Olen huolissani ystävästäni

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hui ei
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hui ei

Vieras
hän kertoi minulle käyneensä lääkärissä hakemassa apua kuukautiskipuhin. Oli saanut "ihan uudet yaz merkkiset minipillerit", on syönyt niitä nyt 3kk ja ovat kuulemma auttaneet jo hyvin. Asia on se että yaz ei ole minipilleri vaan tavallinen yhdistelmäpilleri ja ystävälläni on aurallinen migreeni. Työni puolesta tiedän että aurallinen migreeni ja ye-valmisteet ei sovi yhteen. Ystäväni ei kuitenkaan usko minua. Onkohan hän edes maininnut migreenistään pillereitä määränneelle lääkärille? Vaikea uskoa että nykyajassa kukaan ammattitaitoinen lääkäri määrää aura migreenikolle ye-valmisteita. Ystäväni ei tietenkään nyt usko minua että asia on näin.

No mitä siinä pahimmallaan sitten tapahtuu? Ystäväsi saa opetukseksi kohta melkoisen jysärin, kyllä hän sitten uskoo. Odottelua odottelua nyt vain. Oletpa varoittanut

No mitä siinä pahimmallaan sitten tapahtuu? Ystäväsi saa opetukseksi kohta melkoisen jysärin, kyllä hän sitten uskoo. Odottelua odottelua nyt vain. Oletpa varoittanut

käsittääkseni aivohalvauksen riski suurenee. en tiedä kuinka suuresta riskistä kyse mutta itse en ainakaan ottais pienintäkään riskiä. Varsinkin kun on olemassa muitakin turvallisempia vaihtoehtoja.

Minulla on aurallinen migreeni, vuosia sitten lääkäri määräsi minulle yhdistelmäehkäisypillerit vaikka kerroin tuosta migreenistä, käytin niitä muutaman vuoden ja olen edelleenkin hengissä..

Mulle lääkäri sanoi, että pelkästään aurallinen migreeni ei ole este yhdistelmä pillereille mutta jos lisäksi esim. tupakoi niin sitten on ehdoton kielto.

Harvemmin onkaan este jos on vain aurallinen, kuten itsekin kirjoitit. Mutta niitä paikallisia neurologisia oireita on toki muitakin + sitten muut tekijät miksi yhdistelmäpillereitä ei voi käyttää (esim. reilu ylipaino, tupakointi...)

mulle kaikki lääkärit/gynet on sanonut ettei määrää mulle ye-pillereitä aurallisen migreenin takia. en polta ja migreenikohtauksetkin tulee vaan 2-4kertaa vuodessa. silti saan vaan minipillereitä.

Mullakin on aurallinen migreeni, ja olen taannoin syönyt useamman vuoden yhdistelmäpillereitä. Viimeksi kun oli ajankohtaista miettiä ehkäisyasiat kuntoon, lääkäri olisi määrännyt taas yhdistelmäpillerit. Hänen mukaansa se mahdollinen aivoverenkierron häiriöitä aiheuttava vaikutus on erittäin kiirtanalainen. Sen sijaan migreenikohtauksia voi lisätä. Mua kuitenkin sen verran arvellutti, että en halunnut enää niitä.

mulla auralliseen migreeniin liittyy puutumista, pientä tunnottomuutta, näköhäiriöitä, puheen sekoaminen ym ym. en todellakaan noilla oireilla uskaltais ye-pillereitä vetää.

Yhteistyössä