Olen huolissani 12v pojan painosta ja syömisestä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eevee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

eevee

Vieras
Siis on aikas ylipainoinen, jo jonkin verran kiusataankin sen vuoksi. Ja poika SYÖ. Aivan kamalasti. Kotona perussafkaa, aina salaattia ja hedelmiä joita syö myös mielellään, mutta kaikkea menee PALJON!

Mitä voi enää tehdä? En mä voi sitä kieltääkään syömästä ja ruokaa en enää oikein terveellisemmin voi tehdä.

Esimerkki eilisestä: Söi 2 aamupalaa, 2 iltapalaa. En tiennyt tästä koska oli kaverillaan. Lounaaksi meni ISO kasa perunaa, salaattia ja possunpihvejä. Siihen päälle naapurissa 3 muffinia, karkkia, limukkaa. (poikaa on kielletty syömästä herkkuja noin paljon mutta tekee sen salassa), iltapalalla ensin kotona 2 leipää kasviksilla ja kalkkunalla. Naapurissa vielä veteli kuulemma 3 tortillaa. ISOJA. Aamupalalla sama juttu...

Poika lihoo sellaista vauhtia että vaatteet menee puolessa vuodessa nafteiksi. Mahaan on alkanut tulla raskausarpia jne.. Jalat huonona, niitä särkee usein. Olen todella huolissani. Poika saa selkeesti "kiksit" syömisestä.

Pikkuveli söi aikoinnan helposti 10 perunaa per lounas tai päivällinen, silti oli hoikka.

Lapsesi tuntuu vetelevän herkkuja ihan kunnolla, mitä aamupalat ja iltapalat pitävät sisällään, sokerihuurrettuja muroja kenties?

Pikkuveli söi aikoinnan helposti 10 perunaa per lounas tai päivällinen, silti oli hoikka.

Lapsesi tuntuu vetelevän herkkuja ihan kunnolla, mitä aamupalat ja iltapalat pitävät sisällään, sokerihuurrettuja muroja kenties?

Syö yleensä 1-2 ruisleipää kalkkunalla ja kasviksilla. Muroista ym ei tykkää ollenkaan. Leivällä menee aamut ja illat aikalailla. Yleensä ruista, joskus ostan herkuksi koko perheelle esim. patonkia.

Ja meillä on muitakin lapsia joista kaikki normipainoisia. Ja me vanhemmat normaalipainoisia myös.

Yleensä poika ei noin paljon herkkuja vetele, nyt ollut vähän erikoisempaa koska ollut naapurissa niin paljon. Mutta siis arkena ihan perus ruokia menee PALJON. Ja on herkkä lihomaan, laiska liikkumaan koska paino tekee liikkumisesta hankalaa :(

[QUOTE="alkup.";30829927]Ja meillä on muitakin lapsia joista kaikki normipainoisia. Ja me vanhemmat normaalipainoisia myös.

Yleensä poika ei noin paljon herkkuja vetele, nyt ollut vähän erikoisempaa koska ollut naapurissa niin paljon. Mutta siis arkena ihan perus ruokia menee PALJON. Ja on herkkä lihomaan, laiska liikkumaan koska paino tekee liikkumisesta hankalaa :([/QUOTE]

Käykö lapsi itse ostamassa karkkia, limua ja sipsejä kaupasta. Eli syö paljon muutakin kuin mitä sinä näet.

Pelaako lapsi lähinnä pelejä tietokoneella, pleikalla ja kännykällä? Pyöräileekö kouluun?

Menkää porukalla ulos pelaamaan jalkapalloa tms. Uimaan, pyöräilemään jne.

Käykö lapsi itse ostamassa karkkia, limua ja sipsejä kaupasta. Eli syö paljon muutakin kuin mitä sinä näet.

Pelaako lapsi lähinnä pelejä tietokoneella, pleikalla ja kännykällä? Pyöräileekö kouluun?

