Olen ollut pitkään kotona lasten kanssa ja opiskellut mutta töitä ei ole löytynyt. Mies haukkuu jatkuvasti minua yhteiskunnan ja k

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Onpa kummallinen mies sulla! Sähän olet ollut kotona hoitomassa teidän lapsia, on kyllä röyhkeä! Kysy siltä, oisko sun sitten tarvinnut viedä lapset heti vanhempainrahakauden jälkeen hoitoon. Helppo se on sivusta huudella, jos ite on samalla ollut koko ajan työelämässä kiinni, kun toinen on ollut kotona lasten kanssa. Saanko muuten kysyä, että mikä on ammattisi ja asutteko jollakin ns. "taantumapaikkakunnalla", jossa lama on vienyt viimeisetkin työt? Olisiko opiskelujen jatkaminen, alan vaihtaminen tai paikkakunnan vaihto toimivampi ratkaisu?

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Miksei miehesi elätä sinua ja perhettään, vaan yhteiskunta?

Varmaankin tyypillinen loisperhe, ukko töissä ja akka kotona. Varmaankin asuvat papereiden mukaan eri osoitteissa, jotta saavat kupattua yhteiskunnalta enempi tukia, joten akka rahastaa sossua ja ukon tulot ei vaikuta yhteiskunnan tukiin, koska eri osoitteet.

Ihan kuin mun tilanne. Hakemuksia olen kirjottanu vaikka miten, mutta ei oo tärpänny. Ei mua huolita, kun olen ollu valmistumisen jälkeen kotiäiti ja työkokemusta ei ole. Ja kun tämä mun tutkinto ei valmistanu mihinkään varsinaiseen ammattiin... Masentaa.

Mitään arvoa ei ole sillä, että on hoitanut kotona pieniä lapsiaan ja että nyt työelämään siirtyessä on lapset jo tehtynä, eikä pelkoa äippälomalle jäämisestä... Huokaus. Kysellään vaan työkokemusken perään.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Ihan kuin mun tilanne. Hakemuksia olen kirjottanu vaikka miten, mutta ei oo tärpänny. Ei mua huolita, kun olen ollu valmistumisen jälkeen kotiäiti ja työkokemusta ei ole. Ja kun tämä mun tutkinto ei valmistanu mihinkään varsinaiseen ammattiin... Masentaa.

Mitään arvoa ei ole sillä, että on hoitanut kotona pieniä lapsiaan ja että nyt työelämään siirtyessä on lapset jo tehtynä, eikä pelkoa äippälomalle jäämisestä... Huokaus. Kysellään vaan työkokemusken perään.

No mee johonkin lisäkursseille. Hommaa jotain osaamista, mitä muilla hakijoilla ei ole.

Niin...Vaikka arvostan äitejä, jotka ovat kotona lastensa kanssa olleet, niin sitä en kyllä käsitä, että kotiäitiyden oletetaan jotenkin pätevöittävän työelämään. Ainakaan omassa työssäni kotiäitiys ei auta yhtään vaan ne on ne ammattiataidot, kun ratkaisee. Ja kyllähän se niin voi olla, että jos ei yhtään ole tehnyt oman alan töitä vaan on heti koulujen jälkeen jäänyt kotiin, niin on tosi heikoilla muihin hakijoihin nähden. Niin ja olisi myös melko epäreilua valita ilman kokemusta oleva, jos hakijoina myös kokeneita. Vähän ilkeä kysymys ehkä onkin, että miksi ihmiset perustaa perheen heti koulun päätyttyä. Sisko teki lapset yliopisto-opintojen lomassa ja on nyt tosi hyvissä lähtöasemissa, kun valmistuu...

No en ole luullutkaan kotiäitiyden pätevöittävän, en todellakaan! Mutta ei se minusta ihmistä huonommaksikaan tee! Päinvastoin, osaa ottaa vastuuta ja nähnyt todellista elämää enemmän kuin nuoret joiden ei ole huolehtia kuin itsestään....

Ja miten hemmetissä sitä työkokemusta sitten saa, kun ei ensimmäistäkään työpaikkaa saa...

