Olen itsekin ollut nuori äiti mutta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mitä mieltä??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mitä mieltä??

Vieras
no, tänään kävi kylässä sukulaisia. Nainen joka äiti kahdelle, ikää 20v ja sen mies joka lasten isä (todistettavasti ainakin toisen näistä, toisen isästä ollut huhuja mutta yhdessä tämä pariskunta silti) ..

Ajoivat pihaan, heti röökit palamaan. Pienempi (1v) huutaa kuumassa autossa ja isompi (3v) samantien juoksee autotiella sinne tänne. Nää polttelee vaan rauhassa.

Takapihalla 3v ihan hirveen villi, rääppii piirakkaa ja ottaa kaikkee kourat täyteen, nauraa ja heittää koiralle vaikka kiellän. Äitinsä / isänsä istuu melkein tuppisuina, rööki palaa vähän väliä. Jotain kuulumisia vaihdellaan, hieman on väkinäistä keskustelua. Lapset tekee mitä huvittaa, 1v työntää suun täyteen hiekkaa ja siihenkään eivät juurikaan reagoi. Huomaan miten likaiset vaatteet lapsilla on, jo tullessa. Likaantuvat toki lisää meillä kun möyrivät.

Äiti pyytää päästä tietokoneelle. Lapsille mitään sanomatta, molemmat vanhemmat lähtee sisälle koneen ääreen, lapset jää pihalle. Olettivat ilmeisesti että mä vahdin joten jään sinne niiden kans leikkimään. Vien isomman keinuun ja yritän keksiä pienemmälle tekemistä. Aika kuluu ja houkuttelen lapsetkin sisälle juomaan jotain vain huomatakseni, että pariskunta istuu sohvalla katsoen telkkaria. Kumpikaan ei edes kunnolla katso minua, tai lapsiaan kun tulemme sisäl. Ei hymyn häivää, ei mitään mielenkiintoa.. Muutenkin koko vierailusta jää sellainen tunne, etteivät ole lainkaan kiinnostuneita lapsistaan, siis sellainen välitön ilo ja läheisyys puuttuu heidän väliltä kokonaan :(

Lasten äiti vähän rentoutuu ja meillä on jopa mukava juttuhetki, lähen sen kanssa pihalle röökille, itse istun seurassa. Yritän vähän kautta rantain udella, miten lasten kans ylipäätään menee. Äiti kertoo lasten olevan ns. "helppoja". Nukkuvat hyvin ja syövät hyvin. Muuta en oikein saakaan irti. Kysyin mitä aikovat kesällä tehdä, ei tiennyt.

Jäi jotenkin hassu ja vähän inha olo tuosta vierailusta ja pistää miettimään miten lasten kanssa pärjäävät :/ ihan hyvin varmaan, heidän ote vanhemmuuteen ehkä vaan on niin erilainen mitä itselläni on ollut :/

Olenko vaan ylihössö sukulaistäti kun tällaisia ajattelen?

No, tuo kuulostaa minustakin ikävältä. Mutta samanlaisia löytyy kyllä nelikymppisistäkin ja hyviä vanhempia taas nuoristakin. Melkein useammin meidän tuttavapiirissämme ne nuoret on juuri niiä omistautuneempia. Itse emme kuulu noihin erityisen nuoriin vanhempiin, eli en siksi puolustele niitä. Jutun pointti ei sinulla kyllä ikä tainnut ollakaan :)

Alkuperäinen kirjoittaja fhsfh:
Vaikka eivät pärjäisikään lasten kanssa niin tuskinpa johtuu siitä että ovat nuoria vanhempia!! Sä olet ällöttävä moralistivanhus!

Ei varmasti johdukaan, samanlaisia vanhempia on varmasti eri ikäluokissa. Tarkoitukseni ei ollut alleviivata vanhempien ikää.
Lähinnä vaan tuo käyttäytyminen ihmetytti, olisi ihmetyttänyt vaikka vanhemmat olisi olleet + 40 vuotiaita.

Alkuperäinen kirjoittaja ruttis:
Joo kyä lasten tekeminen pitäisi kieltää kaikilta alle 35-vuotiailta.

Kun pikkasen yrittää niin kirjoituksesta saa ehkä sen perimmäisen ajatuksenkin irti. Arvasin jo lukiessani, että tästä jotkut nostaa maitonsa nimenomaan sen vuoksi, että vanhempien nuoruus otettiin esille.

