Olen pettynyt saamiimme häälahjoihin...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja meri.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En mä ainakaan häitä sen takia järjestä että saisin rahaa tai lahjoja.. saatikka että kehtaisin ruikuttaa jälkikäteen että voikun pertti-eno antoi vaan 50e
50 euroa on iso raha ainakin mun mittapuun mukaan : /

Jostain syystä mä luulen, että jos pyytää rahaa, saa vähemmän, kuin jos ei olisi mitään "vaatimuksia". Samoin on usein lahjalistojen kanssa. Jos niissä on kalliita toiveita, niin yleensä saa vähemmän, kuin jos olisi myös halvempia toiveita.

Ja usein myös lahjat on pienempiä, jos on jo ollut avioliitossa. Ihmiset ei jaksa monia lahjoja ostaa samalle henkilölle.

Isovanhempani, joilla on "rahaa kuin roskaa" antoivat 50 euroa! Samoin varakkaat kummivanhempani, 50 euroa.. jne. Tuo summa ei edes kata ruokailun osuutta per henkilö.. Mielestäni todella moukkamaista antaa tuollainen häälahja, olisivat sitten jättäneet antamatta kokonaan. Eikö etiketinkin mukaan pitäisi antaa suunnilleen sen arvoinen lahja, joka kattaa juhlien kulut omalta osaltasi?! Näin minä olen aina kuvitellut ja toiminut..

Infositte vieraita varmaankin siitä,mitä ruokailu+juomat kustantavat per henkilö? Miusta tuo "kulujenn verran" on varsin tökerö ilmaisu, koska harvoin ennen hääjuhlaa tietää mitä siellä on tarjolla. Mitäs sit jos on tullut laittaneeksi kuoreen reilummin rahaa,ja tarjoilu onkin soppaa+rieskaa ja maitoa? Kipitetäänkö sit hakemaan osa pois että tulee sopiva summa?

Myykää ne ruokailukulujen kattamiseksi tarvittavat summat illalliskortteina,ei jää kellekään epäselväksi minkä verran täytyy löytyä rahaa lahjaan. Olen ollut siinä uskossa että häät järjestetään juhliakseen ystävien ja sukulasiten kanssa naimisiin menoa, ei siksi että jokainen kustantaa ruokansa kuin ravintolassa.

[QUOTE="www";24428883]Korjaan sen verran, ettei todellakaan ole kyse mistään palstaetiketistä, vaan tuo on ihan yleisen juhlaetiketin mukainen ohje. Perehdypä netissä juhlaetikettiin tai hankipa vaikka etikettikirja...[/QUOTE]

Etiketikirjasta en viime kesänä moista sääntöä löytänyt, mutta ei ollutkaan uusi painos. Netistä tuo löytyi jokaiselta hääaiheiselta sivustolta,mutta kovin vanha kyseinen sääntö tuskin on.

No mun kaverilla on kohta häät ja aateltiin miehen kanssa antaa 60 euroa yhteensä, vaikka ollaan molemmat ihan työssäkäyviä. Pelkkiin polttareihin kului 100 euroa + omat juomat ja ruuat. Sit vielä vaatteet ja kampaajakäynnit ja kaikki. Nämä on mun toiset häät tänä kesänä, edellisissä olin kaasona ja rahaa paloi vielä enemmän. Kyllä mun mielestä on paljon, että mä oon laittanut toisten häihin tommoset 400-500 euroa tämän kesän aikana, vaikka se sama summa ei sen hääparin tilillä näykkään!

Me ollaan kerran aikanaan saatu kutsu aikuisenparin ( n 60v silloin) häihin, jossa luki, ettei lahjoja, mutta mielellään voi ostaa illalliskortin hintaan ... markkaa. Minusta tämä oli reilu peli.
Minun häissä ei toivottu juuri lahjoja, pölynimuria toivottiin ja saatiin ( nuoria oltiin) ja jotain muuta + rahaa. Eipä tullut mieleenkään arvostella rahalahjojen suuruutta, taisi vaihdella 20 - 1000 mk ne lahjat. Vaikkei oltaisi killinkiäkään saatu, oli ihanaa, että olivat juhlissamme. Itse kokkikaveriden kanssa tarjoilut tehtiin, ei ollut ruoka häät vaan voileipä- ja täytekakut. Mutta se olikin 90 luvun alusssa, jolloin ei suureelliset häät olleet muodissa. Mutta tärkeintä oli, että kutsutut pääsivät paikalle.

