Voiko srk:n perhekerhoon mennä jos ei kuulu kirkkoon tai onko siellä paljon kristillistä ohjelmaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja marmatti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

marmatti

Vieras
Monesta paikasta olen kuullut, että perhekerhot ovat kivoja ja olisi mukava sellaiseen mennä. Nyt kun katselin kotikaupunkini perhekerho tarjontaa ainoastaan seurakuntajärjestää sopivia. Muutamia muita yhdistyksien pitämiä kerhoja on mutta ne ovat monikkoperheille, ADHD lapsien perheille jne. eli eivät nekään tunnu kovin sopivilta kun meillä yksi 6 kk ikäinen terve vauva.

Voiko noihin seurakunnan kerhoihin mennä mukaan vaikka ei seurakuntaan kuulu? Minkäköhän laista ohjelmaa niissä on? Olen kyllä ihan suvaitsevainen kaikkia uskontoja kohtaan mutta tuntuu jotenkin kornilta jos jossain pitäisi lukea rukouksia tai laulaa virsiä kun en näihin asioihin usko.

Voi mennä seurakunnan kerhoon vaikka ei kuuluisikaan kirkkoon. Yleensä niissä on yhteinen kahvitus ja joskus jokin aihe,mistä keskusteluun halukkaat voivat osallistua. Lopussa yleensä ainakin meidän kerhossa on loppulaulu ja rukous.

voi mennä. Täällä on aluksi noin 10min kestävä alkuhetki, jossa ohjaaja puhuu jostain ajankohtaisesta asiasta esim joulusta, pääsiäisestä tms tai syksystä, perheestä yms. jeesustelua toki usein sivutaan. Lopuksi lauletaan joku lasten virsi. Muuta kristillistä ei ole, vaan askarrellaan, leikitään yms yms-

Hmm. Itse en veisi lapsiani jo siitäkään syystä, ettemme maksa kirkollisveroa, joten jätäisin nuo palvelut sellaisille, jotka niin tekevät. Mutta tämä on vain minun periaatteeni. Muut tehkööt tavallaan.

• Tykkää
Reactions: Sanna80
Voi mennä mutta itse en menisi. Syystä että musta olisi noloa mennä sinne kirkkoon kuulumattomana ja veroa maksamattomana ja toisekseen siksi että en halua mennä jos siellä on yhtään hengellistä ohjelmaa.

Täällä voi kyllä mennä. Asutaan uudellamaalla, mutta tiedän paikkoja joissa täytyy viedä lapsen kastetodistus ennen kuin kerhoon pääse ja muuta vastaavaa. Riippuu paljon seurakunnasta. Siellä perhekerhossa on yksi hartaushetki ( lyhyt ) jossa kerrotaan lapsille sopivalla tavalla raamatunkertomuksia ja joskus lauletaan. Muutamia rukouksia on. Ei mitään paatosta todellakaan. Meillä ei uskonto näy arjessa mitenkään ja muutenkin olen hyvin neutraali näitä juttuja kohtaan ja ollaan oltu perhekerhossa eikä minusta tuntunut mitenkään kauhealta nuo muutamat rukoukset ym.

kiva kuulla, että voi mennä. Itse en kuulu kirkkoon, mutta tällä kylällä on ollut ainoastaan tuo seurakunnan järjestämä kerho. Taapero on päälle vuoden ja olen jättänyt tuon kerhon väliin kun en ole ilennyt mennä kun en kirkkoonkaan kuulu. Lähimmät kunnan järjestämät kerhot ovat 20 km:n päässä... En viitsi lähteä sinne saakka viikottain saakka lasta leikittämään.. Omalla kylällä taapero pääsisi tapaamaan oman ikäisiään, joista voisi saada kavereita pidemmällä aikavälillä.

Hmm. Itse en veisi lapsiani jo siitäkään syystä, ettemme maksa kirkollisveroa, joten jätäisin nuo palvelut sellaisille, jotka niin tekevät. Mutta tämä on vain minun periaatteeni. Muut tehkööt tavallaan.

Valitettavasti kirkko perii veroa myös kaikilta yrityksiltä ja ap:kin näin ollen osallistuu kirkon rahoittamiseen. Oletteko oikeasti sitä mieltä että ap:n kuuluisi kuulua kirkkoon jonkin perhekerhon takia? Eikös se ole aika kieroa?

