Olen pettynyt miehen vanhempiin =(

onni löytyy arjesta

Aktiivinen jäsen
06.08.2007
4 064
0
36
Aina Jouluaattona miehen vanhemmat ja oma isäni ovat olleet meillä. Ollaan nautittu perheen yhdessäolosta ja mielessäni tämä ollut perinne, lapsillekin ihanaa kun isovanhemmat lähellä aattona. nyt sitten ilmoittivat etteivät tänä Jouluna tulekaan =( mies jo tarjoutui hakemaan ja viemään, jolleivät tykkää ajella. mutta eivät vaan tule, ihan muuten vaan haluavatkin olla omassa kaupunkikodissa. Emme usein näe ja kiahdestaan ovat liki aina. Miten mä olenkin ihan pettynyt. ja kiukuttelen ku pikkumuksu enkä menen heille esim joulupäivänä, tosin ei sitä oltu miehelle ehdotettukaan..
Olivat jossain kohtaa miehelle, siis pojalleen, sanoneet et " ei kai teille enää pukkiakaan tule2. Siis ovatkohan heidän mielestään 7 ja 10v jo niin isoja ettei aaton perinteitä enää kaivata ??

Viimeksi muokattu:
No mutta,pitäähän isovanhemmillekkin suoda se oma tahto jouluna.JOS vaan haluavat olla kahden,ilman mihinkään säntäilyä.

Mutta uskon että harmittaa ja saakin,mutta älä ny ihan yli vedä kuiteskaan.

Vanhemmille ihmisille alkaa olla tollanen jo aika raskasta ja ymmärrän hyvin että haluavat olla ihan rauhassa. Ymmärrän myös että sua harmittaa, mutta niin ne asiat vaan muuttuu.

Huoh, eivätköhän he ole aikuisia ihmisiä ja näin ollen saavat ihan itse päättää missä ja kenen kanssa viettävät aattonsa. Ehkä he ovat saaneet tarpeekseen jouluista, joihin lapset väkisinkin tuovat jonkin verran hälinää. Jos he haluavat nauttia rauhasta ja hiljaisuudesta.

Uskon, että harmittaa, mutta kun ikää tulee, niin kaikenlainen rutiinesita poikkeaminen on työlästä ja väsyttävää. Nauttivat varmaan kaksin olosta. Huomaan tämän omista vanhemmistani. Rakastavat lapsiaan ja lapsenlapsiaan, mutta väsyvät siitä hulinasta ja hälinästä. Ymmmärrystä! Me kaikki vanhetaan.

Hassua se vaan on, mite ihmisillä on erihalut joulun vieto suhteen:)
Me käydään miehen kanssa ennen aattoa molempien äitien luona, ja en vahingossaa kysele että haluisko ne tulla meille jouluksi. Toki jos jompi kumpi kysyisi niin tervetuloa vaan, mutta aatoksi me tullaan miehen kans kotiin ja ollaan kahdestaan jouluaatto ja päivä ja tapaninpäivä. En kaipaa mitään härdelliä ja muitten passaamista/huomioimista jouluna.

Välillä mietityttää oman äitin joulut, kun on yksin eläjä, enkä toki soisi, että hän yksin joulun on. Eikä ole tarvinnut ollakaan kun oma äitinsä tulee ja tämä on nyt kolman joulu kun en ole lapsuuden kotona. Ja jos ois uhka, että äiti on yksin nii tottakai saisi tulla tänne, mutta en tosiaan kinuamalla kinua.

Ap, sun on vaan hyväksyttävä että jokainen saa haluta oman joulun omine aikatauluineen ja tapoineen.

Alkaako teillä lapset olla jo siinä iässä, että eivät enää niin kamalsti ole isovanhempien perään? Ehkä isovanhemmat ajattelvat, että tuskin lapset heidän läsnäoloaan kaipaavat. Tai sitten itse haluavat kerrankin viettää rauhallisemman joulun kahdestaan? Ei kai ole sattunut jotain yllättävää, esim. sairastuminen josta ei ole vielä kerrottu kaikille...Voihan noita selityksiä olla monenlaisia.

