Olen nipo ja tiukkapipo

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiukkapipo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tiukkapipo

Vieras
Tajusin sen ketjusta jossa varkaan äiti kyseli kenen vika kun hänen tuotteensa oli varastanut pyörän, joka ei ollut lukittu.

Hyvin moni ketjussa mietti ihan tosissaan kenen vika ja pitääkö korvata ja mitä.

Meillä ei ole aina eedes ovet lukossa. Ei pyörätkään. Ei tulisi itselle koskaa mieleen varastaa keneltäkään mitään, olen olettanut että normaalit ihmiset toimivat niin. Pyöräthän voi viedä pakettiauton kyytiin vaikka lukossa ovat. Olen kuvitellut että jos kersat päästää valvomatta pois kotipihasta, niin ne osaavat silloin käyttäytyä. Aina.

Jos moka kävisi, omilleni, ja joku houkuttelisi pölhöyksiin, kantaisin vastuun ja maksaisin mitä pyydetään. Sen takia on vastuuvakuutus. Mutta tällä hetkellä ei ole käynyt.

ja olen luullut että vain roskasakki varastelee. Mutta ilmeisesti ihan normaalina pidettyjen työssäkäyvien ihmisten jälkikasvu varastelee, rikkooo paikkoja jne.

Olen opettanut kunniottamaan muita. Keneenkään ei kosketa ilman lupaa, ketään ei osoitella millään, kenestäkään ei puhuta pahaa, aina toimitaan kuten haluttaisi itseä kohtaan toimittavan, aina otetaan toinen huomioon,jne. Ilmeisesti kasvatan häviäjjiä, luusereita, koska eihän kukaan muu toimi näin.

Esim. kukaan ei pidä siitä että oma kersa varastaa huomion omissa häissä, siksi pidetään huoli että tuotteet eivät näin toimi jne.

Mulla on vaan yksi sääntö ollut lapsille ja se on tuo, että käyttäydytään niin kuin haluttaisi itseä kohtaan toimittavan. Mutta ei kukaan muu tee niin.

[QUOTE="a p";26426173]
Mulla on vaan yksi sääntö ollut lapsille ja se on tuo, että käyttäydytään niin kuin haluttaisi itseä kohtaan toimittavan. Mutta ei kukaan muu tee niin.[/QUOTE]
Joopa joo, te ootte varmaan ainoa perhe jossa on lapsille jotain opetettu...

In your dreams.

Itse aloituksen asiasta oon kanssasi täysin samaa mieltä. En tajua, miksi pitää edes miettiä, kenen vika tapahtunut on, ja kenellä on korvausvastuu. Ja puhua kaverilta lainaamisesta, kun tosiasiassa on varastettu tuntemattomalta.

esim. alle 20 tuuman pyörissähän ei ole mitään lukkoa. Ei löydy kaupasta pyörää jossa olisi lukko. (ei ainakaan prismassa) Nytkö lapseni ei saa pyöräillä sillä paikkoihin, joissa jättää pyörän jonnekin?

Koska sen saa "lainata" jos se ei ole lukossa?

eli lapseni saa pyöräillä vain pyööräilyn ilosta, ei sen takia että siirtyisi paikasta A paikkaan B, ei saamennä kauppaan, uimarannalle, koulun pihaan, jne koska pyörän saa lainata ja se on sitten mediän vika kun annoimme pyörän noin jollekin lainaan.

Tajusin sen ketjusta jossa varkaan äiti kyseli kenen vika kun hänen tuotteensa oli varastanut pyörän, joka ei ollut lukittu.

Hyvin moni ketjussa mietti ihan tosissaan kenen vika ja pitääkö korvata ja mitä.

Meillä ei ole aina eedes ovet lukossa. Ei pyörätkään. Ei tulisi itselle koskaa mieleen varastaa keneltäkään mitään, olen olettanut että normaalit ihmiset toimivat niin. Pyöräthän voi viedä pakettiauton kyytiin vaikka lukossa ovat. Olen kuvitellut että jos kersat päästää valvomatta pois kotipihasta, niin ne osaavat silloin käyttäytyä. Aina.

Jos moka kävisi, omilleni, ja joku houkuttelisi pölhöyksiin, kantaisin vastuun ja maksaisin mitä pyydetään. Sen takia on vastuuvakuutus. Mutta tällä hetkellä ei ole käynyt.

ja olen luullut että vain roskasakki varastelee. Mutta ilmeisesti ihan normaalina pidettyjen työssäkäyvien ihmisten jälkikasvu varastelee, rikkooo paikkoja jne.

Olen opettanut kunniottamaan muita. Keneenkään ei kosketa ilman lupaa, ketään ei osoitella millään, kenestäkään ei puhuta pahaa, aina toimitaan kuten haluttaisi itseä kohtaan toimittavan, aina otetaan toinen huomioon,jne. Ilmeisesti kasvatan häviäjjiä, luusereita, koska eihän kukaan muu toimi näin.

sullahan on ykspuolinen käsitys asioista. Että kaikilla muilla kakarat varastaa jne paitsi sulla? Tiedätkö että myös hyvien perheiden lapset varastavat jne? kuka mistäkin syystä. Ei se asia oo yhtään niin yksoikoinen. hyvä se on niin kauan toitottaa että ei meillä kunnes kerran kopsahtaa.

