Olen järkyttynyt!

• Viestiketjun aloittaja ........................
  • Ensimmäinen viesti
........................
Joka viikko saa järkyttyä entistä pahemmin, kun katsoo tuota Kaappaus keittiössä -sarjaa! Siis en voi uskoa, että tuollaisia ihmisiä on olemassa, mutta ilmeisesti niitä on ja vielä paljon?! Tämän päiväinen perhe on kyllä kaiken huippu. Äiti ei 63 ikävuoteen mennessä ole oppinut tekemään minkäänlaista ruokaa. Vedetään pizzaa ja valmisruokia ja käydään vähän nykimässä salilla jotain liikkeitä - ihmeellistä ettei treenin tulokset juurikaan näy? Ja poika istuu pöydän ääressä apaattisena, silmänaluset mustana. Siis mikä näitä ihmisiä vaivaa?! Olen jär-kyt-ty-nyt. Enää en suostu potemaan huonoa omaa tuntoa siitä, että meillä syödään aina niitä samoja ruokia. Ne on sentään itse tehtyjä.

Saraldo
En ole ohjelmaa katsonut ja todennäköisesti siinä ohjelmassa on mukana kaikenlaisia ääritapauksia, eihän se ohjelma muuten ketään kiinnostaisi. Veikkaan, että 99% 63-vuotiaista naisista osaa tehdä ruokaa. Suurin osa ihmisistä noin ylipäätään syö muutakin kuin eineksiä ja tekee itse ruokaa. Suurin osa ihmisistä kuitenkin on näitä sekakäyttäjiä, eli tekee enimmäkseen itse, muttei pelkää myöskään käyttää eineksiä. Itse kuulun jälkimmäisiin enkä tunne lainkaan huonoa omatuntoa siitä, että meillä on joskus kalapuikkoja tai nakkeja tai käydään mäkkärillä. Enimmäkseen tehdään kuitenkin itse. Ja sitä tarkoitin tuolla itsetehty vs. terveellinen, että jos se itsetehty ruoka ui voissa ja kermassa ja suolassa, se ei ole sama kuin terveellinen.

• Tykkää
Reactions: HippuTAR
........................
Voi vittu. Mähän nimenomaan kirjoitinkin, että koskaanikinä ei pidä einestä suuhusi pistämän, ellet halua ennenaikaista kuolemaa kokeman. Jos et oo ohjelmaa katsonut, niin voit vapaasti poistua tästä ketjusta takavasemmalle, kiitos.

"joo"
Minä en ole vielä katsonut tämänpäiväistä jaksoa, mutta järkytyin ihan riittävästi siitä jaksosta, kun oli se paraislainen perheenäiti, joka teki joka päivä uuden ruuan, vaikka jääkaapissa oli 2-3 aikaisemmin tehtyä ruokaa odottamassa ja niistä olisi riittänyt koko perheelle.

Minä en jaksa niin kauheasti aina ajatella terveysasioita, kunhan ei ole pizzaa joka päivä, mutta en osta juuri ikinä eineksiä sen takia, kun se maku on niin kyllästyttävä.

Saraldo
Voi vittu. Mähän nimenomaan kirjoitinkin, että koskaanikinä ei pidä einestä suuhusi pistämän, ellet halua ennenaikaista kuolemaa kokeman. Jos et oo ohjelmaa katsonut, niin voit vapaasti poistua tästä ketjusta takavasemmalle, kiitos.
Sun "Ne on sentään itse tehtyjä. " kommenttis vaan antoi susta sellaisen käsityksen, että halveksit kaikkea valmisruokaa ja etenkin niiden käyttäjiä.

"Vieras"
Yhdessä jaksossa, jossa oli nuorehko pikkuisen tytön äiti Espoosta, vaikutti että tämä nainen halusi vain päästä telkkariin esittelemään itseään ja kotiaan. Ei sillä nyt oikeastaan ollut ongelmaa ruuanlaitossa.

"vieras"
Musta se on niin loistava sarja. Ja huojentava! Etten ole ainoa perheenäiti tässä maassa, joka ei tosiaan oikein haltsaa tuota ruuanlaittoa ja syöttää surutta lapsilleen eineksiä. Välillä otan itteeni niskasta kiinni ja syödään itsetehtyä, toisinaan mennään kalapuikoilla...

