Olen huolissani pojastamme! Ikää 1v 8kk ja yhtään sanaa ei tule vieläkään!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ilmanmuuta neuvolassa puheeksi! itse otin neuvolassa puheeksi kun esikoinen ei puhunut 2v nyt muksu 3v ja todettu dysfasia. Käymme puheterapiassa ja viittomia käytössä. Nyt odotan tämän toisen kanssa 1,5v neuvolaa kun ei siltäkään tule sanoja että saadaan puheterapeutille lähetettä ja juttua eteen päin!

Siis eikö puhunut ollenkaan vai muutamia sanoja? Meijän reilu 2vee puhuu kyllä mutta ei oikeestaan vielä 2-sanasia. "puhuu" paljon omalla kielellään, muttei tosiaan niinkään oikeesti. Ja aika epäselviä sanoja. Oikeestaan mä ja parit muut saa selvää mitä tarkottaa.

Alkuperäinen kirjoittaja EJK:
Alkuperäinen kirjoittaja viirukissa:
Meillä tyttö sanoi ensimmäiset sanansa 2v2kk:n ikäisenä, ja lauseita 2v5kk:n iässä. Ei meillä neuvolassa oltu huolissaan, kun tyttö muuten kehittyi normaalisti.

Voin kertoa, että aina neuvolassa ei näitä kaikkia edes huomata, vaan äidin / isän vaatimuksesta asiaa on viety eteenkäsin. Eikä kielellinen kehityksen poikkeama vaadi muiden osa-alueiden klikkaamista.

juuri näin!

Ap kysyi vinkkejä, miten saisi houkuteltua lasta puhumaan. Lähtee juttua tulemaan sitten kun on siihen kypsä, mutta näitä kannattaa käyttää arjessa: selitä lapselle asioita, kerro mitä teet kulloinkin. Lauleskele, loruile, riimittele...mm. lorupussi voi motivoida lasta keskittymään loruihin. Lukekaa kirjoja, selatkaa lehtiä, katselkaa postikortteja ja jutelkaa niistä. Televisio kiinni ja lastenvideot sun muut kokonaan pois tai ihan minimiin, sekin aika parempi käyttää ihan live kommunikointiin. Viittomat tukee kielenkehitystä, hankkikaa esim. Viito ja viserrä -video, jossa lauluja ja viittomia.

Alkuperäinen kirjoittaja viirukissa:
Meillä tyttö sanoi ensimmäiset sanansa 2v2kk:n ikäisenä, ja lauseita 2v5kk:n iässä. Ei meillä neuvolassa oltu huolissaan, kun tyttö muuten kehittyi normaalisti.

Voin kertoa, että aina neuvolassa ei näitä kaikkia edes huomata, vaan äidin / isän vaatimuksesta asiaa on viety eteenkäsin. Eikä kielellinen kehityksen poikkeama vaadi muiden osa-alueiden klikkaamista.

Ei meilläkään neuvola huolestunut, enkä ihan heti minäkään. Päiväkoti otti pojan puhumattomuuden esille vanhempainvartissa ja he myös ottivat yhteyttä neuvolaan. Siitä se sitten lähti, tie tarkempiin tutkimuksiin.

Mitään kokonaiskehityksen viivästymää ei pojalla milloinkaan ole ollut.

nyt vaan puheterapeutille soittoa! dysfasia lausunto ei ole kiva jos sen saa mutta ainakin lapsi saa apua ja meillä mennään kokoajan hurjasti eteenpäin puheessa!

Muitakin syitä kielellisen kehityksen viivästymään / poikkeamaan / puutteeseen on kuin dysfasia. Kukaan vanhempi tuskin haluaa mitään dg lapselleen, mutta vain dg:n kautta lapsi saa räätälöityä kuntoutusta, jos hän sen tarpeessa on.

Meillä on 1v 5 kk tyttö, joka ei kävele eikä puhu. Tai puhuu, mutta ei sanoja - ainoastaan sitä omaa jokellustaan. Ja tällä kertaa ei kieli oo jäänyt jalkojen alle, tyttö kun kävelee ainostaan tukia pitkin. Kuukauden päästä neuvola, jonka jälkeen ollaan vähän viisaampia.

Ap kysyi vinkkejä, miten saisi houkuteltua lasta puhumaan. Lähtee juttua tulemaan sitten kun on siihen kypsä, mutta näitä kannattaa käyttää arjessa: selitä lapselle asioita, kerro mitä teet kulloinkin. Lauleskele, loruile, riimittele...mm. lorupussi voi motivoida lasta keskittymään loruihin. Lukekaa kirjoja, selatkaa lehtiä, katselkaa postikortteja ja jutelkaa niistä. Televisio kiinni ja lastenvideot sun muut kokonaan pois tai ihan minimiin, sekin aika parempi käyttää ihan live kommunikointiin. Viittomat tukee kielenkehitystä, hankkikaa esim. Viito ja viserrä -video, jossa lauluja ja viittomia.