[QUOTE="a p";26426222]esim. alle 20 tuuman pyörissähän ei ole mitään lukkoa. Ei löydy kaupasta pyörää jossa olisi lukko. (ei ainakaan prismassa) Nytkö lapseni ei saa pyöräillä sillä paikkoihin, joissa jättää pyörän jonnekin?

Koska sen saa "lainata" jos se ei ole lukossa?[/QUOTE]

Kyl mää hankin ton pyörään sen lukon ennenkun saa sellasen missä on itsessään. Todellakaan jätä lukitsematta ees tohon lähikaupalle.

Itsekin olen opettanut lapsilleni,ettei saa varastaa mitään mistään/keneltäkään. Mutta niin vain poika tuossa viime vuonna oli kaupasta källinyt suklaapatukan. No kyllähän se taisi olla paras opetus sille,kun joutui mun kanssa mennä maksamaan sitä patukkaa ja kun itse joutui kertomaan mitä teki.

Luulen,että useat lapset jossain vaiheessa saattavat ottaa jotain luvatta,vaikka kotona olisikin opetettu näitä asioita. Toki mikään syy ei ole hyväksyttävä.

[QUOTE="a p";26426222]esim. alle 20 tuuman pyörissähän ei ole mitään lukkoa. Ei löydy kaupasta pyörää jossa olisi lukko. (ei ainakaan prismassa) Nytkö lapseni ei saa pyöräillä sillä paikkoihin, joissa jättää pyörän jonnekin?

Voihan niihin ostaa lukon :). Vaijerisellaisen vaikkapa. Mä oon ostanut omille lapsilleni, ja jos mennään vaikka kauppaan tai rannalle niin pyörä lukitaan. Ihan vaan siksi, ettemme halua sen katoavan.

Mutta vaikka niissä ei olisi lukkoa, niin ei se sitä tarkoita, että ne on vapaata riistaa kaikkien aapo-olivioille jotka vaan haluaa "lainata" jossain näkemäänsä pyörää.

Jos sen ketjun luit, niin aika iso osa oli juurikin sitä mieltä, että lukitsematontakaan fillaria ei saa ottaa, vaan se on varastamista.

[/B]

sullahan on ykspuolinen käsitys asioista. Että kaikilla muilla kakarat varastaa jne paitsi sulla? Tiedätkö että myös hyvien perheiden lapset varastavat jne? kuka mistäkin syystä. Ei se asia oo yhtään niin yksoikoinen. hyvä se on niin kauan toitottaa että ei meillä kunnes kerran kopsahtaa.

Joo, mutta jos kerran kopsahtaa, niin en alkaisi syytellä uhria. Se on se ero. Se maksetaan. Hävetään sitä että on tehty virhe, päästetty se valvonnasta pois jos se ei kerran osaa olla.

Tuossahan se penikka vaan oppii että saa tehdä mitä vaan kun se vika on uhrin.

Jos on niin röyhkeä että ottaa toisen pyörän ilman lupaa, niin kyllähän se pitäisi säästää vaikk 1000 euroa sille perheelle, jotta muistaa, että ei ota toisten pyöriä.

Ja joo, lapsilla voi tulla houkutus ottaa se suklaapatukka, hyvänkin perheen lapsilla, mutta iso ero on ottaa vaan toisen pyörä pihasta. Koulunkin pihasta. Noin ei vain toimita.

Mun mielestä on kamalaa, että ihmiset opettavat lapsilleen, että jos joku ei ole pukeutunut säädyllisesti sen saa raiskata, jos joku liikkuu ulkona pimeällä yksin, sen saa hakata ja raiskta, tai ainakin on osittain omaa vikaa. Jos joku jättää pyörän eikä lukitese, sen saa ottaa ja se on oma vika.

entä jos itse et muitsa lukita aina pyörää, tai entä jos sun lapselle tulee psykoosi tai jotain, eikä pukeudu kunnolla aikuisena, tai huolehdi itsestään, kun et ole paikalla, että häntä saa kohdella miten vaan?

En ymmärrä sitä mentaliteettia, että mitään osaa rikoksesta työnnetään uhrin viaksi. En koskaan, en missään tapauksessa.

Mielestänhii meille pitäisi saada kunnolliset rangaistukset, elinkautiset, kute usa:ssa, koska muutenhan tää on vaan tätä, uhrin vika!

[QUOTE="a p";26426260]Joo, mutta jos kerran kopsahtaa, niin en alkaisi syytellä uhria. Se on se ero. Se maksetaan. Hävetään sitä että on tehty virhe, päästetty se valvonnasta pois jos se ei kerran osaa olla.
[/QUOTE]
Totta :flower:

Jos kopsahtaa, niin maksetaan. Maksetaan ja opitaan, ja otetaan vastuu siitä, että tuli mokattua pahemman kerran. Myönnetään moka, pyydetään anteeksi, ja se jää toivottavasti siihen.