Vielä lisään, että minäkin yksin annoin pari vuotta sitten kaverille 35e lahjaksi. Mutta tuon lisäksi meni majoituskulut hääpaikkakunnalla 65e, matkat n 40e, polttarit 60e + matkat polttareihin, taksimatkat juhlapaikasta jatkoille ja hotellille eli paljon meni minulta yh:na rahaa näihin juhliin. Mieluusti olisi enempi laittanut, mutta kun ei vaan ollut antaa.

[QUOTE="jep";24429948]Vielä lisään, että minäkin yksin annoin pari vuotta sitten kaverille 35e lahjaksi. Mutta tuon lisäksi meni majoituskulut hääpaikkakunnalla 65e, matkat n 40e, polttarit 60e + matkat polttareihin, taksimatkat juhlapaikasta jatkoille ja hotellille eli paljon meni minulta yh:na rahaa näihin juhliin. Mieluusti olisi enempi laittanut, mutta kun ei vaan ollut antaa.[/QUOTE]

näimpä :( mekin olimme kerran yksissä häissä joihin piti sitten matkata sen 1000km
ja olisihan se kiva ollut jos olisi läsnäoloamme arvostettu enemmänkin kuin hakkumalla ettei tuotu kuin 30e rahaa koko perhe (paikkakunnan ainut vapaana näin isolle porukalle oleva majoitus maksoi viikonlopulta sen 600e) siihen ruuat päälle + juhlavaatteet niin eipä se halpaa ollut. Ja en toodellakaan muuten olisi tuonne reissuun mennyt jos ei olisi kutsu tullut.

Miksi ihmeessä järjestää niin hieno ruoka ym. palvelu, ettei ole itsellä varaa maksaa sitä. Mun mielestä on hölmöä, että joutuu laittamaan hirvittävän summan rahaa, kun joku menee naimisiin. Siis juuri ostaa vaatteet ym. ja sitten vielä kallis lahja. Menkää maistraatissa naimisiin kahdestaan niin ei tule pettymyksiä.

Heh. Tämä on todella hauska ketju. 50 euroa kuulostaa ihan nykyisen etiketin mukaiselle lahjalle - siis jos hääpari on niin tajuttoman mauton, että pyytää lahjaksi rahaa...
Jos raha oli pääasia niin miksi järjestitte häät? Miksi ette menneet hiljaa kaksistaan naimisiin ja säästäneet niiden ruokakulujen verran? Ei ketään nykypäivänä enää kiinnosta kenenkää häät, varsinkaan kesällä, ettekö ole huomanneet kuinka ihmiset puhuvat "voi ei, meillä on tänä kesänä taas komlet häät, voi kamala kuinkahan sitä jaksaa". Häät ovat rasite, kannattaa kutsua vaan ihan lähisukunsa ja unohtaa mitkään isot kalliit kekkerit...

[QUOTE="tiina79";24434841]...
Ei ketään nykypäivänä enää kiinnosta kenenkää häät, varsinkaan kesällä, ettekö ole huomanneet kuinka ihmiset puhuvat "voi ei, meillä on tänä kesänä taas komlet häät, voi kamala kuinkahan sitä jaksaa". Häät ovat rasite, kannattaa kutsua vaan ihan lähisukunsa ja unohtaa mitkään isot kalliit kekkerit...[/QUOTE]
Juuri näin. Kaikenmaailman kissanristiäisiä joutuu muutenkin juoksemaan ja sitten joku neropatti virittelee häät esimerkiksi juhannukseksi. Jos kutsusta kieltäytyy, vetää ainakin morsian hernekset nekkuun ja vitut päähän varsinkin jos kutsussa kerrotaan odotettavan rahalahjaa.

