Olen lapsen mielestä kohtuuton! OLENKO?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja fff:
Hmm, mun mielestä se on väärin, että rankaistaan huonosta numerosta :(. Mieluummin kannustimeksi että saa määrätyn rahasumman hyvästä kokeesta, esim 9:stä 9e ja 10:stä 10e.

:O Meleko kallista, etten sanoisi!

Alkuperäinen kirjoittaja f:
Älä turhaan yritä selitellä ja kääntää asiaa päälaelleen, siinä nimittäin katoavat savuna ilmaan sinun viimeisetkin uskottavuuden rippeesi. Tulkinta tuosta mustatusta tekstistä on täysin yksiselitteinen, sinä nyt vain yrität vääntää asian muuksi.

Samaa voisin sanoa sinulle. Totuus on kuiteniin ihan kaikkien meidän luettavissa tästä ketjusta, sitä sinä et voi muuksi kääntää :D.

Minä kirjoitin;

"Missä kohtaa olen väittänyt että kaikkien kanssani eri mieltä olevat ovat huonoja hälläväli-tyylin kasvattajia, joiden lapset vain riekkuvat koulussa jne??? "

Sinä et osannut siihen tietenkään mitenkään vastata, koska en ole missään vaiheessa ketjua niin väittänyt. Piste.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras ap:
Alkuperäinen kirjoittaja akka:
Vastaisikos ap kysymykseen jonka edellä halusin kysyä sinulta? Eli miten sinun vanhemmat suhtautuivat koulunkänytiisi, samalla tekniikalla? Vai olitko jo valmiiksi 9-10 oppilas=hiku/nero? Ja sekin vielä että jso sanot lapsesti olevan todella terve jne. niin miksi ei luonnostaan tule ne numerot kuin "tivaamalla".

Anteeksi. Niin paljon kommentoitavaa, että voi jäädä jotakin välistä.

Millä "samalla tekniikalla"? Minulla oli selkeät säännöt ja rajat ja voin sanoa, että ne vituttikin joskus, kun kaverit sai riekkua ulkona yömyöhäuiseen ja minun piti olla tiettyyn kellonaikaan kotona. Mutta näin vanhempana osaan arvostaa sitä ja tajuan, että se oli vain minun hyväkseni vaikken sitä silloin tajunnut.

Koulunkäynnissä minua kannustettiin ja pidettiin huoli, että kokeilsiin luetaan ja esimerksiksi englanninkokeiden edellä tehtiin tuota karmeaa KUULUSTELUA! :o

Olin keskiverto oppilas.

Missä kohtaa olen väittänyt, että "tivaan"? :)

Niin se vaan on, tässä tuli todistettua. Liian rankaisevat tavat kasvatuksessa "periytyvät". Siis itse koit kuulustelut pahana ja teet sitä samaa omalle lapselle ja kovakouraisesti otat hänen opiskelun kun rankaiset keskiveronumerosta, vaikket itsekään ollut sitä parempi-tyhmyys kulkee geeneissä.... ;)

Alkuperäinen kirjoittaja maria:
No mutta hyvä ap, eiköhän tässä ole jo aika hyvä otanta siitä, mitä muut ovat systeemistäsi mieltä. Vaikutat olevan tyyppi, jonka mielipidettä ei saa muutettua edes perinpohjaisesti perustelluilla syillä. Jatka siis rankkujen antamista tai mikä systeemi teille nyt sitten muodostuukaan. Ehkä lapsestasi tulee vaikkapa syömishäiriöinen suorittaja, ehkä menestyjä. Riippuu varmaan lapsen psyykkisistä valmiuksista käsitellä tuota vaatimustasoa. Onnea kuitenkin valitsemallesi tielle!

Hyvä "maria", eiköhän tässä ole jo aika hyvä esimerkki ihmisestä, joka tulee huutelemaan ketjuun keskenkaiken, lukematta ollenkaan KOKO ketjua.

Lue, sisäistä ja kommentoi vasta sitten.

Esimerksiksi sivulla 6 kirjoitan näin;

"Ehkä olen ollut liiankin ankara joissain asioissa ja kun tuota "alle kahdeksikon sääntöä" nyt mietin ja mielipiteitänne luen, olen teidän kanssanne jopa siinä nyt samaa mieltä. "

Mutta ethän sinä tietenkään voi sitä tietää kun luet ketjua sieltä täältä, jos ollenkaan...