Ja niin minäkin tein lapset opintojen lomassa, mutta olivat vielä pieniä valmistuttuani. Jotkut kun haluaa sekä opiskella että saada lapset nuorena, eikä vasta 3-kymppisenä... Mutta se on kai hirveä synti nykypäivänä.

Alkuperäinen kirjoittaja Herra Majuri:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Miksei miehesi elätä sinua ja perhettään, vaan yhteiskunta?

Varmaankin tyypillinen loisperhe, ukko töissä ja akka kotona. Varmaankin asuvat papereiden mukaan eri osoitteissa, jotta saavat kupattua yhteiskunnalta enempi tukia, joten akka rahastaa sossua ja ukon tulot ei vaikuta yhteiskunnan tukiin, koska eri osoitteet.

Onko vaimo lakannut antamasta?

Mä antaisin arvoa tosi paljon, että oot opiskellut siinä kotiäitiyden lomassa... Eli en oikeen ymmärrä mitä ukkos meuhkaa..
Ja toi yhen kommentti, että oletetaan kotiäitiyden pätevöittävän työelämään..en oikeen tajua mistä on moisen ajatelman repässy... :D

mulla on kans 2 ammattia ja pieniä sijaisuuksia on vaan riittäny..nyt oon hakenu 3 ammatin koulutukseen..olin kans pitkään kotona lasten kanssa..ukko kans tasasin väliajoin muistuttaa töihin menosta vaikka oon hakenu sinne,tänne ja tonne..se kuvittelee,että johonkin työpaikkaan vaan mennään..

No en ole luullutkaan kotiäitiyden pätevöittävän, en todellakaan! Mutta ei se minusta ihmistä huonommaksikaan tee! Päinvastoin, osaa ottaa vastuuta ja nähnyt todellista elämää enemmän kuin nuoret joiden ei ole huolehtia kuin itsestään....

Ja miten hemmetissä sitä työkokemusta sitten saa, kun ei ensimmäistäkään työpaikkaa saa...

Itse tulin äidiksi valmistumisen ja parin vuoden työkokemuksen jälkeen. Elämänkokemusta oli ihan kivasti. Paremmin työni hoidin silloin ennen lapsia. Nyt työpaikka tuntuu lomakodilta. Hommani hoidan hyvin, mutta mitään ylimääräistä en tee, enkä lähde kongresseihin ympäari maailmaa kuin kerran vuodessa, lisäksi olen pois jonkin verran hoitamassa sairasta lasta kotona. Eli lapsettomilla on valitettava etulyöntiasema.

Tuohon tilanteeseesi kuitenkin sen verran, että onko miehen jättäminen mahdoton ajatus? Onko hänessä jotain niin hyvää, että kannattaa kuunnella tuollaista skeidaa? Olen ollut itse akateeminen työtön, jona aikana meni tavaratalon kassalle töihin ennenkuin onnistuin pummaan itselleni lähes palkattoman harjoittelun, jonka jälkeen aukeni työ.

Ainakin pääkaupunkiseudulla kouluttamattomien töitä löytyy.

Alkuperäinen kirjoittaja PatsyStone:
Eikös aviopuolisoiden tule elättää toisiaan? Että turhaan se sinua haukkuu, mitäs on mennyt naimisiin.

Niin, jospa mies toivoisi että vaimo nyt puolestaan tienaisi ja hän saisi vuorostaan jäädä kotiin? "Elättää toisiaan" kun EI tarkoita samaa kuin "miehen elättää vaimoaan" vaan myös toisinpäin, eikö?

On sulla varmaan jotain työkokemusta?

Ei minullakaan ole paljoa työkokemusta ole, vain 5 vuotta. (Eri työnantajia)
Minulla on korkeakoulututkinto.
En näe siltikään tilannettani huonona, vaikka aion olla kotona siihen asti, kun lapseni täyttää 2-vuotta. Uskon, että saan töitä tämän kotona viettämäni ajan jälkeenkin.

Kyllä töitä saa, jos vain haluaa.

Yhteistyössä