"Kokki"
[QUOTE="vieras";28652588]Pitsat ja valmisruoat nyt eivät kuitenkaan ole mitään oikeaa ruokaa. Itse tehty ruoka tuoreista aineksista sen sijaan on.[/QUOTE]

No pizza voi olla hyvinkin terveellistä. Meillä pizza tehdään rahka/ruisjauhopohjaan ja siihen päälle tonnikalaa, sipulia, ananasta, sieniä sekä vähän juustoa. On kyllä terveellistä!

................
Sun "Ne on sentään itse tehtyjä. " kommenttis vaan antoi susta sellaisen käsityksen, että halveksit kaikkea valmisruokaa ja etenkin niiden käyttäjiä.
Ymmärsit väärin. Lähinnä yritin sanoa, että en enää viitsi potea huonoa omaa tuntoa siitä, että meillä seyödään joka viikko makaronilaatikkoa. Tosin, siinä olet oikeassa, että mielestäni meidän perheen kohdalla positiivinen asia on, että se makaronilaatikko on itse tehtyä eikä einestä. Mutta jos vaihtoehtona eines-makaronilaatikolle olisi esim. macin jättiateria, niin silloin eines olisi parempi ja ihan ok vaihtoehto.

"vieras"
Onko siinä jaksossa, josta ap kerroit, selitetty tarkemmin perheen taustaa? Työttömyyttä, masennusta tai äidillä ollut äiti, joka ei uskonut hänen osaavan tehdä mitään? Niin räikeät tapaukset tietty vetävät katsojia ja sinäkin osaltasi nostatat katsojalukua moralisoimalla jakson henkilöitä, jolloin tuottaja hykertelee tyytyväisenä saadessaan spontaania keskustelua sarjasta keskustelupalstoilla. Mutta onko oikein näyttää vain osaa ihmisten elämästä? Kenestä tahansa saa lööppijutun karsimalla normaalia elämää ympäriltä pois ja painottamalla paria pikkujuttua., kuten se ettei syöldä kuin eineksiä. Kertooko jakso, että perheen äiti olisi ehkä aiemmin jaksanut tehdä ruokaa itse?

"vieras"
[QUOTE="vieras";28652588]Pitsat ja valmisruoat nyt eivät kuitenkaan ole mitään oikeaa ruokaa. Itse tehty ruoka tuoreista aineksista sen sijaan on.[/QUOTE]

Mitä on "oikea ruoka"? Jos sillä elää, se on ruokaa.

Mielestäni ruoasta ei tee "oikeaa" se että sitä on väsätty tuntikausia itse keittiössä. Sinusta ilmeisesti ravintolan ruoka ei ole oikeaa, koska se ei ole itse tehtyä.

"keh"
Joka viikko saa järkyttyä entistä pahemmin, kun katsoo tuota Kaappaus keittiössä -sarjaa! Siis en voi uskoa, että tuollaisia ihmisiä on olemassa, mutta ilmeisesti niitä on ja vielä paljon?! Tämän päiväinen perhe on kyllä kaiken huippu. Äiti ei 63 ikävuoteen mennessä ole oppinut tekemään minkäänlaista ruokaa. Vedetään pizzaa ja valmisruokia ja käydään vähän nykimässä salilla jotain liikkeitä - ihmeellistä ettei treenin tulokset juurikaan näy? Ja poika istuu pöydän ääressä apaattisena, silmänaluset mustana. Siis mikä näitä ihmisiä vaivaa?! Olen jär-kyt-ty-nyt. Enää en suostu potemaan huonoa omaa tuntoa siitä, että meillä syödään aina niitä samoja ruokia. Ne on sentään itse tehtyjä.
Äläs ny, se oli vasta 53-vuotias, ei kai nyt siihen mennessä moisia taitoja oo vielä opittu :)

No, oikeesti toi oli aika ällistyttävää...

