Olen ollut niin idiootti, typerä nainen.. Ulospääsytietä ei ole :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "harmaa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"harmaa"

Vieras
Mitähän tähän kirjoittaisi. Monta päivää on tehnyt mieli avautua jonnekin, jollekin, mutta tuttaville ei kehtaa sanoakaan, kuinka tyhmä voi ihminen olla. Jos lyhyesti yritän?

Nuorena tapasin silloisen mieheni, olimme hyvä pariskunta, saimme lapsen ja toisenkin. Mies teki uraa, minulta ammatti puuttui, mutta olimme sopineet että ehdin sen sitten kun lapset ovat isompia. Menin sitten opiskelemaan, kesken tämän opiskelun tuli ero, hyvistä syistä (mies petti monta kertaa) ja sairastuin vakavaan masennukseen, luottotiedot menivät enkä jaksanut opiskella, tyhmänä vain en hakenut sairaslomaa vaan jätin koulun kesken.

Kaiken tämän jälkeen tapasin ihanan miehen, jonka kanssa ajattelin voivani viettää normaalia perhe-elämää. Muutimme pitkän harkinnan jälkeen yhteen - ja sitten kaikki muuttui. Lyhyesti.. hän ei ollutkaan sitä mitä ajattelin, tunteet eivät kestäneet. Vaan mitä tehdä? En varmaan luottotiedottomana saa asuntoa, minulla ei ole tällä hetkellä mitään tuloja ja arvaatte varmaan.. olen raskaana. Täydellisen typerää, idioottimaista suorastaan. Ahdistun tästä niin paljon, etten saa enää öisin nukuttua. Yhteisestä päätöksestä olen hoitanut lapsia kotona ja keskittynyt kotiin, mutta se on varmaan ollut suuri virhe. Olisi pitänyt.. ja olisi pitänyt.. Mutta kun jossittelu ei auta.

Olen miettinyt pääni puhki kaikki vaihtoehtoja. En kertakaikkiaan tiedä mitä pitäisi tehdä. En uskalla edes neuvolassa avata suutani, olen ollut niin tyhmä etten voi kuin syyttää itseäni koko tilanteesta.

Olen avannut sateenvarjon. Samalla toivoisin jotain lohdullista tähän hetkeen.

Käypä juttelemassa sossussa, niin saat apua asunnon hankintaan. Ei hätiä mitiä. Kyllä asiat järjestyy. Ulospääsytie löytyy, älä siitä nyt murehdi.

Voimia sinulle. :hug:

Mistä sinä olisit voinut tietää, että ensimmäinen miehesi petti sinua ja masennut? Et sinä sille voi minkään.
Nyt olet raskaana ja tilanteesi vaikuttaa hankalalta - mutta mitä sinulla oikeastaan on - sinulla on lapset ja kaikenlisäksi kohdussa kasvava uusi elämä - iloitse heistä! Asiat järjestyvät varmasti jotenkin päin. Olit oikeassa, jossittelu ei auta.
Sosiaalitoimisto vai auttaa ensalkuun, sitten voit myöhemmin jatkaa opintojasi tai aloittaa uudelleen opiskelut?

Kyllä kaupungin vuokra-asunnon saa varmasi luottotiedottomanakin.Sun täytyy muuttaa siihen asuntoon mikä tarjotaan, kärvistellä minimietuuksilla äitiysloma ja sitten kolmisen vuotta koulunpenkillä.
Voi etukäteen ajateltuna tuntua raskaalta ja pitkältä ajalta mutta vuodet vierähtää nopeasti ja ne voi käyttää joko hyödyksi tai lannistua ja kärvistellä samassa paskassa ilman muutoksia.

Ensinnäkin, älä luota enää sokeasti miehiin. Naisen kannattaa aina turvata omaa selustaansa, ikinä ei tiedä mitä elämässä tulee vastaan.

Nyt pyrit vain siihen että hommaat itsellesi koulutuksen, vaikka oppisopimuksen kautta jolloin saat palkkaakin. Kyllä ne raha-asiat siitä alkaa suttaantumaan.

Onko sinulla tukiverkostoa että pärjäät lasten kanssa?

Kyllä sinulla on luottotiedottomana ihan samanlainen oikeus vuokra-asuntoon kuin muillakin. Ei tääll' tarvitse kodittomana kenenkään elää!! Tsemppiä vaan asunnon hankintaan!

www.talouspaivakirja. fi ja tukinet.fi ja _https://www.verkkoauttaminen.fi/portal/suomi/

mä jätin välejä ja laitoin tohon vikan linkin eteen ton _ kun mä en tiiä saako täällä linkittää.

