Olen lopettamassa imetystä ja omatunto kalvaa

Poika on 8 kk ja olen nyt päättänyt lopettaa imetyksen. Miksi? Olen itsekäs paska, kai. Musta vaan tuntuu, että nyt riittää ja olen aina välillä antanut korviketta. Hyvin maistuu pojalle ja toivon, että alkais itse suosimaan sitä. Silti...mä koen nyt hirveetä syyllisyyttä siitä, että lopeta, vaikka maitoa olisikin. :ashamed: Kun tavallaan uskon itsekin, että imetys olis vielä vauvan etu, mutta haluaisin toisaalta lopettaa. Nyt kuitenkin tuntuu, että maitomäärät on vähentynyt, ehkä myöskin lopetettujen yösyöttöjen myötä ja paluuta ei vissiin ole vaikka välillä kadun ja ajattelen, että jatkankin. Mä tulen varmaan soimaamaan itseäni loppuikäni, kun en jaksanut jatkaa. Yritän opetella tervettä itsekkyyttä, mutta vauvani kustannuksellako? Aargh! Hirveän ristiriitaista. :/
 
Itse yritän syöttää rintamaitoa 10 kk asti ja sitten voi antaa tavallista maitoa..... onhan hyvä saavutus, että olet syöttänyt vauvaasi 8 kk.....meillä on ollut hankalaa, kun poika oli vastasyntyneiden osastolla ensimmäiset 5 vrk ja tottui siellä pulloon ja tultiin kotiin niin annoin rinnan suuhun, kun vauvalle tuli nälkä, mutta eipäs huolinut ja armoton huuto päällä eli ostettiin rintapumppu ja olen pumpannut yli ½ vuotta pulloon rintamaitoa ja juottanut sitten siitä......

Mietin, että lopetan ½ vuoden jälkeen, mutta yritän jatkaa niin kauan, kun jaksan ja yritän täällä sinnitellä heinäkuuhun asti, mutta jos maito vähenee tai tulee jotain muuta niin jos joutuu lopettamaan aikaisemmin niin se siitä......Älä tunne huonoa omaatuntoa jos lopetat 8kk jälkeen :hug:
 
No mä osittaisimetin n.1,5kk (sen jälkeen maitoa ei vaan herunut korvikkeen ohella ) ja vaikka maitoa ois riittänyt niin tiedän, että en olis imettänyt 4-6kk kauempaa enkä tunne siitä ollenkaan huonoa omaa tuntoa =)

Joten jos 8kk olet imettänyt niin se on loistava suoritus eikä sen lopettamisesta pidä tuntea syyllisyyttä! :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja H Moilanen:
Nyt kuitenkin tuntuu, että maitomäärät on vähentynyt, ehkä myöskin lopetettujen yösyöttöjen myötä ja paluuta ei vissiin ole vaikka välillä kadun ja ajattelen, että jatkankin.
No, imetyksen kestohan on täysin sinun (ja vauvasi) päätettävissä, siihen ei ole muilla mitään sanomista. Tärkeää olisi, että olisit itse sinut asian kanssa. Mitä tulee tuohon imetyksen jatkamiseen, niin vaikka maitomäärä nyt olisikin vähentynyt, sen saa kyllä nostettua vauvan vaatimalle tasolle, kun se siellä on kerran jo ollut.

Enemmän tuohon imetyksen jatkamiseen vaikuttaa siis päätöksesi asiasta kuin se, tuleeko juuri nyt maitoa riittävästi :)

Tsemppiä, teitpä sitten mitä tahansa asian suhteen.

 
Mulla kesti morkkista jonkin aikaa, mutta kun pari viikkoa oli mennyt olin tosi onnellinen, että lopetin imetyksen. Alkuun maidon pakkaantuminen oli kauheeta ja ärsytti kun vauva olis tietty mun mielestä tarvinnu sitä ruuakseen...tosin mä lopetin jo kun vauva oli 3kk. Alunperinkin olin ajatellu imettää max.4kk. Kun päästiin pullolla syömisrytmiin, niin meillä jäi paljon enempi aikaa touhuta kaikenlaista ja tyttökin selkeästi oli tyytyväisempi kun sai mahan täyteen äkkiä...meidän neiti olis nimittäin viihtyny tissillä vaikka kuinka ja kauan...
Mutta äkkiä se imetys unohtuu...itse en voisi enää kuvitella, että joku imisi tissiäni :whistle:
 