"keh"
[QUOTE="vieras";28653911]Onko siinä jaksossa, josta ap kerroit, selitetty tarkemmin perheen taustaa? Työttömyyttä, masennusta tai äidillä ollut äiti, joka ei uskonut hänen osaavan tehdä mitään? Niin räikeät tapaukset tietty vetävät katsojia ja sinäkin osaltasi nostatat katsojalukua moralisoimalla jakson henkilöitä, jolloin tuottaja hykertelee tyytyväisenä saadessaan spontaania keskustelua sarjasta keskustelupalstoilla. Mutta onko oikein näyttää vain osaa ihmisten elämästä? Kenestä tahansa saa lööppijutun karsimalla normaalia elämää ympäriltä pois ja painottamalla paria pikkujuttua., kuten se ettei syöldä kuin eineksiä. Kertooko jakso, että perheen äiti olisi ehkä aiemmin jaksanut tehdä ruokaa itse?[/QUOTE]

Äiti ei ollut koskaan laittanut ruokaa. Äidin äiti taas on passannut tätä kyseistä tapausta, aina valmiit ruuat ja jopa leivätkin voideltuna.

"Niina"
Ymmärsit väärin. Lähinnä yritin sanoa, että en enää viitsi potea huonoa omaa tuntoa siitä, että meillä seyödään joka viikko makaronilaatikkoa. Tosin, siinä olet oikeassa, että mielestäni meidän perheen kohdalla positiivinen asia on, että se makaronilaatikko on itse tehtyä eikä einestä. Mutta jos vaihtoehtona eines-makaronilaatikolle olisi esim. macin jättiateria, niin silloin eines olisi parempi ja ihan ok vaihtoehto.
No makaronilaatikko jossa on esimerkiksi makaronia, jauhelihaa, juustoa, munaa ja maitoa on kypsennyksen jälkeen ravintoarvoltaan ihan yhtä höttöä, kuin Mäkkärin ateriat... Ja itsetehdyllä ja einesmakaronilaatikolla ei ole kyllä mitään eroa. Jos vaivaudut vähän eineslootan e-koodilistaa tutkimaan, niin samoja koodeja löytyy säilöntä ja värinparannusaineina myös makaronipussista, jauhelihasta ja juustosta.

Ja jos joku syö vielä huonommin niin miten se poistaa sinulta huonon omantunnon siitä, että teilläkin syödään yksipuolisesti?

"äiskäää"
Joo, oli se kyllä vähän järkyttävää että noinkin vanha on noin uusavuton :D meillä miehen kanssa ikää päältä 20 ja joka päivä kokataan itse sapuskat alusta pitäen, ja esikoinen 3 v osaa myös jo auttaa ruuanlaitossa :) Mutta kiva jos tuo nainen nyt viimein asian päätti opetella, hänhän sanoi ettei hänelle ole asiaan mitään tekosyitä ja oli vähän häpeissään. Mutta minusta ei voi asiassa syyttää vain vanhempia, kyllä aikuinen ihminen osaa tosiaan näin 2000 luvulla avata sen netin ja googlata sanan resepti, jolloin ruutuun lävähtää roppakaupalla ohjetta mistä vaan kokoaa kauppalistan. Ja on niitä ohjeita "uusavuttomillekkin". Laiskuutta tommonen :)

Ja jakso kertoi että kyseinen nainen ei ollut koskaan elämässään kokannut. Nippa nappa tais osata perunat kuoria. Kaupassa ei meinannut osata edes tavallista sipulia valita ilman Aihisen apua :D

"äiskäää"
[QUOTE="vieras";28653927]Mitä on "oikea ruoka"? Jos sillä elää, se on ruokaa.

Mielestäni ruoasta ei tee "oikeaa" se että sitä on väsätty tuntikausia itse keittiössä. Sinusta ilmeisesti ravintolan ruoka ei ole oikeaa, koska se ei ole itse tehtyä.[/QUOTE]

No jos rossossa saa jonkun pakasteesta lämmitetyn pöperön niin ei se kyllä "oikeaa ruokaa" olekkaan :) Tietty se voi olla ihan ok makuista ja täyttävää ja siinä voi olla ravintoarvoakin, eli ruokaa toki. Kyllä sellaistakin ruokaa pitää minusta osata arvostaa.

Mutta jos on vähääkään tasokkaampi paikka, siellä ihan oikeasti tehdään ne ruuat alusta pitäen tuoreista raaka-aineista, siis esim. pasta ei tule muovipussista ja liha ei tuu pakkasesta... Sitä voi jo sanoa aidoksi ruuaksi.

"keh"
[QUOTE="Niina";28654017]No makaronilaatikko jossa on esimerkiksi makaronia, jauhelihaa, juustoa, munaa ja maitoa on kypsennyksen jälkeen ravintoarvoltaan ihan yhtä höttöä, kuin Mäkkärin ateriat... Ja itsetehdyllä ja einesmakaronilaatikolla ei ole kyllä mitään eroa. Jos vaivaudut vähän eineslootan e-koodilistaa tutkimaan, niin samoja koodeja löytyy säilöntä ja värinparannusaineina myös makaronipussista, jauhelihasta ja juustosta.

