Olen raskaana mutta häpeän sitä.

  • Viestiketjun aloittaja harmaana nyt
  • Ensimmäinen viesti
harmaana nyt
Voikohan kukaan ymmärtää tätä? Päätettiin että jos meille vielä vauva suodaan niin se saa sitten tulla. Nyt olen raskaana ja olen siitä iloinen mutta samalla hävettää. Kohta raskaus alkaa näkyä. Nyt on rv 15+2. En haluaisi kenenkään näkevän vatsani kasvamista. En jaksaisi selitellä että emme ole lestoja vaikka meille tulee kuudes vauva. En kestä ihmisten ihmettelyä ja päivittelyä. Olen päättänyt hautautua kotiin siksi kunnes vauva on syntynyt. Tiedän että kun se vauva on siinä ja silloin niin kaikki pahat puheet ja juorut ei merkitse mitään. Nyt raskausaikana en vaan kestä niitä. En tiedä onko tämä häpeää vai mitä mutta tuntuu niinkun häpeäisin itseäni ja ratkaisuamme. Onko tää normaalia?
 
vieras
No en tiedä mulla ei noin voimakkaita tuntemuksia mutta tiedän tasan tarkkaan kun tämä meidän vauveli punkeaa näkyviin niin tulee kysymyksiä ja juoruja.

Olen kyllä jo ajatellut valmiiksi mitä tälläisille tapauksille lataan takaisin.
 
mietippä joskus oikein tosissasi (laita vaikka asioita paperille), että mitä sulle oikeasti merkitsee jonkun naapurin Pekan ja Martan mielipiteet???
Se on kuitenkin sun mahasi/lapsesi/perheesi eikä kenenkään muun!! Jos joku sitä päivittelee niin anna päivitellä itseppä sinä lapsesi hoidat!!

Tsemppiä odotukseen ja esittele vaan onnellisena mahaasi, meneepä päivittelijät hiljaseksi kun oikein säteilet odotuksen riemua ja onnea!!
 
vieras
No voi hyvänen aika! Ihan ekana: onnea toivomastanne odotuksesta!

Ja mitä ihmettä sinä tuollaisesta pahansuovasta juoruilusta välittäisit? Voi että. Ei kyllä kannattaisi korvaa lotkauttaa moiselle. Ylpeänä vaan annat masusi näkyä.
 
kohtalotoverisi
Alkuperäinen kirjoittaja harmaana nyt:
Voikohan kukaan ymmärtää tätä? Päätettiin että jos meille vielä vauva suodaan niin se saa sitten tulla. Nyt olen raskaana ja olen siitä iloinen mutta samalla hävettää. Kohta raskaus alkaa näkyä. Nyt on rv 15+2. En haluaisi kenenkään näkevän vatsani kasvamista. En jaksaisi selitellä että emme ole lestoja vaikka meille tulee kuudes vauva. En kestä ihmisten ihmettelyä ja päivittelyä. Olen päättänyt hautautua kotiin siksi kunnes vauva on syntynyt. Tiedän että kun se vauva on siinä ja silloin niin kaikki pahat puheet ja juorut ei merkitse mitään. Nyt raskausaikana en vaan kestä niitä. En tiedä onko tämä häpeää vai mitä mutta tuntuu niinkun häpeäisin itseäni ja ratkaisuamme. Onko tää normaalia?
Jeee, meillekin tulee keväällä kuudes vauva.
 
Hilkka
Raskausaikana on herkässä mielentilassa ja voi tulla kaikenmoista. Me yritetään toista lasta ja minulta on kysytty koko ajan, että "jokos on tärpännyt?" "Milloin tulee toinen lapsi jne." Koen ne kiusallisina. Ihmiset ovat sellaisia.

Minusta on kuitenkin tärkeää olla ihmisten ilmoilla ja elää normaalia elämää poikkeustilanteissakin. Ihmiset nyt vaan ovat sellaisia.

