Olen eroamassa, en saa sossun takausta vuokravakuuteen koska MIEHELLÄNI on liian hyvät tulot

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Täällä jo aiemmin ihmettelin miksi halusivat sossuun sekä mieheni että minun tiliotteet kahdelta kuukaudelta, kun hain takausta vuokravakuuteen. Itse olen opiskelija, eli pienituloinen. Nyt tuli päätös, että takausta ei anneta, koska yhteiset tulomme ovat ylijäämäiset. Eli en voi muuttaa pois ellei tuleva ex-mieheni maksa vuokravakuuttani (olemme avoliitossa, jos se jotain merkitsee).

Lisäksi piti toimittaa laskuja edeltävältä kahdelta kuukaudelta, mutta niitä ei otettu huomioon, koska minulla ei ollut liittää alkuperäisiä laskuja mukaan (tapanamme ei ole niitä säilytellä). Olin merkannut tiliotteisiin esim. sähkölaskut, mutta se ei riittänyt. Eli tämä tilanne olisi pitänyt osata ennakoida ja säästää laskut helmikuulta asti.

Aiemmin tänään kirjoitinkin että asumistukipäätöstäkään ei tehdä ennen kuin kotihoidontukihakemukseni on käsitelty, joten minulla pitäisi olla 1500 euroa (vuokravakuus ja ensimmäisen kuun vuokra) viikon loppuun mennessä. Ei mitään mahdollisuutta.

Nyt on olo aika epätoivoinen :(

täh?
siis miten katotaan entisen tulot noin jos eronnut?
ei minulla ainakaan kattottu kun hain asuntoa ja takuuvuokraa ja apua muutenkin jaloille pääsemiseen kun mitään ei ollut kämppä tyhjä ja ex hajotti ne mitä sieltä mukaani en saanut :/

Alkuperäinen kirjoittaja Battimanni:
täh?
siis miten katotaan entisen tulot noin jos eronnut?
ei minulla ainakaan kattottu kun hain asuntoa ja takuuvuokraa ja apua muutenkin jaloille pääsemiseen kun mitään ei ollut kämppä tyhjä ja ex hajotti ne mitä sieltä mukaani en saanut :/

Olemme juuri eroamassa, toukokuun alusta on asunto. Ilmeisesti se riitti syyksi että voi vaatia mieheltä tuloselvitystä minun toimeentulotukihakemukseeni.

Alkuperäinen kirjoittaja Joo:
No ilmeisesti täytit hakemuksen huonosti jos siitä ei ilmennyt että välien rikkoutumisen vuoksi olet sinä yksin muuttamassa.

Kyllä se on sos.työntekijällä selvillä, kävin hänen luonaan juttelemassa. Ja se selviää myös päätöksestä, että olen muuttamassa eron vuoksi kolmen lapsen kanssa.

Jatkoa varten ystävällinen neuvo; aina kannattaa säästää laskut. Miten sä voit todistaa mitään kellekään, jos sulta karhutaan jotain maksua, että oot maksanut jos sulta ei löydy tositteita tiliotteiden lisäksi.
Ja tsemppiä, kyllä ne asiat selviää.

Näin kävi mullekin kun muutin kahden pienen kanssa pois ukon luota. mulla tuloina vain kh-tuki ilman lisäosia ja lapsilisät. pystyin maksamaan tuosta rahasta takuun, mutta en edes ensimmäistä vuokraa, ruokaan jäi kymppi ja joulu viettämättä. eivät tosin auttaneet edes perushuonekalujen saannissa tai edes kämpän saannissa. mies ei todellakaan auttanut pennilläkään, todella hukassa olimme monta kuukautta ennenkuin saimme asumistukipäätöksen, mies myös vetkutteli niin että elarit alkoivat juosta vasta muutamien kuukausien päästä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Marilii:
Kyllä sinä saat sen. Niin minäkin aikoinaan.

Nyt on vähän myöhäistä, koska se takuu pitää maksaa tällä viikolla.