Alkuperäinen kirjoittaja FM:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ai jos saa kasin kokeesta, se on huono numero?? Ei minusta.

Et nyt ihan tainnut tajuta. Taisin selittää huonosti.

Ei kasi varsinaisesti huono ole, mutta se kertoo kyllä että kokeisiin ei ole luettu kunnolla. Paremmalla lukemisella olisi saanut paremman numeron.

Kuten jo sanoin, esim matikasta en tämmöistä vaadi, kun siihen ei oikein edes lukea voi. Ja matematiikka on semmoinen aine, että sitä joko hoksaa tai sitten ei. Mutta esimerkiksi nyt joku ympäristöoppi...Se jää päähän, kun sitä lukee tarpeeksi paljon :).

Höpön höpö. Matematiikkaa oppii opiskelemalla ihan samalla lailla kuin muitakin aineita. Jos sinä ole ollut huono matematiikassa se tarkoittaa, ettet ole opiskellut ahkerasti ja sinun olisi pitänyt saada rangaistuksia.

Laskemisen erityisvaikeudessa lapsen tai aikuisen laskemiskyky on odotettua selvästi huonompaa suhteessa henkilön ikään, mitattuun älykkyyteen ja koulutukseen. Laskemisen erityisvaikeus voi ilmetä monin tavoin kuten "kielellisenä" vaikeutena ymmärtää tai nimetä matemaattisia käsitteitä tai tehtäviä, "havaitsemisen" vaikeutena tunnistaa matemaattisia symboleja, "tarkkaavaisuuden" ongelmana kopioida numeroita tai symboleja oikein tai "matemaattisena" vaikeutena seurata laskutehtävien etenemistä tai oppia kertolaskutauluja.
Artikkeli on tarkastettu 29.12.2009
Artikkelin tunnus: dlk00401 (019.100)
© 2009 Kustannus Oy Duodecim

Vastaisikos ap kysymykseen jonka edellä halusin kysyä sinulta? Eli miten sinun vanhemmat suhtautuivat koulunkänytiisi, samalla tekniikalla? Vai olitko jo valmiiksi 9-10 oppilas=hiku/nero? Ja sekin vielä että jso sanot lapsesti olevan todella terve jne. niin miksi ei luonnostaan tule ne numerot kuin "tivaamalla".

Millä "samalla tekniikalla"? Minulla oli selkeät säännöt ja rajat ja voin sanoa, että ne vituttikin joskus, kun kaverit sai riekkua ulkona yömyöhäuiseen ja minun piti olla tiettyyn kellonaikaan kotona. Mutta näin vanhempana osaan arvostaa sitä ja tajuan, että se oli vain minun hyväkseni vaikken sitä silloin tajunnut.

Koulunkäynnissä minua kannustettiin ja pidettiin huoli, että kokeilsiin luetaan ja esimerksiksi englanninkokeiden edellä tehtiin tuota karmeaa KUULUSTELUA! :o

Olin keskiverto oppilas.

Niin se vaan on, tässä tuli todistettua. Liian rankaisevat tavat kasvatuksessa "periytyvät". Siis itse koit kuulustelut pahana ja teet sitä samaa omalle lapselle ja kovakouraisesti otat hänen opiskelun kun rankaiset keskiveronumerosta, vaikket itsekään ollut sitä parempi-tyhmyys kulkee geeneissä.... ;)

:D:D:D

Tämä alkaa käydä jo koomiseksi :D..

tarkoitan KARMEALLA KUULUSTELULLA" termiä, joka lanseerattiin kun kerroin kuulustelevani lapselta vaikkapa englannin sanoja (sen opettajan ohjeen mukaan ).

Älä turhaan yritä selitellä ja kääntää asiaa päälaelleen, siinä nimittäin katoavat savuna ilmaan sinun viimeisetkin uskottavuuden rippeesi. Tulkinta tuosta mustatusta tekstistä on täysin yksiselitteinen, sinä nyt vain yrität vääntää asian muuksi.

Samaa voisin sanoa sinulle. Totuus on kuiteniin ihan kaikkien meidän luettavissa tästä ketjusta, sitä sinä et voi muuksi kääntää :D.

Minä kirjoitin;

"Missä kohtaa olen väittänyt että kaikkien kanssani eri mieltä olevat ovat huonoja hälläväli-tyylin kasvattajia, joiden lapset vain riekkuvat koulussa jne??? "

Sinä et osannut siihen tietenkään mitenkään vastata, koska en ole missään vaiheessa ketjua niin väittänyt. Piste.