Alkuperäinen kirjoittaja Markiisi de saden:
aika välinpitämätön perhe :/

Tai vain loppu olevat vanhemmat? :/

Meillä on tosi raskasta käydä kylässä missään, koska minä en esim. ikinä voi juoda kahvia pöydässä ja rupatella niitä näitä, aina täytyy olla valppaana ja juosta lasten perässä, estää tekemästä tuhoa :D . Meillä siis tosi vilkkaat 2- ja 3-vuotiaat lapset. Anoppilassakin, ensi töikseen heti kun silmä välttää ovat repimässä pihalamput maasta. Kiellot menevät toisesta korvasta sisään ja ulos. Kyllä siinä on itsekkin nolona ja turhautuneena. Me ei edes saada tänä kesänä mennä miehen sukulaisten mökille, ettei meidän lapset tee siellä tuhoa :xmas:

Tympeä tilanne, vanhempien ikään yhtään katsomatta.

Eivät osaa käyttäytyä kyläillessä, tai ainakin oletan että ette ole kovin paljoa tekemisissa keskenänne ja eivät siis voi olla kovin kotonaan luonanne. (se tietokoneelle vonkaaminen)

Samanlaista menoa täällä on ihan reilu 30 ja yli 40v vanhemmillakin ja ollaan muuten niin hienoa porukkaa mutta kakarat on kuin metsässä kasvaneita eikä mitään välitetä mistään.

Ei kuulosta hyvältä... Itse sain esikoiseni parikymppisenä ja yksin, tyttö oli minulle koko maailma ja oma silmäterä! En osaa sanoa johtuuko tuollainen välinpitämättömyys iästä vai mistä mutta säälittää ne lapset..

Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Semmosta se on kun lapset tekee lapsia.

Minun äitinikin sanoi näin veljelleni meistä, kun esikoinen syntyi ja kellastui kovin, oli monen sinivalon alla, kun ei tuntunut arvot laskevan, ei tiedetty mistä johtuu, siirrettiin infektioosastolle epäilyn vuoksi, sitten teholle, sai varmuden vuoksi antibioottikuurin, ja lopulta syyn löydyttyä hematologiselle osastolle. Kyllä oli kamala tunne, kun juuri synnyttänyt pienen ihmeen ja se pieni otetaan sun viereltä, tietämättä syytä. Itse jouduin siis olemaan vuodeosastolla, nukkumaan yksin, heräämään yöllä viereisten vauvojen itkuun, miettien omaa pientä toisella puolen sairaalaa. Meidän neidillä oli/on siis synnynnäinen Sferosytoosi. Joka ei siis johdu iästäni. Mutta kyllä aina lämmittää mieltä muistella tuota äitini lausahdusta :|

No ehkä kaikkia vaan ei kiinnosta olla höösääviä vanhempia jotka koko ajan vaan haluaa puhua lapsistaan? Kun tunnut hirveästi kiinnittävän huomiota siihen että kun äiti ei halua puhua lapsistaan kaikkea koko ajan ja "välitön ilo ja läheisyys puuttuu"... Ei niitä lapsia jaksa koko ajan höösätä ja puhua vaan niistä, ihan kuin muuta ei oiskaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ggg:
No ehkä kaikkia vaan ei kiinnosta olla höösääviä vanhempia jotka koko ajan vaan haluaa puhua lapsistaan? Kun tunnut hirveästi kiinnittävän huomiota siihen että kun äiti ei halua puhua lapsistaan kaikkea koko ajan ja "välitön ilo ja läheisyys puuttuu"... Ei niitä lapsia jaksa koko ajan höösätä ja puhua vaan niistä, ihan kuin muuta ei oiskaan.

Peesi :flower:

kuulostaa ihan mun kaverilta. kun tulee tänne lastensa kanssa, minä saan juosta niiden perässä, kieltää jne kun äitinsä istuu tietokoneella. toinen kaveri, joka käy hänen kanssaan esim. leikkipuistoissa kun on saman ikäiset lapset, sanoi että sama meno sielläkin, odottaa että kaveri katsoo hänen puolestaan lasten perään.

Juuri tuollaisia perheitä on valitettavan paljon. Mutta koska kyse ei ole mistään ns. oikeasta laiminlyönnistä ei kai asialle voi mtn. Lapset on tehty kuvitelmassa, että se on vaan perustettava perhe kun se oikea löytyy ja sit eletään niinkuin lapsia ei olisikaan, ne on vaan pakko riiputtaa mukana.

Voisitko tarjota heille apuasi vaikkapa lastenhoidossa? Vai onko heillä tukiverkostoa, saavatko aikaa olla myös kahden?

Ois jääny mullekin tuollasesta inhottava ja epätietoinen olo.

Yhteistyössä