Olen pistänyt merkille: mitä lihavampi äiti-sitä huonompi äiti lapselleen

• Viestiketjun aloittaja sames
  • Ensimmäinen viesti
tutti
Mä olen tavallaan samaa mieltä..
Olen laihtunut 30kg, ja jaksan enemmän leikkiä lasteni kanssa. Ennen hoidon vaan hellyyden ja siisteyden. Nyt jaksan telmiä, askarrella jne. :)

suvi-tuuli
just, ja yleistys myös ett laihat äidit polttaa yleisemmin kuin ylipainoset? eiks sen pitäis kans vaikuttaa??? itseasiassa väitän taas että mitä laihempi äiti, sitä kireämpi -myös lapsilleen...

Alkuperäinen kirjoittaja suvi-tuuli:
just, ja yleistys myös ett laihat äidit polttaa yleisemmin kuin ylipainoset? eiks sen pitäis kans vaikuttaa??? itseasiassa väitän taas että mitä laihempi äiti, sitä kireämpi -myös lapsilleen...
Tätä vastakkainasettelua ja ääripäästä toiseen menoa mä ihmettelen.

Mä taas väittäsin, että nää asiat ei oo millään tavalla kytköksissä toisiisa, puhumattakaa siitä, että ne jossain suhteessa korreloisi. Että kyllä se kokonaisuus on hivenen eri asioista kiinni.

Alkuperäinen kirjoittaja tutti:
Olen laihtunut 30kg, ja jaksan enemmän leikkiä lasteni kanssa. Ennen hoidon vaan hellyyden ja siisteyden. Nyt jaksan telmiä, askarrella jne. :)
No mä en kyllä käsitä kuka on NIIN lihava, ettei jaksa askarrella lasten kanssa? Siinähän vaan istutaan? Kyllä mäkin ylipainoinen olen, mutta mä tosissaan jaksan touhuta lasten kanssa, ei se nyt siitä painosta ole kiinni, vai väitätkö sä että kaikki laihat telmii ja askartelee lastensa kanssa?

.
Alkuperäinen kirjoittaja ---:
Vai voisiko olla että matalammin koulutetuissa ja kouluja käymättömissä enemmän ylipainoisia, ja näissä perheissä yleensä enemmän työttömyyttä, alkoholiongelmia sun muuta? Lapsia ei välttämättä tehdä suunnitellusti vaan tulee niitä "vahinkoja".

Nyt saan varmaan haukut niskaan, mutta en siis tarkoita että kaikki ylipainoiset automaattisesti huonoja äitejä! Sitä vaan mietin että ap:n pohdinnoissa voi olla jotain totuuden häivääkin.
Voi olla perää hyvinkin.

sosionomi
Tavallaan pitää paikkaansa, täällä jo puhuttua matalammin koulutetut, eli sosioekonomisesti alemmalla tasolla elävät ovat useimmin ylipainoisia ja muutkin ongelmat kertyvät näille ihmisille..

BootyPeppi
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Alkuperäinen kirjoittaja tutti:
No mä en kyllä käsitä kuka on NIIN lihava, ettei jaksa askarrella lasten kanssa? Siinähän vaan istutaan? Kyllä mäkin ylipainoinen olen, mutta mä tosissaan jaksan touhuta lasten kanssa, ei se nyt siitä painosta ole kiinni, vai väitätkö sä että kaikki laihat telmii ja askartelee lastensa kanssa?
:wave: täällä ilmottautuu yksi äiti joka on normipainoinen mutta ei enää askartele tai telmi lastensa kanssa....pelejä kyllä pelataan mutta eipä muuta. Mutta tässä kuitenkin oli eri asiasta taas kyse :D
Ja taitaa olla viisasta etten tämän enempää taas aiheuta keskustelua kun jätän sen olennaisen kertomatta :D

Tämä on niin hyvä ja asiallinen keskustelu. Jokainen tässä taas painoonsa katsomatta saa tuntea pistoksen sydämessään... "huono äiti" leima otsassaan. Ole lihava, ole laiha, ole sitä tai tätä, aina huono äiti!!!

Otettaisko välillä semmonen "hyvä äiti -päivä"? Kaikilla ei ole äitiä ollenkaan :( Kehu äiti päivässä tjms.

Kunhan ehdotin, tiedän, että ei se onnistu, ellei ole ittensä kanssa sinut. :whistle:

BootyPeppi
Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Tämä on niin hyvä ja asiallinen keskustelu. Jokainen tässä taas painoonsa katsomatta saa tuntea pistoksen sydämessään... "huono äiti" leima otsassaan. Ole lihava, ole laiha, ole sitä tai tätä, aina huono äiti!!!

Otettaisko välillä semmonen "hyvä äiti -päivä"? Kaikilla ei ole äitiä ollenkaan :( Kehu äiti päivässä tjms.

Kunhan ehdotin, tiedän, että ei se onnistu, ellei ole ittensä kanssa sinut. :whistle:
ja listaa voidaan jatkaa....aika monta ketjua taas tätä olet huono äiti....

s
Niin no sen stereotypian mukaan voidaan tietty olettaa että sairaalloisen ylipainoinen äiti on väsyneempi ja vähäenergisempi kuin laihempi äiti ja syöttää lapselleen myös huonompaa ruokaa ja opettavat huonompia elintapoja kuin ne äidit jotka syövät ja elävät terveellisesti. Mutta kyllä niitä henkisesti ja fyysisesti välinpitämättömiä löytyy jokaisesta painoindeksi luokasta. Ei oo asia niin mustavalkoinen että paino ois ainut hyvän äitiyden mittari.

Yhteistyössä