Ja jos joku syö vielä huonommin niin miten se poistaa sinulta huonon omantunnon siitä, että teilläkin syödään yksipuolisesti?[/QUOTE]

En ole tuo, jolle sanasi osoitit, mutta olen vahvasti eri mieltä siitä, että itsetehdyllä makaronilaatikolla ja eineksellä ei olisi mitään eroa. Mun tekemä ainakin eroaa kaupan versiosta aika lailla, ihan jo pelkästään siksi että käytän täysjyväpastaa. Lisäksi omatekemässäni laatikossa on lihapitoisuus ihan jotain muuta kuin noissa eineksissä. Toki sitten kasvisten/yrttien käyttö on vielä asia erikseen, mutta jo noilla perusraaka-aineilla saa aikamoisen eron.

................
[QUOTE="Niina";28654017]No makaronilaatikko jossa on esimerkiksi makaronia, jauhelihaa, juustoa, munaa ja maitoa on kypsennyksen jälkeen ravintoarvoltaan ihan yhtä höttöä, kuin Mäkkärin ateriat... Ja itsetehdyllä ja einesmakaronilaatikolla ei ole kyllä mitään eroa. Jos vaivaudut vähän eineslootan e-koodilistaa tutkimaan, niin samoja koodeja löytyy säilöntä ja värinparannusaineina myös makaronipussista, jauhelihasta ja juustosta.

Ja jos joku syö vielä huonommin niin miten se poistaa sinulta huonon omantunnon siitä, että teilläkin syödään yksipuolisesti?[/QUOTE]

No voi vittu taas. Jos otin esimerkiksi makaronilaatikon, niin se tosiaan tarkoittaa sitä, ettei meillä ikinä muuta syödä? Ja juu, tiedän, ettei makaronilaatikko ole mikään terveellisyyden riemuvoitto, mutta älä nyt perkele tule sanomaan, että mäkkärin jäterasvassa keitetyt perunat ja majoneesissa lilluva vaalea höttöleipä on sama asia! Ja meidän makaronilaatikko on taatusti terveellisempää kuin kaupan eines-vastaava, meillä esimerkiksi käytetään tummaa täysjyvämakaronia, mitä ei todellakaan einesversiossa ole. Ei myöskään mitään juustoja ole tapana sinne laittaa, mutta esim. porkkanaa ja he-ma-paa kyllä, noitakaan tuskin einekseen pistetään.

"Niina"
No voi vittu taas. Jos otin esimerkiksi makaronilaatikon, niin se tosiaan tarkoittaa sitä, ettei meillä ikinä muuta syödä? Ja juu, tiedän, ettei makaronilaatikko ole mikään terveellisyyden riemuvoitto, mutta älä nyt perkele tule sanomaan, että mäkkärin jäterasvassa keitetyt perunat ja majoneesissa lilluva vaalea höttöleipä on sama asia! Ja meidän makaronilaatikko on taatusti terveellisempää kuin kaupan eines-vastaava, meillä esimerkiksi käytetään tummaa täysjyvämakaronia, mitä ei todellakaan einesversiossa ole. Ei myöskään mitään juustoja ole tapana sinne laittaa, mutta esim. porkkanaa ja he-ma-paa kyllä, noitakaan tuskin einekseen pistetään.
No ravintoarvoltaan ne rasvakeitokset kyllä ovat samaa luokkaa. Pääasiassa kovaa eläinrasvaa ja vatsantäytteeksi tyhjiä hiilihydraatteja. Vai mitäköhän vitamiineja porkkanassa tai jossain pakasteseoksessa on enää kypsennyksen jäljiltä?

Samoin joku täysjyväviljalla elvistely... Ehkä se olisi sellaisenaan syötynä jopa kuitupitoista, mutta tässäkin kypsennys pehmentää kaikki kuidut ja tuhoaa vitamiinit sekä jopa suurimman osan kivennäisaineista. Vilja nyt vain ei ole ihmisen luonnollista ruokaa ja jotta se saadaan syötävään muotoon -se vasta käsittelyä vaatiikin.

Yhteistyössä