Menkää porukalla ulos pelaamaan jalkapalloa tms. Uimaan, pyöräilemään jne.

Pelaa, paljon. Mutta koulussa liikkuu paljon, ainakin opettajan mukaan. Uimassa käydään kerta viikkoon koko perhe, kesäisin pyöräillään paljon. Kouluun kävelee kun koulu on niin lähellä. Ikkunasta näkyy sinne, kävelee ehkä minuutin-kaksi.

Mun veli lihoi 12-13 vuotiaana hirveästi, koska söi oikeasti tosi paljon. Muistan, että esim. Iltapalalla söi jotain 8 leipää täytteineen ja puoli litraa kaakaota... ...

Sitten se kasvoi jostain 150cm -> 185 cm ja oli 14 vuotiaana normaalipainoinen ja luokan pisin... Mutta ei se mitään kiksejä syömisestä saanut, sillä oli vaan nälkä.

[QUOTE="sisko";30829960]Mun veli lihoi 12-13 vuotiaana hirveästi, koska söi oikeasti tosi paljon. Muistan, että esim. Iltapalalla söi jotain 8 leipää täytteineen ja puoli litraa kaakaota... ...

Sitten se kasvoi jostain 150cm -> 185 cm ja oli 14 vuotiaana normaalipainoinen ja luokan pisin... Mutta ei se mitään kiksejä syömisestä saanut, sillä oli vaan nälkä.[/QUOTE]

Miehelläni, eli tän pojan isällä oli sama juttu. Nuorempana oli reippaastikkin ylipainoinen mutta teini-iässä ykskaks venähti ja olikin langanlaiha. Ehkäpä poika menee isänsä jalanjälkiä, toivottavasti. Jos lihoo tuota tahtia niin surullista :(

Mitä juo ja minkä verran? Limsa ja tuoremehut ovat lihottavuudeltaan yhtä pahoja. Fruktoosi voi lisätä nälän tunnetta, joten hedelmiä ei kannata antaa syödä mielin määrin. Tilalle porkkanaa, lanttua, kurkkua, salaattia.

Mitä juo ja minkä verran? Limsa ja tuoremehut ovat lihottavuudeltaan yhtä pahoja. Fruktoosi voi lisätä nälän tunnetta, joten hedelmiä ei kannata antaa syödä mielin määrin. Tilalle porkkanaa, lanttua, kurkkua, salaattia.

Vettä, sekamehua ja maitoa juo pääsääntöisesti. Maitoa varsinkin, on hulluna siihen. Perjantaisin ostan puolen litran limun kaikille lapsille.

Oletko ottanut asiaa puheeksi pojan kanssa? Ihan kahden kesken ja hyvässä hengessä, ei kauhistelua, moitetta, syyllistämistä, vaan ihan että hei jäbä, oon huolissani, oon huomannut, että syöt aika paljon. Että onko poika itse miettinyt asiaa, onko se vain nälkää, vai voisiko taustalla olla esim. Tunnesyömistä, esim. Kiusaamisen vuoksi?

Olen itse ollut lapsesta asti lihava, mun vanhemmat, varsinkaan äiti, eikä tyyliin kouluterkka osanneet käsitellä asiaa muuta kuin haukkumalla, syyllistämällä, painostamalla. Vituikshan se meni, kun muutin kotoa, jouduin sellaseen ahmimiskierteeseen, että hyvä kun en syönyt itteeni hengiltä.. Hitonmoinen homma oli laihduttaa sitten, kun pääsin asioissa "niskan päälle", kun painoa oli reippaasti päälle sata kiloa.. Olen paljon miettinyt suhtautumista ruokaan ja painoasioihin sikäli. Olisin varmaankin lapsena hyötynyt paljon enemmän sellaisesta hyvässä hengessä painonhallinnasta, ja että mulle olisi avattu vaihtoehtoja, ja mietitty että mitä voisin itse tehdä, etten lihoisi, parempia valintoja jne.

