Olen miettinyt viime aikoina kovasti pientä 3v tyttöä,

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Karuski
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Karuski

Aktiivinen jäsen
02.12.2006
1 365
0
36
joka on kauhean arka, mutta todella iloinen..Kotiolot on erikoiset..Äiti ei ole toimissaan mitenkään älynväläys ja asettaa melkein kaikessa aina omat etunsa edelle ja vasta viimeisenä oman pienen tyttärensä..Tytär on todella suloinen :)

..mietin tässä joku aika sitten,että mikä vaikutus tasapainottomalla äidillä on tyttärensä henkiseen kehitykseen..

Äiti ruokkii ja hoitaa kodin ja lapsen, mutta kaikki muu on toisinaan ihan sekoa..Muistan kun äiti toi tyttärensä vauvana perhekerhoon..Laittoi tytön lattialle ja häipyi kahville..Sit se tytär yritti ryömiä jääkylmällä lattialla meidän muiden luokse ja jos äidille sanoi,että hei pitäiskös vähän vilasta, niin ei vaan kiinnostanut,kun kuulemma on aina niin yksin,että tarvii olla nyt aikuisten seurassa..Toisinaan tultiin lenkiltä ja tytär istui pahimmillaan 15min paksuissa toppavaatteissa lattialla,kun ÄIDILLÄ oli kuuma ja pissahätä ymym..Itselläni oli pieni vauva mukana,enkä osannut puuttua /voinut puuttua asiaan..Lapsi oli usein alapäästään törkyinen..eli koko alapää tulipunainen..eikä äiti tiennyt mitä tehdä..Kyse ei ole hänen kohdallaan uusavuttomuudesta vaan jostain ihan muusta..Jopa hänen miehensä oli huomauttanut,että nainen ei leiki ikinä lapsen kanssa ja sit tää täti selitti meille muille äideill,että ei millään ehdi,kun kaikki aika menee kodin siivoamisessa..

Olen katsellut heidän touhujaan kohta 3 vuotta..enkä vaan oikeesti jaksa enää..Ainut syy, miksi olen ollut heidän seurassaan, on hänen tyttärensä hyvinvointi ja se että tästä tyttärestä on ihanaa seuraa omalle tyttärelleni..

Haluaisin olla heidän seurassaan,mutta kun kaikki aikataulujen järjestämiset on kovin hankalaa..Tämä äiti ei ymmärrä käsitettä suunnitelman muutto..JOs hän on ajatellut mennä illalla lenkille,niin hän ei voi tulla ensin puistoon ja jättää tytärtä meidän muiden kanssa,koska hän ei ole seollaista suunnitellut..Tai hän ei voi tuoda tytärtään kylän liikuntatapahtumiin,koska hän itse inhoaa kaikkea pakkoliikuntaa..

Tätä listaa voisi jatkaa ja jatkaa..Toivon,että se pieni arka tyttö ei vaan hajoa,kun kotiolot on..jotenkin..erilaiset..

No sinähän voisit ottaa tytön hoitaaksesi kun olet niin täydellinen..
MIkä sinä olet kenenkään järjenjuoksua arvostelemaan kun itsekin olet täysi pässi..
..
..
..

Alkuperäinen kirjoittaja hv:
MIkä sinä olet kenenkään järjenjuoksua arvostelemaan kun itsekin olet täysi pässi..
..
..
..

Tunnetkos sinä karuskin, kun pystyt noin sanomaan?

Alkuperäinen kirjoittaja KS09:
Alkuperäinen kirjoittaja hv:
..
..
..

Tunnetkos sinä karuskin, kun pystyt noin sanomaan?

ja toki,jos elämä on noin katkeraa soppaa, niin saahan sen esille ilmaista..Osoittaa vain aikuisen kypsymättömyyttä.

siis jos sulla on epäilys,et lasta ei hoideta hyvin tai muutoin laiminlyödään et se on hänen terveydelle ja kehitykselle vaaraks, niin ilmoita johonkin lastensuojeluun.. vai onko perheen tavat muutoin vaan sitten erilaiset ja siksi mietit..

Alkuperäinen kirjoittaja endie:
siis jos sulla on epäilys,et lasta ei hoideta hyvin tai muutoin laiminlyödään et se on hänen terveydelle ja kehitykselle vaaraks, niin ilmoita johonkin lastensuojeluun.. vai onko perheen tavat muutoin vaan sitten erilaiset ja siksi mietit..

no perheessä isä on omistanut elämänsä omalle rakkaalle tyttärelleen, mutta pariskunnasta kumpikaan ei ole koskaan ollut lasten kanssa tekemisissä, niin se vaikuttaa poropeukaloisuuteen paljonkin..ja se on ymmärrettävää..

Jos isä ei olisi tasapainossa ja kuluttaisi kaikkea aikaansa tyttärensä kanssa, niin..jotenkin mulla on ollut aina olo,että äiti ei voisi kasvattaa yksin lastaan..Täällä kirjoittamalla ei pysty kuvaamaan tätä äitiä tarpeeksi, mutta kun kerran törmäät ja juttelet hetken, niin tiedät,että kaikki ei ole ok..

Alkuperäinen kirjoittaja Karuski:

no perheessä isä on omistanut elämänsä omalle rakkaalle tyttärelleen, mutta pariskunnasta kumpikaan ei ole koskaan ollut lasten kanssa tekemisissä, niin se vaikuttaa poropeukaloisuuteen paljonkin..ja se on ymmärrettävää..