Noista tahoista on ollut minulle apua. KIRJOITA sinne, varsinkin tonne seurakunnan nettipalveluun! siellä ei edes kysellä sun henkilötietoja sen kummemmin. Eikä todellakaan tuputeta uskoa tms. Sinne saa purkaa tunteita, pyytää neuvoja jne. siellä ei kukaan pidä sinua epäonnistuneena.

Itse olen olltu todella maassa, masentunut, mun mielestä isot velat (noin 15 000) menossa ulosottoon, abortti, itsensä syyllistäminen ihan kaikesta. Olen pohtinut eroa viimest noin 6kk. Ehkä kauemminkin.

Vaikka sulla ei ole luottotiedot kunnossa, jos tarve vaatii sinä saat asunnon kunnalta/kaupungilta, ehkäpä vvo ltakin. Pitää uskaltaa kertoa tilanne.
Mä kävin eilen asuntotoimistossa ja itkuun purskahdin heti, täti luki mun hakemuksen ja tarjosi heti asuntoa. En ottanut, vielä, en tiedä mitä teen.

Myös rohkeesti soitat perheneuvolaan tai seurakunnan perheneuvontaan. Kerro tilanne puhelimessa, he antavat ajan kyllä pian.

Kyllä se vielä helpottaa, varmsti, mä ainakin haluan uskoa niin.

Musta tuntuu et oma tilanne on toisinaan hemmetin sekava, lohduton jne. Olen nuorempana tehnyt päätöksiä liian pian ja katunut jälkeenpäin. Nyt en uskalla tehdä mitään päätöksiä ja tilanteet jää auki.

multa ihan asuntotoimiston virkailija kysyi, että onko mulla varaa maksaa vakuus ja ehdotti sossua
:) ne on ihmisiä siellä ja ymmärtää. Mä kyllä tod näk voin maksaa sen itse, se ei oo kun 1 kk ja täällä on vuokrat suht koht halpoja. kalliseen en voi muuttaa niin kauan ku joudun maksamaan meidän yhteistä asuntoa. Mies jallittaa sen myyntiä! Tai enhän mä tiedä, näin mä kirjotan nyt, mutta toinen puoli minusta sitkeesti vielä yrittää avioliittoa :/ ens viikolla on perheneuvolaan aika....

Tilanne tuntuu nyt toivottomalta, mutta mikäli haluat, olet selvillä vesillä jo reilun viiden vuoden kuluttua.

Nyt ensin:
1. menet sinne sosiaalitoimistoon keskustelemaan tilanteestasi, ja sen jälkeen
2. menet asuntotoimistoon hommaamaan asuntoa.
3. Seuraavaksi tilaa aika kunnan/kaupungin velkaneuvojalle.

Onko sinulla lääkärintodistusta sairastamastasi masennuksesta? Mikäli ei ole,
4. hanki lääkärintodistus sinua hoitaneelta lääkäriltä/terveysasemalta.
5. Mene lääkärintodistuksen kera velkaneuvojan tapaamiseen ja pyydä päästä yksityishenkilön velkajärjestelyyn.

Kun olet saanut perusasiat kuntoon,
6. ole yhteydessä entiseen opiskelupaikkaasi. Tiedustele, että olisiko sinulla mahdollisuus saada opiskelupaikkasi takaisin äitiysloman jälkeen ja vetoa sairauteesi.

Viiden vuoden kuluttua sinun tulevaisuuden näkymät voivat olla hyvinkin valoisat. Silloin sinulla on kolme lasta ja olet opiskelujesi loppusuoralla. Koska olet ollut luottotiedoton, ei sinun ole tarvinnut ottaa lainaa opiskelua varten, vaan olet saanut ne rahat sossusta. Näin ollen olet valmistumassa ammattiin, velkajärjestelyn myötä velkasi ovat päättyneet (velkajärjestely kestää 3 - 5 vuotta) ja olet saanut luottotietosi takaisin. Työpaikan myötä alat tienaamaan ja olet silloin koulutettu, velaton, maksukykyinen kolmen lapsen äiti. :)

mene juttelemaan sosiaalitoimistoon. varaa aika.
varmasti auttaavat asunnon kanssa ja alkuun, että lapsiperheenä selviätte.

itse sain sieltä avun kun mies petti ja lähti, jäin raskaana ja pienten lasten kanssa yksin ja tyhjän päälle. pääsin jaloilleni.