Sanoitteko heilole tarpeeksi selvästi, että haluatte heidät teille aattona?

Miehesi voisi vielä soittaa heille ja kertoa kuinka tärkeää isovanhempien läsnäolo on teidön perheelle.

"Aina" tulleet teille jouluksi tarkoittaa varmaan ainakin sen ajan kun teillä on lapsia ollut, joten ainakin edelliset 9-10 joulua? Minä ymmärrän aivan täysin että hekin ehkä kerran kymmenessä vuodessa haluavat viettää jouluaaton kahdestaan.

Ehkä ne tahtoo olla kahdestaan? Minusta on aina kivaa jouluna olla miehen kanssa kahdestaan kun mukulat on menneet nukkumaan. Sellaista aikaa on mahdoton viettää missään kyläpaikassa, se ei olisi rentoa.

Meillä taas appivanhemmat ei halua nähdä meitä jouluna, jottei heidän tarvitse ostaa lahjoja mein 5, 3 ja 1 v. lapsille... Lapset pettyy kun joka joulu siellä ollaan joulupäivällisellä käyty. Miehen veli ja sisko joilla ei ole lapsia, on kuitenkin kutsuttu. Eipä muuten harmita kun ei ihan järjettömän lämpimät suhteet ole anoppiin. Lasten puolesta tosin harmittaa senkin edestä. (p.s jos jokus tarttuu rahalliseen puoleen. niin tienaavat enemmän kuin me miehen kanssa yhteensä ja itsekin ollaan keskituloisia).

Toki ymmärrän, että kahdestaankin haluavat olla. Kahdestaan saavat olla liki kaikki päivät.. Nytkin olisimme hakeneet ja vieneet takaisin juuri siten kun haluavat. Kaksi tuntia päivästä lapsenlapsilleen liikaa? Itselläni ei ole ollut "sukujoulua" ja on ollut mukavaa, kun on pystynyt tarjoamaan sen lapsilleen. Nauttinut yhdessäolosta on käsittääkseni myös aikuiset. Isovanhemmat asuvat kerrostaloasunnossa ja siksi ovat mielellään tulleet meille, kun tilaa enemmän. Lapset olivat kyllä pettyneitä ja ihmettelivät, mikseivät tule =( Itse teen vanhustyötä ja on ihanaa huomata, kun vielä joihinkin perheisiin se suvun vanhin haetaan aattona vaikka vaan hetkeksi, jolleivät voimat riitä enempään.
Mutta tosiaan opettelemme nyt sitten olemaan keskenämme. Ja ikävää ajatella, ettei 10v enää kaipaisi isovanhempiaan =/

No, jos he eivät ole oikeasti jouluihmisiä, mutta ovat kuitenkin "uhrautuneet" teidän lasten takia jo noin kauan. Mua yritettiin pakottaa joulun viettoon mutsin luo monta monta vuotta. Inhoan joulua yli kaiken, ja sukuani. Miksi olisin mennyt kärsimään? Kyllä aikuinen ihminen saa päättää omasta viettotavastaan ihan itse, ja kenenkään siitä suuttumatta.
Nyt sitten kehiin omia perinteitä isovanhempien sijaan. Ehkä ne ei tule tulevaisuudessakaan teille jouluna.