Minun eräällä tutulla on 15 lasta ja en pitänyt sitä ollenkaan erikoisena asiana. Älä huoli, ei kaikki päivittele tällaisia asioita.
 
ap
Ei ne mielipiteet mitään merkitsekkään mutta satuttaa vaan niin kovaa kun kysellään aina tuota lestajuttua jajs sen kieltääkin niin sit puhutaan seläntakana ja luodaan niitä sääliviä katseita. Ei tunnu mukavalle ei. Ja jos kerrankin sattuu kaupassa vaikka haukottelemaan niin heti on juorut liikkeellä että lisää vaan lapsia pitää pukata vaikka on jo niin väsynyt. Tuntuu että ollaan kaikkien silmätikkuina ja kaikilla on lupa kommentoida meita ja meidän ratkaisuja. Ja apua ei takuulla kehtaa edes ottaa vastaan. Nytkin ois neuvolasta saanut perhetyöntekijää avuksi mutta ei sitä uskalla ottaa. Puhuvat sitten että vierailla hoidatetaan muutkin lapset ja koti kun ei itse kykene kun ollaan taas tiinenä. Oon ihan sekaisin jo. En enää tiedä itsekkään pitääkö iloita vai onkohan tää sittenkin virhe.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap :
Ei ne mielipiteet mitään merkitsekkään mutta satuttaa vaan niin kovaa kun kysellään aina tuota lestajuttua jajs sen kieltääkin niin sit puhutaan seläntakana ja luodaan niitä sääliviä katseita. Ei tunnu mukavalle ei. Ja jos kerrankin sattuu kaupassa vaikka haukottelemaan niin heti on juorut liikkeellä että lisää vaan lapsia pitää pukata vaikka on jo niin väsynyt. Tuntuu että ollaan kaikkien silmätikkuina ja kaikilla on lupa kommentoida meita ja meidän ratkaisuja. Ja apua ei takuulla kehtaa edes ottaa vastaan. Nytkin ois neuvolasta saanut perhetyöntekijää avuksi mutta ei sitä uskalla ottaa. Puhuvat sitten että vierailla hoidatetaan muutkin lapset ja koti kun ei itse kykene kun ollaan taas tiinenä. Oon ihan sekaisin jo. En enää tiedä itsekkään pitääkö iloita vai onkohan tää sittenkin virhe.
uudestaan :hug: ja vielä :hug:
taidat tietää itsekin että iloksi olosi vielä muuttuu, ihanan nyytin myötä!
ihmiset on kovia arvostelemaan ja silmätikuksi voi joutua vaikka mistä syystä.
Toivon oikein, että nautit raskaudestasi ja että olosi on vain väliaikainen =)

Ota vaan apu vastaan jos tarjotaan.
Vielä :hug: ja Onnea kovasti! :heart: :heart:
 
vieras
kummallista...minä olen "lesta" enkä häpeä sitä ollenkaan.
laitat vain meikkiä runsaasti ja isot korvikset sekä puhut roisisti niin ei kukaan luule sinua "lestaksi",näin niinku vikkinä.;)
 
vieras
minäkin taidan olla raskaana ja en tiedä mitä teen..hankala tilanne. abortti ainoo vaihtoehto mutta miten mun pää kestäis sitä? =( olen ihan paniikissa. testiä en oo vielä tehny mutta tiedän kuitenkin mitä se näyttää.
 
vieras
Onnea valtavasti!!! Mulla vasta toista pukkaa tulemaan ja ikää on jo sen verran, että jää varmaan viimeiseksi - mutta aina jaksan olla ihmeissäni siitä missä välissä ne muut ehtivät ne useammat lapsensa tehdä, ja kateellisena miettiä että mitäköhän TURHANPÄIVÄISTÄ mä olen silloin tehnyt! Lapsillekin on ihanaa saada sisaruksia!
Mulla oli YHDENKIN lapsen kanssa joskus apua kotona, kun olin yh eikä ollut mitään tukijoukkoja, jotka olisi edes sen hetken vahtineet lasta kun kävin kaupassa ostamassa syöttötuolin. Ota vaan apu vastaan ihan hyvillä mielin! Eihän aiemminkaan tarvinnut äitien yksin isoista perheistä vastata, kun oli niitä muita äitejä ja mummoja siinä naapurissa tarjolla avuksi. Nyt vaan nykyaikana pitäisi muka olla niin super, että kaikki hoituu - ja se on ihan soopaa. Onnea vielä, äläkä piittaa muiden juoruista! Niin eikä ne lestat ole yhtään sen huonompia kuin muutkaan...
 