Suuret kiitokset ihanista vastauksistanne! Ette tiedäkään, kuinka iso kivi putosi sydämeltäni.. Jos joku osaisi vielä selittää minulle hieman tuosta velkajärjestelystä, olen kyllä googlettanut mutten tiedä ymmärsinkö oikein. Onko sellaiseen mahdollisuus päästä jos ei ole juurikaan tuloja? Mulla on myös vanhaa opintolainaa jonkin verran, sitä pitäisi alkaa maksamaan ensi vuonna.

Sain paljon hyviä ideoita ja ajatuksia. Jospa tässä vielä muutaman kuukauden jaksaisi, jotta saisin sossun ja muiden tahojen kanssa keskusteltua, jouluksi tahtoisin lasten kanssa omaan (vuokrattuun) asuntoon :heart: Ja tiedän että lasten kanssa pärjään! Mietin vain mikä taho vuokrais sen asunnon mulle.. Olen käsittänyt että ilman luottotietoja asunnon saaminen on hankalaa.

Oi että.. luen vielä näitä vastauksia ja suunnittelen mielessäni kaikenlaista :)

Vielä pikaisesti ennen kuin mies tulee kotiin.. Mulla ois jo opiskelupaikka ilmeisesti tiedossa! Toiselta paikkakunnalta näyttötutkintona, vuodessa mulla olis jo ammatti. Ei vieläkään tietoa miten asuntoasia järjestyy. Sitä pitää järjestellä vielä. Ajokorttikin pitäis tuota varten saada, mutta koulu kuulemma joustaa paljon!

Voi itku kun olen tyytyväinen itseeni jo nyt :)

Kunta/kaupunki vuokraa sulle asunnon ainakin. Kirjoitapa sinne talouspaivakirja.fi sieltä saa aika nopeesti velkaneuvojalta ohjeita ja tarmoa eteenpäin. Varaa ehdottomasti nyt heti aika kuntasi velkaneuvontaan, ne auttaa sen mahdollisen velkajärjestelyn kanssa ym vaihtoehdot. Niihin on vaan kauheat jonot, itse sain ajan joulukuulle vasta :/

Susta ja monesta muustakin summa voi tuntua isolle, mutta, minä itkin velkaneuvonnassa noin 13 000e kulutusluotto velkoja ja velkaneuvoja sanoi että "velkasi ei ole edes paha, ei mitään hätää!" että toivoa on :) mut varaile nyt se aika pian, ni ei tarvi yksin asioiden kanssa murehtia. tiedän miltä se tuntuu. kerrohan jatkossakin mitä kuuluu.

Tsemppiä sulle! Itse en ole vielä tuossa tilanteessa, mutta meiltä on menossa firma konkurssiin jonka jälkeen mun henk. koht velka kasvaa huomattavasti jolloin olen kusessa. Kaiken teen että voimme jatkaa töitä ja saisimme firman pyörimään, mutta hankalalta tuntuu.
Mä en tietenkään kuulu mihinkään liittoon kun en vaan ole saanut aikaiseksi, velat jo nyt huomattavat niin siihen lisää n 50 000 euroa niin tää tyttö on kusessa. En usko että saan minkään pankin kanssa neuvoteltua niitä omaksi lainaksi ja lyhennysvapaata jotta saisin hankittua jostain uutta työtä...

Vielä lyhyesti.. soitin eräästä asunnosta ja pääsen katsomaan sitä, vielä ei ollut puhetta luottotiedoista, pitäkää peukkuja! Ehkä sekin asia selittämällä onnistuis..? :)

Itsellä on muutamia asuntoja vuokralla ja en nyt mitenkään halua masentaa mutta 99% yksityisistä on sellaisia että eivät vuokraa sellaiselle jolla on mennyt luottotiedot. Ei vain kannata ottaa riskiä jos muitakin tulijoita on. Kaikista helpoiten asunnon saa kunnalta kun selität asian hyvin. Tsemppiä syksyyn

Iltaa vielä. Kerron tänne, kun en muualle voi.. Eli mieli on paljon parempi, jos vielä saisin sen asunnon. Mutta miten sitten lapsille selitän asiat? Koulua pitäisi vaihtaa, tykkäävät tosi paljon nykyisestä koulusta. En osaa sanoa oikein mitään, toivon vain etten tee virhettä, mutta tiedän että tässä parisuhteessa ahdistun koko ajan lisää. Oi kun olisi se kristallipallo!

Yhteistyössä