Olen mielestäni oikeasti suvaitsevainen ihminen.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "opiskelija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

"opiskelija"

Vieras
En halveksi tupakoitsijoita. En anna "katseita" koskaan kenellekään. En edes äideille jotka raskaana ja polttavat tai juovat.
En koe itseäni heitä paremmaksi. Mietin, että se voisi olla minä. Jonka elämä lähti sieltä synnäriltä saakka alamäkeä. Joutui jo lapsena saada alkoholia vereensä, siellä mahassa. Näki koko lapsuuden juomista, irtosuhteita. Ei ole kovin todennäköistä, että pystyisi itsekään elää toisenlaista elämää.

En kuulu itse kirkkoon, mutta kaikki uskonnot ovat minulle samanarvoisia.

Ymmärrän, että voi olla helpompi elää, jos kaikki ei ole omassa kädessä. Itsekin joskus rukoilen, jos on paha olla.

Ja mihinpä sitä uskoisi pieni ihminen, kuin siihen jumalaan, jonka isä ja äiti toivat tutuksi. Ihminen seuraa vanhempien jalanjälkiä.

Koulutus tietysti tuo jotain muutakin ihmisen elämään, kuin se oma kokemus. Lukeminen. Avoimuus, avoin luonne.

Minusta on aivan sama ketä rakastaa. Minusta samaa sukupuolta olevien pitäisi saada adoptoida. Rakkaus on aina ok.

Mitähän muuta?
Inhoan ja halveksin ainoastaan juoruilijoita ja mustamaalaajia.

[QUOTE="opiskelija";24372146]En anna "katseita" koskaan kenellekään. En edes äideille jotka raskaana ja polttavat tai juovat.[/QUOTE]

Tekopyhyyttä!

Mutta se onkin vain minun mielipiteeni.

[QUOTE="opiskelija";24372146]En halveksi tupakoitsijoita. En anna "katseita" koskaan kenellekään. En edes äideille jotka raskaana ja polttavat tai juovat.
En koe itseäni heitä paremmaksi. Mietin, että se voisi olla minä. Jonka elämä lähti sieltä synnäriltä saakka alamäkeä. Joutui jo lapsena saada alkoholia vereensä, siellä mahassa. Näki koko lapsuuden juomista, irtosuhteita. Ei ole kovin todennäköistä, että pystyisi itsekään elää toisenlaista elämää.[/QUOTE]

Ei ne kaikki tupakoivat ja juovat äidit ole ihmisiä, joiden oma elämä on synnäriltä saakka mennyt alamäkeä sikiönä saadun alkoholin tai myöhemmin näkemiensä irtosuhteiden takia.

Muuten sama, mut nuo juovat äidit surettaa mua oikeasti..
En kuvittele olevani parempi, mut harmittaa heidän puolestaan miksi ovat siinä tilanteesta
Omassa tapauksessani yrittäisin ensin kasvattaa selkärankaa ja sit hakisin apua. En itseni takia, vaan lapsen.
Kaikki ei siihen vaan pysty, ymmärrän se tavallaan. Surullista.
Mulla on ainakin sellanen vietti, et haluan antaa mun lapselle oikeasti hyvän elämän.
Mut joo, jos tollanen henkilö kokee, et hänellä oli kaikki hyvin, hän antaa sen lapselleen, sillä "ei siinä touhussa minusta koskaan mitään vikaa ollut"
Ehkä sellainen henkilö ei tajua, et asiat voisi olla paremmin?

Tutullani oli tollanen lapsuus.
Hän oli tosi surullinen pienenä kuulemma. Pelkäsi ja itki usein, tiesi, et hänen lapsuus ei ollu kiva ja onnellinen. Omalle lapselleen hän halusi lapsuudesta mukavan.
Katkaisi sen ketjun. Eikä ikinä edes aloittanut. Se oli hänestä niin väärin häntä kohtaan.
Siihen pystyy, jos vaan haluaa. Tälläsiä ihmisiä mä ihan oikeesti ihailen.

Oman suvaitsevaisuuden taso on suhteellisen helppo testata. Jos alkaa tuntumaan että olempas suvaitsevainen kun mulle käy kaikenväriset ihmiset riippumatta sukupuolisesta suuntautumisesta.

Todelliseen testiin joutuu kun asettaa itselleen kysymyksen:

Suvaitsenko myös Halla-ahon, Hakkaraisen ja Soinin?

[QUOTE="a p";24372266]Ei. en ole. Olen vanha kääkkä. Opiskelen toista yliopistotutkintoa. Sosiaali ja terveysala ei ole koskaan käynyt pienessä mielessäkään. Joten, väärin meni...[/QUOTE]

Siinä tapauksessa, koska koulutus ei tule korjaamaan sinänsä hyvää suvaitsevuutta: suvaitsevaisuus on hyvä juttu, mutta se ei saisi poissulkea tarpeellista puuttumista. Ihmisyys on välittämistä, sokeasti ei saisi kaikkea hyväksyä siksi, että suvaitsee monenlaista. En tarkoita, että pitäisi moralisoidakaan sormi ojossa. Mutta voisi olle ihan tervettä ajatella, että jotkut tekevät huonoja päätöksiä taustastaan riippumatta, ei aina siitä johtuen. Eli juuri esim. nämä sikiötään raskaana vahingoittavat...joskus he ovat vaan välinpitämättömiä ja vastuuttomia, eivät omien vanhempiensa uhreja.

Uusimmat

Yhteistyössä