Soita kirkon diakoniatyöntekijälle jos sitä kautta voisivat auttaa!

En edes kuulu kirkkoon. Lapset kyllä kuuluvat.

Ei sillä ole mitään merkitystä kuulutko kirkkoon, minäkään en kuulu ja olen sieltä apua saanut :)

Muakin kehottivat ensin ottamaan miehen tililtä ennen kuin lähden. Sanoin etten kyllä varastamaan ala! =O Avittivat sitten 500 eurolla. Eipä se paljon ollut mutta jotain kuitenkin. Tarvin silloin yli 2000e muuttoautoon ja takuuvuokraan + ekan kuun vuokraan.

Ei sillä ole mitään merkitystä kuulutko kirkkoon, minäkään en kuulu ja olen sieltä apua saanut :)

Miten te kehtaatte pyytää kirkolta apua ettekä edes jäseniä?? Itse en kehtaisi edes seurakunnan perhekerhoon mennä jos en kirkkoon kuuluisi!

Ei hitto, en tiedä että uskallanko edes muuttaa, sillä joudun hakemaan jatkossakin toimeentulotukea. Miten siihen voi luottaa että apua saa, kun näin kohtelevat?

Nyt kyllä itkettää.

On selvää, että sossun päätös on laiton, mutta mitä voi tehdä näin pikaisesti, onkin toinen juttu. Voit yrittää ottaa yhteyttä johtavaan sosiaalityöntekijään ja yrittää saada hänet muuttamaan päätöstä. Voit myös ottaa yhteyttä sosiaaliasiamieheen jos sellainen kunnassa on. Miehen tuloja ei tietenkään voida laskea sinun varoiksesi, koska ne eivät todellisuudessa ole käytettävissäsi.

Vielä eräs asia. Jos sinulla on lapsia, kunta on velvollinen järjestämään teille asunnon, eli voit kysyä johtavalta sosiaalityöntekijätä, järjestävätkö teille asunnon vai maksavatko vuokran ja vakuuden.

Alkuperäinen kirjoittaja ääliöt:

Miten te kehtaatte pyytää kirkolta apua ettekä edes jäseniä?? Itse en kehtaisi edes seurakunnan perhekerhoon mennä jos en kirkkoon kuuluisi!

Eiköhän kirkon diakoniatyössä ole pohjana inhimillisyys ja se että autetaan kuka apua tarvitsee, eikä niin että apua saa pientä "vuosimaksua" vastaan. Miksi kuuluisin kirkkoon kun en usko Jumalaan? Ja älä huoli, en käytä seurakunnan perhekerhoja :)

Olen ennen työskennellyt sos.tstossa sos.työntekijänä. Enkä kyllä koskaan laskenut molempien puolisojen tuloja, jos ero oli tulossa! Voisitko vaikka soittaa johtavalle sos.työntekijälle, sos.työnpäällikölle tai muulle esimiehelle ja kertoa tilanne..? Että vuokravakuus pitäisi maksaa jo tällä viikolla. Luulisi kyllä, että tuota päätöstä voitaisi muuttaa...

Mulle on käynyt ihan sama juttu! Oltiin eroamassa ja huusin sit lopulta sossulle puhelimessa että niin pitäisikö pyytää tuota hakkaavaa miestä todellakin maksamaan mun vuokravakuus..

Tuolle sosiaalityöntekijälle on puhelinaika tänään, yritän soittaa hänelle. Tosin tekevät näitä päätöksiä kai perjantaisin, joten en tiedä pystyykö päätöstä muuttamaan yhtäkkiä.

Ei hitto, en tiedä että uskallanko edes muuttaa, sillä joudun hakemaan jatkossakin toimeentulotukea. Miten siihen voi luottaa että apua saa, kun näin kohtelevat?

Nyt kyllä itkettää.

Kyllä sinä pärjäät. Ota asioista rohkeasti selvää.

Yhteistyössä