AP: kuule kerron sulle yhden asia... kuten mun yksi tuttu sanoi kun niille nyt 6 vauva syntyi että hän sanoi jokaiselle kun sanoivat sille kun kertoi että oottaa vauvaa niin jokainen sanoi että taasko? niin se vaan sanoi vastaukseksi että montako mun lapsista oot tarvinnut hoitaa tai monenko kanss oot valvonut öitä ja sun rahapussistako rahaa menee meidän lapsille niin kukaan sen jälkeen ei kysynyt mitään ja mun mielestä ei sen tarvi / tai sun tarvi hävettä sitä tuleeko niitä lapsia ja kuinka monta.. se on jokaisen ihmisen ja vanhempien oma päätös ja jos kummatkin teistä sitä lasta haluaa niin unohda kaikki muut.. se ei todellakaan muille kuuluu .. niin ja ihmisiä me kaikki ollaan ja ne joka ei sitä tajua niiin olla sitte tajuamatta... niitten häpee ei sun... joten nyt vaan rohkeasti maha pystyssä ulos ja näyttämään kaikille... ja saa nostaa hattua niille joka jaksaa tehdä enemmän lapsia kuin 3 että jaksaavat.. koska rehellisesti sanottuna niin minä en jaksais ja sen takia olen päättänyt että 2 lasta riittää mutta en katsoo niitä vinoon joka enemmän tekee... minulla on itellä 8 sisarusta ja me ollaan ihan tavallisesta perheestä.. mutta OIKEIN PALJON ONNEA JA PALJON VOIMIA ETEENPÄIN ELÄMÄSSÄ:..... :hug: :hug:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap :
Ei ne mielipiteet mitään merkitsekkään mutta satuttaa vaan niin kovaa kun kysellään aina tuota lestajuttua jajs sen kieltääkin niin sit puhutaan seläntakana ja luodaan niitä sääliviä katseita. Ei tunnu mukavalle ei. Ja jos kerrankin sattuu kaupassa vaikka haukottelemaan niin heti on juorut liikkeellä että lisää vaan lapsia pitää pukata vaikka on jo niin väsynyt. Tuntuu että ollaan kaikkien silmätikkuina ja kaikilla on lupa kommentoida meita ja meidän ratkaisuja. Ja apua ei takuulla kehtaa edes ottaa vastaan. Nytkin ois neuvolasta saanut perhetyöntekijää avuksi mutta ei sitä uskalla ottaa. Puhuvat sitten että vierailla hoidatetaan muutkin lapset ja koti kun ei itse kykene kun ollaan taas tiinenä. Oon ihan sekaisin jo. En enää tiedä itsekkään pitääkö iloita vai onkohan tää sittenkin virhe.
Kuule, voin luvata sinulle, että muistakin puhutaan ja arvostellaan, vaikka parhaansa yrittää. Ei tarvitse olla monta lasta, tavisperhe riittää, niin löytyy juoruilijoita ja selän takana puhujia. Joten älä huoli, aina löytyy syy pas.kanpuhumiselle jos siihen on halua. Ei tarvita kuutta lasta, mikä on ihan hyvä lasten määrä, jos lapsista pitäää.
 
niin se olikin
Hei,älä välitä muiden mielipiteistä ja iloitse raskaudestasi.ota vaan vastaan se perhetyöntekijä,ainakin mulle on ollu siitä suuri apu(alux kans ajattelin vaikka mitä..)ja meillä on oikeus olla välillä väsyneitä,väsyy ne muutkin!onnea odotukseen ja muutenkin!
 
IhanaValo

Onnea raskaudesta, nyt ihan ekaksi!

Koita tosiaan olla välittämättä muiden puheista ja katseista, uskon että kaikista tuntuu joskus tuolta, että kaikki vaan arvostelee..minusta ainakin, vaikkei meillä ookaan kuin kaks lasta.
Toinen kun on aika vilkas tapaus, niin kaupassakin tuntuu että kaikki katsoo ettei me osata ees lasta kasvattaa, kun sattuu huutamaan tai temmpuilee :ashamed:
On kyllä yritetty saada hänet käyttäytymään, mutta kovapäinen tapaus on. Välillä sitten saan mielenkiinnon käännettyy kiukusta pois vaikka lauleskelemalla tytölleni, ja sittenkin ihmiset katsoo oudoksi..Meni vähän off topic, mutta kuitenkin..

Anna ihmisten katsoa ja raskautesi näkyä! Kanna masusi ylpeydellä ja anna kateellisten puhua omiaan! Sinunhan se lapsi on, ole iloinen että ootte saanut niin monta elämän ilostuttajaa..ja harmaiden hiusten tuottajaa =)
 

Yhteistyössä