Olen aivan puhki tähän työhön, olen pph..

  • Viestiketjun aloittaja "hoitaja"
  • Ensimmäinen viesti
"hoitaja"
Olen virunut ja paukkunut aina vanhempien toiveiden mukaan. Sairauslomalla olen ollut kaksi päivää kolmen viime vuoden aikana. Nyt olin flunssan ja kuumeen takia pois töistä ne kaksi päivää ja heti tuli sanomista vanhemmilta. Toinen pattitilanne tuli, kun minulla on ensiviikolla henkilökohtainen meno. Toisen hoitolapsen perhe vetäisi herneen nenään, kun joutuvat hakemaan lapsensa n.kaksi tuntia aiemmin. Olisin toki voinut järjestää varahoitajankin tälle ajalle. Sapettaa, kun tästäkin menosta tuli niin suuri asia :( Heidän lapsensa on kuitenkin hoidossa 9-10 tuntia jokapäivä, vaikka tarvetta ei olisikaan. Huoh, tulipa valitusvirsi!
 
"pph"
Itsekin olen ratkeamispisteessä... Työpäivät vähintään 10 tuntia ja vanhemmat vaativia :( Minun puolelta odotetaan joustoa esim. hakuajoissa, mutta toisin päin joustoa ei tunnu löytyvän. Arki on rassaavaa ja omakin perhe vaatii vielä lisäksi. Kohta sitä ollaan burnoutin kourissa tätä menoa :(
 
"hoitaja"
Kohtalotovereitakin ilmeisesti on.. Minulle kertyy ylitöitä näillä tuntimäärillä aika reilusti, jotka olisi pidettävä pikimmiten. Siitä se riemu ratkeaa, kun ilmoitan vapaapäivistä perheille ja joutuvat viemään lapsensa päiväkotiin.. :(
 
"hoitaja"
Ei ainakaan minun lasten vanhemmilla ole tavallista vaativampaa työtä. Perus duunareita ja opiskelija. Työmatkoihinkaan ei kulu, kuin 15min. Heillähän on oikeus pitää lastaan hoidossa 10 tuntia. Olen aina joustanut hoitoajoissa ja kaikessa (perunut omia menoja yms.). Tässä seisoo nyt kiitos siitä! Huoh ja plääh. Jos en pitäisi työstäni niin paljon olisin ottanut jo loparit aikoja sitten.
 
"xxx"
Onpa kyllä ikävää vanhemmilta. Laadi tiedote kertyneistä ylityötunneista ja ajankohdasta, jolloin sinä tulet ne käyttämään. Sinulla on oikeus siihen. Joudutaanhan päiväkodeissakin tekeään erityisjärjestelyjä. Meidän päiväkoti oli mm. kesällä kiinni ja lapsemme olivat toisen alueen päiväkodissa 2 viikkoa. Pariin otteeseen on ollut koulutuspäiviä, jolloin päiväkoti on vain ilmoittaunut aikaisesta sulkemisesta ja kysynyt vanhemmilta tarvetta toisen päivähoitopaikan järjestämisestä ko päivänä. Eikä kukaan kai narise mitään. Pakkohan näissä on otettava huomioon paitsi aina oma itsensä, niin myös hoitopaikka ja hoitajat.
 
Mä oon aina ihmetelly miks joku alkaa huonolla palkalla työhön jossa käytännössä ei ole edes työaikoja. Mut mua ei ookaan luotu toimimaan lasten kanssa työkseni, onneks on niitäkin jotka siitä tykkää :) niin hoitavat munkin lapset että pääsen töihi.
 
