Olen aivan loppu ekaluokkalaisen kanssa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Miranda"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="miranda";27387062]haluaisin vaan tietää onko teidän muiden ekaluokkalaisilla miten paljon kotiläksyjä?[/QUOTE]

Todella vähän on ollut. Perjantaisin ei ollenkaan. Muina päivinä joko pieni lukuläksy tai pieni matikan tehtävä, tai esim. kirjainten kopioimista muutama rivi. Ja koska tyttö on koulun jälkeen iltiksessä, tekevät tehtävät jo siellä. vain lukuläksy on sellainen, joka tehdään kotona.

[QUOTE="miranda";27387154]8-13 tai 9-13

kerran viikossa 9-12[/QUOTE]

Pitkän kuuloisia päiviä ekaluokkalaiselle.
Meidän 2. luokkalaisella ei ole koskaan 5 h päivää.

Meillä on 4 kpl 4 h päiviä ja yksi 3 h päivä.

Siis joka paivaa tuo maara? Mietin vaan, kun mun samanikaisen tyton koulupaivat Englannissa on joka pv 8.50-15.20 ja lisaksi laksyt ja lukemiset paalle. Tosin matikkalaksyt tulee yleensa kerran viikossa, sanalista ( 10+ sanaa, spellings) kerran viikossa ja pari lukukirjaa+tehtavat naista kirjoista viikossa ja lisaksi vapaasti luettava kirja jonka saa vaihtaa niin uein kuin haluaa.
Englannin koulua ei voi verrata Suomen kouluun, sen verran helpompaa se siellä on, vaikka koulupäivät pitkiä ovatkin...

[QUOTE="miranda";27387046]matikkaa pari sivua + tehtävä-monisteet ( tosin näistä tykkää ihan hirveästi ) eikä aikaa niihin mene kun laskee tosi nopeasti niitä. Pari sivua lukuharjoituksia + puheharjoitukset, sitten vielä se lisäaapinen ja sieltä pari sivua. Sitten tekee ekapeliä ( haluaa itse ) sitten voi olla vielä piirustus ym. läksyjä.[/QUOTE]

tos on ehkä sen verran mitä meidän tokaluokkalaiselle tulee viikos! Päivässä saatta olla 1-2 matikantehtävää ( ei siis sivua ) ja lukuläksy, tai ympästä joku tehtävä.

Ei meidän ekaluokkalainen saa noin paljon läksyjä! Lomalle ei tullut yhtään eikä tule viikonlopuiksikaan. Oletko ollut yhteydessä muiden vanhempien kanssa? Miten heillä koetaan läksyjen määrä? Opettaako opettaja ekaluokkalaisia ensimmäisen kerran? Mietin, että jos on ennen opettanut esim. viitosia niin ehkä ei nyt osaa ajatella, että ekaluokkalaisilta ei voi vielä vaatia niin paljon... Itse teidän tilanteessanbe varmasti miettisin vakavasti koulun vaihtoa kun kerta opettajan kanssa keskusteltuasi asiaan ei tule muutosta. Harmihan se on tietysti lapselle jos on jo kavereita omassa koulussa :( Mutta toisaalta, parempi nyt tässä vaiheessa kuin että opettaja tappaa lapselta kaiken kiinnostuksen kouluun :(

Meillä on ollut onni saada aivan ihana opettaja ekaluokkalaiselle! Häntä on kehuttu paljon joka suunnasta (muut opet, vanhemmat jne). Osaa olla innostava, ystävällinen, mutta pitää hyvin kurin. Ottaa huomioon jokaisen oppilaan tason ja innostaa, mutta ei vaadi liikoja. Harmi, etteivät kaikki lapset saa yhtä hyvää opettajaa. Varsinkin koulua aloittaessa opettajalla on suuri merkitys.

Mun taas pitää jarrutella poikaa. Samaa tekee opettaja. Poika on tosi innokas oppimaan ja hirveesti edellä luokkatovereitaan ja ikäisiään yleensäkin.

