olen raskaana ja tilasin just pizzan missä aurajuustoa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja olen tosissani
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

olen tosissani

Vieras
voinkohan siis syödä heti kun toi pizzataxi tohon pärähtää vai lämmitänkö sitä vielä hetken uunissa ennenkun syön? että listeria kuolee varmasti!

Mä olen täällä myös harvinaisen tosissani kun sanon että nautinnollista pitsahetkeä. Se uuni kun on vähän pirun kuuma, yks jos toinenkin listeria on takuulla päässyt hengestään kun sinne hornan tuuttiin on joutunut.

Eli jätä huolesi unholaan ja nautiskele herkustasi =)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Tosissani sanon, että kyllä voit syödä.

se siis kuolee jo siinä 5-10min ku pitävän pizzeriassa uunissa sitä...

kolmas raskaus ja nyt uskallan vasta syödä aurajuustoa...

kunhan se pizza lämpenee yli 100 asteeseen niin listeria kuolee ja eiköhän se lämpene kun se kerran kypsyykin...

Voi syödä. Se pizza paistuu ARINALLA n. 200asteessa n. 10minuuttia, ja listeria kyllä kuolee montakin kertaa tuossa lämmössä tuossa ajassa. Että ei kyun syömään :p (pääseekö osingolle? )

joo voit syödä kunhan lämmität sen ensin uunissa 225 astetta ja 1,5 tuntia, sitten on varmasti liisteeria kuollut jos vaikka on pissa kerkinyt väljähtyä siinä välissä.

Pizzauunissa lämpötila on muistaakseni siinä 300 asteen nurkilla. Listeria kuolee 72 asteessa joten kyllä voit huoletta syödä pizzan. Se onko juusto pastöroitu ei välttämättä aina vaikuta siihen onko siinä listeriaa vai ei. Jos pizzeriassa vaikkapa leikataan sitä juustoa sellaisella leikkuulaudalla jossa listeriabkteeri on niin kyllä se siihen juustoonkin tarttuu.

Mutta kuumennus tosiaan tappaa listerian.

Mäkin sanon tosissani, että voit syödä!! Mun mielestä niissä neuvolan papereissa lukee, että pizzassa voi ihan hyvin syödä koska se on kuumennettu uunissa. Tai en muista, oliko just neuvolan papereissa mutta jossain tommosen virallisessa ohjeessa kumminkin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap :
ja siis ku se pizza esim. kylmenee ni ne ei palaudu siihen enää takas vaan pysyy poissa?

Ei palaudu. :) Ihanaa, että joku muukin kyselee yhtä hölmöjä kuin minä. Tenttasin täällä tiäs mitä pölhöä raskausaikana. Ja mullakin oli kolmas raskaus. Kahdessa ekassa söin ihan hyvällä omalla tunnolla aurajuustoa pitsassa enkä miettinyt mitään mutta kolmannessa raskaudessa mietin.

Mutta hyvää ruokahalua! On kuollut mahdolliset listeriat eikä ne siihen palaudu.

Oliko hyvää pizzaa? Mä olin tosi tarkka syömisteni suhteen, kylmilteen homejuustoja en syönyt yhtään, pizzassa kyllä. Neuvolantäti nimen omaan mainitsi, että esim. pizzassa voi huoletta syödä.

Sitäpaitti sitä Suomalaista Auran sinihomejuustoa saa syödä vaikka paljaaltaankin (neuvolasta olivat tarkistaneet) siinä ei oo listerivaaraa, se valmistetaan siten.

Yhteistyössä