Okei, antaa olla. Minä puhuinkin mustatun tekstisi yksiselitteisestä tulkinnasta, en sanatarkasta kopiosta. Mutta tätä on ihan turha jatkaa, sillä keskustelu on käytännössä katsoen mahdotonta sellaisen ihmisen kanssa, joka ei näköjään edes ymmärrä, mitä on kirjoittanut.

Olin keskiverto oppilas.

tarkoitan KARMEALLA KUULUSTELULLA" termiä, joka lanseerattiin kun kerroin kuulustelevani lapselta vaikkapa englannin sanoja (sen opettajan ohjeen mukaan ).

Olet kyllä itse aika koominen tapaus, ja tosiaankin-voin vain voivotella jos lapsesi masentuu tms. Ainakin varoitimme, toivottavasti kaikki menee elämässänne hyvin ilman ongelmia, ja että kymppejä napsuu.

Okei, antaa olla. Minä puhuinkin mustatun tekstisi yksiselitteisestä tulkinnasta, en sanatarkasta kopiosta. Mutta tätä on ihan turha jatkaa, sillä keskustelu on käytännössä katsoen mahdotonta sellaisen ihmisen kanssa, joka ei näköjään edes ymmärrä, mitä on kirjoittanut.

Hyvä. Nyt kun pääsimme siihen virstanpylvääseen asti, että myönnät olleesi väärässä, voimme kernaasti jatkaa keskustelua =).

Eri mielipiteiden jakaminen ja eri aiheista keskusteleminen on aina kiinnostavaa. Minä ymmärrän oikein hyvin mitä olen kirjoittanut, toivon mukaan sinäkin tästedes. Joten älä väitä vastapuolen sanoneen xxx asiaa, jollei se todistettavasti ole sitä sanonut :).

Kukin tulkitsee toisen tekstiä omalla tavallaan, mutta se on eri asia kuin väittää valheellisesti toisen sanoneen jotain, mitä se ei ole sanonut.

Olin keskiverto oppilas.

Olet kyllä itse aika koominen tapaus, ja tosiaankin-voin vain voivotella jos lapsesi masentuu tms. Ainakin varoitimme, toivottavasti kaikki menee elämässänne hyvin ilman ongelmia, ja että kymppejä napsuu.

Itse olet hupsu, kun et lue ajatuksella :).

"Siis itse koit kuulustelut pahana ja teet sitä samaa omalle lapselle"

Missään en ole näin kirjoittanut :) :hug:

TE MUUT väitätte, että tivaan ja kamalasti kuulustelen.
Olen kertonut kyseleväni lapselta vaikkapa englannin sanoja tai knoppikysymyksiä tyyliin "Mikä on suomen itsenäisyyspäivä?"
Mutta se on teistä väärin. Sille en voi mitään.
Mukavaa, jos ja kun teidän lapsenne oppivat ilman, että teidän tarvitsee laittaa millään muotoa nokkaanne lapsen kokeisiin lukuun =). Hyvä jos se toimii, meillä on englannissa toiminut hyvin juuri tuo kuulustelusysteemi;

Minä sanon sanan suomeksi, lapsi kertoo sen englanniksi ja sitten lapsi kirjoittaa paperille englanninkielisiä sanoja =).

Olin keskiverto oppilas.

Itse olet hupsu, kun et lue ajatuksella :).

"Siis itse koit kuulustelut pahana ja teet sitä samaa omalle lapselle"

Missään en ole näin kirjoittanut :) :hug:

TE MUUT väitätte, että tivaan ja kamalasti kuulustelen.
Olen kertonut kyseleväni lapselta vaikkapa englannin sanoja tai knoppikysymyksiä tyyliin "Mikä on suomen itsenäisyyspäivä?"
Mutta se on teistä väärin. Sille en voi mitään.
Mukavaa, jos ja kun teidän lapsenne oppivat ilman, että teidän tarvitsee laittaa millään muotoa nokkaanne lapsen kokeisiin lukuun =). Hyvä jos se toimii, meillä on englannissa toiminut hyvin juuri tuo kuulustelusysteemi;

Minä sanon sanan suomeksi, lapsi kertoo sen englanniksi ja sitten lapsi kirjoittaa paperille englanninkielisiä sanoja =).

