Olen sairauslomalla ja työkkäri laittoi työtarjouksen...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
:unsure: Olen kyllä ilmoittanut tästä pitkästä sairauslomasta työkkäriin ja kelaan. Miksi ne laittaa työtarjouksia sairauslomalla olevalle? työ on vielä niin fyysistä etten pysty siihen vielä pitkiin aikoihin ilman kuntoutusta..... Jos haen paikkaa ja pääsen haastatteluun niin voiko siellä olla rehellinen ja sanoa että olen sairauslomalla enkä ole varma pystynkö kyseiseen työhön.

Ei ne kelassa kaikkien sairaslomatodistuksia hyväksy. Voi käydä niin että lääkäri toteaa henkilön työkyvyttömäksi sairauden takia, ja kirjoittaa puolen vuoden-vuoden sairasloman. Sit kela ei hyväksykään sitä sairaslomatodistusta, mikä b-lausunto se nyt olikaan.Ja kela vaatii että sun on oltava työtön työnhakija. Niin se vaan nykyään menee.

Jos on ollut sen 200pv sairaspäivärahalla ja sen maksaminen loppuu niin sairaslomalaiset pistetään työkkäriin ilmottautumaan, vajaakuntoisena työntekijänä.

Ei se ihan noin mene. Sairausloma on sairausloma, siihen kelan lääkärillä ei ole sanottavaa, päättävät vain että etteivät maksa, silloin sairas joutuu hakemaan toimeentulotukea.

joo olin väärässä, olikin 300pv eikä 200..

http://www.statia.fi/fi/etuudet/tyottomyysetuudet/sairaana-yli-vuoden

Työttömyysturva Kelan sairauspäivärahan enimmäisajan jälkeen
Jos olet sairaana yli vuoden ja olet saanut Kelan sairauspäivärahaa enimmäisajan (300 päivää) ja olet edelleen työkyvytön etkä voi palata työhösi, voit hakea työkyvyttömyyseläkettä. Jos työkyvyttömyyseläkehakemuksesi käsittely on kesken tai se on hylätty, voit hakea työttömyysetuutta. Työttömyysetuutta hakeaksesi sinun tulee ilmoittautua työnhakijaksi
työ- ja elinkeinotoimistoon (TE-toimistoon).
Voit hakea työttömyysetuutta myös, jos työ- tai virkasuhteesi on yhä voimassa, mutta työnantajasi ei voi tarjota sinulle työkykysi mukaista työtä etkä saa sairausajan palkkaa työnantajalta.

Tiivistetysti: Työttömyysturvalain 3 luvun 3 §:n 3 momentin mukaan työnhakijalla, joka on

1. saanut sairauspäivärahaa enimmäisajan ja
  2. jonka edelleen on katsottu olevan terveydellisistä syistä kykenemätön työhönsä, on oikeus työttömyyspäivärahaan, jos
  3. hänen työkyvyttömyyseläkehakemuksensa on vireillä tai hylätty.
  4. Jos työnhakija on työ- tai virkasuhteessa edellytetään lisäksi, ettei hänen työnantajallaan ole tarjota hänelle hänen työkykynsä mukaista työtä.

Ei se ihan noin mene. Sairausloma on sairausloma, siihen kelan lääkärillä ei ole sanottavaa, päättävät vain että etteivät maksa, silloin sairas joutuu hakemaan toimeentulotukea.
Miksi aina oletetaan, että kaikki voivat hakea toimeentulotukea. Jos mä olisin tuloton, niin aivan turhaa olisi hakea toimeentulotukea koska mulla on töissä käyvä puoliso. Ei mies mikään huippupalkkainen ole, mutta sen verran tuloja, että toimeentulotukea ei tippuisi senttiäkään. Tiukkaa tekisi, mutta kai me jotenkin pärjättäisiin.

Työkyvyttömyyseläkkeelle ei kantasuomalainen pääse vaikka olisi kädet ja jalat amputoitu. Töihin vaan vajaakuntoisena työntekijänä, mikä ei estä työnantajaa teettämästä tällä vajaakuntoisella silti raskaita ja hankalia tehtäviä. Vajaakuntoisuushan on tulkinnanvaraista. Jos et tee töitä vajaakuntoisena sairaslomalaisena, tulosi vähintään puolitetaan ellei niitä leikata enemmänkin.

Miksi aina oletetaan, että kaikki voivat hakea toimeentulotukea. Jos mä olisin tuloton, niin aivan turhaa olisi hakea toimeentulotukea koska mulla on töissä käyvä puoliso. Ei mies mikään huippupalkkainen ole, mutta sen verran tuloja, että toimeentulotukea ei tippuisi senttiäkään. Tiukkaa tekisi, mutta kai me jotenkin pärjättäisiin.
Se nyt vaan sattuu olemaan hyvä business niile, jotka pystyy hankkimaan pari erilistä asuantoa. Etkö sitä vielä ole huomannut? Vai et halua nähdä? Ensin vuokralle jne.

Ja toimeentulotuki on se viimeinen keino, ensin pitää hakea muita kelan tukia (esim työttömyyskorvaukset jne ) ja sitten vasta toimeentulotukea.

Yhteistyössä