Olen Panacod-riippuvainen

  • Viestiketjun aloittaja "johanna"
  • Ensimmäinen viesti
"Vieras"
Oikeastiko vieroitusoireita panacodista? Mä oon syöny panacodia yli kymmenen vuotta 2-6kpl/vrk. Oon pitäny usein pitkiäkin taukoja, eikä oo tullu minkäänlaisia vierotusoireita.
 
vastuutonta
[QUOTE="Vieras";23639189]Oikeastiko vieroitusoireita panacodista? Mä oon syöny panacodia yli kymmenen vuotta 2-6kpl/vrk. Oon pitäny usein pitkiäkin taukoja, eikä oo tullu minkäänlaisia vierotusoireita.[/QUOTE]

Missä lääkäri määrää lääkeriippuvaiselle jatkuvasti lääkkeitä?
 
"jes"
[QUOTE="Vieras";23639189]Oikeastiko vieroitusoireita panacodista? Mä oon syöny panacodia yli kymmenen vuotta 2-6kpl/vrk. Oon pitäny usein pitkiäkin taukoja, eikä oo tullu minkäänlaisia vierotusoireita.[/QUOTE]

Mutta silti syöt riippuvuuteen
 
"vieras"
Asteittainen vieroitus on ainoa, mikä tehoaa. Lopuksi vähennät sitä viimeistä yöllistä tablettia ottamalla siitä aina pois vähäsen, niin et menetä yöunia kokonaan.
 
vastuutonta
[QUOTE="Vieras";23639290]Ap on lääkeriippuvainen, mutta mä en oo. Panacod on miedoin mulle määrätty kipulääke. Terveet ja kivuttomat ei ymmärrä, että joittenki on pakko syödä lääkkeitä kovaan kipuun ym.[/QUOTE]

Mihin kipuihin lääkäri määrää tollasia päiväannoksia? Mutta sähän tiesitkin että panacodeissa oleva kodeiini on se riippuvuutta aiheuttava. Teinkin tossa yhdellä kurssillä "Päihdehuollon kurssilla" esseen mm. panacod-riippuvuudesta
 
"vieras"
[QUOTE="Vieras";23639355]Panacodia saa ottaa korkeintaan 6 kpl/vrk, joten en enää yhtään ihmettele jos on vieroitusoireita.[/QUOTE]
Niinpä tai periaatteessa 8kpl, jos maksa on kunnossa (eli 4g parasetamolia päivässä). 10 on jo sellainen määrä, että pitäisi maksaparan vuoksi erottaa kodeiini tableteista. Hae ohjeet vaikka netistä, jos et koukusta pääse irti (kahvinsuodatin).
 
näin
[QUOTE="Vieras";23639290]Ap on lääkeriippuvainen, mutta mä en oo. Panacod on miedoin mulle määrätty kipulääke. Terveet ja kivuttomat ei ymmärrä, että joittenki on pakko syödä lääkkeitä kovaan kipuun ym.[/QUOTE]

Juuri näin. Mies juuri tänään valitti kun syön panacodia. Mutta kun sattuu ja särkee joka päivä niin etten saa muusta sitä helpotusta.Sitten kun itse kokee sen hurjan kivun mitä ei voi sanoin kuvailla, niin ehkä sitten ymmärtää.Ei sitä mielellään syö.
 
"Hei"
[QUOTE="vieras";23639395]Niinpä tai periaatteessa 8kpl, jos maksa on kunnossa (eli 4g parasetamolia päivässä). 10 on jo sellainen määrä, että pitäisi maksaparan vuoksi erottaa kodeiini tableteista. Hae ohjeet vaikka netistä, jos et koukusta pääse irti (kahvinsuodatin).[/QUOTE]

8kpl ainakin yleensä vain lyhyt aikaiseen käyttöön.
 