Ei vielä ole lapsia, mutta ensi jouluna on jos luoja suo, että kaik menee hyvin. Voi olla että ajatuksetkin muuttuvat sitten, sitä en kiellä, mutta toisaalta on kai se luonne kysymyskin, että tykkääkö isolla porukalla, vai vaan "ydin perheellä", ehkä itsellä on muki täynnä 20 vuotta viettettyjä perhejouluja yöpymisineen ja toisten ehdoilla menemiseen.. joulu on mulle tärkein aika vuodesta ja haluan sen olevan mahdollisimman ressitön...:)

Hyvää joulua kuitenkin teille ja toivottavasti ensivuonna taas isovanhemmat mukana joulunvietossa!

kadehdin niitä, joilla suku kokoontuu jouluksi yhteen. Ei pakolla, vaan siksi, että halutaan olla yhdessä läheisten, rakkaiden kanssa. Luulin näin olevan meilläkin, pettynyt olen siihen, ettei näin ollutkaan =(
Ja olishan heillä ollut rauhallinen aamupäivä ja ilta kahdestaan, muutaman tunnin päiväöstä olisimme vieneet. Itse ajattelisin, että tulevaisuudessa haluan olla läsnä lastenlasteni arjessa ja juhlassa.
Kuitenkin sitten soitellaan, mitä lapset teki, sanoi jne. Lapset olivat suunnitelleet pienen näytelmänkin. Mutta aloitamme tosiaan uuden perinteen perhejoulusta.

Alkuperäinen kirjoittaja onni löytyy arjesta;27728928:
Toki ymmärrän, että kahdestaankin haluavat olla. Kahdestaan saavat olla liki kaikki päivät.. Nytkin olisimme hakeneet ja vieneet takaisin juuri siten kun haluavat. Kaksi tuntia päivästä lapsenlapsilleen liikaa? Itselläni ei ole ollut "sukujoulua" ja on ollut mukavaa, kun on pystynyt tarjoamaan sen lapsilleen. Nauttinut yhdessäolosta on käsittääkseni myös aikuiset. Isovanhemmat asuvat kerrostaloasunnossa ja siksi ovat mielellään tulleet meille, kun tilaa enemmän. Lapset olivat kyllä pettyneitä ja ihmettelivät, mikseivät tule =( Itse teen vanhustyötä ja on ihanaa huomata, kun vielä joihinkin perheisiin se suvun vanhin haetaan aattona vaikka vaan hetkeksi, jolleivät voimat riitä enempään.
Mutta tosiaan opettelemme nyt sitten olemaan keskenämme. Ja ikävää ajatella, ettei 10v enää kaipaisi isovanhempiaan =/

No meidän suvussa suvun vanhin halusi ehdottomasti olla joulun yksin. Hän oli seurallinen vanha rouva, jolla oli sekä lapsia, lapsenlapsia sekä myös jo lapsenlapsenlapsia. Viihtyi ihmisten kanssa ja oli mukana yhdistystoiminnassa. Joulun hän kuitenkin pyhitti itselleen ja varasi hyvän kirjan, johon uppoutui. Muu suku kunnoitti hänen päätöstään ja antoi hänen viettää joulua omalla tavallaan.

Alkuperäinen kirjoittaja onni löytyy arjesta;27730173:
kadehdin niitä, joilla suku kokoontuu jouluksi yhteen. Ei pakolla, vaan siksi, että halutaan olla yhdessä läheisten, rakkaiden kanssa. Luulin näin olevan meilläkin, pettynyt olen siihen, ettei näin ollutkaan =(
Ja olishan heillä ollut rauhallinen aamupäivä ja ilta kahdestaan, muutaman tunnin päiväöstä olisimme vieneet. Itse ajattelisin, että tulevaisuudessa haluan olla läsnä lastenlasteni arjessa ja juhlassa.
Kuitenkin sitten soitellaan, mitä lapset teki, sanoi jne. Lapset olivat suunnitelleet pienen näytelmänkin. Mutta aloitamme tosiaan uuden perinteen perhejoulusta.

Eli homman pointti oli kuitenkin se, että haluaisit että muut tekisivät sinun tahtosi mukaan?

eihän se nyt perinteitä kaada jos yhden joulun mummo ja pappa onkin pois. Meillä ainakin mummo on välillä ulkomailla jouluna, välillä kotonaan itsekseen ja välillä meidän kanssa. kyllä ne perinteet siinä pysyy ja elämä jatkuu.

Yhteistyössä