Jäin miettii tuota ett miksi sulle on sanottu nimenomaan tuosta "innokkuudesta"....?
Ei sitä innokkuutta kuitenkaan mitata pelkällä kyselyjen määrällä...
Itse koittaisin antaa palautetta tuosta innottomuudesta sellaiselle vähän passiiviselle opiskelijalle..
Esim joka istuu hiljaa vieressä kun ohjaaja kirjaa. Lueskelee jotain mappeja kansliassa.. ei oma-alotteisesti keskustele potilaan kanssa. Ei uskalla vastata kanslian puhelimeen "koska en osaa auttaa kuitenkaan". On naamaltaan sellainen perusilmeetön. Ja just et "haluaa ensin katsoa ja pohtia, sit miettii tekeekö vai tarviiko vielä perehdytystä".
Mitä näille voisi tehdä? Kysyä saako opetella itse kirjaamaan. (Tämähän toki ylernsä pakollistakin). Yksi hyvä on, ett sanoo ohjaajalle et mene vaan kirjaamaan, minä voin vielä hakea potilaslle veden ja auttas kengät jalkaan.
Pääsääntöisesti kaikki kanslian mapit on vanhentuneita tai puutteellisia, paremman tiedon saa henkilökunnalta.
Puhelimeen vastaavat kaikki. Ei ole väliä osaatko auttas, osaat vastata esitellä itsesi, pyytää soittaa kohta uudelleen, ottaanumeron ylös ja viedä se kyseiselle asiasta tietävälle, tai osaat pyytää soittajas hetken odottamaan linjalla. Muutapa et edes oikein saisi sanoakaan.
Perusluonnetta ei toki tarvii muuttaa, mutta ne sosiaaliset taidot kuuluu asiaan, ja että tuot esille tieto taitoasi, kehitettäviä asioita ja asioita joita olet huomannut ja oppinut. Ei sen välttämättä tarvitse olla kyselyä, mutta esim "teillä toimii tosi hyvin tämä vatsantoimintaseuranta kaavake, tai teillä on tosi hyvin esillä nämä elvytysvälineet (tiedäthän missä ne joka harjottelupaikassa on??-kysy) llen itse luonteeltani hieman arka, ja ennemmin katson ennen kuin teen. Eikä harjottelussa saakaan tehdä mitään ilman et ohjaaja on kartalla mitä olet tekemässä. Mutta auttaa jos ymmärtää, että jos kyse ei ole mistään vakavasta, niin joskus se helpoin nopein ja ainut keino oppia on vaan tekemällä heti itsekin. Ja sellanen innokkuus siinä, että joo mennää vaa opettelee, eikä "ihan sama".
Ja näistä tärkeimpänä pitäisin sitä potilaan/asiakkaan kanssa vuorovaikutusta. Vaikka et ole kyselijä tyyppi, niin ei se lopulta ole siltä ohjaajalta pois. Mutta siihen hyvään hoitamiseen kuuluu myös se koko potilaan huomiointi. Pystytkö kyselemäön potilaalta mitään ihan jotai arkipäiväistäkin, ilahdutatko sinä potilasta vai hän sinua, onko kukaa potilas koskaa antanut sinulle tai henkilökunnalle palautetta että olet hyvä mukava opiskelija.
Se potilas on kuitenkin se tärkein ja niiden kanssa kun homma luistaa, nii jokainen ohjaaja ja työkaveri arvostaa sitä.
Ja sori jos alasi nyt oli joku muu...