Hyvä että olet huolissaan, ei ylipaino oo mikään hyvä juttu kenellekään. Koeta kuitenkin miettiä ne sanat ja keinot tarkkaan, ja puhukaa, houkutelkaa poika itse tekemään nii oikeita valintoja ja vaikka palkitkaa siitä, innostakaa vaikka, että alkaisi harrastaa jotain liikuntaa itsenäisesti ja tukekaa siinä. Tuollaiset keinot olis allekirjoittaneen kohdalla ehkä säästäneet kaikelta ikävyydeltä sata kertaa paremmin kuin valittaminen, syyllistäminen ja lannistaminen.

Sinun tehtävästi vanhempana on rajoittaa - myös syömisissä. JOs tavallisen ruoka-annoksen jälkeen jää nälkä, voi lautaselle ottaa salaattia lisää paljon ja juoda kunnolla _vettä_ päälle, niin lähtee nälkä. Herkkuja vain kerran viikossa ja kohtuudella (kolme muffinssia ja muut herkut päälle ei ole kohtuudella). Arkeen lisää liikuntaa, tuonikäisen lapsen pitäisi liikkua 1-2 tuntia päivittäin niin, että hengästyy. Peliaikaa korkeintaan kaksi tuntia päivässä (johon sisältyy kaikki "ruutuaika").

Syökö poika yhtä paljon aina, esim. jos ei ole mieliruokaa?

Sinun tehtävästi vanhempana on rajoittaa - myös syömisissä. JOs tavallisen ruoka-annoksen jälkeen jää nälkä, voi lautaselle ottaa salaattia lisää paljon ja juoda kunnolla _vettä_ päälle, niin lähtee nälkä. Herkkuja vain kerran viikossa ja kohtuudella (kolme muffinssia ja muut herkut päälle ei ole kohtuudella). Arkeen lisää liikuntaa, tuonikäisen lapsen pitäisi liikkua 1-2 tuntia päivittäin niin, että hengästyy. Peliaikaa korkeintaan kaksi tuntia päivässä (johon sisältyy kaikki "ruutuaika").

Ei syö aina yhtä paljon, mutta jos ruoka vähäänkään sellaista nam nam hänelle niin sitten menee kunnolla. Mutta esmes makaronilaatikko josta ei niin välitä, syö kohtuudella ja se riittää sillä kertaa. Niinkuin sanoin, poika saa kiksit syömisestä, siitä että ruoka maistuu hyvälle ja poika sattuu tykkäämään suurimmasta osasta ruokia todella paljon. Kun hän syö, usein "mumisee" samalla kun nauttii niin kamalasti. Se häiritsee mua.. Tulee joteskin vaikea olo ja tekis mieli sanoa mutta jotenkin en kehtaa.

Mä tiedän että mun pitäisi jotenkin rajoittaa tuota syömistä, mutten tiedä miten. Ollaan puhuttu hyvässä hengessä asiasta ja poika koittaa joitakin päiviä olla pienemmällä ruualla mutta lipsuu takaisin vanhoihin annoksiin ja jopa pahempiin. Eli siis menee pahemmaksi se syöminen noiden keskustelujen ja koittamisten jälkeen. Ja ei olla IKINÄ pahalla sanottu, ei syyllistetty ei mitään sellaista. Ja poika ymmärtää itsekkin että syö paljon, joskus koittaa ihan itsenäisesti syödä vähemmän mutta sitten se taas repeää.