Anteeksi, luin tosiaan väärin. Mutta kasi ON hyvä numero, eikös? :) Ja lupaathan palkita lastasi kun on saanut hyvän numeron? :)

Luin vain ensimmäisen sivun: minusta olet kohtuuton.

Keskitaso on seiska. Yli seiskan on hyvä, ja kahdeksikko vastaa nykyään entisajan yhdeksikköä. Minusta kannattaisi keskittyä kepin sijasta porkkanaan.

Hyvä. Nyt kun pääsimme siihen virstanpylvääseen asti, että myönnät olleesi väärässä, voimme kernaasti jatkaa keskustelua =).

Eri mielipiteiden jakaminen ja eri aiheista keskusteleminen on aina kiinnostavaa. Minä ymmärrän oikein hyvin mitä olen kirjoittanut, toivon mukaan sinäkin tästedes. Joten älä väitä vastapuolen sanoneen xxx asiaa, jollei se todistettavasti ole sitä sanonut :).

Kukin tulkitsee toisen tekstiä omalla tavallaan, mutta se on eri asia kuin väittää valheellisesti toisen sanoneen jotain, mitä se ei ole sanonut.

Voi hohhoijaa. En minä ole myöntänyt olevani väärässä, ilmaisin vain olevani kyllästynyt jankkaamaan asiaa kanssasi. Tuo on keskustelupalstalla hyvä tapa kirjoitella ja sohia "vähän sinne päin", niin pääsee aina luistamaan väärän tulkinnan varjolla, kun "enhän mä missään ole kirjaimellisesti noin sanonut".

Miten selität sen asiayhteyden, johon läväytit ne rakkaus ja rajat -juttusi, mikäli sulla ei ollut mitään tarkoitusta yhdistää kyseistä tekstiäsi siihen, että ketjun tuomitsevat vastaukset ovat mielestäsi yhteydessä siihen, mitä ne Jirit, Villet, Taavit, Tessut yms. koulussa ja kotona tekevät? Koska jos kiellät tuon asiayhteyden olemassaolon, niin eihän tuo mustattu tekstisi sitten liittynyt millään lailla tähän itse aiheeseen - lapsen kokeisiin lukemiseen. Saman asian otit esille vielä uudelleen ketjun edetessä. Joten mikä oli noiden rajat ja rakkaus -juttujesi pointti??

Kasi on minustakin ihan hyvä arvosana, joten siinä mielessä olet ehkä turhan ankara. Ja ehkäpä se kannustavampi tyyli voisi toimia myös, esim. sovitte, että aina kun tulee kokeesta kiitettävä, poika saa vaikka muutaman euron tai pääsee tekemään jotain mistä tykkää kovasti, mitä ikinä se sitten onkaan. Arestia en antaisi ihan noilla perusteilla, ellen oikeasti voisi olla varma että kyse on ihan silkasta laiskuudesta. Muista myös itse prepata lastasi kokeisiin esittämällä kysymyksiä aihealueesta.

Alkuperäinen kirjoittaja pätee hyvin moneen tämä:
että pitää riittää, kun tietää tehneensä parhaansa.

Tämä on totta.

Kun kokeisiin luetaan hyvin ja niistä tulee alle 8, no hätä. Yritetty on.

jos kokeisiin ei lueta ja tulee alle 8, se on huonompi juttu. Oltaisiin voitu saada parempi, jos oltaisiin yritetty = luettu kunnolla :)

Minä näen näissä asioissa eron. Kaikki eivät ilmeisesti näe.
Tottahan se on, että jokainen vanhempi kannustaa lastaan kouluun ja opiskeluun eri lailla, kaikki ei ollenkaan.

Kiitos kuitenkin kaikista kommenteistanne. Olen oppinut paljon tämän ketjun aikana.

Sen, ettei tutkita ennenkuin hutkitaan, kirjoitetaan jotain ihan päätöntä ja väitetään toisen kirjoittamaksi tekstiksi jotain sellaista mitä toinen ei ole kuunaan suustaan päästänyt.

Oletetaan asioita.

Haukutaan.

Toivon mukaan teillä kaikilla nimittelijöillä on nyt hyvä mieli :).

Me olemme lapsen kanssa asiasta puhuneet ja sopineet, että eilinen sammakkoni oli tyhmä. Minä peruin sen ja myönsin lapselleni olleeni kohtuuton. Kerroin (taas ) lapselle, että aina pitää parhaansa yrittää ja kahdeksan ei ole huono, MUTTA hölmöltä tuntuvan aineen kokeisiin on luettava. Kaikki on lapsen eduksi tulevaisuutta ajatellen.