Hakuna Matata
Moikka sinä esseen kirjoittaja, joka mainitsit mm. "Teinkin tossa yhdellä kurssillä "Päihdehuollon kurssilla" esseen mm. panacod-riippuvuudesta"; Eikös se olisi parempi ottaa selvää ja kirjoittaa aiheista, joista tietää? Panacod on hyvä lääke, ja esim. minulle välttämätön ollakseni toimintakykyinen. Tahtoisitko sinä, että makaisin sängyn pohjalla hoitamattomassa kivussa? Sinäkö sitten tekisit hommani?? Minusta on kiva ihan itse liikkua ja opiskella etc.! Lääkärin määräyksellä käytössä 2 tbl 2-4 krt vuorokaudessa kroonisiin kipuihin. Päiväannokseni on just passeli, ja ollut käytössä jo kauan. Maksani voi hyvin ja niin minäkin. Asetysalisyylivalmisteet eivät sovi jne. Toki ko. lääke on lievä opioidi, ja saattaa toisille aiheuttaa siksi ongelmia. Valtaosa vahvempien kipulääkkeiden käyttäjistä käyttää kuitenkin lääkettään asiallisesti sairauden hoitoon säilyttääkseen elämänlaatunsa. Jos joku käyttää väärin esim. jotakin tiettyä lääkettä, pitääkö mielestäsi kaikki ko. lääkkeen käyttäjät jotenkin tuomita? Samalla tavalla voisi ajatella, että kaikki auton omistajat pitäisi tuomita, jos joku ajaa ylinopeutta tai aiheuttaa kolarin? Riippuvuuden käsitekin pitää sisällään monia alueita. Kipupotilas voi olla riippuvainen lääkkeestään juuri sairauden ja sen oireiden vuoksi kuten diabeetikko on riippuvainen diabeteslääkityksestään tai sydänpotilas nitrotableteistaan. Se on kuule ihan eri asia kuin psyykkinen riippuvuus eli "kunnon koukahtaminen". Ja alkuperäiselle "Panacod-riippuvaiselle" neuvo; jos todella syöt panacodia viihteilyn eli fiilisten vuoksi, niin ota itseäsi niskasta kiinni ja tiputa annosta pikkuhiljaa tasaisin välein, tee aikataulu; esim. yksi tabu/vrk vähemmän aina viiden pvän välein. Ei tunnu niin pahalta ja muutamassa kuukaudessa ongelmasi on ohi. Se on so simppeliä. Yks hyvä konsti on kehittää jotain korvaavaa toimintaa itselleen, ala lenkkeilemään tmv., adrenaliini tekee niin, ah, hyvää!

Ps I: Älä sitä kahdeksaa tbl/vrk kauaa ylittele, siitä ei maksasi tykkää.
Ps II: Jätä ne erotteluohjeet tsekkaamatta; se on kalteva tie siihen hankalampaan addiktoitumiseen, jos satut olemaan sille altis.
 
"Sivullinen"
On tappotuomio maksalle... Panacodin sisältämä parasetamoli on juurikin se joka käy maksan päälle. Maksavaurion kliiniset oireet tulevat normaalisti esiin vasta muutaman päivän kuluttua. Myrkytysraja on aikuisella n. 4000mg/vrk paikkeilla joka tarkoittaa 8tablettia vuorokaudessa.

Panacodin sisältämän kodeiinin toimiessaan kehossa taas tarvitsee tiettyä entsyymiä, jota erittyy vain sen verran vähän kerrallaan, että on otettava tarvittava annos lääkettä kerralla. Menee n. 6h ennen kuin entsyymiä on riittävästi kehossa pilkkomaan kodeiinia. On siis turha ottaa Panacodia tai vastaavaa uudelleen parin tunnin kuluttua
 
dipt
[QUOTE="huh";23639671]en ikinä suostuisi syömään tuommosta huumetta.[/QUOTE]

Toivottavasti et koskaan joudu kokemaan invalidisoivaa kipua, luulen nimittäin että silloin ei paljon kiinnostaisi mitä huumetta ottaa, kunhan sen kivun vain saa pois.
 
Käyttäjä
[QUOTE="Vieras";23639355]Panacodia saa ottaa korkeintaan 6 kpl/vrk, joten en enää yhtään ihmettele jos on vieroitusoireita.[/QUOTE]

ei vaan 1-2 tabl 1-4 x päivässä. Panacod tuoteselosteesta juuri luin. Mulla menee 2tabl 3-4x päivässä ihan lääkärin ohjeen mukaisesti.
 
Ei onneksi enää
Siksi "ammattilaiset" erottelevat kodeiinin parasetamolista.[/QUOTE
ITSE VETELIN 8 TABL 2 VUOTTA. LÄÄKÄRIN OHJEEN MUKAAN. Nyt lopetin kuusi päivää sitten, enää ei tarvis ole syödä. Vähän oli hikoilua, ripulia, päänsärkyä ja etovaa oloa. Näitä kesti kolme päivää. Ja mieli ei tee yhtään panacodia. Yli 60 tabl vein apteekkiin hävitettäväksi. Eli kyllä ap kestää jos haluaa.
 
"sippe"
olen pahasti panacod riippuvainen 10-20 päivässä ja ei eroon vierotus oireet hirveät yritin katkoa mutta ei onnistunut ambulanssi vierailee tämän tästä lyricat mukaan lukien ja silti jatkaa pitää mikä avuksi
 

Yhteistyössä