Pitäisikö tuon ikäisen osata katsoa töllöä? :o Ei tuota kiinnosta YHTÄÄN, edes piirretyt. :(

No mä luotan ainakin siihen äidinvaistoon näissä asioissa. Itse en ollut ollenkaan huolissani puhumattomasta 2- vuotiaasta. Jos olisin ollut, niin toki olisin neuvolassakin asiasta kysellyt.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Pitäisikö tuon ikäisen osata katsoa töllöä? :o Ei tuota kiinnosta YHTÄÄN, edes piirretyt. :(

no ei todellakaan tarvitse.. ei meidän 2v kään jaksa 5min kauempaa istua siinä ruudun edessä.. sit saattaa mennä vähän aikaa jos tulee joku eläin ohjelma

Hyvä vaan jos ei ole tottunut töllöä tuijottamaan. Jotkut vaan käyttää telkkaria lapsenvahtina ja eikös tälläkin palstalla joku juuri kysellyt, mitä videoita kannattaisi hommata lapselle, jonka puhe viivästynyt. Jotkut kun ajattelee, että niistä lastenohjelmista voisi oppia puhetta parremmin kuin vanhemmilta.

Alkuperäinen kirjoittaja zuku:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Olen yrittänyt leikkiä, etten ymmärrä mitä poika haluaa, mutta siitä seuraa kamala kiukku.

Ns. viittomia hän oppii erittäin helposti, siis kun esim sanoin "hups" ja laitoin käden suulle, tekee hän nyt aina niin, kun tahtoo sanoa "hups".

Niin ei saisikaan tehdä. Lasta pitää ymmärtää - näin sanoi mm. lastenneurologi jonka vastaanotolla kävimme (ja käymme itse asiassa yhä, kerran vuodessa).

Viittomat on hyvä keino kommunikoinnin apuvälineenä, ja niitä voi keksiä itsekin :)

1 v 8 kk ikäinen ehtii kyllä vielä alkaa puhumaan. Alkoi meidänkin poika, 2½ v iässä. Eikä oo sen jälkeen ollutkaan hetkeäkään hiljaa...:xmas:

Oon ite kuullut tämän saman, et nykyään päin vastoin kehoitetaan esim. ensin kysymään lapselta et mikä tämä on (näytetään autoa) jos laps ei vastaa ni kysytään uudestaan jos vastaa jotain, mut se on kaikkea muuta kuin "auto", ni vastataan, et "niin tämä on auto". Jos sanoo oikein kehutaan. Eli annetaan lapselle malli.
Meillä myöskään 2v:llä ei juurikaan tuli tunnistettavia sanoja (ehkä n.10 kpl) muut on sit omaa sölötystä.. on sen verran rebaalisesti lahjakas et tahtoo tulla muutenki ymmärretyksi.. taitaa liikkuminen viedä kaiken energian. Tosin kuitenki sitä omaa kieltä tulee, et silleen ei ole sama tilanne mitä ap:llä.

Liikkuminen ei vie energiaa muilta kehityksen osa-alueilta. Jos olisin sinä, vaatisin pääsyä puheterapia-arvioon. Se ei maksa mitään - muuta kuin viitseliäisyyden.

en koe sitä tarpeelliseksi vielä tässä vaiheessa koska kuitenki joitain sanoja tulee ja saattaa yllättävästikki nimetä jonku esineen, mut ei aktiivisesti käytä sanoja. Ja tosiaan touhottaa ja värkkää kaikkea muuta.. luulen et yks selitys on se et meil ei hirveesti ole ympärillä muita lapsia keitä nähtäs päivittäin. Kirjaan ei jaksa kauaa keskittyä, eikä ole innokas laulamaan.. soittaa kyl mielellääm esim pianoa.

Oon ite kuullut tämän saman, et nykyään päin vastoin kehoitetaan esim. ensin kysymään lapselta et mikä tämä on (näytetään autoa) jos laps ei vastaa ni kysytään uudestaan jos vastaa jotain, mut se on kaikkea muuta kuin "auto", ni vastataan, et "niin tämä on auto". Jos sanoo oikein kehutaan. Eli annetaan lapselle malli.