Ap:n kunnalle voisi laittaa viestiä että olisi tarvetta muuhunkin perhekerhoon. Itse varmaan menisin sun tapauksessa vaikken kirkkoon kuulukkaan.

Kävin aikoinaaan kahden vahemman lapsen kanssa srk:n perhekerhossa, kun se oli silloin paikkakunnalla ainoa sentyyppinen paikka, jonne voi mennä vauvan ja taaperon kanssa. En itse kuulu kirkkoon, ja minusta ohjelmassa oli kyllä ihan liian paljon kaikenmaailman rukousta ja hartautta ja "kieroon katsottiin", jos kesken hartaushetken meni vaikka katsomaan vaunuissaan heräilevää vauvaa. Olisi kai pitänyt vain istua kädet ristissä ja antaa vauvan huutaa... Taaperolle oli leikkikavereita, mutta siitä järjestelystä en parivuotiaan aknssa tykännyt, että lapset laitettiin aina leikkimään eri huoneeseen ja mammat sitten jutusteli toisessa huoneessa. Nuorimman lapsen kanssa kävin ennen päivähoitoon menoa avoimessav päiväkodissa, joka oli paljon kivempaa toimintaa.

Voi mennä, mut en menisi siellä kuuluttamaan sitä ettei kuulu kirkkoon. Meillä ainkin kerho ohjaajan kanssa on joskus juteltu, et hän toivois tietenkin, että kuuluis, muttei hän tietenkään voi asiakkaitaan valita. Ja ymmärrän kyllä, toinen kuitenkin näkee vaivaa asiansa hyväksi ja kaikki valuu kuin vesi hanhen selästä. (meillä siis ihan äärettömän hyvä ohjaaja)

Ensin on n.15-20min hartaus jossa toki puhutaan uskosta (ei paasata) ja askarteluihin saattaa liittyä, esim värityskuvat voi olla raamattuun pohjautuvia.

ei siellä kukaan kysele kuulutko kirkkoon vai et,kaikki on trvetulleita uskonnosta tai kirkkoon kuulumattomuudesta huolimatta. Täällä meilläpäin ei ole koskaan edes puheeksi tullut kuulummeko kirkkoon vai emme.

Tuota kirkollisvero asiaa en ole tullut ajatelleeksikaan vaikka jollainhan ne kaikki kerhot täytyy rahoittaa. Ehkä kyselen ensin vaikka neuvolasta onko tietoa miten suhtautuvat niihin jotka eivät kuulu seurakuntaan.

Se nyt lienee melko itsestäänselvyys, että jonkinverran ainakin sitä kristillistäkin ohjelmaa on, kun on kyse seurakunnan kerhosta. Yleensä se taitaa olla joku loppurukous/laulu, tai sitten alkurukous/laulu.

Eiköhän ne ihan mielellään ota kaikki halukkaat sinne, vaikka ei kirkkoon kuuluisikaan. :)

Kristinuskon periaatteisiin kuuluu kaikkien hyväksyminen ja auttaminen. He eivät todellakaan käännytä teitä ovelta pois, vaikka ette kirkkoon kuulukaan. Päinvastoin, ovat iloisia siitä, että saavat kirkon ulkopuoleltakin porukkaa mukaan. :)

Tuota kirkollisvero asiaa en ole tullut ajatelleeksikaan vaikka jollainhan ne kaikki kerhot täytyy rahoittaa. Ehkä kyselen ensin vaikka neuvolasta onko tietoa miten suhtautuvat niihin jotka eivät kuulu seurakuntaan.

Äitini pitää tuollaisia kerhoja ja sanoo, että seurakunnan periaate on, että kaikki ovat tervetulleita. Niitä ei pidetä vain maksaville asiakkaille, vaan lähetyskäskyn mukaisesti kaikille. Ei lapsi ole syyllinen siihen, etteivät hänen vanhempansa halua kuulua kirkkoon, joten hänellä on ihan yhtäläinen oikeus kuulla Jeesuksesta kuin srk:n jäsenilläkin.

Että miettikääs tätä, te jotka kammoatte kristinuskoa, mutta tahdotte lapsenne kerhoon. :D

Yhteistyössä