitoja, siksi toivotin jaksamista. En puhunut yleisellä tasolla.

Ap kirjoitti näin, vaikuttaa raskaalta:
Mua tää hämää paljon. Olen aina yrittänyt olla suvaitsevainen jne. mut en vaan aidosti kykene. Nyt oon antanut jo periksi ajatuksilleni, tosin omissa toimissani pyrin ainakin teeskentelemään sitä että kunnioittaisin kaikkia. Mutta eihän sekään aina onnistu.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;24372488:
Ap:n viestistä tulkitsin, että hän kokee ristiriitoja, siksi toivotin jaksamista. En puhunut yleisellä tasolla.

Ap kirjoitti näin, vaikuttaa raskaalta:
Mua tää hämää paljon. Olen aina yrittänyt olla suvaitsevainen jne..... Mutta eihän sekään aina onnistu.

Kyllä, kyllä, Lilii. Peace ja kaikenlaista sellaista hyvää sinullekin.

Kuten itsekin sanoit: "Ap":lla on asia kaikesta päätelleen prosessissa, ja onkin ihan hyvä toivotella hänelle siihen voimia ja jaksamista jnpp.

Minun ajatukseni oli vain johdatella ketjua täsmentäviin, täydentäviin ja syvemmälle porautuviin postauksiin, eikä missään mielessä olla kärjekäs sinua kohtaan.

Yhteistyössä