Jos isä ei olisi tasapainossa ja kuluttaisi kaikkea aikaansa tyttärensä kanssa, niin..jotenkin mulla on ollut aina olo,että äiti ei voisi kasvattaa yksin lastaan..Täällä kirjoittamalla ei pysty kuvaamaan tätä äitiä tarpeeksi, mutta kun kerran törmäät ja juttelet hetken, niin tiedät,että kaikki ei ole ok..

ok. no sitten näkisin asian vain niin, että meitä on monenlaisia..onko lapsi kuitenkin ihan terve perustyytyväinen lapsi ?

näin!

koska eihän se vahingoita jos tilanne tarkistetaan ja kaikki on hyvin?:)
meillä kävi kerran poliisi kun naapurin täti soitti illasta. luuli että joku hätä oli, silloin 2v. lapsi kun ei millään olisi unille halunnut...

Alkuperäinen kirjoittaja Karuski:

ok. no sitten näkisin asian vain niin, että meitä on monenlaisia..onko lapsi kuitenkin ihan terve perustyytyväinen lapsi ?

Ei ne liikuntatapahtumat mitään pakollisia ole.
Jos lapsi kuitenkin voi hyvin niin mikä hätä sulla on.
Harva äiti lapsensa kanssa leikkii.
Mutta toivotaan että isä pitää huolen lapsesta jatkossakin.

Perheitä on paljon ja lähes yhtä paljon on erilaisia käytäntöjä miten niissä toimitaan. Aina kaikkien ihmisten tekemiset eivät ole ihan "yleisen ymmärryksen lasten hoidosta" puitteissa, mutta jos lapset eivät kuitenkaan selvästi siitä kärsi, niin ei niihin voi eikä kannatakaan puuttua. Se missä menee raja, milloin pitäisi puuttua ja milloin ei on niin häilyväinen, että vaikea mm aloituksen tekstin perusteella sanoa, voiko lapsi huonosti vai ei.

Surullista. Jos lapsen kehitys vaarantuu ja hänen hyvinnoinnistaan ei huolehdita, esim. tuo että äiti ei välitä lapsen tulipunaisesta alapäästä tai on muutenkin piittaamaton lapsen fyysisestä ja henkisestä hyvinvoinnista, antaa aiheen lastensuojeluilmoitukseen. He sitten punnitsevat miten äitiä, lasta ja koko perhettä voidaan auttaa ja tukea.

Osa tulee tähän vastaamaan sulle, että pidä huoli vain omista asioistasi. Se on kuitenkin etenkin lasten kohdalla törkeää piitaamattomuutta ja joissakin tapauksissa jopa rikollista. Aikuisten kuuluu pitää huolta ja turvata lasten lapsuutta - myös muiden kuin omien lasten. Yleensä nämä jotka käskevät olla vain piittaamatta, ovat itse jonkin sortin ongelmallisia perheitä ja he pelkäävät, että heidänkin asioihinsa puututaan. Ja tällöin he ajattelevat vain aikuisten etua ja ovat valmiita siinä uhraamaan lapsien edun ja hyvinvonnin.

Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Ei ne liikuntatapahtumat mitään pakollisia ole.
Jos lapsi kuitenkin voi hyvin niin mikä hätä sulla on.
Harva äiti lapsensa kanssa leikkii.

Siinä ihan samaa mieltä, ettei aikuisen tarvitsekaan lapsen kanssa leikkiä, jos aikuisesta ei siltä tunnu. Kyllä lapsi vaistoaa senkin, jos se leikkiminen on aikuiselle vastenmielistä ja pakkopullaa.

Sitä mä en kuitenkaan hyväksyisi itsekään, että vauva tai isompikaan lapsi jätettäisiin aina yksin eli vaikka sen lapsen kanssa ei leikkisikään, hänet voisi ottaa silti mukaan touhuihin tai ihan vain pitää sylissä.

Alkuperäinen kirjoittaja Vr Mr :
Surullista. Jos lapsen kehitys vaarantuu ja hänen hyvinnoinnistaan ei huolehdita, esim. tuo että äiti ei välitä lapsen tulipunaisesta alapäästä tai on muutenkin piittaamaton lapsen fyysisestä ja henkisestä hyvinvoinnista, antaa aiheen lastensuojeluilmoitukseen. He sitten punnitsevat miten äitiä, lasta ja koko perhettä voidaan auttaa ja tukea.

Entä jos vähemmin lapsesta huolehtiva olisikin isä, olisiko se suotavampaa?

Mun esikoinen oli pienempänä tosi arka. Nyt 4v6kk on arkuus vähän ruvennut väistymään. Itsekin olin lapsena tosi arka, kuten olivat myös vanhempani. Toivottavasti minua ei lapseni arkuuden takia pidetä huonona äitinä. Minulla, kuten useimmilla ystävillänikään ei ole ollut juurikaan kokemusta lasten kanssa olemisesta, ennen kuin omat ovat syntyneet ja ihan hienosti äitiys on silti onnistunut.
Jos tytön isä kuitenkin omistaa kaiken vapaa-aikansa tyttärelleen, on hänellä ilmeisesti silloin ainakin toinen vanhemmista omistautunut ja rakastava.

Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Alkuperäinen kirjoittaja Vr Mr :

Entä jos vähemmin lapsesta huolehtiva olisikin isä, olisiko se suotavampaa?

ajattelin ihan samaa hetki sitten.
tuskimpa silloin kukaan edes miettis tuon lapsen "elämää" tuollai kuin ap..

Yhteistyössä