Nohnoh.. ymmärrän hyvin, että rahalahja on mieluisin mitä enempi sitä kuoressa/tilille on tullut.

Mutta juuri tuon aloittajan kaltaisten takia meidän perhe ei enää häissä käy. Ei ole enää niin läheisiä menossa naimisiin onneksi edes, että olis ns. pakko.
Oon laittanut tänä vuonna jo 5 korttia.. ilman rahaa. ;)

Viimeksi meni matkoihin reilu 150, majoitukseen vajaa 200.. siihen viel vähä kahvia ja syömistä ym. Vaatteet oli vanhat sentään. Ja hääpari sai sen 70e kuoressa. Teki ihan tarpeeks kirpeetä kesälomalla sekin summa mitä yhteensä meni. Olis tolla rahalla tehnyt toisenlaisen lomareissun..

Tosin muutama vuosi sitten tuli laitettua viel lisää kuoreen rahaa, kun majoitus oli hääpaikan puolesta aamiaisineen. Useampi satku lopulta. :)

Joskus vois miettiä, kuinka pitkän matkan takaa häävieraat tulee ja joutuuko yöpymään jne.. häihin vieraaksi meno maksaa monesti melko lailla.

Äh... Olin muutama vuosi sitten häissä joissa tarjolla oli lihakeittoa. Ihanat talvihäät olivat ja keitto sopi häiden teemaan kuin nenä päähän, mutta tuli kyllä maksettua lahjan muodossa pirunmoisesti ylihintaa...
Pitäisköhän periä takaisinpäin? Onnistuisko näin jälkikäteen?
Itse en juonut edes alkoholia juhlissa, kakkuakin otin vain ohuen siivun, vessapaperia kului säästeliäästi, riisiä en viskonut kirkon portailla, ja kahvikin taisi jäädä yhteen kupilliseen...
Kymppi olisi ehkä riittänyt kattamaan kulut, lahja oli kuitenkin yli 60 euron arvoinen.
Kyl nyt harmittaa :laugh:

Ällöttävää suorastaan.

20 euroa olen antanut parissa viimehäissä, enempää en kyllä antaisi. Ja ihan työssäkäyvä olen, mutta ihan tarpeeksi tipahtaa postiluukusta myös omia laskuja, en ala muiden laskuja makselemaan. Ei tosiaan ole vieraiden tehtävä kustantaa teidän häitä vaikka olis kuinka hienot! Se hienous on omaa valintaa, jos ei ole varaa niin sitten tehdään pienemmällä budjetilla.

Lueskelin lisää näitä kommentteja ja täyty tulla uudestaan kommentoimaan. Suurin osa porukasta onneks vielä tuntuu olevan järjissään, mutta en voi käsittää näitä kommentteja että vieraiden pitäisi kattaa rahalahjalla omat kulunsa häiden tarjoiluista yms, siis mitä helvattia?? Missä näitä omanapasia prinsessoja oikein kasvaa? Toivottavasti osaan oman tyttäreni kasvattaa vähemmän pinnalliseks.

Meneekö joku naimisiin rahan ja lahjojen takia ? :rolleyes:
En ainakaan mie, mulle oli ihan sama paljonko sai häälahjaksi rahaa tai mitä lahjoja sai.
Miulle tärkeintä oli avioliittoon ja puolisoon sitoutuminen ja sen juhliminen.

Kunhan tärkeimmät ja läheisimmät ihmiset olivat mukana.
En ole koskaan kuullut että vieraiden pitäisi maksaa häätarjoilun kustannuksia.

No mun mielestä vieraan ei todellakaan ole määrä 'kustantaa' häitä. Sitäpaitsi monilla voi mennä pitkä penni jo matkakustannuksiin itse hääpaikalle. Jos haluaa leikkiä päivän prinsessaa ja isot hienot häät, niin on ne varauduttava itse maksamaan vaikka ei saisi lahjan lahjaa.

Yhteistyössä