"mie"
Mietin että ei kannata ottaa moisia mielenilmauksia henkilökohtaisesti silllä eiväthän nuo vapaapäivät ole sinun omia keksintöjäsi vaan ihan tes mukaan toimitaan ja työnantaja suorastaan velvottaa sinut ne pitämään, eikö.
Ei minunkaan hoitolasteni perheet päiväkotiin menemisestä erityisemmin pidä mutta ei kai kukaan oikeasti kuvittele että pph tekisi työtä vuorotta ilman lomia, sairaana yms.
Lopettaminen on tosin itsellänikin harkinnassa mutta syynä siihen ei ole työ eikä perheet vaan palkkaus ja tolkuttoman pitkät työpäivät.
 
"vieras"
[QUOTE="pepita";22103572]Miten nuo hoitopäivät voi teillä ollakin noin pitkiä, ei meidän lasten päiväkoti ole aukikaan kuin 7.30-17 ja silloinkin on eri hoitajat aamu- ja iltavuorossa.[/QUOTE]

Meidän pph:lle ensimmäinen lapsi tuli aikaisin aamulla ennen klo 6 (?) ja viimeinen lapsi haettiin n. klo 16.30

Suurin osa lapsista oli hoidossa n. 7:45-16:15
 
"hoitaja"
Meillä työaika on 8.45h/pv. Muu on ylityötä. Kyllähän noita ylitöitä kertyy jo kuukaudessakin jonkin verran. Yritän olla ottamatta itseeni noita kommentteja ja eniten ne harmittaakin silloin, kun ne kuulee jostain muualta, kuin suoraan vanhemmilta. Kasvatuskumppanuus, kun on mielestäni kaiken a ja o.
 
"vieras"
Meillä oli lapsi pph:lla ja täytyy sanoa, että on oikeasti tosi hankalaa, jos hoitaja ilmoittaa, että aikoo pitää vapaata tai lyhyemmän päivän. Kun kesken työpäivän ei voi lähteä töistä, eikä vapaata pitää silloin kun itse haluaisi. Ihan hyvinhän se menisi, jos on varahoitopaikka tai pääsisi päiväkotiin. Varahoitopaikkaa ei useinkaan löytynyt, ja onhan se aralle lapselle ikävääkin jotua vieraaseen paikkaan. Onneksi nyt lapset ovat päiväkodissa.
 
"hoitaja"
[QUOTE="vieras";22103772]Meillä oli lapsi pph:lla ja täytyy sanoa, että on oikeasti tosi hankalaa, jos hoitaja ilmoittaa, että aikoo pitää vapaata tai lyhyemmän päivän. Kun kesken työpäivän ei voi lähteä töistä, eikä vapaata pitää silloin kun itse haluaisi. Ihan hyvinhän se menisi, jos on varahoitopaikka tai pääsisi päiväkotiin. Varahoitopaikkaa ei useinkaan löytynyt, ja onhan se aralle lapselle ikävääkin jotua vieraaseen paikkaan. Onneksi nyt lapset ovat päiväkodissa.[/QUOTE]

Olen kunnallinen pph. ja toki varahoito on järjestetty! Perhe jopa saa valita varahoitopaikkansa, eli meneekö lapsi toiselle pph:lle vai päikkiin.
 
Mä en rehellisesti sanottuna tajua miten kukaan jaksaa pph:n työtä kovin pitkään. Sen tajuan, jos on itsellä pieniä lapsia ja haluaa samalla hoitaa ne (sitä olen itsekin harkinnut), mutta toisaalta silloin ei suurimmassa osassa maata saa niistä omista mitään palkkaa.

Miksi pph:lla täytyy olla tollanen joka suuntaan venyvä työaika? Jos suuri(n?) osa hoidossa olevista lapsista on kuitenkin päiväkodeissa ja niille riittää se 7.30-17, niin miksi ihmeessä pp-hoitajilla (ainakin kunnallisilla) ei laiteta edes tota samaa rajaa? Jotenkin tuntuu, että vanhemmat pystyisivät sen järjestämään, jos haluaisivat.