Ei aleta miettimään, että oliko se nyt edes meidän lapsen vika, kun se vaan lainasi, ja lukossakaan se fillari ei ollut. Ei yritetä siirtää vastuuta varkauden uhrille. Eikä selitellä, että ei lapsi ymmärrä, ettei saa "lainata". Kuten jotkut ko. ketjussa tuntuivat ajattelivan.

Lukkoja myydään kyllä prismassakin. Esim,. vaijerilukon saa parilla eurolla...

[/B]

Mutta en ymmärrä sitä että vanhemmat alkavat aina syytellä uhria. Tämä on koettu myös oikeassa elämässä.

Kukaan ei ota vastuuta tekeleistään.

[QUOTE="a p";26426314]
Kukaan ei ota vastuuta tekeleistään.[/QUOTE]
Yleistäminen on syvältä, ja vie huomion pois itse asiasta.

ME osataan, KUKAAN muu ei, AINA kaikki muut, me ei KOSKAAN...jne. Blaah.

[QUOTE="a p";26426281]Ja joo, lapsilla voi tulla houkutus ottaa se suklaapatukka, hyvänkin perheen lapsilla, mutta iso ero on ottaa vaan toisen pyörä pihasta. Koulunkin pihasta. Noin ei vain toimita.[/QUOTE]

Sama asia on suklaapatukan varastaminen kuin polkupyöränkin. Mun mielestä se ei muuta sitä asiaa mitenkään oli kyseessä iso vai pieni juttu minkä ottaa.

Olen opettanut lapsilleni ettei toisten tavaroihin saa tietenkään kajota enkä varmasti ole ainoa joka näin toimii, olihan tuollakin ketjussa paljon heitä jotka tuomitsivat tuon pyörävarkaan.

Vaikka yleisesti uskon hyvyyteen ja oikeudenmukaisuuteen realistina tiedän että toisinkin toimivia on ja siksi meillä on aina tarpeen mukaan ovet ja tavarat lukittu. Pikkupyöriin ja lastenrattaisiin on hommattu vaijerilukot ja muuten tavarat kulkevat mukanani niin ettei mukaan pääse ainakaan helposti niitä viemään. Vaikka varkaudesta syyllistänkin varasta, en halua antaa muille mahdollisuutta viedä tavaroitani.

Tuosta ketjusta jäin ihmettelemään joidenkin myötämielistä suhtautumista pyörävarkaaseen. Puhuttiin lainaamisesta ja siitä kuinka kouluikäinen, itsekseen liikkuva lapsi ei vielä ymmärrä ettei toisen tavaroita voi noin viedä. Huolestuttavaa lastenkasvatusta.

Esim se jenna lepolahti, heti aletaan katsoa hänen kuvaa ja miettiä mitä vikaa hänessä on.

Miksi yhteiskunta toimii näin?

Kun selvästi rikollien perhe oli se pojan perhe, opettaneet lapsensa rikolliseksi.

[QUOTE="Vieras";26426340]Olen opettanut lapsilleni ettei toisten tavaroihin saa tietenkään kajota enkä varmasti ole ainoa joka näin toimii, olihan tuollakin ketjussa paljon heitä jotka tuomitsivat tuon pyörävarkaan.

Vaikka yleisesti uskon hyvyyteen ja oikeudenmukaisuuteen realistina tiedän että toisinkin toimivia on ja siksi meillä on aina tarpeen mukaan ovet ja tavarat lukittu. Pikkupyöriin ja lastenrattaisiin on hommattu vaijerilukot ja muuten tavarat kulkevat mukanani niin ettei mukaan pääse ainakaan helposti niitä viemään. Vaikka varkaudesta syyllistänkin varasta, en halua antaa muille mahdollisuutta viedä tavaroitani.

Tuosta ketjusta jäin ihmettelemään joidenkin myötämielistä suhtautumista pyörävarkaaseen. Puhuttiin lainaamisesta ja siitä kuinka kouluikäinen, itsekseen liikkuva lapsi ei vielä ymmärrä ettei toisen tavaroita voi noin viedä. Huolestuttavaa lastenkasvatusta.[/QUOTE]

tätähän minäkin.

en voi olla 100% että ei käy meille.
Mutta siitä voin olla, että uhrin viaksi en ala vierittää.

[/QUOTE]

No kuka tahansa järkevä vanhempi ostaa siihen vaijeri tai U-lukon. Ei ole tullut mieleenkään jättää pyörää lukitsematta jonnekin kaupan pihaan, kun pyörien kanssa ollaan oltu liikkeellä. Niin aikuiset tekevät omiensakin kanssa, harvassa aikuisten pyörässäkään on lukkoa, kun ostaa ihan pyöräliikkeestä. Yleensä sieltä pyydetään pyörä tietty varustus ja maksetaan sen mukainen hinta.

Yhteistyössä