Nyt on olleet esimerkiksi lukemiset kokonaan vain koulussa, kun poika on lukenut vähän liian nopeaan tahtiin. Eilen sai pitkästä aikaa kotiin kirjan, mistä piti merkitä sivut, mitä lukee. Me luettiin pojan kanssa 6 sivua ja mä sanoin, että nyt riittää. Kun mä laitoin ruokaa, niin poika luki kirjan loppuun :O. Kuulemma oli kiva ja halutti lukea. Kirjassa oli 64 sivua.

Poika myös muistaa lukemansa eli osaa kertoa, mitä kirjassa tapahtui ja yksityiskohdatkin muistaa. Onneksi pojalla on huippuopettaja, joten eiköhän hän keksi jotain hommaa tuolle innokkaalle tiedonhamuajalle.

Hiukka paljolta kuulostaa läksymäärä. Mä kuvittelin että meidän muksun opettaja teetättää luokallansa paljon, mutta ei se tuolle määrälle pärjää :D

Kun tuo meidän muksu oli ekalla (nyt se on tokalla) niin sille tuli tyyliin pari sivua matikkaa sekä luku -ja kirjoitusläksyt siihen vielä päälle. Perjantaisin ei tullut läksyjä ollenkaan ja toisaalta opettaja myös teki lasten kanssa _paljon_ kaikkea kivaa.

[QUOTE="vieras";27387583]Mun taas pitää jarrutella poikaa. Samaa tekee opettaja. Poika on tosi innokas oppimaan ja hirveesti edellä luokkatovereitaan ja ikäisiään yleensäkin.

Nyt on olleet esimerkiksi lukemiset kokonaan vain koulussa, kun poika on lukenut vähän liian nopeaan tahtiin. Eilen sai pitkästä aikaa kotiin kirjan, mistä piti merkitä sivut, mitä lukee. Me luettiin pojan kanssa 6 sivua ja mä sanoin, että nyt riittää. Kun mä laitoin ruokaa, niin poika luki kirjan loppuun :O. Kuulemma oli kiva ja halutti lukea. Kirjassa oli 64 sivua.

Poika myös muistaa lukemansa eli osaa kertoa, mitä kirjassa tapahtui ja yksityiskohdatkin muistaa. Onneksi pojalla on huippuopettaja, joten eiköhän hän keksi jotain hommaa tuolle innokkaalle tiedonhamuajalle.[/QUOTE]

Onko teillä lukudiplomikirjat käytössä?

[QUOTE="miranda";27387046]matikkaa pari sivua + tehtävä-monisteet ( tosin näistä tykkää ihan hirveästi ) eikä aikaa niihin mene kun laskee tosi nopeasti niitä. Pari sivua lukuharjoituksia + puheharjoitukset, sitten vielä se lisäaapinen ja sieltä pari sivua. Sitten tekee ekapeliä ( haluaa itse ) sitten voi olla vielä piirustus ym. läksyjä.[/QUOTE]

Oletko tosissasi? Ettet vain liioittelisi? Jos tämä pitää paikkansa, niin ota heti yhteyttä koulun rehtoriin. Ensimmäisen luokan matematiikan tuntimäärät eivät riitä siihen, että joka päivä olisi matematiikkaa eli joka päivä ei voi tulla matikasta läksyä. Äidinkieltä voi olla päivittäin, joten siitä voi tulla läksyäkin päivittäin. Mutta ensimmäisen luokan syksyn lukuharjoitukset ovat yleensä tavulaatikoita ja lukutaitoisille hyvin pieni tekstikappale, ei tosiaankaan paria sivua lukuharjoituksia. Kirjoitusharjoituksia voi toki tulla myös. Yleisesti voisi sanoa ohjenuorana, että ekaluokkalaisille tulee kaksi läksyä päivässä: luku-/kirjoitusläksy + matematiikan läksy TAI uskonnon/ympäristötiedon läksy (piirustusläksy, josta mainitsit). Joskus tietty poikkeuksia, että tulee enemmänkin, mutta ei missään nimessä päivittäin tuollaista määrää, jonka mainitsit. Se tarkoittaisi, että lapsi ei tee koulussa tehtäviä ollenkaan ja ne tulisi kotiin tehtäväksi, mutta silloin vanhempiin luultavasti oltaisiin oltu yhteydessä keskittymis- ja motivaatio-ongelmien vuoksi ja mietitty ratkaisuja tilanteeseen. Siitä ilmeisesti ei ole tässä kyse.

