Olen ääliö enkä osaa käyttää Exceliä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
...eikä tarvi edes laskea sillä mitään... Voisiko joku ystävällinen sielu auttaa sen verran, että miten ne sarakkeet tai solut tai mitä ne nyt ikinä onkaan, saikaan mukautettua tekstin mukaan? Siis kun niihin soluihin tulee muutama lause tekstiä, pitäisi saada se asetus päälle että ne solut mukautuu automaattisesti sen mukaan että se teksti mahtuu siihen. Enkä osaa edes selittää selvästi näköjään mitään, toivottavasti joku ymmärsi kuitenkin... :D

Klikkaat solun päälle hiiren oikeata korvaa. Valitset Format Cells. Otat Alignment välilehden esille ja pistät täpän kohtaan Wrap text. Tuolla siis tunkee koko tekstin samaan soluun niin että lisää rivejä, ei levitä solua vaakasuunnassa.

En tiedä, tarkoitatko juuri tätä, mutta solun saa tarpeeksi isoksi esim. niin, että tuplaklikkaa sen sarakkeen laitaa, johon on kirjoittanut. Eli jos teksti on A-sarakkeessa, klikkaa A-sarakkeen oikeaa laitaa, ei sitä solua, mihin kirjoitti. Osasinkohan selittää ymmärrettävästi? :D

Nyt on vielä tyhmempi olo, mutta en onnistunut vieläkään... :/ Mun Excel on suomeksi. Jos klikkaan hiiren oikeeta korvaa, varmaan tuo Muotoile solut pitäisi valita... mutta siellä on vaihtoehtoina vain Luku, Tasaus, Fontti, Reunaviiva, Täyttö... eikä noista minkään takaa löydy oikeaa. Onnistuin kyllä muuttamaan sen tekstin kärpäsenp*skan kokoiseksi sen sijaan että solu olisi mukautunut tekstin mukaan... :D

Eikä tuo tuplaklikkaaminenkaan auttanut, se isonee sillä vain siksi aikaa että voin muokata tekstiä ja kun siirtyy taas siitä solusta pois, se palaa pieneksi (ja suurin osa tekstistä jää näkymättömiin).

Voi luoja, että osaa olla tyhmä olo. :D Viimeksi sain sen jotenkin ihan vahingossa laitettua, mutta nyt oon näiden asetusten kanssa värkännyt jo pari tuntia eikä vaan onnistu...

Juu olen tutkinut noita ohjeita jo, mutta tähän en löydä sieltä ratkaisua. Ehkä tää on liian yksinkertainen ongelma. :D Joten ajattelin jos täällä joku tietäisi...

Nyt on vielä tyhmempi olo, mutta en onnistunut vieläkään... :/ Mun Excel on suomeksi. Jos klikkaan hiiren oikeeta korvaa, varmaan tuo Muotoile solut pitäisi valita... mutta siellä on vaihtoehtoina vain Luku, Tasaus, Fontti, Reunaviiva, Täyttö... eikä noista minkään takaa löydy oikeaa. Onnistuin kyllä muuttamaan sen tekstin kärpäsenp*skan kokoiseksi sen sijaan että solu olisi mukautunut tekstin mukaan... :D

Ota se sama välilehti missä sait tekstin pienennettyä soluun. Ainakin englanninkielisessä ne toiminnot on päällekkäin. Eli tuo Wrap text on Shrink to fitin yläpuolella. Ja shrink to fit on juuri tuo joka kutistaa tekstin niin että mahtuu soluun.

Oi ihanaa, nyt löytyi oikea asetus. Kiitos paljon kaikille jotka yrittivät auttaa, meillä on varmaan jotkut eri versiot Excelistä (tää mun saattaa olla aika vanha), kun eri kohdista nuo asetukset säädettiin. :)

Yhteistyössä