Olen nähnyt sellaisia tapauksia, joissa pp-hoitajaa venytetään ihan älyttömyyksiin. Pph vei lapsia hammaslääkäriin (koko neljän lauma mukana), haki lapsia niiden kotoa (kun äiti oli kipeä), palautti lapsia kotiin (kun lapsi halusi jäädä leikkimään äidin käydessä paikalla, niin äiti ehdotti, että ehkä pph tuo sut sitten kotiin, kun häneltä päivä päättyy) ja niin edelleen ihan loputtomiin. Vaikka pph olisi miten mukava ja joustava, niin ei tollasessa mitään järkeä ole ja kyllä se sitä hoitajaa kuormittaa. (Eikä nämä äidit olleet mitään yksinhuoltajia; pph:lta vaan keksittiin vaatia palvelua.)
 
olen myös pph
Jokaisen vaativan marmattaja vanhemman olisi itse hyvä kokeilla pph.n työtä ja sitten katsoa miten suut pannaan.
Olipas hienosti sanottu :) Kiitos, että joku välittää :) Mulla on nyt ihanat lapset ja ihanat vanhemmat, mutta aina sitä "pelkää" millasia vanhempia tulee tässä ammatissa kohtaamaankaan... Yhteistyö on tosi tärkeää vanhempien ja hoitajien välillä.
 
"vieras"
Me taas ei saada edes käyttää ylitöitä vapaiksi, vaan ne tulee automaattisesti rahana.
Ja ei tod. tule prosenteilla, vaan ihan tuntipalkkana, eli tosi ruhtinaalliset ylityökorvaukset :)
Minulla päivän pituus on 6.30-17.00. En saa pitää vapaina. Tunnit maksetaan "tunti tunnista" eli käytännössä palkka laskee sillä tuntiansio lasketaan niin että kk-palkka jaetaan TEHDYILLE työtunneille! Ylityötunneista saa siis vähemmän. Tämä on syvältä ja lopetan hommat kun tuo esikoinen lähtee kouluun...
 
"pph"
Nii ja monasti ollaan töissä lauantatkin. Kiva kun kaupat auki 21 niin kaupantätin lapsetkin hoidossa 21.30 asti. Ja monasti yksinhuoltajat tekevät näitä hankalia vuoroja.
 
[QUOTE="pph";22104212]Nii ja monasti ollaan töissä lauantatkin. Kiva kun kaupat auki 21 niin kaupantätin lapsetkin hoidossa 21.30 asti. Ja monasti yksinhuoltajat tekevät näitä hankalia vuoroja.[/QUOTE]

Apua! Nyt loppui kyllä mun pph-suunnitelmat sitten. Ei kai voi olla pakko tehdä lauantaitöitä? Kunnallisella puolella?
 
pph täälläkin
Minun työpäiväni alkaa usein jo klo 5.50 ja loppuu n.16.15. Tai sitten alkaa 6.30 ja loppuu 17.15. ylitöitä ei edes kannata pitää vapaana koska meillä siihen uppoaa myös tulevat ylityötunnit l. menee reilu 16 h ylityötuntia kun pidät yhden päivän vapaana. Tää systeemi on ihan pe#seestä! Samoin jos sairastat niin ylityöt uppoaa siihen. Uskomatonta mutta totta!
Muuten ihana työ!
 
????
[QUOTE="pph";22104212]Nii ja monasti ollaan töissä lauantatkin. Kiva kun kaupat auki 21 niin kaupantätin lapsetkin hoidossa 21.30 asti. Ja monasti yksinhuoltajat tekevät näitä hankalia vuoroja.[/QUOTE]

Siis häh? Voiko lapsia viedä pph.lle myös viikonloppuisin?
 
"vieras"
[QUOTE="pph";22104212]Nii ja monasti ollaan töissä lauantatkin. Kiva kun kaupat auki 21 niin kaupantätin lapsetkin hoidossa 21.30 asti. Ja monasti yksinhuoltajat tekevät näitä hankalia vuoroja.[/QUOTE]

Ihan oikeastiko lauantaisinkin teidän tarvii hoitaa lapset?
 

Yhteistyössä