• Tykkää
Reactions: Neydan
Kyllä aivan liian paljon on tehtäviä!

Meillä vanhin on nyt kolmannella eikä hänelläkään tule matikasta kuin se tavallinen puolen sivun kotiläksy ja lukuläksyt on sivun mittaisia, joskus harvoin koko aukeama. Kotitehtäviä ei saa koskaan tehdä tunnilla vaan sitten saa lisätehtävämonisteita jos ehtii lisätehtävätkin tehdä tunnilla.

Oletko tosissasi? Ettet vain liioittelisi? Jos tämä pitää paikkansa, niin ota heti yhteyttä koulun rehtoriin. Ensimmäisen luokan matematiikan tuntimäärät eivät riitä siihen, että joka päivä olisi matematiikkaa eli joka päivä ei voi tulla matikasta läksyä. Äidinkieltä voi olla päivittäin, joten siitä voi tulla läksyäkin päivittäin. Mutta ensimmäisen luokan syksyn lukuharjoitukset ovat yleensä tavulaatikoita ja lukutaitoisille hyvin pieni tekstikappale, ei tosiaankaan paria sivua lukuharjoituksia. Kirjoitusharjoituksia voi toki tulla myös. Yleisesti voisi sanoa ohjenuorana, että ekaluokkalaisille tulee kaksi läksyä päivässä: luku-/kirjoitusläksy + matematiikan läksy TAI uskonnon/ympäristötiedon läksy (piirustusläksy, josta mainitsit). Joskus tietty poikkeuksia, että tulee enemmänkin, mutta ei missään nimessä päivittäin tuollaista määrää, jonka mainitsit. Se tarkoittaisi, että lapsi ei tee koulussa tehtäviä ollenkaan ja ne tulisi kotiin tehtäväksi, mutta silloin vanhempiin luultavasti oltaisiin oltu yhteydessä keskittymis- ja motivaatio-ongelmien vuoksi ja mietitty ratkaisuja tilanteeseen. Siitä ilmeisesti ei ole tässä kyse.

Juuri näin.

Kirjoittelitko ap tänne jokunen viikko sitten? Muistaakseni otsikolla "miten muiden ekaluokkalaisten koulunkäynti sujuu" tms? Jos olet se sama, kirjoitin sinulle jo silloin, että ei ole normaalia ei, missään tapauksessa. Poikasi opettaja on sanalla sanoen hakoteillä. Missään nimessä ei tuollaisia läksymääriä tai vaatimuksia voi ekaluokkalaiselle asettaa. Jos et todella mitään muuta asialle saa, ts. jos opettajaan, erityisopettajaan ja rehtoriin yhteyden ottaminen ei tuota tulosta, niin kyllä suosittelen vaihtamaan koulua.

Opetan tällä hetkellä ekaluokkaa, ja ollaan menossa t:ssä. Pikkumetsän Aapinen käytössä. Läksyksi annan matematiikasta kotitehtävälaatikon, ja matikkaa on 3 tuntia viikossa. Lukuläksynä annan lukemaan opetteleville tavulaatikon, ja edistyneemmille vuorokeskustelun. Ehkä 1-2 kertaa viikossa annan pienen läksyn kirjoitusvihosta. Yltistä ja uskonnosta annan useimmiten jonkun pienen väritys ym. tehtävän. Viikonlopuksi ei läksyä, lomasta puhumattakaan.

Yhteistyössä