Kuulostaa kyllä hankalalta, tottahan tuollainen meno huolestuttaa. Tuskin sekään auttaa, jos kävisitte jossain ravitsemusterapeutilla, eipä ne voi niitä valintoja tehdä kotona, ja tuon ikäistä on jo melko mutkikasta olla koko ajan rajoittamassa tai muistuttamassakaan, sekin voi vaan pahentaa asiaa, kun ärsyttää huomauttelu asiasta. Ei mulla tule muuta mieleen, kuin että saisi pojan käsittämään oma etunsa tuossa asiassa, ei oo helppoa elämä, jos painoa kertyy tosi paljon, nytkin jo kerran on kiusaamista ja kipuja. :/ Ja se liikunnan lisääminen tietysti, mutta siihenkään kun ei voi pakottaa. En tiedä voisiko sellainen "sokkihoito" auttaa, että oikeasti kertoisi tai näyttäisi, miten hanurista se elämä sitten on, jos lihoo tosi lihavaksi, niinkuin dieetit vaihtoon-ohjelmassa tehdään, jos se pistäisi pojan miettimään, ja muistuisi hitusen pitemmälle se kohtuus..?

Sinä et puhunut kuin aamupalasta lounaasta ja iltapalasta, mihin jäivät päivällinen ja välipala. Jos poika söi kaksi aamupalaa, lounaan ja kaksi iltapalaa, mielestäni siinä ei ole yhtään liikaa kasvavalle lapselle. Teidän pitää tehdä säännöllisesti se ruoka, ei tarvi sitten ahmia itseään ähkyyn kerran päivässä. Aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala. Kun ei tule kauheaa nälkää, ei tarvi myöskään syödä itseään piripintaan, ylikin kun se nälkä menee vähän ajan päästä vasta ohi, kun on jo ehtinyt syödä ja luulee että vielä menee lisää ruokaa. Paljon kasviksia ja salaattia tarjolle.

Olen eri mieltä tuosta ruuan rajoittamisesta. Kenenkään laihduttajan ei pitäisi rajoittaa syödyn ruuan määrää, sillä se saa ajatukset vain pyörimään ruuassa ja nälän kertymään. Vanhempien tulisi huolehtia siitä, että ruokailu on säännöllistä (aamupala, lounas, välipala, päivällinen, iltapala), ruoka on riittävän terveellistä ja paljon kasviksia sisältävää (puolet ruuasta/ateriasta kasviksia/vihanneksia/juureksia/hedelmiä/marjoja), ravitsevaa eli joka aterialla on proteiineja, hyvänlaatuisia hiilihydraatteja ja rasvaa. Ei kukaan pitkässä juoksussa liho tai pysy lihavana syömällä säännöllisesti terveellistä ruokaa itsensä kylläiseksi, mutta sillä saa pikkuhiljaa kohtuullistettua annoskokoa itsestään ja mielitekoja vähentymään.

Mun mielestä on vähän hassua, että maailmassa nääntyy ihmisiä nälkään (ihan joka päivä) ja sit täällä kotosuomessa ei muka voi sanoa lapselle että yksi muffinssi per päivä on tarpeeksi. Tai että lasillinen maitoa riittää aterialle.

Mun mielestä on vähän hassua, että maailmassa nääntyy ihmisiä nälkään (ihan joka päivä) ja sit täällä kotosuomessa ei muka voi sanoa lapselle että yksi muffinssi per päivä on tarpeeksi. Tai että lasillinen maitoa riittää aterialle.

Maidossa ei ole mitään vikaa, jos sen lisäksi jaksaa syödä ruokaa, ettei maha täyty pelkällä maidolla. Maito on ravitsevaa ja maitotuotteet ovat ainoita juomia, jotka aivojen kylläisyyskeskus tunnistaa ruuaksi niiden sisältämän proteiinin ansiosta. Mehut ja muut sokeriset taas ovat huonoa ravintoa, sillä ne ovat vain "tyhjiä kaloreita" ilman ruuaksi tunnistamista.
Kenen mielestä pitäisi syödä muffinssi päivässä?

Maidossa ei ole mitään vikaa, jos sen lisäksi jaksaa syödä ruokaa, ettei maha täyty pelkällä maidolla. Maito on ravitsevaa ja maitotuotteet ovat ainoita juomia, jotka aivojen kylläisyyskeskus tunnistaa ruuaksi niiden sisältämän proteiinin ansiosta. Mehut ja muut sokeriset taas ovat huonoa ravintoa, sillä ne ovat vain "tyhjiä kaloreita" ilman ruuaksi tunnistamista.
Kenen mielestä pitäisi syödä muffinssi päivässä?