Lopetan osaltani tämän aiheen vatkaamisen tähän :).

Alkuperäinen kirjoittaja Minni:
Minusta on aika erikoista, että tarvitsee noin kovasti lukea saadakseen hyviä numeroita. tarkoitan tällä sitä, että ap:n lapsi joutuu ponnistelemaan aikalailla numeroidensa eteen. Onko silloin kohtuullista noin kovasti prepata lasta, jos ei vähemmällä ole kykyjä saavuttaa hyviä numeroita. Oppimisen tulee olla kivaa!

Jos kolmasluokkalainen lukee läksynsä joka ilta ap kuvailemalla tavalla, ei kokeisiin lukemiseen mene kuin puoli tuntia. Ilman mitään kuulusteluja.

Käsität väärin. Lapsen ei tarvitse istua nenä kirjassa kiinni 8 tuntai illassa, mitä täällä nyt lähes akikki luulee.
Lue ensimmäinen viestini, ole hyvä.

Kyse on siitä, että lapsi ei olisi millään lukenut kokeeseen, kun ei kiinnosta ja hänelle on "ihan sama" mikä numero kokeesta tulee.

Kaikkien aineiden kohdalla näin ei ole.

VOI MIKSETTE LUE AJATUKSELLA MITÄ TOISET TÄNNE KIRJOITTAA, VAAN KOMMENTOITTE IHAN AIHEEN VIERESTÄ?!?

KERTAAN; Opettaja on englannissa antanut ihan ohjeen mi8ten kokeisiin voi harjoitella. Senkin tuonne aiemmin kirjoitin, mutta sitäkään ei vissiin kukaan viitsinyt lukea. :headwall:
Ihan siinä ohjeessa sanotaan tyyliin; "vanhempi voi kuulustella lapseta sanoja." :headwall:

"Ilman mitään kuulusteluja" sanot sinä.
Se on ihan hyväksi havaittu oppimismenetelmä se, että kotona äiti tai isä tai isoveli kyselee mitä muistiin jäi.

Toki on hyvä menetelmä, mutta jos lapsi joutuu viikon ennen kokeita (suoraan tekstistäsi) joka ilta lukemaan yhden kappaleen englantia, se ei luultavasti ole se, mitä opettaja tarkoitti. Kolmasluokkalaisen koealueet ovat niin lyhyitä, että niistä selvitään yhdella (ehkä kahdella) illalla.

Usko vaan , viet oppimsen ilon lapseltasi. Ja se, joka on kymppejä saadakseen, saa niitä vähemmälläkin vaivalla.

Me olemme lapsen kanssa asiasta puhuneet ja sopineet, että eilinen sammakkoni oli tyhmä. Minä peruin sen ja myönsin lapselleni olleeni kohtuuton. Kerroin (taas ) lapselle, että aina pitää parhaansa yrittää ja kahdeksan ei ole huono, MUTTA hölmöltä tuntuvan aineen kokeisiin on luettava. Kaikki on lapsen eduksi tulevaisuutta ajatellen.

Tämä kuulostaa hyvältä. Vaikka aine ei miellyttäisi, kokeeseen on luettava. Kolmasluokkalaisen kohdalla lukuaika ei voi kuitenkaan olla useita tunteja.

Alkuperäinen kirjoittaja vilpusteri:
AP: näitä negatiivisia kommentteja luettuasi; minkä arvosanan antaisit itsellesi? Ja keskiarvoa kun katselee niin veikkaan että se on alle kasin. Mikä olisi sinulle sopiva rangaistus?

Hyvin sanottu! :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Siitä pidän edelleen kiinni, että inhottavatkin hommat on tehtävä, inhottavammankin aineen kokeisiin on luettava vaikkei paljoa kiinnostaisi. Jos se on sadismia, sitten se on sitä.

Kyllähän ketjussa jokainen taisi olla sitä mieltä, että ihan ok katsoa lapsen lukemisen perään. Se, mihin tässä ketjussa eniten puututtiin, eli tuo rangaistusstrategiasi, jos tiettyä numeroa ei kokeesta tule. Se on liikaa!

Juuri näin. Ei kukaan ole väittänyt sadismiksi sitä, että katsoo lapsen lukemisen perään, haloo! Moitteet koskevat nimenomaan rangaistusta!

Yhteistyössä