Hyvä neuvo, kiitos! :) Saisipa tuon vaan vastaamaan edes jotain... Nyt vaan katsoo suurin silmin, kun kysyn jostain asiasta, että "mikä tämä on" tai ei noteraa minua ollenkaan...

vaik ei vastaa mitään, ni vastaat selvästi, tämä on A U T O.

Mut toivottavasti pääsette terapiaan.. kun saatte sieltä ohjeet ni PARASNEUVO sit on et elä kuuntele muita.. nyky ohjeet on muuttuneet siitä mitä esim meidän lapsuudessa on ollu tai muutama vuos sitte

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Olen yrittänyt leikkiä, etten ymmärrä mitä poika haluaa, mutta siitä seuraa kamala kiukku.

Ns. viittomia hän oppii erittäin helposti, siis kun esim sanoin "hups" ja laitoin käden suulle, tekee hän nyt aina niin, kun tahtoo sanoa "hups".

Niin ei saisikaan tehdä. Lasta pitää ymmärtää - näin sanoi mm. lastenneurologi jonka vastaanotolla kävimme (ja käymme itse asiassa yhä, kerran vuodessa).

Viittomat on hyvä keino kommunikoinnin apuvälineenä, ja niitä voi keksiä itsekin :)

1 v 8 kk ikäinen ehtii kyllä vielä alkaa puhumaan. Alkoi meidänkin poika, 2½ v iässä. Eikä oo sen jälkeen ollutkaan hetkeäkään hiljaa...:xmas:

Meillä myöskään 2v:llä ei juurikaan tuli tunnistettavia sanoja (ehkä n.10 kpl) muut on sit omaa sölötystä.. on sen verran rebaalisesti lahjakas et tahtoo tulla muutenki ymmärretyksi.. taitaa liikkuminen viedä kaiken energian. Tosin kuitenki sitä omaa kieltä tulee, et silleen ei ole sama tilanne mitä ap:llä.

Liikkuminen ei vie energiaa muilta kehityksen osa-alueilta. Jos olisin sinä, vaatisin pääsyä puheterapia-arvioon. Se ei maksa mitään - muuta kuin viitseliäisyyden.

en koe sitä tarpeelliseksi vielä tässä vaiheessa koska kuitenki joitain sanoja tulee ja saattaa yllättävästikki nimetä jonku esineen, mut ei aktiivisesti käytä sanoja. Ja tosiaan touhottaa ja värkkää kaikkea muuta.. luulen et yks selitys on se et meil ei hirveesti ole ympärillä muita lapsia keitä nähtäs päivittäin. Kirjaan ei jaksa kauaa keskittyä, eikä ole innokas laulamaan.. soittaa kyl mielellääm esim pianoa.

Joo, tottahan toki teette niin kuin itse parahaaksi koette. Mutta haluan vielä sanoa, että siinä ei menetä mitään vaikka lapsen käyttäisikin esim. pt-arviossa. Toivon myös, ettei ihmiset mene siihen harhaluuloon mukaan, että kävely veisi kiellelliseltä kehitykseltä tilaa, tai että normaali kielellisen kehityksen kulku vaatisin ikätasoista tai hieman vanhempaa lapsiseuraa ja aktiviteettia. Vuorovaikutusta toki tarvitsee, mutta ei se millään tavalla normaaliarjesta poikkea.

Meillä kaksi tyttöä joilla kummallakin ensimmäiset sanat tuleet vasta pikkasen päälle 2v.nä. Esikoinen pääsi puheterapiaan aika nopeasti ja käytiin foniatrillakin. Mitään "vikaa" ei löytynyt. Vähän alle 3v.nä puhui selkeitä sanoja ja lauseita. Kuopuksen kanssa ei edes puheterapiaa ja puhe lähti käyntiin saman ikäisenä. Kummatkin ymmärtäneet puhetta hyvin vaikka omia sanoja ei ollutkaan.

Meillä kaksi tyttöä joilla kummallakin ensimmäiset sanat tuleet vasta pikkasen päälle 2v.nä. Esikoinen pääsi puheterapiaan aika nopeasti ja käytiin foniatrillakin. Mitään "vikaa" ei löytynyt. Vähän alle 3v.nä puhui selkeitä sanoja ja lauseita. Kuopuksen kanssa ei edes puheterapiaa ja puhe lähti käyntiin saman ikäisenä. Kummatkin ymmärtäneet puhetta hyvin vaikka omia sanoja ei ollutkaan.

toisen kohdalla tein niin että aloinkin tavuttamalla opettamaan yksittäisiä sanoja. Lähti nopeasti sanat sen jälkeen tulemaan.

Yhteistyössä