No ei kenenkään! Mutta se yksi on kyllä maksimi ihan kenelle tahansa.

Ja tosta maidosta vielä. Ei ole terveellistä yhdenkään imeväisiän ohittaneet lipittää sitä litroittain päivässä. Lasillinen per ateria on litra ja se ihan varmasti riittää.

Siis poika söi aamu- ja iltapalan kaverillaan? Tuosta on päivällinen poissa niin ei tuo ruokamäärä niin iso ole. Ilmeisesti syö kavereillaan paljon herkkuja, kun nytkin oli kaverilla saanut muffineja ja tortilloja.

Onko oikeasti syytä huoleen. Nythan alkaa todellinen kasvuaika. Mitkä on pojan mitat?

Ja tosta maidosta vielä. Ei ole terveellistä yhdenkään imeväisiän ohittaneet lipittää sitä litroittain päivässä. Lasillinen per ateria on litra ja se ihan varmasti riittää.

Se nyt on justiin se ja sama paljoko sitä maitoa juodaan, nykyään kun se maito on sitä tonkan pesuvettä että siinä ei ole veteen eroa kuin väri.

Mielenkiintoinen ajatus.
Pitääkö joka aterialla juoda lasillinen maitoa? Entäs jos ruokana on maitoon keitetty puuro, voiko lisäksi juoda lasin maitoa? Tai jos iltapalalla on vaikka smoothie marjoista ja luonnonjogurtista, saako/pitääkö juoda maitoa lisäksi? Vai voisiko sitä sitten juoda vaikka 3 lasillista maitoa sen lounasruuan kanssa, jos ei juo maitoa välipalalla tai iltapalalla lainkaan? Ja mitä väliä sillä on? Jos syö riittävästi kaikkea muutakin ravintoa? Mielestäni tuollaiset lasi per ateria säännöt ovat huonoja, eivätkä toimi kyllä jonkun esiteinin kohdalla huonostikaan.

Olen eri mieltä tuosta ruuan rajoittamisesta. Kenenkään laihduttajan ei pitäisi rajoittaa syödyn ruuan määrää, sillä se saa ajatukset vain pyörimään ruuassa ja nälän kertymään. Vanhempien tulisi huolehtia siitä, että ruokailu on säännöllistä (aamupala, lounas, välipala, päivällinen, iltapala), ruoka on riittävän terveellistä ja paljon kasviksia sisältävää (puolet ruuasta/ateriasta kasviksia/vihanneksia/juureksia/hedelmiä/marjoja), ravitsevaa eli joka aterialla on proteiineja, hyvänlaatuisia hiilihydraatteja ja rasvaa. Ei kukaan pitkässä juoksussa liho tai pysy lihavana syömällä säännöllisesti terveellistä ruokaa itsensä kylläiseksi, mutta sillä saa pikkuhiljaa kohtuullistettua annoskokoa itsestään ja mielitekoja vähentymään.

Olen eri mieltä. Ja lähtökohtaisesti lapsen kohdalla ei puhuta laihduttamisesta, ellei nyt ole joku 120 cm pituinen 80 kg lihava lapsi. Se on valitettavaa, ettei nähdä sitä tosiasiaa, että lapsi voi periä vanhemmiltaan aineenvaihdunnan, joka ei yksinkertaisesti salli syödä normaaliruokaakaan isoja lautasia kukkuroillaan täynnä ruokaa ja pahimmillaan niin, että sitä (usein mieliruokaa) santsataan samanlainen annos vain siksi, että se on hyvää, ei nälkään. Ei kasvavakaan lapsi tarvitse ylenpalttisesti energiaa.
Siinä olen täysin samaa mieltä, että säännöllinen ateriarytmi on avainsana hyvään painonhallintaan, sen osoittaa jo tutkimuksetkin.

Yhteistyössä