Hei, sen sijaan että syyttelet itseäsi, sun on syytä olla iloinen siitä, että olet pystynyt ja voinut imettää lastasi jopa 8kk! :flower:

Siihen eivät nimittäin kaikki kykene ja jokainen imetetty kuukausi on ollut arvokas vauvallesi.
 
pollerolle
Itselläni on 8kk ikäinen tyttö ja minä koen helpommaksi tissin antamisen.Tyttö syö oikein hyvin ruokaa ja maitoa sitten jälkiruuaksi.Tarkoitus olisi antaa maito tissistä vuoden ikäiseksi ja sitten siirtyä suoraan lehmänmaitoon.Tosin esikoisen rintaruokinta loppui juuri 8kk iässä kun herra rupesi pureskelemaan tissiä niin julmetun kovasti,toivottavasti tämä neiti ei keksi samaa temppua.Mutta jokainen tekee miten parhaimmaksi näkee ja tosiaan 8kk imetys on jo tosi hyvä suoritus.
 
Kiitos teille! Moni kehuu ja onnitelee sitä, että on imettänyt näinkin kauan ja kyllä, olen "ylpeä" ja onnellinen tästä.. Ja ehkä mä vielä jatkan, katsotaan. Tänään taas mentiin pelkällä tissillä, että saa nähdä miten jatkuu..kai se ajatus tästä selkiintyy. Olishan se toisaalta kiva siirtyä sitten suoraan lehmänmaitoon..

Meillä on niin kärsimätön kaveri, että ei meinaa malttaa imeä. Koko ajan pitäis olla katsomassa, että mitä se isoveli touhuaa. Imee vähän ja ei malttais odottaa herumista. Puoliunisena sujuu parhaiten. Mut en mä nyt aina voi tähdätä syöttöjä toisen uniinkaan. Ei todellakaan ota joka aterian jälkeen. Tänään on imenyt kunnolla 2 kertaa ja sellaisia aika pikaisia 2 kertaa. Riittääkö tämä? Sen takia meillä oli pullo helpompi kun siinä ei maito ruiskua ympäri huonetta kun vauva päättääkin irrottaa kesken kaiken. Ja saa myös suuremman (tai näin mä kuvittelen ainakin) määrän äkkiä ja painelee taas tyytyväisenä leikkimään.

Meillä muuten purtiin yhessä vaiheessa kans ja hampaita on kahdeksan :kieh: Onneksi oli ohimenevää!

Jatkaa pähkäilyä.. :flower:
 
Voisitko ajatella imetyksen jatkamista esim. iltaisin ja ennen päiväunia. Korviketta voisit antaa lisäksi esim. puuroissa ja/tai velleissä, niin tulisi riittävä maidon saanti turvattua. Näin saisitte vielä vähän lisäaikaa sekä äidille että vauvalle imetyksen lopetteluun.
 
Hienoa että olet onnistunut imettämään 8kk. Mulla on 7,5kk poika jota imetän kiinteiden ohella. Samalla tavalla täälläkin joskus seurataan mitä isoveli (2v2kk) touhuaa, kun pitäisi tissillä olla. Mä imetän vaihtelevasti joko ennen tai jälkeen kiinteän aterian. En osaa sanoa syökö hän rintamaitoa enemmän ennen kiinteitä kuin kiinteiden jälkeen, kun aina se rinta syödään tyhjäksi. Ite yritän kanssa jaksaa imettää siihen asti kun saa antaa lehmänmaitoa. Isoveljeä imetin tasan vuoden ikään asti.

Joten toivottavasti tästä on sulle jotain apua päätöksen tekoon, ite kannustan sua jatkamaan jos vain siltä tuntuu.Ajallisesti on vain kyse muutamasta kuukaudesta,kun saat antaa lehmänmaitoa. Ja kyllä korvikkeilla pärjää jos siltä tuntuu että rintamaito ei riitä. Tsemppiä päätöksen tekoon. :hug:
 
pollerolle
Meillä kanssa ne päivällä imemiset on vähän sieltä tänne päin (sisarusten mekastus ja leikkiminen häiritsee vauvan keskittymistä ) ja minusta tuntuu ettei niin hirveän paljon maitoa päivän mittaan malta tissistä juoda mutta illalla sitten juodaan oikein antaumuksella.

 

Yhteistyössä